Geografické myšlení AH, 11/01, 03/03, 2008 Klasická cesta: data, data Pozorování,zaznamenávání dat, třídění a klasifikace, generalizace indukcí, formulace hypotéz, pokusy o verifikaci, potvrzení/nepotvrzení ® vědění (teorie, zákony, vysvětlení). Statistika negarantuje spolehlivost generalizace více než kvalitativní analýza. Závislost na teorii, problém verifikace, indukce, jak dospět k celku? Kritická racionalistická cesta (Popper) Věda jako řešení problémů, vysvětlení událostí univerzálními zákony, teoriemi P[1] ® PT[1….n] ® VO ® P[2] (problém, předběžné teorie, vyloučení omylu) vyvratitelnost, kritičnost, vědecké odlišení, hypoteticko-deduktivní metoda KUhnova cesta Ve vědě nejde jen o racionalismus, ale i relativismus. Protagoras: měřítkem věcí je člověk. Souhlas a rozkol ve vědě, soutěž a konflikty. Paradigma: normální a revoluční věda. Disciplinární matice a příklady, nesouměřitelnost teorií LAKATOSOVA CESTA Výzkumný program – negativní a pozitivní heuristika ( heuristika jako metodologie, jak se věci dělají). Tvrdé jádro a pomocné hypotézy, ne anomálie, výběr mezi výzkumnými programy progresivními a degenerativními FEYRABEND O METODĚ Věda nemá zvláštní postavení ve světě idejí a ve společnosti, ´Anything goes´ , věda jako jedna z ideologií, pluralistická metodologie: nekonzistentní teorie, vztah k empirii případ Scablands ideje, metodologie, racionalita, relativismus 3 světy: fyzický, mentální, ideální teorie – vysvětlují pozorované, jak se vyvíjejí? Dodatkové a nové modelování – kritické testování teorií, predikce jako modely, od premis k závěrům ( vstup ® výstup) , kalibrace, testování, usuzování , pojmenování a klasifikace měření – škály nominální, ordinální, intervalové, poměrové, vztah k teorii návrh experimentu – redukce neurčitosti: proměnné, faktory, statistika, anticipace, řízení,interpretace výsledků kritická tradice…..you must murder your darlings. Cvičení č.3: Proč jsou na východním okraji České vysočiny hluboká úzká údolí? Hrádek M., 1997: Morfotektonika epikratonního křídla kolizních předhlubní na příkladu jv. okraje Českého masívu. Sborník II. semináře České tektonické skupiny, Česká geol. spol., Institut geol. inže- 1. nýrství, VŠB-TU Ostrava, s.29-31 Hrádek M., 1997: Přímé a nepřímé antropogenní transformace reliéfu vyvolané výstavbou a provozem objektů energetické soustavy Dukovany – Dalešice. Přírodovědný sborník Západomoravského muzea v Třebíči. Acta Sci.Nat.Mus.Occid., 25:1-67. Otázky: 1. Je téma údolí na okraji Českého masívu závažné? Proč zrovna údolí? 2. Patří k hlubokým údolím i Řečkovicko-kuřimský prolom, Lažánecký žleb v Moravském krasu a Rakovecké údolí? 3. Nebyly na okraji České vysočiny, když byla aktivním okrajem pevniny kaňony na pevninském svahu? 4. Proč má vyvýšenina Západ v Řečkovicích takový půdorysný tvar? 5. Jaké jsou možné scénáře vývoje různých prolomů a hlubokých údolí na okraji České vysočiny?