Nová média Jde o relativně nový pojem, jehož obsah však již stačil projít výrazným vývojem. Původně se za „nová média“ považovala především televize a na ni navazující média umožňující interaktivní užívání. Přibližně od devadesátých let 20. stol. se však pod tímto pojmem spíše rozumí média využívající digitální technologii (viz heslo digitalizace). Typickým představitelem je internet, kde jako „nová média“ existují ekvivalenty v podstatě všech dosavadních „klasických“ médií – knihy, deníky, časopisy, rozhlasové a televizní vysílání, diskusní kluby, chaty, etc. Dle McQuaila je pro nová média typická · decentralizace (dodání obsahu a výběr již nejsou převážně v rukou toho, kdo obsah dodává), · vysoká kapacita (přenos pomocí kabelu/satelitu/etc. překonává dřívější omezení daná náklady, vzdáleností a objemem), · interaktivita (příjemce si může z média vybírat, odpovídat, přímo se spojit s dalšími uživateli, etc.) · flexibilita formy, obsahu i užití. Reifová za vlastnosti nových médií označuje interaktivitu, multimedialitu, síťovost, globální dostupnost a demokratičnost[h1] . Dodává však, že nejde však o charakteristiky, které by musely být přítomny vždy a všechny, aby médium mohlo nést adjektivum „nové“. Vznik nových médií je spjat s rychlým technologickým vývojem společnosti a jsou součástí diskurusu postmoderní kultury. Nová média mění způsob výroby, distribuce ale i konzumace mediálních obsahů. Spoluvytvářejí nové žánry jako např. hudební videoklip, počítačové hry, reklamní spot. V kontextu současné filmové či rozhlasové tvorby se prvek novosti těchto médií projevuje ve využívání digitální technologie a sofistikovaného softwaru, jenž umožňuje přetržení klasické narace[h2] . Díky novým médiím se zužuje vzdálenost mezi elitní a masovou kulturou. Úzce souvisí též s globalizací médií. Dále viz též: o Reifová, I.: Slovník mediální komunikace, Praha, 2004 o McQuail, D.: Úvod do teorie masové komunikace, Praha, 2002 o Jirák, J., Köpplová, B.: Média a společnost, Praha, 2007 o Bennett, T., Grossberg L., Morris M.: New keywords : a revised vocabulary of culture and society, Blackwell Publishing, 2005 o http://en.wikipedia.org/wiki/New_media ------------------------------- [h1]reifová [h2]Jana Kadeřábková, Renata Hostinská