Obecná a alternativní didaktika III. přednáška 6. 3. 07 Mgr. Gabriela Fišarová Didaktické cíle, klasifikace,formulace, práce s cíli ve výuce, kompetence podle RVP Jedná se o velmi důležitou kapitolu pro práci učitele. Nahlédněte proto do odborné literatury: např. Petty, Geofrey. Moderní vyučování s. 299-321(326) nebo Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině Didaktické cíle Cyklický diagram Obecné cíle - „buzola“, podle které by měly směřovat dílčí cíle (konkrétnější) Bývají stanoveny např. osnovami, kurikulem, výuk. Programem, požadavky komise…. To, čeho chce učitel dosáhnout Např. „zlepšit schopnost písemné komunikace v angličtině“ „Vytvářet příležitost k tvůrčímu sebevyjádření žáků“ - formulováno z hlediska žáka(lepší) X „Cílem kurzu je probrat hlavní zásady maloobchodu“ x Učební požadavky „Žák by měl umět správně používat uvozovky“ - Směr, kudy se má žák ubírat Rozdíl mezi uč. cíly a požadavky je mnohdy malý Musí: specifikovat, co je nutné osvojit Formulovat tak, aby byly kontrolovatelné, Krátkodobé, v souladu s věd. poznáním Často užívaná taxonomie cílů: Bloomova taxonomie cílů 3 sféry procesu učení Kognitivní Znalosti- popsat, vybavit si, vyjmenovat, rozeznat, vybrat, reprodukovat,… Porozumění- umět vysvětlit, popsat důvody, rozpoznat příčiny, doložit,… Aplikace- umět použít, aplikovat, sestavit, vyřešit, vybrat,.. Analýza- umět uvést podrobnosti, specifikovat, vyjmenovat části celku, přirovnat, porovnat, rozlišit mezi… Syntéza- umět shrnout, zobecnit, dokázat, utřídit, navrhnout, sestrojit, vysvětlit důvody,… Hodnocení- umět posoudit, vyhodnotit, uvést argumenty pro a proti, podrobit kritice,… Afektivní – pozornost, zájem, estetické cítění, morál. názory, postoje, hodnoty… Psychomotorické- plachtit, kreslit, házet, svářet