1 Finance municipalit a územních celků Petra Dvořáková KVE ESF MU Obsah přednášky Fiskální federalismus pojem prostorové aspekty alokační funkce prostorové aspekty redistribuční a stabilizační funkce centralizace, decentralizace Místní správa, její finance úloha místní samosprávy místní rozpočty problémy: RUD, zadlužení Prostorový aspekt VEFI veřejná správa má více než jednu úroveň veřejné finance jsou rovněž strukturovány důvod ­ fce státu (alokační, redistribuční, stabilizační) jsou vykonávány na úrovni tzv. fiskálních jednotek princip subsidiarity ­ přenos výkonné moci co nejblíže občanům Fiskální jednotky uspořádány na různých principech: - geografickém - právním - technickém rozpočtové omezení fiskální jednotky fiskální potřeba (násobek počtu členů jednotky a jednotkových nákladů na poskytování statků) x fiskální kapacita (násobek daňové základny a standardní daňové sazby) fiskální pozice ­ poměr fiskální kapacity a fiskální potřeby, resp. poměr výkonu a daňového úsilí Fiskální jednotky cíl ­ vytvořit dostatečný objem zdrojů na profinancování záměrů a cílů fiskální jednotky nástroje k realizaci cílů fiskálních jednotek: regulace, daně, výdaje rozpočtová soustava zahrnuje různé fiskální jednotky různé fiskální pozice Důvody: nerovnoměrné rozmístění daňových základů na území jednoho státu odlišné preference členů různých fiskálních jednotek Rozložení fiskální kapacity v soustavě veřejných rozpočtů ČR Doporučení teorie 19,9 %24,9 %55,2 % 1/31/31/3 Fondy (zejména svěřenecké) Územní rozpočty Státní rozpočet 2 Fiskální federalismus teoretická koncepce (Musgrave, Tiebout, Oates) vznik v USA (federace), pak se rozšířil i do unitárních států analyzuje vícestupňové uspořádání rozpočtové soustavy příslušné země cílem je optimalizace vazeb mezi jednotlivými stupni rozpočtové soustavy existuje objektivně bez ohledu na formu státu a veřejnou správu Fiskální federalismus řeší: kolik a jak velikých oblastí má být co má která úroveň zajišťovat (rozdělení kompetencí) jak má vypadat rozpočtová soustava? jak se mají jednotlivé úrovně dělit o veřejné příjmy, aby to bylo co nejefektivnější? nakolik má centrum vyrovnávat rozdíly mezi místními částmi ??? Vývoj fiskálního federalismu Do poloviny 20. století posilování centrální vlády a centrálního rozpočtu (vliv I. a II. SV?) Od 60. let decentralizační tendence a preference subsidiarity (EU) Současně dochází k diverzifikaci VEFI do složek fondového financování Přeexponování trendu = fragmentace VEFI Modely fiskálního federalismu centralizovaný decentralizovaný kombinovaný Rozdíly ve způsobu tvorby zdrojů to ovlivňuje i výdajové možnosti (schopnost uspokojovat potřeby) Centralizovaný model Decentralizovaný model 3 Centralizovaný vs. decentralizovaný + operativnost + vyrovnávání nežádoucích rozdílů + úspory z rozsahu - nezájem na vlastním hospodaření - korupce, ,,silné lokty" + vlastní iniciativa při zajišťování zdrojů + motivace + spravedlnost - polarizace regionů - obtížná koordinace - správní náklady Vyrovnávací dotace? Pro jednotná úroveň zajištění některých důležitých veřejných statků zachování kulturněhistorických podmínek Proti narušení principu zásluhovosti subjektivní kritéria, korupce Místní daně pokud o nich rozhodují obce (o jejich uložení i sazbě, výnos směřuje do obecního rozpočtu) vhodnými základnami např. nemovitosti - nehrozí tak velké nebezpečí migrace jako např. u daní z výnosu z kapitálu či mezd v případě rozdílné meziregionální úpravy existují i daně ,,svěřené", ,,sdílené" Které funkce mají být zajišťovány na nižších úrovních? jde o tzv. přiřazovací problém Tieboutův model (vertikální, ,,vrstvený dort") stabilizační a distribuční funkci ve veřejném sektoru by měla vykonávat ústřední vláda úkolem státu a místní správy by měly být alokační aktivity. (Obecně se má za to, že na nižší úrovni správy se alokace zdrojů provádí efektivněji, protože se zde uplatňuje kombinace výstupů, která nejlépe odráží individuální záliby.) Územní aspekty alokační funkce většina veřejně poskytovaných statků má tzv. prostorově omezené užitky předpokladem efektivnosti rozhodnutí o efektivnosti vynakládání zdrojů je, že se na něm podílejí právě ti, kterých se dotýkají užitky a náklady (místní osvětlení, statky s externalitami...) Pojmy spojené s fiskálním federalismem centralizace - soustředění moci u jednoho subjektu (typické je, že centrální subjekt zasahuje z pozice nadřízenosti do veškeré činnosti). decentralizace - přenos moci z jednoho subjektu na subjekty jiné, nižší (ze státu na od něj odlišné veřejnoprávní korporace). koncentrace - soustředění výkonu veřejné správy v rámci organizační struktury jednoho veřejnomocenského subjektu. dekoncentrace - rozdělení výkonu VS na více organizačních jednotek v rámci organizační struktury jednoho veřejnomocenského subjektu. 4 Fiskální autonomie fiskálních jednotek Míra soběstačnosti vlastní rozpočtové zdroje územních = --------------------------------------- jednotek celkové potřeby 0,3 %5,7 %Kapitálové příjmy 61,0 %27,6 %Dotace 2,3 %9,4 %Nedaňové příjmy 36,4 %57,3 %Daňové příjmy Kraje ČRObce ČRNávrh SR 2007 Místní finance pojem uplatňovaný v souvislosti s fiskálními aktivitami místních orgánů a institucí finanční vztahy a operace na úrovni místní správy nebo samosprávy (samostatná x přenesená působnost) hospodaření fiskálních jednotek uspořádaných na geografickém principu Evropská charta místní samosprávy stanoví následující principy (ČR ne 3,5,6) 1. Místní společenství mají v rámci hospodářské politiky státu právo na přiměřené vlastní finanční zdroje, se kterými mohou v rámci svých pravomocí volně nakládat. 2. Finanční zdroje místních společenství jsou úměrné odpovědnosti stanovené ústavou a zákonem. 3. Alespoň část finančních zdrojů místních společenství pochází z místních daní a poplatků, jejichž sazbu mohou místní společenství v mezích zákona stanovit. 4. Finanční systémy, na nichž se zakládají zdroje, které jsou místním společenstvím k dispozici, musí být natolik různorodé a pružné, aby umožňovaly, že tyto zdroje budou pokud možno stále odpovídat skutečnému vývoji nákladů na plnění úkolů, které místní společenství mají. Evropská charta místní samosprávy stanoví následující principy (ČR ne 3,5,6) 5. Ochrana finančně slabších místních společenství volá po zavedení postupů finančního vyrovnávání nebo rovnocenných opatření, jež mají korigovat důsledky nerovného rozdělování potenciálních finančních zdrojů a finančního zatížení, které je třeba z nich hradit. Takové postupy nebo taková opatření nesmějí omezovat volné uvážení, které místní společenství mohou v rámci své vlastní odpovědnosti uplatňovat. 6. S místními společenstvími se vhodným způsobem konzultuje, jak se jim přerozdělované zdroje mají přidělovat. 7. Dotace místním společenstvím se pokud možno předem neváží na financování konkrétních projektů. Poskytování dotací nelikviduje základní svobodu místních společenství uplatňovat v rámci své působnosti volné uvážení. 8. Za účelem získávání úvěru na kapitálové investice mají místní společenství v mezích zákona přístup na národní kapitálový trh. ÚSC v ČR Regionální rady regionů soudržnosti (vznik od 1. 7. 2006!) = 8 (NUTS 2) Kraje = 14 vč. Prahy (NUTS 3) Dobrovolné svazky obcí = 784 (pouze samostatná působnost) Obce III. = 205 Obce II. = 388 Obce I. = 6242 (NUTS 5) Obce I. a) stavební a matriční úřad Obce I. b) jeden z těchto úřadů Obce I. c) 0 Příjmy rozpočtu obce příjmy z vlastního majetku a majetkových práv příjmy z výsledku vlastní hospodářské činnosti příjmy z hospodářské činnosti právnických osob příjmy z vlastní správní činnosti včetně příjmů z výkonů státní správy (správní poplatky, pokuty a odvody v pravomoci obce) výnosy z místních poplatků výnosy z daní nebo podíly na nich dotace ze státního rozpočtu a ze státních fondů dotace z rozpočtu kraje dary a příspěvky jiné příjmy prostředky Národního fondu návratné zdroje (půjčka, úvěr, komunální obligace) návratná finanční výpomoc (bezúročná) 5 Daňové příjmy rozpočtu obcí a) výnos daně z nemovitostí b) podíl na 20,59 % z celostátního hrubého výnosu DPH c) podíl na 20,59 % z celostátního hrubého výnosu daně (záloh na daň) z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a funkčních požitků d) podíl na 20,59 % z celostátního hrubého výnosu daně (záloh na daň) z příjmů fyzických osob vybírané srážkou podle zvláštní sazby, s výjimkou výnosů, uvedených pod písmenem c) e) podíl na 20,59 % z 60 % z celostátního hrubého výnosu daně (záloh na daň) z příjmů fyzických osob sníženého o výnosy uvedené v písmenech c) a d) f) podíl na 20,59 % z celostátního hrubého výnosu daně z příjmů právnických osob Daňové příjmy rozpočtu obcí g) 30 % z výnosu záloh na daň z příjmů fyzických osob, které mají na území obce bydliště ke dni jejich splatnosti, a výnos daně (vyrovnání a dodatečně přiznaná nebo dodatečně vyměřená daň) z příjmů fyzických osob, které měly na území obce bydliště k poslednímu dni zdaňovacího období, k němuž se daňová povinnost vztahuje, s výjimkou daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby a s výjimkou daně (záloh na daň) z příjmů ze závislé činnosti a z funkčních požitků srážených a odváděných plátcem daně daň z příjmů h) právnických osob v případech, kdy poplatníkem je příslušná obec, s výjimkou daně vybírané srážkou podle zvláštní sazby i) podíl na 1,5 % z celostátního hrubého výnosu daně (záloh na daň) z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti odváděné zaměstnavatelem Příjmy rozpočtu kraje příjmy z vlastního majetku a majetkových práv příjmy z výsledků vlastní hospodářské činnosti příjmy z hospodářské činnosti organizace zřízených nebo založených organizací příjmy ze správních činností včetně příjmů z výkonu státní správy (správní poplatky, pokuty uložených v pravomoci kraje) výnosy daní nebo podíly na nich dotace ze státního rozpočtu a ze státních fondů přijaté peněžité dary a příspěvky jiné příjmy prostředky poskytnuté prostřednictvím Národního fondu návratné zdroje (půjčky, úvěry, výnosy z prodeje vlastních dluhopisů) návratná finanční výpomoc (bezúročná) Daňové příjmy rozpočtu kraje a) daň z příjmu PO, kdy poplatníkem je kraj b) podíl na 8,92 % z celostátního hrubého výnosu DPH c) podíl na 8,92 % z celostátního hrubého výnosu daně (záloh na daň) z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti a funkčních požitků d) podíl na 8,92 % z celostátního hrubého výnosu daně z příjmů fyzických osob vybírané srážkou podle zvláštní sazby, e) podíl na 8,92 % z 60 % z celostátního hrubého výnosu daně (záloh na daň) z příjmů fyzických osob sníženého o výnosy uvedené pod písm. c), d) f) podíl na 8,92 % z celostátního hrubého výnosu daně z příjmů právnických osob, s výjimkou výnosu v písm. a) Daňové příjmy rozpočtů ÚSC Každý kraj se na procentní části celostátního hrubého výnosu daně podílí procentem stanoveným v příloze zákona o rozpočtovém určení daní (vypočteno dle přebraných kompetencí) X Každá obec se podílí dle stanoveného koeficientu (podle počtu obyvatel) Regulace zadluženosti - stav problém: zadluženost obcí roste nepředstavuje makroekonomický problém (kolem 2 % HDP) některé obce ale výrazně zadlužené zadluženost roste s rostoucí velikostí kvalita dluhového managementu taktéž ohroženy obce střední a menší velikosti 6 Regulovat zadluženost? ÚSC je samosprávný státní zadluženost není regulována Charty (místní i regionální) umožňují kvalita výkonu samosprávy záleží na velikosti ÚSC mezinárodní kritéria stát je jedna entita stát ­ ručitel poslední instance deficit = stabilizační funkce = stát Regulace v ČR vláda přijala usnesení o Regulaci zadluženosti obcí a krajů pomocí ukazatele dluhové služby pokud ÚSC překročí ukazatel dluhové služby MF upozorní MF požádá o zdůvodnění, přijatá opatření, výsledky přezkumu, rozpočtový výhled, ... stát může při žádosti o dotaci přihlédnout ke skutečnosti zadlužení Ukazatel dluhové služby dluhová služba = úroky + splátky jistiny dluhová základna = daňové + nedaňové příjmy + některé dotace dluhová služba / dluhová základna < 30 % Souhrnné údaje o zadluženosti obcí ČR (v mld. Kč) Rizika dalšího vývoje zadluženosti obcí přetrvávající nutnost financovat investiční aktivity (veřejná infrastruktura, dluhy z minulosti) podcenění problému dluhové služby (,,nabalování" dluhu) rizika spojená s novým státoprávním uspořádáním ČR novela zákona o obcích ­ vypuštění ustanovení regulující zadluženost obcí Děkuji za pozornost...