Program rozvoj e venkova 2007-2013, návrh MZe Hodnocení předchozích programu > SAPARD, OP, HRDP • diskuze na téma velikost farem a přístupu menších a středních k programu • vyšší podpora regionálních produktů a ekologických výrobků • konečně vyřešit situaci ohledně pozemkových úprav • venkov - snaha o vyšší participaci místních, lepší monitoring (Celostátní síť rozvoje venkova) • přesnější definice venkova • vzdělávání - vyšší flexibilita, databáze, sledování trhu práce • zvýšit informovanost ohledně agroenvironmentální opatření a zvýšení informovanosti v řadách zemědělců Hodnocení Ex-ante rovnováha mezi 4 osami, dle vyjádření Střelecká, Hrabánkové, Kvistgaarda, s ohledem na specifika našeho venkova > není podrobnější ověření vazeb mezi investicemi, činnostmi a dopady > mnohostranné partnerství na centrální i regionální úrovni > využít NSPRV > zlepšit popis opatření kvůli logice intervencí pro transparentnejší program > kontrola finančních alokací dle logiky intervencí > zlepšit popis procesu realizace (např. LEADER) > využít současné IT používané na MZE a SZIF > zlepšit anglické překlady > ------------------------------------------------- Financování: pouze z jednoho zdroje, určit prioritu PRV 2007 - 2013, OSY a priority OSA 1 - Zlepšení konkurenceschopnosti zemědělství a lesnictví (22,39 % z EAFRDu), 2 priority Modernizace, inovace a kvalita (92,18 % z osy 1, kt. = 100 %) Přenos znalostí (7,82 % z osy 1, kt. = 100 %) > OSA 2 - Zlepšování životního prostředí a krajiny (55,2 %) Biologická rozmanitost, zachování a rozvoj zem. a les. systémů s vysokou přidanou hodnotou a tradičních zemědělských krajin (76,5 % z osy 2, kt = 100 %) Ochrana vody a půdy (17,6 % z osy 2, kt. = 100 %) Zmírňování klimatických změn (5,9 % z osy 2, kt. = 100 %) > OSA 3 - Kvalita života ve venkovských oblastech a diverzifikace hospodářství venkova (16,93 % z EAFRDu) Tvorba pracovních příležitostí (36,0 % z osy 3, kt. = 100 %) Podmínky růstu a kvalita života na venkově (57,5 % z osy 3, kt. = 100 %) Vzdělávání a místní partnerství (6,5 % z osy 3, kt. = 100 %) > OSA 4 - LEADER (5,0 % z EAFRDu) Zlepšení řízení a mobilizace přirozeného vnitřního rozvojového potenciálu venkovských oblastí (100,0 % z osy 4, kt. = 100 %) Odůvodnění OS a priorit OSA1: Oblastí jež přispívá k naplňování lisabonských a goteborských cílů je snaha o zlepšování konkurenceschopnosti zemědělství a lesnictví (k zajištění konkurenceschopnosti by měly být priority orientovány na přenos znalostí a inovací v potravinovém řetězci, a dále na investice do fyzického a lidského kapitálu). > OSA 2: PRV přispívá ke zlepšování stavu životního prostředí a krajiny realizací agroenvironmentálních opatření, opatření podpory hospodaření v méně příznivých oblastech a opatření Natura 2000. Tato opatření se osvědčila i v minulém plánovacím období, v HRDP. Zmírňování dopadů klimatických změn bude uskutečňováno především prostřednictvím lesnických opatření a zalesňováním zemědělské půdy. > OSA 3: PRV posiluje atraktivitu venkova k životu včetně zlepšení podmínek pro hospodářský růst realizací opatření zaměřených převážně na diverzifikaci ekonomických (nezemědělských) aktivit, zlepšování kvality života na venkově, vzděláváním, organizací místních partnerství a rozšiřování využití informačních a komunikačních technologií a dále pak zlepšení kvality života zvýšením povědomí o přírodních a kulturních hodnotách prostředí a jejich obnovou a rehabilitací. > OSA 4: PRV umožňuje budovat místní kapacity zejména prostřednictvím vytváření místních partnerství z různých oblastí společenského života, přípravou místních rozvojových strategií a jejích následnou realizací. Integrovaný přístup pomůže chránit a rozšiřovat místní přírodní a kulturní dědictví, zvyšovat povědomí o ochraně životního prostředí, podporovat výrobu specialit, cestovní ruch, obnovitelné zdroje a energii a investovat do nich. Opatření PRV v OSE I - Zlepšení konkurenc. v zemědělství a lesnictví > 3 skupiny opatření, 9 opatření, 4 + 1+4 > 1.1. Opatření zaměřená na restrukturalizaci a rozvoj fyzického kapitálu a podporu inovací I. 1. 1. Modernizace zemědělských podniků I. 1.2. Investice do lesů I. 1.3. Přidávání hodnoty zemědělským a potravinářským produktům I. 1.4. Pozemkové úpravy > I. 2. Opatření přechodná pro Českou republiku a ostatní nové členské státy EU I. 2. 1. Seskupení producentů > I. 3. Opatření zaměřená na podporu vědomostí a zdokonalování lidského potenciálu I. 3. 1. Další odborné vzdělávání a informační činnost I. 3. 2. Zahájení činnosti mladých zemědělců I. 3. 3. Předčasné ukončení zemědělské činnosti I. 3. 4. Využívání poradenských služeb Opatření PRV v OSE II - Zlepšování životního prostředí a krajiny - část 1. > 2 skupiny opatření, 7 opatření + podopatření, 3 + (4 na násl.str) > II. 1. Opatření zaměřená na udržitelné využívání zemědělské půdy II. 1. 1. Platby za přírodní znevýhodnění poskytované v horských oblastech a platby poskytované v jiných znevýhodněných oblastech II. 1.2. Platby v rámci Nátury 2000 a Rámcové směrnice pro vodní politiku 200/60/ES (WFD) - dvě podopatření a) Platby v rámci Nátury 2000 na zemědělské půdě b) Rámcové směrnice pro vodní politiku ES II. 1.3. Agroenvironmentální opatření - tři podopatření a) Agroenvironmentální opatření - Postupy šetrné k životnímu prostředí (vč.ekologického zemědělství a integrované produkce) b) Agroenvironmentální opatření - Ošetřování travních porostů c) Agroenvironmentální opatření - Péče o krajinu (lokace) Opatření PRV v OSE II - Zlepšování životního prostředí a krajiny - část 2. > II. 2. Opatření zaměřená na udržitelné využívání lesní půdy II. 2. 1. Zalesňování zemědělské půdy - dvě podopatření a) První zalesnění zemědělské půdy b) Založení porostů rychle rostoucích dřevin pro energetické využití • II. 2. 2. Platby v rámci Nátury 2000 v lesích = Zachování hospodářského souboru lesního porostu z předchozího produkčního cyklu II 2. 3. Lesnicko-environmentální platby = Zlepšování druhové skladby lesních porostů II. 2. 4. Obnova lesnického potenciálu a podpora společenských funkcí lesů -dvě podopatření a) Obnova lesnického potenciálu a zavádění preventivních opatření b) Neproduktívni investice v lesích Opatření PRV v OSE III - Kval. života ve venkov, obi. a div. hosp. venkova > 4 skupiny opatření, 7 opatření + podopatření > III. 1. Opatření k diverzifikaci hospodářství venkova III. 1.1. Diverzifikace činností nezemědělské povahy III. 1. 2. Podpora zakládání podniků a jejich rozvoje III. 1. 3. Podpora cestovního ruchu > III. 2. Opatření ke zlepšení kvality života ve venkovských oblastech III. 2. 1. Základní služby pro hospodářství a obyvatelstvo venkova - 2 podop. a) Obnova a rozvoj vesnic b) Občanské vybavení a služby III. 2. 2. Ochrana a rozvoj dědictví venkova - dvě podopatření a) Přírodní dědictví venkova b) Kulturní dědictví venkova • III. 3. Opatření týkající se vzdělávání a informování hospodářských subjektů, působících v oblastech, na něž se vztahuje osa III (1) • III. 4. Opatření týkající se získávání dovedností a propagace za účelem přípravy a provádění strategie místního rozvoje (1) Opatření PRV v OSE IV - LEADER 3 skupiny opatření, 5 opatření Účelem osy IV Leader je především zlepšení kvality života ve venkovských oblastech, posílení ekonomického potenciálu a zhodnocení přírodního a kulturního dědictví venkova, spolu s posílením řídících a administrativních schopností na venkově. Osa IV Leader bude uplatněna pro opatření podle podmínek nařízení Rady 1698/2005. Místní akční skupiny podle či. 62 nařízení Rady uplatňují při místním rozvoji partnerský přístup, navrhují ucelenou strategii místního rozvoje, resp. Strategický plán Leader a odpovídají za jeho provádění. Vybírají projekty, které budou v souladu se strategií v rámci PRV financovány. > IV. 1. Implementace místní rozvojové strategie IV. 1. 1. Konkurenceschopnost IV. 1. 2. Životní prostředí / obhospodařování území IV. 1. 3. Kvalita života / diverzifikace > IV. 2. Realizace projektů spolupráce IV. 3. Provoz místních akčních skupin ZAVER k PRV 2007 - 2013 jednotlivá opatření lze hodnotit z hlediska časovosti jejich dopadů > je zřejmé, že každé z těchto opatření má svůj horizont a usilovat o naprostou nadčasovost není asi rozumné > opatření vytvářejí dobrý základ pro dlouhodobý pozitivní rozvoj > některá opatření však mohou ve své podstatě působit antagonistický > žadatel musí po přechodu ČR na plný systém přímých plateb splňovat v celém hospodářství závazné požadavky tzv. cross-compliance (str 155 - 157 v PRV 2007 - 2013) > požadavek plnění Správné zemědělské praxe > často pětileté plnění > cíle opatření, místní určení (lokalizace), určení příjemců podpory včetně její definice a míry plnění ze zdrojů naleznete na http://www.mze.cz/UserFiles/File/EAFRD/PRV%20vlda%2025 8.pdf Podpora PRV 2007-2013 Podpora bude poskytována na přípravu, sledování, hodnocení, šíření informací a kontrolní opatření řízení, realizace, monitorování, kontrola analýzy a poskytování informací o Programu včetně jeho publicity a hodnocení pomoc expertů, pomoc a poradenství v otázkách týkajících se realizace úkoly pracovních skupin poradenství, semináře, studie, včetně zpracování podkladů pro přípravu výroční a závěrečné zprávy informace a informační kampaně expertizy, poradenství, odborné studie ex-post hodnocení programů předcházejícího programovacího období (Operační program Rozvoj venkova a multifunkční zemědělství, Horizontální plán rozvoje venkova) Česká republika k zajištění úkolů zřízení a provozu Celostátní sítě rozvoje venkova a koordinací těchto úkolů pověřuje Výzkumný ústav zemědělské ekonomiky (VÚZE) v úzké spolupráci s Ústavem zemědělských a potravinářských informací (ÚZPI) a Krajskými informačními středisky pro zemědělství a rozvoj venkova (KIS), MAS, fyzické a právnické osoby u kterých se dále předpokládá kapacita v rámci opatření Programu rozvoje venkova, týkajících se vzdělávání a informací, získávání dovedností, animace a provádění.