1 FiskFiskáálnlníí nerovnovnerovnovááhaha Petra Dvořáková KVE ESF MU 2 Obsah přednášky Krátkodobá fiskální nerovnováha Dlouhodobá fiskální nerovnováha Fiskální kritéria EU 3 Definice fiskální nerovnováhy nesoulad mezi veřejnými příjmy a veřejnými výdaji a) krátkodobá fiskální nerovnováha rozpočtový deficit (přebytek) b) dlouhodobá fiskální nerovnováha veřejný dluh 4 Členění rozpočtového deficitu Konsolidační přístup Z pohledu času Strukturální x cyklický Dle významu úroků z veřejného dluhu Dle použité metodiky 5 Graf: Vývoj deficitu SR a konsolidovaného vládního deficitu v ČR (v mld. Kč). -140 -120 -100 -80 -60 -40 -20 0 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006* Mld.Kč konsolidované saldo vládního sektoru saldo státního rozpočtu Zdroj: Autor na základě dat MF ČR, 2006. 6 Graf: Rozdíl mezi plánovaným a skutečným výsledkem hospodaření SR (v mld. Kč) Zdroj: Autor na základě dat MF ČR. -140,0 -120,0 -100,0 -80,0 -60,0 -40,0 -20,0 0,0 20,0 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 Mld.Kč Plánovaný výsledek hospodaření SR Skutečný výsledek hospodaření SR 2 7 Složky deficitu Celkový deficit (přebytek) = strukturální deficit (přebytek) + cyklický deficit (přebytek) Pc = přebytek cyklický, Dc = deficit cyklický Zdroj: Šelešovský, J., Jahoda, R. Veřejné finance v ČR a EU. DSO. 2005, str. 109 8 Primární x celkový deficit primární deficit - převis veřejných výdajů nad veřejnými příjmy v daném rozpočtovém roce bez započtení úroků z dluhu celkový deficit = primární deficit + úroky z dluhu -120,0 -100,0 -80,0 -60,0 -40,0 -20,0 0,0 20,0 40,0 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 Mld.Kč Primární saldo státního rozpočtu Úroky ze státního dluhu Celkové saldo státního rozpočtu Zdroj: Autor na základě dat MF ČR. 9 Způsoby krytí deficitu 1. rozpočtové 2. aktivy 3. monetární (emisní) 4. dluhové Důsledky deficitu: Krátkodobé x dlouhodobé 10 Dlouhodobá fiskální nerovnováha Veřejný dluh souhrn pohledávek ostatních ekonomických subjektů vůči státu zjednodušeně kumulace dosavadních rozpočtových deficitů Kauzalita deficit dluh 11 Veřejný dluh Souhrn závazků: 1. Státu 2. Jednotlivých článků územní samosprávy 3. Veřejných fondů 4. Veřejně právních institucí zřizovaných státem a územní samosprávou (např. PO, OSS, ...) 5. Veřejných podniků Důležitý není způsob vzniku, ale že jde o pohledávku vůči současným i budoucím daňovým platbám obyvatelstva 12 Veřejný dluh hrubý dluh x čistý dluh vnější (zahraniční) dluh x vnitřní (domácí) dluh členění dluhu dle držitele členění dluhu dle instrumentu (úvěry, SPP, SD) 3 13 Graf: Vývoj státního dluhu ČR v členění dle instrumentů Zdroj: Autor na základě dat MF ČR, 2008. 0 100 200 300 400 500 600 700 800 900 Mld.Kč 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 Státní pokladniční poukázky Střednědobé a dlouhodobé státní dluhopisy Eurobondy Půjčky na podporu platební bilance Půjčky od Evropské investiční banky Ostatní zdroje 14 Metodiky pro stanovení velikosti deficitu metodika Eurostatumetodika MMF ,,širší" pojetí vlády,,užší" pojetí vlády akruální princip,,cash" princip aplikuje ČSÚaplikuje MF ČR ESA 95GFS (1986) 15 Zdroj: MF ČR, 2007. Poznámka: FNM byl k 31. 12. 2005 zrušen. ČKA byla k 31. 12. 2007 zrušena. 16 Metodiky pro stanovení velikosti deficitu (2) ESA 95GFS (1986) - vyšší náročnost na datové zdroje, výstupní údaje s časovým zpožděním - nepodává komplexní obraz hospodaření vládního sektoru + poskytuje komplexní pohled na hospodaření vládního sektoru (jednotky) + včasnost, transparentnost, nízké nároky na zdrojová data, vazba na SR 17 Maastrichtská fiskální kritéria uvádí Smlouva o EU pro přechod k EMU stanovena následující kritéria pro oblast fiskální politiky: 1. Kritérium deficitu vládního sektoru - poměr deficitu vládního sektoru k HDP nepřekročí 3 % 2. Kritérium hrubého vládního dluhu - poměr vládního dluhu k HDP nepřekročí 60 % 18 Saldo vládního sektoru ČR a Maastrichtské kriterium Zdroj: Autor na základě dat ČSÚ, 2008. -3,8 -3,71 -3,72 -5,74 -3,57 -5,01 -6,77 -6,62 -1,58 -2,96 -2,66 -3,32 -13,44 -16 -14 -12 -10 -8 -6 -4 -2 0 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 %HDP 4 19 Velikost deficitu členských zemí EU v roce 2006 (v % HDP) 4,2 3,9 3,8 2,9 2,2 1,8 0,6 0,4 0,2 0,1 -0,3 -1,1 -1,4 -1,5 -1,7 -1,7 -2,5 -2,6 -2,6 -2,8 -2,9 -3,4 -3,9 -3,9 -4,4 -9,2 Dánsko Finsko Estonsko Irsko Švédsko Španělsko Nizozemí Lotyšsko Belgie Lucembursko Litva Rakousko Slovinsko Kypr Německo EU 25 Francie Řecko Malta Velká Británie Česká republika Slovensko Polsko Portugalsko Itálie Maďarsko Zdroj:Eurostat,2007 20 Vládní dluh ČR a Maastrichtské kritérium Zdroj: Autor na základě dat ČSÚ, 2008. 13,07 16,37 18,52 28,5 30,07 30,38 29,74 29,44 25,14 15,0214,62 28,65 12,47 0 10 20 30 40 50 60 70 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002 2003 2004 2005 2006 2007 %HDP 21 Velikost dluhu členských zemí EU v roce 2006 (v % HDP) 4,1 6,8 10,0 18,2 24,9 27,8 30,2 30,4 30,7 39,1 39,9 43,5 46,9 47,8 48,7 62,2 62,2 63,9 64,7 65,3 66,0 66,5 67,9 89,1 104,6 106,8 Estonsko Lucembursko Lotyšsko Litva Irsko Slovinsko Dánsko Česká republika Slovensko Finsko Španělsko Velká Británie Švédsko Polsko Nizozemí Rakousko EU 25 Francie Portugalsko Kypr Maďarsko Malta Německo Belgie Řecko Itálie Zdroj:Eurostat,2007