Finanční trhy Regulace finančních a kapitálových trhů Regulace versus dohled ! stanovení pravidel chování, ať již jednotlivců nebo firem se nazývá regulace. ! důležitou podmínkou je dodržování těchto norem a následné uplatňování sankcí při jejich nedodržení Regulace versus dohled ! existuje nezávislá kontrola, dohled (dozor) s cílem upevnit peněžní a tržní disciplínu a zvyšovat kvalitu řízení finančních procesů a rizik z nich vyplývajících ! právě potřeba existence a vynucování pravidel vedla, téměř u všech kapitálových trhů, k vytvoření státního nebo nezávislého dozorčího orgánu Důvody regulace ! informační asymetrie ! silný subjekt (např. banka), který prosazuje své zájmy a ovlivňuje ostatní ! negativní externality Důvody regulace ! regulace by měla být vždy taková, aby omezovala negativní jevy, ale neměla by omezovat samotné fungování tržních mechanismů a tržní soutěž Dělení systémů regulace a dohledu ! přes velké množství forem existujících systémů, vykazují systémy regulace a dohledu řadu shodných rysů ! mezi obecné rysy patří především ochrana investora a zachování funkčnosti kapitálového trhu Dělení systémů regulace a dohledu ! podle předmětu regulace lze rozlišovat systémy l institucionální - regulující činnost ekonomických subjektů (organizací, institucí) v určité oblasti finančního trhu, resp. kapitálového trhu l funkční - systémy regulující specifické činnosti vykonávané těmito subjekty bez ohledu na to, v kterém segmentu finančního trhu fungují Dělení systémů regulace a dohledu ! podle rozsahu (záběru) regulace a dohledu na l universální – regulace a dohled zahrnuje veškeré služby poskytované různými subjekty na kapitálovém trhu l specializované – regulace a dohled se vztahuje na určité segmenty kapitálového trhu, resp. na určité druhy služeb finančních zprostředkovatelů činných na tomto trhu Dělení systémů regulace a dohledu ! podle počtu regulátorů l jediný orgán – regulátor plní universální úlohu a do jeho pravomoci spadá veškerá regulační a dozorová činnost na daném kapitálovém trhu l dvojice spolupůsobících orgánů l více orgánů Dělení systémů regulace a dohledu ! podle postavení regulátora v systému státních institucí l centralizované – veškerá regulační a dozorová pravomoc nad kapitálovým trhem je vykonávána z centrální úrovně bez jakýchkoliv mezičlánků l decentralizované – regulace a dohled je svěřen do pravomoci regulátorů, která se váže na jednotlivé územní celky l smíšené – určité pravomoci jsou přiděleny centrálnímu regulátorovi, jiné pravomoci mají decentralizovaní regulátoři Dělení systémů regulace a dohledu ! podle vymezení výkonu pravomoci a odpovědnosti regulátora l autonomní – regulátor není přímo podřízen jinému orgánu, ale musí respektovat obecné právní normy a může být postaven pod kontrolu zastupitelských sborů (parlamentu, senátu aj.) l podřízené – systémy, jejichž autonomie je určitým způsobem omezena, regulátor je podřízen jinému orgánu státní správy (např. určitému ministerstvu) Dělení systémů regulace a dohledu ! podle existence samoregulace l zahrnující samoregulaci regulovaných subjektů – samoregulaci vykonávají určité profesní organizace účastníků kapitálového trhu. l bez samoregulace – jde o státní systém regulace a dohledu, v němž samoregulační organizace neexistují Dělení systémů regulace a dohledu ! podle způsob financování regulátorovy činnosti l z prostředků regulovaných subjektů – regulátor je finančně závislý na hospodářských výsledcích regulovaných subjektů, což jim obvykle přináší výhody v tom, že s nimi regulátor pravděpodobně lépe komunikuje, předem s nimi projednává připravované změny předpisů o regulaci apod. l ze státního rozpočtu – regulátor není nucen přihlížet k zájmům regulovaných subjektů a je náchylný k tomu, aby jednostranně uplatňoval státní nebo resortní zájmy l kombinovaným způsobem Dělení systémů regulace a dohledu ! podle způsobu provádění regulace a dohledu regulátorem l formální a byrokratický versus věcný přístup k řešení otázek regulace a dohledu – při aplikaci prvně zmíněného přístupu se obvykle klade důraz na formálně právní a procedurální otázky a jim se fakticky podřizuje obsahové rozhodování. Při použití věcného přístupu se nejprve řeší podstata věci a teprve pak formální, procedurální a jiné otázky Dělení systémů regulace a dohledu l rigidní (nepružný) versus flexibilní (pružný) postup a způsob reakce – členění podle způsobu reakce příslušného regulačního a dozorového orgánu a jeho přizpůsobivosti měnícím se podmínkám l transparentní versus netransparentní způsob provádění regulace a dohledu – při transparentním způsobu regulační a dozorový orgán vyhlásí své cíle pro určité období a informuje účastníky kapitálového trhu o jejich plnění Dohled ! dohled nad finančním trhem má dvě podoby l dohled na dálku (tzv. monitoring, off-site) – spočívá v monitorování dozorovaných subjektů na základě všech dostupných informací, tj. především z veřejně dostupných zdrojů a pravidelně podávaných hlášení od kontrolovaných subjektů l dohled na místě (inspekce, on-site) – prováděn pracovníky dohledu přímo v sídle dozorovaného subjektu Samoregulace ! samoregulace (samospráva) - regulované organizace a instituce kapitálového trhu, které jsou sdružené v určité uznávané reprezentativní organizaci, na sebe dobrovolně převezmou odpovědnost za dodržování předpisů platných na kapitálovém trhu a od svých členů vynucují dodržování těchto předpisů Samoregulace ! kromě toho obvykle své členy zavazují k dodržování tzv. etických kodexů = pravidla profesní etiky, na kterých se členové těchto organizací shodli a k nimž dobrovolně přistoupili ! zpravidla platí - čím je trh rozvinutější, tím mají organizace reprezentující samoregulaci větší význam Samoregulace ! samoregulační organizace mají značný vliv i na tvorbu nových předpisů v oblasti regulace a dohledu - nejsilnější v USA, kde se Komise pro cenné papíry před přijetím nových předpisů radí s profesními organizacemi a významnými obchodníky s cennými papíry ! předem si zabezpečují podporu ! na méně vyvinutých kapitálových trzích mají samoregulační organizace poměrně nevýznamnou úlohu a ze strany státních regulátorů obvykle nejsou považovány za partnery Výhody samoregulace ! svojí existencí přispívají k lepší účinnosti regulace - účastníci trhu sami průběžně dohlížejí nad aktivitami, které na trhu probíhají, a mohou rychle a efektivně napravovat přestupky; tím se snižuje potřeba detailních kontrol ze strany státního dozoru a zároveň se snižují náklady, které stát na tuto činnost vydává Výhody samoregulace ! napomáhají zvyšovat úroveň a účinnost legislativních norem a dávají podněty k jejich změnám ! vyšší stupeň profesionality - přímí účastníci trhu znají dobře problémy, které se na něm vyskytují, a dokáží je lépe identifikovat ! větší důvěryhodnost kapitálového trhu pro domácí i zahraniční investory - obchodní aktivity účastníků jsou vázány na přesná regulační pravidla, která chrání klienty Regulace a dohled v ČR Regulace a dohled v ČR ! k integraci dohledu nad finančním trhem do ČNB došlo k 1. dubnu 2006, kdy ČNB převzala agendu Komise pro cenné papíry, Úřadu pro dozor nad pojišťovnictvím a penzijním připojištěním MF a Úřadu pro dohled nad družstevními záložnami, které zanikly ! Česká národní banka je podle zákona č. 6/1993 Sb., o České národní bance zodpovědná za dohled nad finančním trhem v České republice Regulace a dohled v ČR ! ČNB provádí dohled nad l bankovním sektorem, l kapitálovým trhem, l pojišťovnictvím a penzijním připojištěním, l družstevními záložnami, l devizový dohled a l dohled nad institucemi elektronických peněz Regulace a dohled v ČR ! stanovuje pravidla, která chrání stabilitu bankovního sektoru, kapitálového trhu, pojišťovnictví a penzijního připojištění ! systematicky reguluje, kontroluje, vyhodnocuje a popřípadě postihuje nedodržování stanovených pravidel Regulace a dohled v ČR ! pro otázky dohledu nad finančním trhem byl jako poradní orgán bankovní rady ČNB zřízen Výbor pro finanční trh (složení Výboru) Cíle dohledu nad kapitálovým trhem ! přispívat k ochraně investorů - tzv. risk based přístup ! přispívat k rozvoji kapitálového trhu ! podporovat osvětu v oblasti kapitálového trhu Ochrana investorů ! hlavní rizika, se kterými se mohou investoři na kapitálovém trhu setkat, jsou: l obezřetnostní riziko – riziko selhání (úpadku, krachu) společnosti, např. kvůli nedostatečným vnitřním kontrolním mechanismům, nekompetentnímu managementu nebo jako důsledek nedostatečného kapitálového vybavení společnosti apod. Ochrana investorů l riziko podvodu - riziko podvodu, zkreslování informací (např. finančních výsledků), nebo nezveřejnění relevantních informací ze strany společností, které nabízejí investice nebo poskytují poradenství ohledně instrumentů kapitálového trhu Ochrana investorů l riziko nevhodnosti investice – riziko investice do produktu nebo služby, kterým investor nerozumí nebo jsou pro něj nevhodné vzhledem k jeho vztahu k riziku l riziko kolísání hodnoty a výnosnosti investice - riziko, že investice nepřinese očekávaný kapitálový výnos Ochrana investorů ! úkolem ČNB při ochraně investorů je prostřednictvím svých nástrojů a pravomocí především identifikovat a omezovat obezřetnostní rizika, rizika podvodu a některých aspektů rizika nevhodnosti investice ! v žádném případě není úkolem ČNB omezovat riziko kolísání hodnoty a výnosnosti investice Samoregulující organizace v ČR ! AKAT = AFAM+AKAT+UNIS ! AFIZ ! ČAOCP AKAT ! AKAT - Asociace pro kapitálový trh České republiky sdružuje nejvýznamnější tuzemské investiční společnosti, zahraniční správce fondů nabízející své produkty v ČR a další subjekty, které poskytují služby v oblasti kolektivního investování ! Asociace pro kapitálový trh ČR usiluje o rozvoj kapitálového trhu a kolektivního investování AKAT ! aktivitami a samoregulačními předpisy chce rozvíjet povědomí, znalost a důvěryhodnost oblasti kolektivního investování ! valné hromady dne 9.1.2008 schválily sloučení Asociace fondů a asset managementu ČR (AFAM ČR) a Asociace pro kapitálový trh (AKAT) a sloučená asociace nese název ASOCIACE PRO KAPITÁLOVÝ TRH (AKAT) AFIZ ! AFIZ - Asociace finančních zprostředkovatelů a finančních poradců České republiky (AFIZ) byla založena v prosinci 2002 (pod názvem Asociace registrovaných investičních zprostředkovatelů – ARIZ ČR) jako občanské sdružení, sdružující fyzické a právnické osoby, poskytující službu investičního zprostředkovatele ! založení asociace bylo reakcí na novou právní úpravu, kterou byl vymezen nový předmět podnikání mimo režim živnostenského zákona – investiční zprostředkovatel, registrovaný tehdy Komisí pro cenné papíry AFIZ ! v roce 2004 došlo k rozšíření působnosti asociace na všechny zprostředkovatelské a poradenské činnosti na finančním trhu ! od té doby mohou být členy všechny právnické a fyzické osoby, které působí na finančním trhu jako zprostředkovatelé či poradci ! asociace má vlastní profesionální odborné zázemí, díky kterému svým členům poskytuje odborné služby a současně hájí zájmy členů při přípravě nové legislativy na finančním trhu