Standardní metody Mnoho metod standardizováno mezinárodními i národními organizacemi - Organization for Economic Cooperation and Materials (OECD) International Organization for Standardization (ISO) - American Society for Testing and Materials (ASTM) - US EPA - Národní standardizační programy a legislativa______ - ČNI Český normalizační institut -MŽP -MZE Výhody standardních metod • Metodiky testů jsou jednotné a porovnatelné s předchozími výsledky v té stejné i v dalších laboratořích • Mohou být zopakovány dalšími laboratořemi • Výsledky jsou dobře akceptovatelné pro regulační orgány • Zjednodušená logistika, vývoj a optimalizace už provedena • Tyto metody poskytují základ, na němž se dá dále stavět a který se dá případně modifikovat • Získaná data mohou být kombinována s daty z jiných laboratoří pro využití v QSAR, ERA'S • Detailní seznam použitých přístrojů, medií, modelových organismů, atd. • Popsány experimentální, analytické a dokumentační postupy • Specifikována pravidla validity testu Nevýhody standardních metod • Často příliš specifické -> těžko aplikovatelné pro jiné situace nebo k odpovědi dalších otázek • Bývají používány v nevhodných situacích (výzkum, hodnocení příčiny a účinku) • Nemusí být aplikovatelné do reálného prostředí Legislativní rámec ekotoxikologických biotestu ČSN ČSN ISO ČSN EN ČSN EN ISO ON TNV TNV TNO • ISO: • OECD: • ČNI • MŽP, MZE Legislativní rámec ekotoxikologických biotestů ČSN - česká technická norma ČSN ISO - mezinárodní norma ISO, zavedená do soustavy ČSN ČSN EN - evropská norma, zavedená do soustavy ČSN ČSN EN ISO - mezinárodní norma ISO, převzatá do soustavy EN a zavedená do soustavy ČSN ON - bývalá oborová norma TNV - odvětvová technická norma vodního hospodářství v působnosti MZe ČR - odvětvová technická norma vodního hospodářství v působnosti MŽP ČR TNO - odvětvová technická norma odpadového hospodářství v působnosti MŽP ČR • ISO: International Organization for Standardization (www.iso.ch) • OECD: Organization for Economic Cooperation Development - Organizace pro ekonomickou spolupráci a rozvoj (www.oecd.org) • ČNI - Český normalizační institut (www.csni.cz) • MŽP (www.env.cz), MZE (www.mze.cz) Další organizace ASTM EPA (US EPA) ANSI CEN AFNOR EEC WHO normované testy Další organizace - normované testy ASTM: American Society of Testing and Materials - Americká společnost pro testování a materiály EPA (US EPA) - Environmental Protection Agency ANSI - Americký národní institut pro standardizaci - American National Standards Institute (www.ansi.org) CEN - European Commitee for Standardization (Comité Européen de Normalisation) (www.cenorm.be) AFNOR - Francouzská normalizační asociace - Association Francaise de Normalisation (www.afnor.fr) EEC: Evropské hospodářské společenství - European Economic Community WHO -World Health Organisation Zákon o chemických látkách a přípravcích * 356/2003 Sb.i Zákon o chemických látkách a chemických přípravcích a o změně některých zákonů, jak vyplývá ze změn provedených zákonem č. 186/2004 Sb., zákonem č. 125/2005 Sb., zákonem č. 345/2005 Sb. a zákonem č. 222/2006 Sb. - Podmínky uvádění nebezpečných látek na trh - Systém klasifikace nebezpečných vlastností -Základní požadavky na laboratoře klasifikující nebezpečné vlastnosti (požadavek SLP) Prováděcí předpisy 220/2004 Sb. Vyhláška MŽP, kterou se stanoví náležitosti oznamování nebezpečných chemických látek a vedení jejich evidence 222/2004 Sb. Vyhláška MŽP, kterou se u chemických látek a chemických přípravků stanoví základní metody pro zkoušení fyzikálně-chemických vlastností, výbušných vlastností a vlastností nebezpečných pro životní prostředí 223/2004 Sb. Vyhláška MŽP, kterou se stanoví bližší podmínky hodnocení rizika nebezpečných chemických látek pro životní prostředí 232/2004 Sb. Nařízení vlády, kterým se provádějí některá ustanovení zákona o chemických látkách a chemických přípravcích a o změně některých zákonů, týkající se klasifikace, balení a označování nebezpečných chemických látek a chemických přípravků. 389/2005 Sb. Vyhláška, kterou se mění vyhláška č. 222/2004 Sb., kterou se u chemických látek a chemických přípravků stanoví základní metody pro zkoušení fyzikálně-chemických vlastností, výbušných vlastností a vlastností nebezpečných pro životní prostředí 221/2004 Sb., Vyhláška Ministerstva životního prostředí, kterou se stanoví seznamy nebezpečných chemických látek a nebezpečných chemických přípravků, jejichž uvádění na trh je zakázáno nebo jejichž uvádění na trh, do oběhu nebo používání je omezeno 109/2005, 78/2006, 284/2006, 540/2006, 135/2007 Sb. Vyhlášky, kterými se mění vyhláška č. 221/2004 Sb., kterou se stanoví seznamy nebezpečných chemických látek a nebezpečných chemických přípravků, jejichž uvádění na trh je zakázáno nebo jejichž uvádění na trh, do oběhu nebo používání je omezeno, ve znění pozdějších předpisů zákon 356/2003 Nebezpečné vlastnosti látek • Podle fyzikálně chemických vlastností: a)výbušné b) oxidující c) extrémně hořlavé d) vysoce hořlavé e) hořlavé zákon 356/2003 Nebezpečné vlastnosti látek • Podle toxických vlastností: f) vysoce toxické g) toxické h) zdraví škodlivé i) z i rave j) dráždivé k) senzibilizující I) karcinogenní m) mutagenní n) toxické pro reprodukci o) nebezpečné pro životní prostředí Seznamy chemických látek podle zákona č. 356/2003 Sb., o chemických látkách a přípravcích a seznam účinných látek podle zákona č. 120/2002 Sb., o biocidech: 1. ELINCS - seznam nových látek (European List of Notified Chemical Substances) - celkem cca 1460 nových chemických látek, registrovaných v Evropě od roku 1981 včetně, takže při uvádění na český trh podléhají, v souladu se zákonem č. 356/2003 Sb., registraci, pokud nebyly dosud v Česku registrovány 2. EINECS - seznam obchodovaných látek (European Inventory of Existing Commercial Substances) - celkem cca 100195 chemických látek, registrovaných v Evropě do roku 1981 včetně, takže při uvádění na trh nepodléhají, v souladu se zákonem č. 356/2003 Sb., registraci 3. NLP - seznam látek nadále nepovažovaných za polymery (No longer polymers) - celkem cca 700 chemických látek - polymerů, registrovaných v Evropě do roku 1981 včetně, podle zásad pro seznam EINECS, takže při uvádění na trh nepodléhají, v souladu se zákonem č. 356/2003 Sb., registraci 4. Klasifikované nebezpečné chemické látky: a) Seznam závazně klasifikovaných nebezpečných látek- podle vyhlášky č. 232/2004 Sb., týkající se klasifikace, balení a označování nebezpečných chemických látek a přípravků ve znění vyhlášky č. 329/2005 Sb. b) Seznam klasifikovaných nebezpečných látek podle Přílohy I směrnice 67/548/EHS -aktualizovaný na základě 30. korigendy z února roku 2005 - cca 700 látek se změněnou klasifikací 5. Biocidy - nově zařazený notifikovaný seznam cca 1180 účinných látek, používaných v biocidních přípravcích včetně předpokládaného typu přípravku podle zákona č. 120/2002 Sb. (mezi účinné látky patří řada běžných chemických látek, které je m.j. nutno uvádět při žádosti o uvedení biocidního přípravku na trh i na označení na obalu výrobku) Seznam EINECS obsahuje následující údaje: - ES - identifikační číslo chemické látky v seznamu EINECS - CAS - identifikační číslo chemické látky v Chemical Abstracts Service - Český název látky - Anglický název látky - Sumární vzorec chemické látky Seznam ELINCS obsahuje následující údaje: - ES- identifikační číslo chemické látky v seznamu ELINCS - Český název látky - Anglický název látky - Registrační číslo - pod tímto je registrována nová látka popř. její obchodní název - Obchodní název - Klasifikace - nebezpečných vlastností látky Seznam NLP obsahuje následující údaje: - ES - identifikační číslo chemické látky v seznamu NLP - CAS - identifikační číslo chemické látky v mezinárodním registru chemických látek (Chemical Abstracts Service) - Český název látky - Anglický název látky - Poznámka - upřesňující text k dané látce zákon 356/2003 Registrace nebezp. látek • Provádí se při uvedení látky na trh EU - klasifikace nebezp. vlastností látky - hodnocení nebezpečnosti látky, nebo přípravku který látku obsahuje • Registrace není třeba u - látek v seznamu EINECS a NLP (portál veřejné správy) - krmiv, potravinářských přísad - množství do 10 kg/rok - látek pro výzkum do 100 kg/rok - látek pro aplikovaný výzkum do 1 roku od prvního použití zákon 356/2003 Klasifikace toxických vlastností chemických látek a přípravků • Musí zajistit výrobce či dovozce před uvedením na trh podle: - seznamu závazně klasifikovaných nebezpečných látek - seznamu nových látek (ELINCS) - klasifikace při registraci - údajů z literatury - údajů získaných zkoušením - konvenční výpočtové metody (u přípravků) zákon 356/2003 Označení na obalech Obaly musí být popsány v češtině a obsahovat: • Obchodní název přípravku, názvy nebezpečných látek • Název sídlo a telefon výrobce, dovozce nebo distributora • Výstražné symboly a plné znění příslušných R- a S- vět (viz. dále) • Čísla ES podle EINECS, ELINCS nebo NLP • U přípravku k prodeji spotřebiteli hmotnost či objem. nař. vlády 232/2004 Výstražné symboly E 0 F+ é é výbušný i a oxidující T extréme hořlavý Xn vysoce hořlavý X X vysoce toxický toxický C N zdraví škodlivý dráždivý ziravý nebezpečný pro životní prostředí 232/2004 Sb. Nařízení vlády, kterým se provádějí některá ustanovení zákona o chemických látkách a chemických přípravcích a o změně některých zákonů, týkající se klasifikace, balení a označování nebezpečných chemických látek a chemických přípravků. nař. vlády 232/2004 R- a S-věty • Standardní věty pro popis rizika a bezpečného nakládání • R- věty označují specifické nebezpečí • S- věty - popis bezpečného nakládání • Jednotlivé věty jsou číslované, uvádí se jak číselné označení tak plný text • Shodné věty v celé EU Příklady R-vět: R 31.1 Uvolňuje jedovatý plyn při styku s louhy R 38 Dráždí kůži R 46 Může způsobit dědičné genetické poškození R20 zdraví škodlivý při vdechování R21 zdraví škodlivý při styku s kůží R22 zdraví škodlivý při požití R23 toxický při vdechování R24 toxický při styku s kůží R25 toxický při požití R26 vysoce toxický při vdechování R27 vysoce toxický při styku s kůží R28 vysoce toxický při požití R29 uvolňuje toxický plyn při styku s vodou R30 při používání se může stát vysoce hořlavým R31 uvolňuje toxický plyn při styku s kyselinami R32 uvolňuje vysoce toxický plyn při styku s kyselinami R33 nebezpečí kumulativních účinků R36 dráždí oči R37 dráždí dýchací orgány R38 dráždí kůži R39 nebezpečí velmi vážných nevratných účinků R40 podezření na karcinogenní účinky R41 nebezpečí vážného poškození očí R42 může vyvolat senzibilizaci při vdechování R43 může vyvolat senzibilizaci při styku s kůží R45 může vyvolat rakovinu R46 může vyvolat poškození dědičných vlastností R48 při dlouhodobé expozici nebezpečí vážného poškození zdraví R49 může vyvolat rakovinu při vdechování R50 vysoce toxický pro vodní organismy R51 toxický pro vodní organismy R52 škodlivý pro vodní organismy R53 může vyvolat dlouhodobé nepříznivé účinky ve vodním prostředí R54 toxický pro rostliny R55 toxický pro zvířata R56 toxický pro půdní organismy R57 toxický pro včely R58 může vyvolat dlouhodobé nepříznivé účinky v životním prostředí R59 nebezpečný pro ozónovou vrstvu R60 může poškodit reprodukční schopnost R61 může poškodit plod v těle matky R62 možné nebezpečí poškození reprodukční schopnosti R63 možné nebezpečí poškození plodu v těle matky R64 může poškodit kojence prostřednictvím mateřského mléka nař. vlády 232/2004 Kombinace R- a S-vět Nelze vytvářet libovolně, možné kombinace vyjmenovány v nařízení R 15 Při styku s vodou uvolňuje vysoce hořlavé plyny R 29 Uvolňuje jedovatý plyn při styku s vodou R 15/29 Při styku s vodou uvolňuje jedovatý a vysoce hořlavý plyn S 1/2 Uchovávejte uzamčené a mimo dosah dětí S 3/9/14/49 Uchovávejte pouze v původním obalu na chladném dobře větraném místě, odděleně od .... (vzájemně se vylučující látky uvede výrobce a dovozce) Stanovení rizikovosti R-věty = označení specifické rizikovosti Podle Přílohy č.5 k vyhlášce č.232/2004 Sb., kterou se provádějí některá ustanovení zákona o chemických látkách a chemických přípravcích a o změně některých zákonů týkajících se klasifikace, balení a označování nebezpečných chemických látek a chemických přípravků R50: vysoce toxické pro vodní organismy LC(EC, IC)50<1 mg.Ľ1 R51: toxické pro vodní organismy 1 mg.Ľ1 1000 tun/rok) • 14% minimální soubor dat (základní) • 65% méně než základní soubor dat • 21 % žádná data o toxicitě Seznam prioritních látek Současná situace (po 10 letech) • 141 látek v procesu hodnocení rizik • 74 předběžná analýza rizik • 48 dokončených analýz rizik - Příliš pomalý proces - Nedostatečná data - Nedostatečná ochrana Legislativa EU Registration, Evaluation and Authorisation of CHemicals (REACI- ) Registrace, vyhodnocení a autorizace chemických látek Nové nařízení Evropské unie č. 1907/2006 - systém REACH předložila Evropská komise v říjnu 2003 Implementace, nařízení vstoupilo v platnost- 1. červen 2007 Cíl - kolem r. 2020 v EU bezpečným způsobem vyrábět, dovážet a používat pouze chemické látky se známými nebezpečnými vlastnostmi a identifikovanými riziky pro zdraví a ŽP v celém jejím existenčním cyklu REACH - nová legislativa EU • Registration - Registrace • Evaluation - Hodnocení • Authorisation - Autorizace • Restriction - Restrikce • Chemicals - Chemikálií Probíhá úprava legislativy členských zemí => 356/2003 bude zrušen vč. vyhlášek REACH - některé změny • Základní principy zůstávají - registrace nových látek, zásady SLP, zásady označování obalů, R- a S-věty... • Doplnění údajů o nebezpečnosti látek ze seznamu látek již používaných (EINECS, NLP) - do 3 let • látky genotoxické a toxické pro reprodukci (1. a 2. kat.) • látky s tonáží nad 1000 t/rok - do 6 let • látky s tonáží nad 100 t/rok - do 11 let • látky s tonáží nad 1 t/rok REACH - některé změny • Registrace se předkládají Evropské chemické agentuře - Společná registrace látky členy konsorcia • sdružení registrantů za účelem registrace - Katalog klasifikace a označení • dostupný na internetu - Předregistrace - Fórum pro výměnu informací (SEIF) • povinná výměna informací mezi registranty o dostupných parametrech nebezpečnosti předregistrovaných látek • Autorizace pro konkrétní způsoby použití látky - jiné užití => přehodnocení nebezpečnosti, úprava bezp. listu, nová autorizace • Presné požadavky na registraci se liší v závislosti na objemu, skutečných vlastnostech a podmínkách používání chemikálie. • Komise odhaduje, že systém REACH se nebude týkat asi 80 % látek. • Registrace bude požadována u látek vyráběných v nízkých objemech pod 100 t/rok jen pokud budou obavy, že jde o zvláštní chemikálii, např. že má chronické účinky. • Látky produkované ve vyšších objemech nad 100 t/rok by se měly dostat do dalšího stadia procesu REACH - vyhodnocení, přičemž národní kompetentní úřady prošetří údaje, případně požádají o přídavné informace nebo testy, jestliže budou mít jakoukoliv obavu o potenciální rizika spojená s dotyčnou látkou nebo kvalitou registračních spisů. REACH: cíle a průběh Třetí krok v procesu REACH se týká nejnebezpečnějších látek, jako jsou karcinogenní, mutagenní nebo toxické pro reprodukci (CMR) chemikálie, jakož i látky přetrvávající, bioakumulativní a toxické (PBT) nebo velmi silně perzistentní, velmi bioakumulativní (vPvB). Látky, vyvolávající endokrinní poruchy i jiné chemikálie, které vyvolávají podobné obavy, budou předmětem autorizace, řešené případ od případu. největší riziko = nejpodrobnější REACH: - vysoký objem výroby (HPVC) - nad 1000 t/rok - nebo CMR chemikálie • 30000 existujících látek (registrace-autorizace) - 0-3 roky: všechny HPVC a CMR látky - 4-6 let: všechny 100 -1000 t/y látky - 7-11 let: všechny 10 -100 a 1 -10 t/y látky Harmonogram registrace zavedených látek • O měsíc 1.6.2007 nabytí účinnosti nařízení • 1 rok 1.6.2008 zahájení činnosti Agentury • 1,5 roku 1.12.2008 ukončení před registrace látek • 3,5 roků 1.12.2010 ukončení registrace látek 1000 t/rok a více; CMR - 1 t/rok; endokrinní disruptory a látek s R50/53-100 t/rok • 6 roků 1.6.2013 ukončení registrace látek 100-1000 t/rok • 11 roků 1.6.2018 ukončení registrace látek 1 -100 t/rok Registrace látek v předmětech v termínech podle tonáže a vlastností REAffi REACH : Registration, Evaluation and Authorisation of CHzmkati ftegltfrailůfi EuřOpůM CH*ííKŕl5 AflCiWy 4 >\ WWW: Minute tu rar/ imports ij-iUiun. un * prapcrtwi v idenírlHíd luh ■* u/r nurugc-mrtit h4ů-outfwrÍMrkin: U«; li ihL canLKkr-üd La be Klŕqujtrŕ|; conlralcd by r ne CotnrniUifri iS'uauíhttŕidbOiv Eminu Art lOOSTUll compared la ri iky Vi i' Iňtít/t- lUtrtl-rblL"! JfC .:-..iil:.":!i- Safety lífa ta pdHk k saht V inb La clkiiitb . Killt i^ewmertl is rtVK'.v-.'i; tWOtUS flnd rOüilÄy far wjbirrtuüon -Mt weighed jgjinit mfc EvaUrňtii>i,i ■^ Member itJtct- Ajgcticy * O* AftifťlAJ teítíflíj *tí íwnpwnce ißi-w-.-i-. «ni Libcm • uj^äoari cfiiiti Irxkn-lry üyiwfl L* adeauarcK/ DHlllDkd Inrtvftiy *j>i will nüt br MOil iubilJ.-|£-. :■: on Industry un br *a«r *tvď\ 6.4.4 In vivo mutagenicity study 7.1.4 Active siudřř reipiiäTToH .yyi .ion-term Dapitnia toxicity 6.1 Skin irritation: corros: on \íáčl. hi U'.!)') 7.22A Hydrolysis 6.4.1 Gene mutation study in bacteria 6.4.2 Cvtoeenicity studv in inammaliau cells 6.7.2 Development toxicity study 7.2.1.1 Ready biodegradability te st 6.7.3 Two-generation reproduction toxicity Minimum 7486 5923 6580 2638 (9.0) -CO 2321 2691 (9.2) S75 S75 (ML 2408 i8_2I 1574 (5.4) 1665 (5.7) Average 10293 6910 Í23J1 REACH: náklady na testování Table S. Estimated testing costs for most costly endpoints (Million EURO) Endpoiut MiiiiinuirL Average Mali mum Ö.7.2 Development Toxicity study 196 476 oil 6.7.3 Two-generation reproduction toxicity 293 376 475 6.4.- /?ľ \ř.o iiiut:.senici"" study 129 129 129 6.6.2 Sub-chronic toxicit}7 76 111 210 6.6.3 Long-term repeated dose toxictr>r study (iucl. 6.9 Carcinogenicity study) 44 52 73 6.6.1 Short-term repeated dose toxicity study 13 49 1S9 6.4.2 Cvtoeenicity stud v in mammalian cells 16 52 116 63 Skin sensitisation 29 40 54 7.2.1.1 Ready biodegradability test 19 32 71 7.3.2 Accumulation 14 28 67 7.1.2 Growth inhibition algae 13 26 57 6.7.1 Development toxicity screening 12 26 101 7.2.2.1 Hydrolysis 10 21 28 REACH: Redukce počtu prováděných testů - QSAR? SAR (structure activity relationship): Vztah struktury a účinku = (kvalitativní) vztah mezi nějakým strukturním prvkem látky a jejím potenciálním biologickým účinkem QSAR: matematický model vztahu mezi chemickou strukturou a fyzikálně-chemickými vlastnostmi či biologickým účinkem Training set - chemical structures - physicochemical descriptors - biological data_____________ Validation set - (different) chemical structures - physicochemical descriptors - biological data______________ Computational Chemistry (Q)SAR Development Statistical Analyses (Q)SAR Validation Preliminary Model Validated Model Internal vs. External Validation