1 Fiskální nerovnováha Petra Dvořáková KVE ESF MU 2 Obsah přednášky Teorie krátkodobé fiskální nerovnováhy Teorie dlouhodobé fiskální nerovnováhy Fiskální kritéria (Maastrichtská kritéria) 3 Definice fiskální nerovnováhy nesoulad mezi veřejnými příjmy a veřejnými výdaji a) krátkodobá fiskální nerovnováha: ­ přebytek, vyrovnaný rozpočet, deficit b) dlouhodobá fiskální nerovnováha: ­ dluh 4 Krátkodobá fiskální nerovnováha Obecně nesoulad mezi rozpočtovými příjmy a rozpočtovými výdaji v rámci jednoho rozpočtového období. Rozpočtový deficit = situace, kdy jsou rozpočtové příjmy nižší než rozpočtové výdaje. Rozpočtový přebytek = situace, kdy jsou rozpočtové výdaje nižší než rozpočtové příjmy, tzv. negativní vládní úspora. 5 Krátkodobá fiskální nerovnováha Krátkodobá fiskální nerovnováha za celé veřejné finance - konsolidujeme (sečteme a vyloučíme duplicity) příjmy a výdaje za všechny veřejné rozpočty za jednotlivé veřejné rozpočty - státní rozpočet - regionální (krajské) rozpočty - municipální rozpočty - mimorozpočtové fondy - atd. 6 Graf: Vývoj deficitu SR a konsolidovaného vládního deficitu v ČR (v mld. Kč). -140 -120 -100 -80 -60 -40 -20 0 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006* Mld.Kč konsolidované saldo vládního sektoru saldo státního rozpočtu Zdroj: Autor na základě dat MF ČR, 2006. 2 7 Graf: Vývoj salda jednotlivých veřejných rozpočtů. -120 -100 -80 -60 -40 -20 0 20 40 60 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006* saldo státního rozpočtu saldo zdravotních pojišťoven saldo mimorozpočtových fondů saldo územních samosprávných celků Mld.Kč Zdroj: Autor na základě dat MF ČR, 2006. 8 Složky deficitu Strukturální (aktivní) složka vzniká na základě rozhodnutí vlády je nástrojem fiskální politiky vlády Faktory vzniku expanzivní politika vlády (zvýšení výdajů nebo snížení daní) vládní populismus a s ním související růst vládních výdajů k ovlivnění voličů snaha rozložit důsledky výdajového šoku do více let snaha rozložit daňovou zátěž (např. u nákladných veřejných projektů) 9 Složky deficitu Cyklická (pasivní) složka vzniká vlivem průběhu hospodářského cyklu či vlivem jiných exogenních faktorů (nikoliv rozhodnutím vlády) Faktory vzniku hospodářský pokles (deprese) zvýšení cen základních surovin (např. ropné šoky) mimořádné události (válečný konflikt, přírodní katastrofa apod.) úrok z veřejného dluhu (pokud hrazen z rozpočtových výdajů) 10 Složky deficitu Celkový deficit (přebytek) = strukturální deficit (přebytek) + cyklický deficit (přebytek) Pc = přebytek cyklický, Dc = deficit cyklický Zdroj: Šelešovský, J., Jahoda, R. Veřejné finance v ČR a EU. DSO. 2005, str. 109 11 Členění deficitů dle hlediska času plánovaná nerovnováha - např. Návrh SR, který jde každoročně do PSP ČR nerovnováha v průběhu rozpočtového období - dynamický pohled (Plnění SR - MF ČR) nerovnováha na konci rozpočtového období - statický (bilanční) pohled 12 Graf: Rozdíl mezi rozpočtovaným a skutečným výsledkem hospodaření SR v letech 1993 ­ 2006 (v mld. Kč). Zdroj: Autor na základě dat MF ČR. -140,0 -120,0 -100,0 -80,0 -60,0 -40,0 -20,0 0,0 20,0 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006* Mld.Kč Schválenývýsledek hospodaření SR Skutečnývýsledek hospodaření SR 3 13 Primární x sekundární deficit primární deficit - převis veřejných výdajů nad veřejnými příjmy v daném rozpočtovém roce (bez započtení úroků z veřejného dluhu) sekundární deficit ­ spojený s náklady financování veřejného dluhu celkový deficit = primární deficit + úroky z veřejného dluhu (úroky jsou mandatorním výdajem vlády, v posledních letech rostou nejrychleji ze všech výdajů) 14 Graf: Vývoj mandatorních výdajů v ČR (1995 ­ 2007). Zdroj: MF ČR, Návrh SR na 2007. 0 100000 200000 300000 400000 500000 600000 700000 800000 mil.Kč 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2005 2006 2007 výdaje na dluhovou službu celkové mandatorní výdaje bez dluhové služby quasi mandatorní výdaje 15 Graf: Vývoj deficitu vládního sektoru ČR v letech 1995 - 2006 (v % HDP). Zdroj: MF ČR, 2006. 16 Konsolidační přístup k deficitu zajímá nás, kde deficit vznikl v případě ČR vzniká největší část deficitu u státního rozpočtu (centrálních rozpočtů) menší část vzniká u místních rozpočtů (v některých státech ze zákona zakázáno) nutno rozlišit deficit státního rozpočtu a konsolidovaný veřejný 17 Způsoby krytí deficitu 1. monetární - emise měny inflace 2. rozpočtové - zvýšení daní (jiných veřejných příjmů) - snížení výdajů 3. dluhové - prodej vládních cenných papírů - domácí či zahraniční vládní úvěry - transformace do veřejného dluhu 4. aktivy - např. výtěžkem z prodeje státního majetku či výnosy z privatizace 18 Rozpočtové důsledky deficitu Krátkodobé umožňuje zvětšení vládního rozpočtového omezení nemusí způsobit výrazné rozpočtové komplikace Dlouhodobé může vést k rostoucí úrokové zátěži nebo k inflaci 4 19 Makroekonomické důsledky deficitu neoklasický přístup - hodnotí deficit negativně odmítá jej keynesiánský přístup - hodnotí aktivní deficit pozitivně v určitých případech ho doporučuje neoricardiánský přístup - popírá makroekonomické důsledky deficitu je vůči němu neutrální 20 Dlouhodobá fiskální nerovnováha Veřejný dluh souhrn pohledávek ostatních ekonomických subjektů vůči státu zjednodušeně kumulace dosavadních rozpočtových deficitů je jednou z variant řešení krátkodobé fiskální nerovnováhy 21 Dlouhodobá fiskální nerovnováha vzniká, když příslušná jednotka VS vstupuje v důsledku deficitního hospodaření na kapitálový trh a nabízí na něm ostatním subjektům obligace nebo jiný typ výpůjček k úhradě vzniklého deficitu cenou za dluh je úrok veřejný dluh x státní dluh x dluh na jiném stupni VS 22 Graf: Vývoj vlGraf: Vývoj vláádndníího dluhu vho dluhu v ČČR v letechR v letech 19951995 -- 2005.2005. 0,00 100,00 200,00 300,00 400,00 500,00 600,00 700,00 800,00 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 Mld.Kč 0,00 5,00 10,00 15,00 20,00 25,00 %HDP Státní dluh v mld. Kč Státní dluh v % HDP Zdroj: Autor na základě dat ČSÚ, 2007. 23 Veřejný dluh hrubý VD čistý VD = hrubý VD státní finanční aktiva SFAK... finanční rezervy a účelové prostředky vlády vedené na zvláštních účtech centrální banky (finanční rezervy na rizika vládních úvěrů, pohledávky vůči zahraničí...) 24 Forma dluhu podle držitele (stav k 31. 8. 2006): nefinanční podniky (0,70 %) finanční instituce (73,34 %) vládní instituce (1,44 %) domácnosti (0,22 %) neziskové instituce sloužící domácnostem (0,02 %) nerezidenti (23,28 %) podle instrumentu: úvěr ­ hrají menší roli krátkodobé CP: SPP ­ splatnost do 1 roku dlouhodobé CP: SD ­ splatnost až 20 let 5 25 Graf: Vývoj dluhu v členění dle instrumentu Zdroj: Autor na základě dat MF ČR, 2006. 0,0 100,0 200,0 300,0 400,0 500,0 600,0 700,0 Mld.Kč 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 Státní pokladniční poukázky Střednědobé a dlouhodobé státní dluhopisy Eurobondy Půjčky na podporu platební bilance Půjčky od Evropské investiční banky Ostatní zdroje 26 Vnitřní x vnější dluh vnitřní (domácí) dluh ­ závazek vůči domácím ekonomickým subjektům, dlužíme ,,sami sobě", problém zadlužování budoucích generací, vytěsňovací efekt na kapitálovém trhu (tzv. crowding out effect) vnější (zahraniční) dluh ­ v cizí měně, platba úroků do zahraničí (přebytek obchodní bilance omezení importu), riziko změny měnového kurzu 27 Struktura a vývoj státního dluhu 0,80,91,61,61,51,21,11,00,80,70,70,70,7 Směnky pro úhradu účasti u EBRD a IBRD 0,00,00,00,00,18,98,88,88,88,88,88,98,9 Závazky převzaté od ČSOB v nekonvertibilních měnách 0,00,00,00,00,00,10,13,47,811,519,833,038,4 Závazky převzaté od ČSOB v konvertibilních měnách (CDZ) 29,720,711,72,50,00,00,00,00,00,00,00,00,0Půjčky od EIB 0,00,00,05,27,29,611,311,420,923,323,824,524,4 Půjčky na podporu platební bilance 78,948,80,00,00,00,00,00,00,00,00,00,00,0Eurobondy 109,470,313,39,28,819,721,224,638,344,353,167,172,4Zahraniční dluh 0,00,00,00,00,00,00,00,26,04,317,638,149,9Ostatní zdroje 487,5397,0319,3222,6149,6104,377,070,057,943,941,728,319,5 Střednědobé a dlouhodobé státní dluhopisy 94,2125,5160,6164,1186,6165,3130,199,870,962,642,023,817,0 Státní pokladniční poukázky 581,8522,6479,9386,7336,2269,6207,1170,0134,8110,9101,290,286,4Domácí dluh 691,2592,9493,2395,9345,0289,3228,4194,7173,1155,2154,4157,3158,8STÁTNÍ DLUH CELKEM 2005200420032002200120001999199819971996199519941993 Zdroj: MF ČR, 2006. 28 Řešení dluhového problému 1. vliv pozitivních exogenních faktorů (pasivní cesta) dosáhnout, aby tempo ekonomického růstu trvale výrazně převyšovalo reálnou úrokovou sazbu z veřejného dluhu; neanticipovaná inflace - vliv na pokles reálné výše veřejného dluhu (nominální růst HDP); zahraniční pomoci, granty, dary, prominutí úroků z vnějšího dluhu, resp. části celého dluhu (např. rozvojové země) 29 Řešení dluhového problému 2. cestou aktivních vládních opatření (aktivní cesta) snaha o dosažení přebytku SR (zvýšení příjmů, redukce výdajů), z něho splácení dluhu včetně úroků; uvalení mimořádné jednorázové paušální dávky z kapitálu k umoření dluhu; monetární řešení, tzv. monetizace dluhu či snížením reálné hodnoty dluhu záměrně vyvolanou inflací; odmítnutí existujícího dluhu, případně úroku (administrativní řešení dluhu). 30 Maastrichtská konvergenční kritéria Čtyři kritéria stability: Pevná pozice vládních financí. Jejich výše se měří podle dvou ukazatelů ­ max. 3 % HDP roční rozpočtový schodek a 60 % HDP celkového zadlužení. Vysoká míra cenové stability. Inflace nesmí překročit 1,5 % tří nejlepších členských zemí, měřeno podle cenové stability předchozího roku. Stabilita směnných kurzů. Měna členské země se musí nacházet minimálně dva roky v rámci normálních stanovených hranic fluktuačního pásma Evropského monetárního systému (EMS). Dlouhodobě založené úsilí o konvergenci. Dlouhodobé úvěrové sazby nesmějí překročit průměr tří členských zemí EU, které mají nejnižší sazby, o více než 2 %. 6 31 Maastrichtská kritéria uvádí Smlouva o EU pro přechod k EMU stanovena tato konvergenční kritéria týkající se fiskální politiky: 1. Kritérium deficitu vládního sektoru - poměr deficitu vládního sektoru k HDP nepřekročí 3 % 2. Kritérium hrubého vládního dluhu - poměr vládního dluhu k HDP nepřekročí 60 % 32 Deficit vlády ČR a Maastrichtské kriterium -6,8 -2,9 -2,6 -2,4 -4,9 -5,8 -6,6 -3,6 -3,6-3,6 -8 -7 -6 -5 -4 -3 -2 -1 0 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006* %GDP Zdroj: Autor na základě dat MF ČR, 2007. 33 Graf: Srovnání deficitu nových členských zemí EU. -10 -8 -6 -4 -2 0 2 4 Bulgaria Czech Republic Estonia Cyprus LatviaLithuania Hungary M alta PolandRom aniaSlovenia Slovakia %GDP 2003 2005 Maastricht criterion Zdroj: Autor na základě dat Eurostatu, 2006. 34 Srovnání se zeměmi EU ­ výše deficitu - 2,6 %EU25- 2,8 %Dánsko - 6,1 %Řecko- 2,5 %Nizozemí - 5,2 %Malta- 2,5 %Litva - 4,8 %Polsko- 1,9 %Slovinsko - 4,5 %Maďarsko- 1,3 %Rakousko - 4,2 %Kypr- 1,1 %Lucembursko - 3,7 %Francie- 0,8 %Lotyšsko - 3,7 %Německo- 0,3 %Španělsko - 3,3 %Slovensko0,1 %Belgie - 3,2 %Velká Británie1,3 %Irsko - 3,0 %Itálie1,4 %Švédsko - 3,0 %ČR1,8 %Estonsko - 2,9 %Portugalsko2,1 %Finsko Zdroj: MF ČR, březen 2005. 35 Vládní dluh ČR a Maastrichtské kritérium 28,5 30,1 30,7 30,3 30,3 0 10 20 30 40 50 60 70 2002 2003 2004 2005 2006* %GDP Zdroj: Autor na základě dat MF ČR, 2007. 36 Srovnání se zeměmi EU ­ výše dluhu 63, 8 %EU2548,9 %Španělsko 110,5 %Řecko45,1 %Finsko 105, 8 %Itálie43,6 %Slovensko 95,6 %Belgie43,6 %Polsko 75,0 %Malta42,7 %Dánsko 71,9 %Kypr41,6 %Velká Británie 66,0 %Německo37,4 %ČR 65,6 %Francie29,9 %Irsko 65,2 %Rakousko29,4 %Slovinsko 61,9 %Portugalsko19,7 %Litva 57,6 %Maďarsko14,4 %Lotyšsko 55,7 %Nizozemí7,5 %Lucembursko 51,2 %Švédsko4,9 %Estonsko Zdroj: MF ČR, březen 2005. 7 37 Graf: Srovnání deficitů ČR, EU, EUROzóny Deficity rozpočtů 1999-2007 -8 -6 -4 -2 0 2 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 Roky %zHDP Česká republika Evropská unie EUROzóna 38 KONEC