Nová média

   

   Jde o relativně nový pojem, jehož obsah však již stačil projít výrazným vývojem. Původně se za
   „nová média“ považovala především televize a na ni navazující média umožňující interaktivní
   užívání. Přibližně od devadesátých let 20. stol. se však pod tímto pojmem spíše rozumí média
   využívající digitální technologii (viz heslo digitalizace). Typickým představitelem je
   internet, kde jako „nová média“ existují ekvivalenty v podstatě všech dosavadních „klasických“
   médií –  knihy, deníky, časopisy, rozhlasové a televizní vysílání, diskusní kluby, chaty,
   etc. 

   

   Dle McQuaila je pro nová média typická

   ·        decentralizace (dodání obsahu a výběr již nejsou převážně v rukou toho, kdo obsah
   dodává),

   ·        vysoká kapacita (přenos pomocí kabelu/satelitu/etc. překonává dřívější omezení daná
   náklady, vzdáleností a objemem),

   ·        interaktivita (příjemce si může z média vybírat, odpovídat, přímo se spojit s dalšími
   uživateli, etc.)

   ·        flexibilita formy, obsahu i užití.  

   

   Reifová za vlastnosti nových médií označuje interaktivitu, multimedialitu, síťovost, globální
   dostupnost a demokratičnost[h1] . Dodává však, že nejde však o charakteristiky, které by
   musely být přítomny vždy a všechny, aby médium mohlo nést adjektivum „nové“. 

   

   Vznik nových médií je spjat s rychlým technologickým vývojem společnosti a jsou součástí
   diskurusu postmoderní kultury. Nová média mění způsob výroby, distribuce ale i konzumace
   mediálních obsahů. Spoluvytvářejí nové žánry jako např. hudební videoklip, počítačové hry,
   reklamní spot. V kontextu současné filmové či rozhlasové tvorby se prvek novosti těchto médií
   projevuje ve využívání digitální technologie a sofistikovaného softwaru, jenž umožňuje
   přetržení klasické narace[h2] . Díky novým médiím se zužuje vzdálenost mezi elitní a masovou
   kulturou. Úzce souvisí též s globalizací médií. 

   

   

   Dále viz též:

   

     o Reifová, I.: Slovník mediální komunikace, Praha, 2004
     o McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace, Praha, 2002
     o Jirák, J., Köpplová, B.: Média a společnost, Praha, 2007
     o Bennett, T., Grossberg L., Morris M.: New keywords : a revised vocabulary of culture and
       society, Blackwell Publishing, 2005
     o http://en.wikipedia.org/wiki/New_media

   

   

   -------------------------------

    [h1]reifová

    [h2]Jana Kadeřábková, Renata Hostinská