1 Externality a úvod do teorie statků VE - přednáška č.4 Osnova: návaznost na minule - mikroekonomická selhání trhu externality pojem řešení veřejná soukromá veřejné statky Další povinná literatura: WWW - Veřejná ekonomie - literatura Malý - statky Malý - externality Vítek - externality (Coasův teorém) Další doporučená literatura 1. Musgrave, R. A., Musgraveová, P.B.: Veřejné finance v teorii a praxi. Management Press, Praha, 1994. Str. 5-13, 38-54 (externality a veřejné statky). 2. Stiglitz, J.E.: Ekonomie veřejného sektoru. Grada, Praha, 1997. str. 25-26, 102-116 (selhání), 157-183 (veřejné statky), 255-279 (externality) 3. ... a mnoho dalších (Frank, Sborník Šlapanice 98, Klaus, Nemec, Benard, Brůha.... 2 Mikroekonomická selhání Překážky k nastolení Paretovsky efektivních stavů: Selhání konkurence Přirozené monopoly Nedostatečná informovanost Externality Veřejné statky Externality efekty přelévání, vnější efekty, efekty sousedství Když výroba nebo spotřeba jednoho subjektu způsobuje nezamýšlené náklady nebo přínosy jiným subjektům.... Externalita je jev, který se vymyká ekvivalenci => z hlediska trhu nechtěný efekt Typologie - dělení pozitivní x negativní (příklady) spojeny se spotřebou x výrobou (příklady) problém společných zdrojů - viz cvičení Důsledky externalit úroveň produkce a s ní spojená úroveň mezních nákladů bude ,,nesprávná" - ovšem pouze ve srovnání s teoretickou abstrakcí dokonalé (a homogenní) konkurence negativní - více (příklad znečištění) pozitivní - méně (příklad vzdělávání) 3 Negativní externalita $ Q MCe MCp MCsD (MB) $ Q Pozitivní externalita MC MBe MBs = MBp+MBe MBp Qm Qp Řešení externalit Veřejná řešení (Pigou) korekční daně pokuty dotace zákazy příkazy regulace vlastní činnost Soukromá řešení (Coase) podmínky platnosti C. teorému: vlastnická práva transakční náklady Internalizace externalit Veřejné statky veřejné kontra veřejně poskytované institucionální a ekonomické kritérium dělení statků poskytování (financování) vs. spotřeba vlastnosti veřejných statků 4 Je např. školství veřejným statkem? Pokud ano, proč? Pokud ano, co tím říkám, resp. co z toho vyvozuji? Je veřejné poskytování efektivnější než soukromé? Kdy ano a kdy ne? ,,Dva typy veřejných statků" pozor na zažitý stereotyp viz Klaus co má být veřejné resp. kdy je ,,veřejnost poskytování ve prospěch ekonomické efektivity a kdy nikoli příčiny a důsledky ,,Není zlato, co se třpytí" způsob financování není definičním znakem ,,veřejnosti" statku, alespoň pokud tuto kategorii používáme ve smyslu selhání trhu! vlastnosti spotřeby vedou objektivně k určitým důsledkům pro schopnost trhu efektivně alokovat zdroje. Nezáleží na tom, co si o tom myslíme, nebo na čem se společnost dohodne! Institucionální kritérium TRŽNÍ POLOTRŽNÍ NETRŽNÍ 5 Ekonomické kritérium čisté veřejné (čisté kolektivní) smíšené (smíšené kolektivní) privátní (soukromé) Vlastnosti (čistých) veřejných statků nerivalita spotřeby (je vyloučení žádoucí?) nulové mezní náklady na spotřebu nevyloučitelnost ze spotřeby (je vyloučení možné?) technická vlastnost, plyne z ní problém černého pasažéra (free-rider-problem) Dělení statků (spotřeba): vyloučitelná nevyloučitelná rivalitní A B nerivalitní C D Samuelson: "Jde o komoditu, jejíž užitky mohou být poskytovány všem lidem .... aniž by to přinášelo vyšší náklady, než jsou spojeny s jejím poskytováním jedné osobě. Užitky těchto statků jsou nedělitelné a lidé nemohou být vyloučeni z toho, aby jich využívali..." 6 Macmillanův slovník : ,,... pokud je (komodita nebo služba) nabízena jedné osobě, stává se dostupnou všem ostatním jednotlivcům bez vynaložení dodatečných nákladů. O veřejném statku proto říkáme, že má NERIVALITNÍ SPOTŘEBU; spotřeba jednou osobou nesnižuje dostupnost statku nebo služby komukoliv jinému." Problém ,,černého pasažéra" Neexistuje důvod, proč by měl jednotlivec pravdivě odkrývat svou ochotu platit. Může spoléhat na to, že bude mít užitek ze spotřeby těch osob, které ochotu zaplatit projeví. Princip obvykle platí: čím více tenduje spotřeba statku k nerivalitě, nedělitelnosti a nevyloučitelnosti spotřeby, tím více prostoru se nabízí pro to, aby státní zásahy pomohly nastolit vyšší míru efektivnosti procesu alokace zdrojů (alespoň teoreticky). Mohlo by tedy jít o skutečnou nápravu tržního selhání. Princip (pokračování) V opačném případě, blíží-li se statek svými vlastnostmi čistému soukromému (privátnímu) statku a stát se u něho přesto pokouší nahradit nebo "napravit" tržní mechanismus - tedy veřejně ho poskytuje, pak se většinou jedná o snahu řešit potenciální dopady v nerovnosti příjmů, Redistribuční efekt je přitom nutně zaplacen ztrátami efektivnosti 7 Veřejné statky a veřejně poskytované statky objektivnost vlastností spotřeby nerivalita nevyloučitelnost (nedělitelnost) MCs = 0 politický konsensus důvody různé vysoké náklady na dodatečné jednotky spotřeby vyváženy ,,sociálními" důvody ztráty z ,,nadměrné" spotřeby Příklad (Hyman) lidé v jedné místnosti jejich rozhodnutí ovlivňují pouze je samotné a nikoho dalšího. každý den dostávají obyvatelé místnosti fixní množství chleba a paliva k vytápění místnosti. => pokračování chléb lze mezi jednotlivé osoby rozdělit použitím tržního mechanismu s cenou, která bude denně stanovována na základě interakce mezi poptávkou a nabídkou. Jednotlivci mohou přizpůsobovat svou spotřebu svým preferencím a ekonomickým možnostem. pokračování 2 mezi obyvatele místnosti nelze rozdělit to, nakolik je místnost vytopena. Všichni v místnosti zažívají v daném okamžiku stejnou teplotu. Pokud by se ubytoval další obyvatel, teplota by zůstala stejná při stejném množství potřebného paliva. Nikdo nedokáže spotřebovat více tepla a tím ho odebírat ostatním a není rovněž možné, aby se pro někoho topilo více a pro jiného současně méně. 8 Příklady čisté soukromé čisté kolektivní nákladnost vyloučení prospěšnost vyloučení snadnéobtížné, drahé vysoké MC na poskytování nár.obrana dálnice2 dálnice1 Nerivalitní, ale vyloučitelná - příklad mostu Q - počet přejezdů cena (mýtné) p Qo kapacita mostu Efekt přetížení Q - počet přejezdů cena (mýtné) p Qo kapacita mostu MC, záporný užitek Ztráta z nadměrné spotřeby 9 Soukromé statky s vysokými transkačními náklady X Y ,,Selhání" vlády To, že trh tzv. selhává, nemusí nutně znamenat, že každý vládní zásah vede k lepšímu, resp. efektivnějšímu řešení. Naopak, někteří ekonomové tvrdí pravý opak, totiž že vládní zásahy situaci většinou jen zhoršují. hlavní důvody: Omezené informace I kdyby vláda měla ... stejně má omezenou možnost kontrolovat resp. řídit reakce soukromého sektoru. I kdyby vláda měla ...má omezenou kontrolu nad byrokratickým aparátem, I kdyby všechna předchozí neexistovala, jedno by zůstalo. Jde o omezení vyplývající z podstaty politického procesu. omezená informovanost vláda nemá ani nemůže mít všechny relevantní informace, nemá k dispozici ani dokonalou znalost kauzálních souvislostí tj. nemá "dokonalou teorii", ale nemá dokonce ani stoprocentní znalost o průběhu reálných procesů. Navíc zde významnou roli hraje faktor zpoždění. 10 omezenost ovlivnění reakce Zvlášť zřejmé je to v demokraticky uspořádaných společnostech, ovšem ani totalitní státy nedokázaly přinutit všechny výrobce a spotřebitele k "žádoucímu" chování. Možnosti reakce, přizpůsobení apod. jsou v podstatě neomezené. omezená kontrola nad byrokracií tj. nad částí sama sebe. Uvádění legislativy do života je složitý proces závislý na celé řadě technických detailů a uplatňují se v něm jako relativně autonomní subjekty i státní úřady a úředníci, kteří mohou být do značné míry vedeni i svými vlastními zájmy. (viz teorie veřejné volby) političnost rozhod. procesů Politické rozhodnutí je v podstatě principielně kompromisem mezi zájmy subjektů, které se na rozhodování podílejí. Výběr z možných alternativ je tím vždy poznamenán. Existují vlivy nátlakových skupin apod. Dlouhodobé uskutečňování nějaké vnitřně logické a konsistentní politiky je v podstatě nemožné.