Geografie akademická a konstruktivní A.Hynek, únor 2005/2006/2008 * Geografie je jednou z nejstarších disciplin – projekt HERODOT, intellectual enquiry * Geografové se neshodují ani v tom, čím geografie je, ani v tom, čím by měla být. Přesto se úspěšně rozvíjí…. * Akademická geografie – předmět a metody * Jaká je ´public image´ geografie? Problém interakce akademické discipliny s veřejností * Jak jsou produkovány geografické znalosti? Kým?Kdo se o tyto znalosti zajímá? Jaký mají sociální, politický, ekonomický a ideologický kontext? Vztah znalostí, moci a lidských zájmů * Geografie jako součást všeobecného vzdělání. Jaká verze geografie se vyučuje/učí? Encyklopedie+místopis…. * Bohatost geografického výzkumu – klimatické změny, životní prostředí, ekonomická restrukturalizace, Antarktida, Kanada, GISy, kulturní krajina, dopravní sítě atd. * Diskontinuita profesionální geografie a veřejnou představou geografie, akademická a praktická disciplina Konstrukce discipliny: 1. činnost geografů, co dělají – What geographers do? Institucionalizace geografie, kde geografové působí? Kdo financuje geografii? 2. vymezení předmětu – lidové. Co jsou geografické objekty? Soutěž s ostatními disciplinami – které jiné discipliny se zabývají regiony, krajinou, životním prostředím, klimatem…? 3. metodologie a postupy 4. geografická způsobilost (kompetence) – znalosti a dovednosti. Jaké otázky si geografie klade? Vztah mezi empirií, teorií a aplikací. Sociální relevance geografie. Reprezentace – jak jsou objekty a subjekty re-prezentovány v diskurzu? 5. Geografie v kontextu ´power and knowledge´