Geografie dopravy Cv č. 3: Hodnocení dopravní polohy a dopravní obslužnosti HODNOCENÍ DOPRAVNÍ POLOHY A DOPRAVNÍ OBSLUŽNOSTI Cíl cvičení: ■ aplikace metody bodování k analýze dopravní polohy ■ analýza dopravní obslužnosti (počet spojů hromadné dopravy) ■ interpretace výsledků Geografie dopravy Cv č. 3: Hodnocení dopravní polohy a dopravní obslužnosti Výchozí podmínky: ■ práce ve dvojicích ■ termín dokončení - do 15.5. ■ obvod obce s rozšírenou působností ■ základní jednotka —► obec Geografie dopravy Cv č. 3: Hodnocení dopravní polohy a dopravní obslužnosti Hodnocení dopravní polohy ukazatel dopravní polohy metoda bodování (přítomnost infrastrukturního prvku - statut) —► určitý bodový zisk http://www.historie-trati.wz.cz/ Geografie dopravy Cv č. 3: Hodnocení dopravní polohy a dopravní obslužnosti Kritéria bodování Silniční infrastruktura: ■ vzdálenost intravilánu obce od sjezdu z D/R do 5 km (včetně) —► 5 bodů ■ vzdálenost intravilánu obce od sjezdu z D/R v rozmezí 5,5 až 10 km (včetně) —► 3 body ■ vzdálenost intravilánu obce od sjezdu z D/R v rozmezí 10,5 až 15 km (včetně) —► 1 bod ■ průjezd silnice I. třídy intravilánem obce —► 4 body ■ vzdálenost intravilánu obce od silnice I. třídy do 5 km (včetně) —► 2 body ■ vzdálenost intravilánu obce od silnice I. třídy v rozmezí od 5,5 km do 10 km (včetně) —► 1 bod ■ průjezd silnice II. třídy intravilánem obce —► 1 bod Železniční infrastruktura (železniční stanice či zastávka v obci): ■ průchod „národního" železničního koridoru —► 1 bod ■ průchod celostátní dráhy —► 2 body ■ průchod regionální dráhy —► 1 bod ■ dráha s více kolejemi (2 a vícekolejné dráhy) —► 1 bod ■ elektrizovaná dráha —► 1 bod Poloha obce na křižovatce dopravních komunikací stejného typu —► započítání bodů tolikrát, kolikrát se daná situace opakuje Geografie dopravy Cv č. 3: Hodnocení dopravní polohy a dopravní obslužnosti Konkrétní příklady výpočtu ukazatele dopravní polohy ■ Jihlava - do 10 km od intravilánu je vzdálený sjezd z dálnice D1 (3 body), městem prochází silnice I. třídy č. I/38 (4 body) a čtyři silnice II. třídy č. M/352, 405, 523 a 602 (4 body). V rámci železniční sítě se zde rozdělují dvě celostátní dráhy č. 225 a 240 (4 body), obě jsou elektrizované (2 body), avšak pouze jednokolejné —► celkem Jihlava získává 17 bodů ■ Humpolec - město leží v bezprostřední blízkosti sjezdu z dálnice D1 (5 bodů), prochází jím silnice I. třídy č. I/34 (4 body) a čtyři silnice druhé třídy č. 11/129, 347, 348 a 523 (4 body). Kromě toho zde končí jednokolejná neelektrizovaná regionální dráha č. 237 (1 bod) —► celkem Humpolec získává 14 bodů Geografie dopravy Cv č. 3: Hodnocení dopravní polohy a dopravní obslužnosti Hodnocení dopravní obslužnosti hromadnou dopravou ■ spojení obec —► sídlo správního obvodu ORP ■ počet spojů hromadné dopravy (autobus, vlak) ■ komfortní dopravní obslužnost: - autobus —► pouze přímé spoje z intravilánu posuzované obce - vlak —► možný je i prestup (dohromady max. 30 minut) ■ zkoumaná období: - ranní dopravní špička běžného pracovního dne (spoje, které přijíždějí do střediska v časovém rozmezí 4.00 až 9.59 včetně, středa v běžném mimoprázdninovém období) - soboty (spoje, které přijíždějí do střediska v sobotu po celý den, sobota v běžném mimoprázdninovém období) ■ evidence pouze spojů, které v daný typ časového období jezdí: - min. půl roku - spoje v pracovní dny —► jízda min. tři dny v týdnu ■ podkladové údaje —► www.jizdnirady.cz Geografie dopravy Cv č. 3: Hodnocení dopravní polohy a dopravní obslužnosti Závěr ■ tabulkové výstupy ■ dvě mapky: - ukazatel dopravní polohy - celkový počet spojů hromadné dopravy (autobus + vlak) ■ interpretace výsledků