Sylabus Praktika školních pokusů 2 Letní semestr I. MECHANIKA A) Kinematika a dynamika pohybu B) Statika a zákony zachování II. ELEKTŘINA A) Elektromagnetická indukce B) Elektrotechnika a elektronika C) Elektromagnetické vlny III. OPTIKA A MOLEKULOVÁ FYZIKA A) Difrakce a interference světla B) Odraz a polarizace světla C) Molekulová fyzika I. MECHANIKA I.A Kinematika a dynamika pohybu A1. Určování polohy, vektor posunutí A2. Definice rychlosti A3. Definice zrychlení A4. Vliv síly na pohybový stav těles A5. Zákony sil, skládání a rozklad sil A6. Neinerciální soustavy a existence pseudosil A7. Newtonovy zákony I.B Statika a zákony zachování B1. Zákon zachování hybnosti B2. Potenciální a kinetická energie, práce B3. Moment síly, momentová rovnováha, rotace B4. Těžiště tělesa, stabilita těles B5. Moment setrvačnosti a energie rotujícího tělesa B6. Vlastnosti sil tření B7. Deformace těles II. ELEKTŘINA II.A Elektromagnetická indukce A1. Demonstrujte a objasněte Faradayův zákon elektromagnetické indukce - princip transformátorů, funkce jádra transformátorů A2. Demonstrujte a objasněte Lenzovo pravidlo - působení změn magnetického pole na hliníkový prstence - útlum Waltenhoffenova kyvadla a indukční brzda - přechodové jevy v obvodu s indukčností A3. Demonstrujte a objasněte vznik střídavého proudu - v alternátoru - v rotačním odporovém měniči (rozdíl oproti alternátoru) - rozdíl mezi alternátorem a dynamem A4. Demonstrujte a objasněte vlastnosti elektrických obvodů při průchodu střídavého proudu - sestavte obvody s indukčností a kapacitou - demonstrujte fázový posuv mezi proudem a napětím - vliv fázového posuvu na Jouleovo teplo A5. Demonstrujte a objasněte rezonační jevy v elektrických obvodech. - sestavte paralelní a sériový rezonanční obvod - při síťové frekvenci měřte charakteristické veličiny pro rezonanci - aplikace II.B Elektrotechnika a elektronika B1. Demonstrujte a objasněte třífázovou soustavu střídavého proudu - napětí fázové a sdružené, nulový vodič - napětí maximální a efektivní B2. Demonstrujte a objasněte točivé magnetické pole - princip synchronního a asynchronního motoru - zapojení motorů do hvězdy a do trojúhelníka B3. Demonstrujte a objasněte činnost těchto elektrických zařízení: - relé, stykač, jistič, chránič, pojistka - elektromotor univerzální (připojení na stejnosměrný nebo střídavý proud) - elektroměr B4. Demonstrujte a objasněte usměrňovače elektrického proudu - funkce polovodičové diody - různé způsoby zapojení jednocestných a dvoucestných usměrňovačů B5. Demonstrujte a objasněte činnost generátoru netlumených kmitů - objasněte pojem zpětné vazby - sestavte generátor kmitů s tranzistorem II.C Elektromagnetické vlny C1. Demonstrujte a objasněte vznik elektromagnetického vlnění - vznik, generace a detekce různých typů elmg. vln (Teslův transformátor, dipóly, cm vlny) - amplitudová a frekvenční modulace - stojaté elektromagnetické vlny na Lecherově vedení - polarizace dipólových elmg. vln C2. Demonstrujte a objasněte pomocí třícentimetrových vln tyto jevy: - odraz a lom, interference, difrakce, polarizace, absorpce a stínění - vyzařovací diagram antény C3. Demonstrujte a objasněte princip činnosti těchto zařízení: - krystalka (nejjednodušší radiopříjmač, schéma zapojení, laděný rezonanční obvod, usměrnění vf signálu, princip sluchátka a reproduktoru) - televizní přijímač (blokové schéma) - princip činnosti mikrovlnné trouby III. OPTIKA A MOLEKULOVÁ FYZIKA III.A Difrakce a interference světla A1. Demonstrujte a objasněte jev zvaný prostorová koherence - štěrbina jako zdroj bílého světla pro Youngův pokus - experiment bez čoček: viditelnost jevu v závislosti na velikosti štěrbiny a vzdálenosti mezi štěrbinou a dvojštěrbinou - experiment s čočkou - jednoduchý difraktograf - na čem závisí a jaký má význam koherenční šířka? A2. Demonstrujte a objasněte jev zvaný časová koherence - Youngův pokus jako jednoduchý difraktograf, zpoždění vlnového klubka zasunutím skla před jednu štěrbinu - na čem závisí a jaký má význam koherenční délka? A3. Demonstrujte a objasněte určení vlnové délky světla Youngovým pokusem - vzdálenost inteferenčních proužků pro různé dvojštěrbiny - intenzita proužků při Youngově pokusu A4. Demonstrujte a objasněte difrakci světla na lineární optické mřížce - difrakce bílého světla na různých mřížkách v jednoduchém difraktografu, mřížky na průchod i odraz dávejte těsně za čočku - odhad mřížkové konstanty, princip Frauenhofferova difraktografu při pozorování difrakčních jevů A5. Demonstrujte a objasněte princip pozorování difrakčních jevů okem a dalekohledem - bodový zdroj světla - zdroj na konci chodby, malou žárovku a pozorujte difrakci na mřížkách okem nebo dalekohledem - dvojštěbina, lineární mřížka, tkanina... jako difrakční objekty A6. Demonstrujte a objasněte interferenci světla na tenké vrstvě - interferenční proužky na Newtonových sklech na stínítku, vysvětlete rozdíly v realizaci jevu na odraz i průchod - interferenční jev na vzduchové mezeře mezi dvěma skly či na mýdlové bláně A7. Demonstrujte a objasněte interferenční proužky stejného sklonu - pozorujte intenzity mírně rozbíhavého laserového svazku po odrazu od skleněné či slídové destičky pod různými úhly - pozorujte interferenci po odrazu divergentního svazku světla ze sodíkové výbojky na slídové destičce A8. Demonstrujte a objasněte difrakci na štěrbině - pozorujte difrakci laserového svazku na štěrbině, měňte její šířku - pozorujte difrakci laserového světla na jiných objektech A9. Demonstrujte a objasněte princip rekonstrukce holografického obrazu - rozptylkou zvětšete průměr laserového svazku, vložte mu do cesty hologram pod úhlem 45o , obraz pozorujte okem i zobrazte na stínítko III.B Odraz a polarizace světla B1. Demonstrujte a objasněte polarizaci světla rozptylem - pozorujte rovnoběžný svazek procházející vaničkou s rozptylující látkou - pozorujte rozptýlené světlo ve směru kolmém ke svazku a určete směr propustnosti polaroidu - odlište fluorescenci od rozptylu (? červený filtr) B2. Demonstrujte a objasněte polarizaci světla odrazem - rovnoběžný svazek světla - do svazku vkládejte jeden, dva a tři polaroidy a objasněte změny intenzity světla na stínítku - do svazku vložte vhodně orientovaný polaroid a skleněnou desku (? zrcadlo) tak, aby intenzita odraženého svazku byla nulová - popište metody vytvoření polarizovaného svazku (průchod i odraz) B3. Demonstrujte a objasněte totální odraz světla - totální odraz světla na optickém panelu - funkce světlovodů (skleněné trubičky, vodní paprsek...) - dva pravoúhlé hranoly k sobě přitiskněte na sucho a s kapkou vody - rozdíly v intenzitě světla B4. Demonstrujte a objasněte dvojlom světla v krystalech - zobrazte čočkou na stínítko dva úzké rovnoběžné svazky vycházející z dvojlomného krystalu - určete jejich polarizaci - dvojlom v plexisklu, PET folie - optická stáčivost cukerného roztoku B5. Demonstrujte a objasněte závislost intenzity odraženého světla na úhlu dopadu - optický panel, vícenásobný odraz na planparalelní vrstvě, rušivé odrazy na čoč- kách... B6. Demonstrujte a objasněte různé metody měření indexu lomu - optický panel, metoda minimální deviace, totální odraz, lom, měření odrazivosti... III.C Molekulová fyzika C1. Demonstrujte a objasněte tepelný pohyb atomů a molekul: - Brownův pohyb částic ve vodě - difúze a osmóza kapalin, transfúze plynů C2. Demonstrujte a objasněte pojem izolovaná soustava, rovnovážný stav a přechod mezi rovnovážnými stavy - hoření svíčky bez přívodu vzduchu, relaxační doba - zahřívání, rozpínání a stlačování plynů, relaxační doba C3. Demonstrujte a objasněte na základě částicového modelu plynu: - pohyb částic v nádobě, Brownův pohyb - expanze, stlačování a rozpínání plynů, rychlostní rozdělení molekul plynu, míchání difúzí, expanze otvorem v nádobě... C4. Demonstrujte a objasněte stavovou rovnici pro ideální plyny - na pVT přístroji realizujte děj izotermický, izobarický a izochorický C5. Demonstrujte a objasněte pojem práce vnějších sil při změně vnitřní energie soustavy - při ději izobarickém a izochorickém - objasněte účinnost tepelných strojů, princip činnosti parního stroje, spalovacího motoru, ledničky, tepelného čerpadla...