Geografie dopravy Cv. č. 2: Hodnocení dopravní polohy a dopravní obslužnosti HODNOCENÍ DOPRAVNÍ POLOHY A DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI Cíl cvičení: ■ aplikace metody bodování k analýze dopravní polohy ■ analýza dopravní obslužnosti (počet spojů hromadné dopravy) ■ interpretace výsledků Geografie dopravy Cv. č. 2: Hodnocení dopravní polohy a dopravní obslužnosti Výchozí podmínky: ■ práce ve trojicích ■ termín dokončení - do 12. dubna 2007 ■ obvod obce s rozšířenou působností ■ základní jednotka — obec Geografie dopravy Cv. č. 2: Hodnocení dopravní polohy a dopravní obslužnosti Hodnocení dopravní polohy ■ ukazatel dopravní polohy metoda bodování (přítomnost infrastrukturního prvku - statut) určitý bodový zisk Geografie dopravy Cv. č. 2: Hodnocení dopravní polohy a dopravní obslužnosti Kritéria bodování Silniční infrastruktura: vzdálenost intravilánu obce od sjezdu z D/R do 5 km (včetně) — 5 bodů vzdálenost intravilánu obce od sjezdu z D/R v rozmezí 5,5 až 10 km (včetně) — 3 body vzdálenost intravilánu obce od sjezdu z D/R v rozmezí 10,5 až 15 km (včetně) — 1 bod průjezd silnice I. třídy intravilánem obce — 4 body vzdálenost intravilánu obce od silnice I. třídy do 5 km (včetně) — 2 body ■ vzdálenost intravilánu obce od silnice I. třídy v rozmezí od 5,5 km do 10 km (včetně) — 1 bod ■ průjezd silnice II. třídy intravilánem obce — 1 bod Železniční infrastruktura (železniční stanice či zastávka v obci): průchod „národního" železničního koridoru — 1 bod průchod celostátní dráhy — 2 body průchod regionální dráhy — 1 bod dráha s více kolejemi (2 a vícekolejné dráhy) — 1 bod elektrizovaná dráha — 1 bod Poloha obce na křižovatce dopravních komunikací stejného typu — započítání bodů tolikrát, kolikrát se daná situace opakuje Geografie dopravy Cv. č. 2: Hodnocení dopravní polohy a dopravní obslužnosti Konkrétní příklady výpočtu ukazatele dopravní polohy ■ Jihlava - do 10 km od intravilánu je vzdálený sjezd z dálnice D1 (3 body), městem prochází silnice I. třídy č. I/38 (4 body) a čtyři silnice II. třídy č. II/352, 405, 523 a 602 (4 body). V rámci železniční sítě se zde rozdělují dvě celostátní dráhy č. 225 a 240 (4 body), obě jsou elektrizované (2 body), avšak pouze jednokolejné — celkem Jihlava získává 17 bodů ■ Humpolec - město leží v bezprostřední blízkosti sjezdu z dálnice D1 (5 bodů), prochází jím silnice I. třídy č. I/34 (4 body) a čtyři silnice druhé třídy č. II/129, 347, 348 a 523 (4 body). Kromě toho zde končí jednokolejná neelektrizovaná regionální dráha č. 237 (1 bod) — celkem Humpolec získává 14 bodů Geografie dopravy Cv. č. 2: Hodnocení dopravní polohy a dopravní obslužnosti Hodnocení dopravní obslužnosti hromadnou dopravou ■ spojení obec — sídlo správního obvodu ORP ■ počet spojů hromadné dopravy (autobus, vlak) ■ komfortní dopravní obslužnost: - autobus — pouze přímé spoje z intravilánu posuzované obce - vlak — možný je i přestup (dohromady max. 30 minut) ■ zkoumaná období: - ranní dopravní špička běžného pracovního dne (spoje, které přijíždějí do střediska v časovém rozmezí 4.00 až 9.59 včetně, středa v běžném mimoprázdninovém období) - soboty (spoje, které přijíždějí do střediska v sobotu po celý den, sobota v běžném mimoprázdninovém období) ■ evidence pouze spojů, které v daný typ časového období jezdí: - min. půl roku - spoje v pracovní dny — jízda min. tři dny v týdnu ■ podkladové údaje — www.jizdnirady.cz Geografie dopravy Cv. č. 2: Hodnocení dopravní polohy a dopravní obslužnosti Závěr ■ tabulkové výstupy ■ dvě mapky: - ukazatel dopravní polohy - celkový počet spojů hromadné dopravy (autobus + vlak) ■ interpretace výsledků