Projekt studia environmentální bezpečnosti Geografickým ústavem PřF MU Brno a organizací 17&4 Vídeň v území Znojmo-Retz Návrh projektu: Alois Hynek, Nikola Hynek Znojmo-Retz Environmental Security...... ZRES 1. Do 14.5.2006 skupinové mapování v rámci předmětu Z0132Urbánní a Rurálnmí studia 2. 15.-17.5.2006 - Terénní cvičení z krajinné ekologie ( Z0128) 3. 18.5.2006 - společný workshop na radnicích ve Znojmě a Retzi, přejezd vlakem ze Znojma do Retze s debatou 4. další workshop v září 2006 předběžná osnova společného výzkumu: Znojmo-Retz Environmental Security...... ZRES 1. Úvod, vymezení území Z-R, tématika envi security 2. Přehled dílčích území,komunitní výzkum 2.1. Znojmo 2.1.1. Město a příměstí 2.1.2. Severní okolí 2.1.3. Dyjský průlom 2.2. Národní Park Podyjí/ National ParkThayatal 2.3. Jižní lem obou parků 2.4. Retz s okolím 2.5. Fugnitz-Pulkau 3. Krajina přírodní a kulturní, ekosystémy a jejich služby 4. Obyvatelstvo/sídla - mentální mapy a představy ŽP 5. Infrastruktura technická, sociální, environmentální 6. Správa území, environmentální rozvojové programy, projekty 7. Stav životního prostředí -- SWOT, aktéři/dotčení problémů 8. Rizika živelných pohrom, ohrožení životního prostředí 9. Záchranné systémy, krizové řízení, hlavní aktéři/dotčení -- možnosti propojení jihomoravského a dolnorakouského 10. Návrhy opatření posilující společnou environmentální bezpečnost 11. Závěr Přihlaste se do jednotlivých bodů, lze i do více..... 1. Jaká byl stav životního prostředí před pádem ´železné opony´? 2. Jak se změnila kvalita životního prostředí po r. 1989? 3. Environmentální SWOT: strong, weak, opportunities, threats 4. Kdo má v životním prostředí iniciativu? 5. Kdo se podílí na jeho kvalitě/nekvalitě, kdo je ohrožuje? Oni sami, návštěvníci, lidé z větších/sousedních sídel, Rakušané/Češi, náhodní/záměrní poškozovatelé -- jednotlivci, gangy 6. Jsou si obyvatelé schopni sami zlepšovat své životní prostředí? 7. kdo ohrožuje kvalitu ŽP? 8. Kdo pomáhá obyvatelům zlepšovat kvalitu ŽP? 9. Považují NAPAPO za přínos či omezení pro svou obec? 10. Komu důvěřují, že jim pomůže zlepšit kvalitu ŽP? Odborníci, technici, vědci,politici, zastupitelé, podnikatelé,nevládní organizace, významní jednotlivci, církev, lékaři, právníci, oni sami 11. Probíhá v obci výchova, vzdělávání, osvěta o životním prostředí? 12. Jsou v obecní kronice záznamy o živelných pohromách? 13. Pamatují si lidé živelné pohromy? 14. Jaké živelné pohromy očekáváte? a. Přívaly deště b. Přívaly a táním sněhu c. Rozvodnění větších vodních toků d. Náhlé místní přívaly, místní povodně e. Splach, smyv půdy f. Vytváření a rozšiřování strží g. Odvívání půdy, prašné bouře h. Extrémní sucho a jeho projevy (rostlinstvo, prach...) i. Vysychání vodních zdrojů j. Větrné smrště,místní tornáda k. Mlhy l. Náledí m. Lesní polomy n. Přemnožení/ invaze rostlinstva, živočichů/škůdců o. Požáry při vypalování trávy p. Lesní požáry q. Hynutí organismů -- rostlin, živočichů r. Šíření nemocí živočichy, rostlinami s. Šíření nemocí vodou, větrem t. Svahové pohyby - sesuvy půd, zemin, řícení skal u. Snižování, ochuzování rozmanitosti života v krajině v. Projevy globálního oteplení zesilováním teplotních a vlhkostních extrémů w. Projevy globálního oteplení invazí nových rostlinných a živočišných druhů z teplejších území x. Růst jednotvárnosti krajiny, ochuzování její ho života y. Náhlé změny teplot, růst rozkolísanosti teploty a vlhkosti z. Lokální, regionální souběh živelných pohrom 15. Kdo/co může být zdrojem živelných pohrom? Jaká rizika/hrozby v životním prostředí vznikají lidskými činnostmi: a. Dopravou -- emise, hluk, havárie b. Vytápěním -- uhlí, topné oleje, spalování umělých hmot,chemikálií c. Splaškovou vodou d. Produkcí běžného odpadu e. Produkcí jedovatého odpadu f. Ukládáním odpadu g. Netříděním odpadu h. Napřimováním vodních toků, jejich zatrubňováním, betonováním i. Odstraňováním břehového rostlinstva (stromy,keře) podél vodních toků j. Neuváženou orbou k. Agrochemikáliemi l. Pěstováním erozi podporujících plodin (kukuřice aj.) na svazích m. Průmyslovou činností n. Těžbou písku, štěrku o. V kamenolomech p. Chovem dobytka, drůbeže q. Rozvíjením cestovního ruchu r. Zeslabováním lidské imunity ztrátou kontaktu s přírodou s. Zeslabováním lidské imunity rostoucí chemizací životního prostředí t. Neuváženou sídelní zástavbou u. Nadměrnou spotřebou přírodních zdrojů v. Nerespektováním přírodních procesů v životním prostředí w. Volbou nekulturní interakce s přírodou poškozující obě strany (genofond, ekosystémová pružnost) x. Nepřiměřenými technologiemi využívání přírody y. Nepromyšlením zásahů do přírody a podceněním jejích odezev z. Rychlým zapomínáním živelných pohrom a nicneděláním jejich zabránění či zmírňování 16. Co je potřeba udělat pro zlepšení kvality životního prostředí, stability krajinných ekosystémů? a. Protipovodňové hráze b. Opustit záplavová území, nepovolovat tam stavby c. Prohloubit řečiště vodních toků d. Zlepšit manipulační řády na vodních nádržích e. Budovat nové vodní nádrže f. Vylepšovat staré a stavět nové čističky vod g. Přestat topit uhlím h. Nespalovat umělé hmoty, hořlavé chemikálie i. Více informovat o životním prostředí, lépe se ptát j. Podporovat šetření energiemi k. Podporovat spalování biomasy, větrnou energii, vodní energii, geotermální energii l. Podporovat jadernou energii m. Lépe sládkovat odpad n. Spalovat odpad o. Třídit odpad (vy třídíte?) p. Zachovat nebo změnit krajinný ráz q. Zavádět více biokoridorů, biocenter, interakčních prvků v krajině r. Ekologicky obhospodařovat půdu s. Podporovat ekologické zemědělství (koupíte si dražší ekologické potraviny?) t. Jak se podílíte na zlepšování kvality životního prostředí -- chováte se ekologicky? u. Jste pro ekologické daně? Na energii, odpad, ochranu přírody? v. Kolik jste ochoten/a měsíčně přispět na lepší životní prostředí ve vaší obci, Rakousku, Česku? w. Odbahnit rybníky, vyčistit vodní toky x. Spolupracovat s nevládními environmentálními organizacemi, založit Lokální agendu 21 y. Dodržovat environmentální legislativu z. Chovat se ekologicky uvědoměle ( ne SUV, ne nadměrné chemizaci, ano uvážené stravě atd.) 17. Jsou v životním prostředí pozitivní-negativní-sporné-bezvýznamné: a. Chatové osady b. Přírodní chráněná území (národní parky, přírodní rezervace aj.) c. Městské, venkovské historické a kulturní památky d. Lesy kolem sídel e. Vinice f. Sady g. Zahrady h. Lada, opuštěná území i. Silnice j. Železnice k. Vodní nádrže l. Lesíky,meze,remízky, osamocené stromy m. Loučky, palouky,mýtiny v lesích n. Cyklostezky o. Naučné stezky p. Síť turistických cest q. Vinné stezky r. Městská sídliště s. Příměstská sídliště t. Vesnice u. Samoty v. Oddělená sídliště w. Lokální agenda 21 x. Územní plán/strategie udržitelného rozvoje vaší obce y. Přeshraniční spolupráce v životním prostředí z. Řeky Dyje a Pulkau 18. Jakou váhu v trvalé udržitelnosti dáváte -- známkováním 1 (nejmenší) až 5 (nejvyšší) : * Ekonomii.............................................1 2 3 4 5 * Společnosti......................................1 2 3 4 5 * Ekologii...............................................1 2 3 4 5 * Kultuře.................................................1 2 3 4 5 * Politice.................................................1 2 3 4 5 * Technologiím..................................1 2 3 4 5 18. Cítíte se být suverénními subjekty v rozhodování o životním prostředí vaší komunity? 19. Vnímáte vaše životní prostředí jako: * Zcela bezpečné * Bezpečné * Spíše bezpečné * Spíše nebezpečné * Nebezpečné * Zcela nebezpečné