Antropologie občanské společnosti II Bi2221 a Bi2221c 12. Senioři v občanské společnosti. Dárcovství, sponzorství. Mgr. Alena Řiháková Ústav antropologie PřF MU jaro 2009 alkari@centrum.cz Cílová skupina: senioři • Dle současných odhadů se v EU do roku 2050 zvýší počet lidí starších 65 let o 70 % a počet lidí starších 80 let o 170 % • Součást politiky: důchodové, rodinné, příjmové, zdravotní… • Ageismus: věková diskriminace, znevýhodňování osob na základě jejich (vyššího) věku… • EU: součást sociální politiky (zdraví a dlouhodobá péče): http://ec.europa.eu/employment_social/spsi/health_and_lt_care_en.htm • http://ec.europa.eu/economy_finance/epc/epc_sustainability_ageing_en.htm • http://ec.europa.eu/social/home.jsp?langId=en • http://ec.europa.eu/economy_finance/epc/documents/2006/ageingreport_en.pdf • http://www.age-platform.org/EN/rubrique.php3?id_rubrique=20 • ČR člen: Život 90, o. s. http://www.zivot90.cz/ • Rozvoj: nediskriminace (politický, veřejný život, zdraví, vzdělání..), intergenerační solidarity, příjmy, zaměstnanost (využívání zkušeností starších lidí), Life long learning (http://www.eucis.net/ - platforma), sociální participace (přístup ke službám, kvalitní bydlení…) • Life long learning • http://www.eucis.net/ • Česká republika: Univerzity třetího věku: http://www.helpnet.cz/seniori/univerzity-tretiho-veku • Asociace Univerzit Třetího Věku (AU3V): občanské sdružení institucí, které nabízejí a provozují vzdělávací aktivity na úrovni vysokoškolského vzdělávání, určené občanům České republiky v důchodovém věku. http://au3v.vutbr.cz/index.php Národní program přípravy na stárnutí na období let 2008 až 2012 (Kvalita života ve stáří) • http://www.mpsv.cz/cs/5045 • Zahrnuje základní principy celoživotního přístupu, partnerství vlády a samosprávy, Mezigenerační vztahy a soudržnost, Zvláštní pozornost věnovaná znevýhodněným a zranitelným skupinám, Genderový přístup, Dialog s občanskou společností a sociálními partnery (zahrnuje např. spolupráci v Radě vlády pro seniory a stárnutí populace), Odpovědnost jednotlivce a společnosti, Snižování sociálních a geografických rozdílů (ekvita), Politika podložená důkazy, Důstojnost, Informovanost a mainstreaming Senioři v občanské společnosti (Česká republika) • Domovy pro seniory v občanské společnosti: http://neziskovky.cz/katalog/kategorie/socialni-sluzby-a-zdravi/domovy-pro-seniory/ Senioři v občanské společnosti (Česká republika) • Občanské sdružení Život 90 http://www.zivot90.cz/ • Živá paměť o.p.s ("ŽIVÁ PAMĚŤ PEČUJE O VZPOMÍNKOVÉ DĚDICTVÍ OBĚTÍ • NACISTICKÉHO BEZPRÁVÍ, SEZNAMUJE S JEJICH ODKAZEM • ŠIROKOU VEŘEJNOST A USILUJE O ZLEPŠENÍ KVALITY • ŽIVOTA OBĚTÍ NACISMU") http://www.zivapamet.cz/cs/uvod Senioři v občanské společnosti (Česká republika) • ELPIDA nadační fond a ELPIDA plus o. p. s. (http://elpida.cz/page.php?page=3) • Linka seniorů • Školička internetu • Časopis Vital plus • Seniorcentrum Limuzská (tréninky paměti, výstavy, akce, sociální poradna, výtvarné a literární dílny…) • Knihovna • http://knihovna.cestadomu.cz/kdo-jsme.html • Cesta domů a umírání.cz • Remedium, o. s. (informační server pro seniory: www.vstupujte.cz) Senioři v občanské společnosti (Česká republika) • Internetový magazín nejen pro seniory: Společnost SenioR, o. s. • http://www.seniortip.cz/ • Rada seniorů České republiky, o.s. • http://www.rscr.cz/ Dárcovství • Dárcovství „aktivita přesahující jednu z možných podob dobročinnosti. Může mít formu materiální (věcné dary), finanční (peněžní dary) nebo časovou (darování času prostřednictvím dobrovolnické práce, rady nebo pomoci).“ (DOHNALOVÁ, M.: Sociální ekonomika v evropském kontextu. Brno: NADACE UNIVERSITAS V BRNĚ, AKADEMICKÉ NAKLADATELSTVÍ CERM V BRNĚ, NAKLADATELSTVÍ A VYDAVATELSTVÍ NAUMA V BRNĚ, 2006. ISBN 80-7204-428-1. s. 243.) Sponzorství • „představuje jakýkoliv příspěvek, který je poskytnut k přímému nebo nepřímému financování pořadu za účelem propagace jména, tovární nebo obchodní známky, známky služeb, nebo postavení sponzora.“ ... „Jde o nástroj tematické komunikace, kdy sponzor pomáhá sponzorovanému uskutečnit jeho projekt a sponzorovaný pomáhá sponzorovi naplnit jeho komunikační cíle.“ŠKARABELOVÁ, S.: Komunikace a Public Relations. Distanční studijní opora. Brno: ESF MU 2005. ISBN: 80-210-3745-8. s. 90. ŠKARABELOVÁ, S.: Marketing ve veřejném sektoru. DSO. Brno: ESF MU 2005. s. 208. • „obchodní vztah mezi poskytovatelem peněz, zdrojů nebo služeb, a jednotlivcem, organizací, kteří nabízí na oplátku práva a prostor pro prezentaci, která může být využita k získání konkurenční výhody.“SVOBODA, F. Filantropie. Distanční studijní opora. Brno: ESF MU 2007. ISBN 978-80-210-4477-7. s. 19. Dárcovství/sponzorství • Dárcovství se řídí § 628 až 630 občanského zákoníku (lze i zákon o dobrovolnictví - darování času). • Forma: písemná, ústní • Sponzorství se řídí zákonem č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy a o změně a doplnění zákona č. 468/1991 Sb. Dárcovství/sponzorství • Daně, příjemci • Daň z příjmů • Daň darovací – NNO uplatňují osvobození z daně darovací, nicméně musí mít doklad o poskytnutí daru, což může být problematické (pouliční sbírky…) Dárcovství/sponzorství • Daně, dárci, • Fyzická osoba, normální občan • potvrzení o poskytnutém daru, a to formou darovací smlouvy, či při hotovostní platbě pokladního dokladu. Tento doklad musí zaznamenávat účel, na který jsou prostředky určeny. Daňové zvýhodnění poté vzniká, odpovídá-li tento účel taxativnímu vymezení v zákonu č. 586/1992 Sb., § 15 odst. 1. • Informace o poskytnutí daru fyzickou osobou jsou určeny zaměstnavateli do 15.2. a dále jsou zohledněny při ročním zúčtování daně. Hodnota daru přitom musí překročit částku 1000 Kč či být vyšší než 2% základu daně poplatníka. Maximálně může být poplatníkovi odečteno 10% hodnoty ze základu daně Dárcovství/sponzorství • Daně, dárci, • Fyzická osoba s identifikačním číslem zohlední dárcovství (doklad) ve svém daňovém přiznání k dani z příjmů fyzických osob. • Právnická osoba poskytuje dar na základě darovací smlouvy, kde uvádí účel (podle zákona č. 586/1992 Sb., § 20 odstavec 8). Právnická osoba má nárok na odečitatelnou položku snižující základ daně. Hodnota daru či darů jedné organizaci musí být vyšší než 2000 Kč. 5% základu daně je maximální výše, o kterou lze základ daně snížit. Odpočet od základu daně se realizuje až po snížení základu daně dle § 24 zákona o dani z příjmů (odpočet daňové ztráty z minulých let). Pokud poplatník vykazuje ztrátu či základ daně, jež nedovoluje plné uplatnění daru, nelze využít odpočtu daru. • V případě finančních darů se nekalkuluje s DPH Dárcovství/sponzorství • Daně, sponzor může výdaje na propagaci a reklamu zohlednit v plné výši v základu daně. V porovnání s dary snižuje tento výdaj základ daně v plné výši. V případě plátce DPH, musí být v ceně za reklamu a propagaci zahrnuto DPH. Výdaje na reprezentaci nejsou rovněž jako dary daňově uznatelné Dárcovství/sponzorství Dárcovství/sponzorství Dárcovství/sponzorství • Z hlediska fundraisingu: dárcovství: zdroj prostředků. • Sponzorství (fundraising): metoda, jak získat prostředky formou sponzoringu. • Efektivnost sponzorství vychází: • Teorie kongruence • Efekt kontextu • Behaviorální přístupy • Flexibilní nástroj marketingové komunikace, nepřímý nástroj, který je zapotřebí provázat s dalšími komunikačními aktivitami • Sponzor: sleduje komunikační a komerční cíle, a to: • Image firmy, dobré jméno firmy, posílení dobrých vztahů s důležitými skupinami, mediální pokrytí. Dárcovství/sponzorství • Dárcovství (marketing): • Peněžní – přímá podpora, sbírka mezi zaměstnanci a matchingový fond, firemní nadace a nadační fondy, charitativní akce. • Nepeněžní – školení, poskytnutí zázemí, firemní dobrovolnictví, ůčast ve správních radách a grantových komisích