1 Veřejné volba (politické kolektivní rozhodování z pohledu ekonomie) VE - přednáška č.5 Osnova: pojem, význam, základní problémy tvorby kolektivních rozhodnutí hlasování, pravidla hlasování, střední volič, hlasovací paradox, Arrowův teorém nemožnosti role subjektů podílejících se na veřejné volbě v zastupitelské demokracii Doplňková studijní literatura: ARROW,K.J.: Všeobecná ekonomická rovnováha: cíl, analytické prostředky, kolektivní výběr. Přednáška při příležitosti udělení Nobelovy ceny,. in. Jonáš, J. a kol.: Nobelova cena za ekonomii. Academia, Praha, 1993, str.125-147. BUCHANAN,J.M.: Konstituce ekonomické politiky. dtto str.589-599. BUCHANAN,J.M.:Veřejné finance v demokratickém systému. Computer Press. Brno 1998 motto: (Buchanan) Rozhodnutí, týkající se použití ekon. zdrojů činí vždy jednotlivci, občané, jednotlivě nebo ve skupinách. Činí tak nejméně ve dvou rovinách: za prvé jako kupující (prodávající) zboží a služeb v rámci organizovaného trhu a za druhé jako "kupující" ("prodávající") zboží a služeb v rámci organizovaných politických procesů... 2 Politické rozhodování 1 Politické rozhodování je komplexní a rozporuplný proces, mnohem komplikovanější než nepolitické rozhodování v rámci tržních vztahů. Vzhledem k rozdílné povaze těchto pravidel i základních cílů obou sfér se nemůže v politice uplatnit základní princip tržního výběru - soulad mezi soukromými náklady a užitky. Politické rozhodování 2 Nicméně v konečné instanci je to jednotlivec, kdo musí "volit", jak budou jeho zdroje použity, a to jak kolektivně, tak soukromě. Je to právě jednotlivec, který musí "rozhodnout" o rozsahu státního rozpočtu a o rozdělení rozpočtových prostředků mezi jeho jednotlivé položky. podstata u veřejné volby jde o vysvětlení individuálního chování ve druhém zmíněném procesu, tedy v procesu kolektivního rozhodování (jinými slovy, proč a jak bude jednotlivec v konkrétní situaci volit a jak dopadne kolektivní rozhodování...) Základní otázky (např.): Jak je určována výše výdajů na veřejně poskytované statky v demokratické společnosti? Jak přesně je reagováno na požadavky občanů? Existuje v demokratické společnosti lepší vymezení úrovně veřejných statků? Existuje postup, který lépe odráží priority jednotlivců ve společnosti?" 3 Soukromý mechanismus alokace zdrojů (znáte z mikroekonomie) metoda pro určení úrovně produkce privativních statků: cenová regulace ceny hrají důležitou roli při přenosu informací: informace týkající se hodnoty a kvality různých komodit - tyto informace se týkají nákladů na výrobu a nedostatku komodit. veřejné mechanismy alokace zdrojů informace prostřednictvím ceny je nahrazena především hlasováním jak se provádí? co to znamená pro schopnost dosáhnout optimální alokace zdrojů? Jak volí typický daň. poplatník? zjednodušeně předpokládáme, že bude hlasovat ve svém vlastním zájmu: spočítá si, jaké výhody mu přinese nový státní program a srovná je s tím, jak se mu zvýší výdaje... problém identifikovatelnosti užitků a nákladů co ovlivňuje postoj jednotlivce k veřejným výdajům může mít veřejně poskytované statky ,,rád" úroveň příjmů a z toho plynoucí relativní vzácnost soukromých statků reálná podoba daňového systému, resp. způsob a podíl, jakým přispívá 4 neboli: V případě daní, kde by každý musel platit stejně, chudý jedinec dá pravděpodobně přednost nižší úrovni výdajů na veřejné statky, protože mezní náklady jsou pro něj vyšší (viz náklady příležitosti z nerealizované osobní spotřeby). Ale jestliže chudší jedinci platí méně než bohatší, potom mohou dávat přednost vyšší úrovni výdajů na veřejné statky. rovnovážný stav Jak můžeme vysvětlit vznik rovnovážného stavu při hlasování jedinců s různými úrovněmi preferencí? příklad: Tři jedinci s různými preferencemi ve vztahu k úrovni veřejných výdajů, podílejí se stejně vysoké střední nízké tři různé preference čistý užitek velikost veř. výdajůQp Qm Qr kdo zvítězí ? P, M, R? ,,P" ,,M" ,,R" hlasování (většinové) varianta Qp proti Qm výhodné jen pro ,,P" ,,M" jednoznačně preferuje ,,svou" pro ,,R" je už lepší Qm. když se nehlasuje o jeho Qr... Qm vítězí 2:1 varianta Qm proti Qr výhodné jednoznačně pro ,,M" (1:0) ,,R" jednoznačně preferuje ,,svou" (1:1) pro ,,P" je už lepší Qm. když se nehlasuje o jeho Qp... Qm vítězí opět 2:1 5 volič medián v příkladu je volič ,,M" tzv. středním voličem, tj. voličem mediánem jeho preference se nachází uprostřed uspořádané množiny preferencí zastává ji sám (stejně jako ti ostatní), ale přesto zvítězí, protože vždy uspokojí alespoň polovinu voličů platí pro ,,jednovrcholové preference" volební paradox nemusí být možné dosažení rovnováhy A > B > C C > A > B B > C > A A : B ... 2:1 => A B : C ... 2:1 => B C : A ... 2:1 => C Neexistuje žádný vítěz Výsledek ovlivněn pořadím volby spojeno s vícevrcholovostí preferencí Nabízí se otázka jaké jsou minimální podmínky, kterým se musí pravidlo společenské volby podrobit, aby bylo eticky přijatelné? Kenneth Arrow: Social Choice and Individual Values: Arrowův teorém nemožnosti Existuje nějaký politický mechanismus pro tvorbu kolektivních rozhodnutí, který by splnil tyto podmínky? Arrow ukázal, že neexistuje. Tato poučka je nazývaná Arrowovým zákonem (teorémem) nemožnosti, resp. Arrowovou větou. 6 Arrowovy podmínky 1 Předpoklad racionality Pro libovolnou zadanou skupinu individuálních preferencí musí pravidlo společenské volby produkovat úplné a transitivní společenské uspořádání. úplnost - v každé dvojici alternativních společenských stavů je jeden z nich preferován před druhým, nebo je jejich vzájemný vztah indiferentní. transitivita IF x > y AND y > z THAN x > z pokr. Nezávislosti irelevantních alternativ Společenská volba ze souboru alternativních sociálních stavů závisí pouze na uspořádání jednotlivců vzhledem k daným alternativám a nezávisí na ničem jiném. Paretovský princip Jestliže každý jedinec ve společnosti preferuje x před y, potom společenské uspořádání musí odrážet, že x je preferováno před y. Jestliže nejméně jedna osoba ve společnosti preferuje x před y a jestliže všichni ostatní členové jsou v této otázce indiferentní, potom musí společenské uspořádání odrážet skutečnost, že x je preferováno před y. pokr. Neomezená oblast zahrnovat veškerá logicky možná individuální uspořádání Nediktatura Neexistuje takový konkrétní jedinec, striktně preferující x před y, pod jehož vlivem by celá společnost striktně preferovala x před y bez ohledu na preference ostatních jednotlivců. Role subjektů podílejících se na veřejné volbě zastupitelské demokracii politici (strany) byrokracie zájmové skupiny 7 Politici investuje: snaží se uhodnout přání voličů, aby byl zvolen znovu ... ,,přemáhá se" spotřebovává prestiž moc peníze Byrokracie maximalizuje rozpočet, kterým vládne moc, prestiž, ocenění Parkinsonovy zákony minimalizuje riziko omylu, odpovědnosti ,,Malého hypotéza" Zájmové skupiny pokouší se snížit výdaje voličů spojené s volbami a získáváním informací; jsou primárním zdrojem informací a přes takto poskytované informace často ovlivňují veřejnost jako přímé či nepřímé úplatkářství (voliči musí být přesvědčeni, že užitek z voleb vyváží jejich obtíže s volbami spojené)