Pedobiologie ­ osnova 2009 1) Půda: pedogenese, textura, struktura, půdní horizonty, hlavní půdní typy, humusové formy. 18. 2. 2) Půda: pufrovací kapacita, půdní koloidy; acidifikace; tropické půdy a paradox nedostatku živin; úrodnost půdy; degradace půdy (zasolení, zhutnění, eroze) 25. 2. 3) Dekompozice a saprotrofní potravní řetězec: potravní řetězce, potravní sítě, trofické pyramidy, rozklad odumřelé organické hmoty (dekompozice) a dekompoziční subsystém (kompartment) ekosystémů (terestrických). 4. 3. 4) Společenstva půdních organismů (edafon) ­ distribuce v prostoru a čase, funkce, členění půdní fauny (velikost, trofie). 11. 3. 5) Půdní mikroorganismy a jejich funkce 18. 3. 6) Vliv složení zdroje (nekromasy) a abiotických faktorů na procesy rozkladu 25. 3. 7) Hlavní pedobiologické metody; tradiční a moderní metody výzkumu. 1. 4. 8) Interakce mezi mikroorganismy a živočichy v půdě 8. 4. 9) Interakce mezi nadzemním a půdním kompartmentem ekosystému (fytofágové) 15. 4. 10) Rozklad odumřelého dřeva. 29. 4. 11) Tlející dřevo jako životní prostředí saproxylických společenstev různých sukcesních stádií 6. 5. 12) Rozklad výkalů a koprofágové 13. 5. 13) Rozklad mršin a mrchožrouti 20. 5. V. V. Dokučajev (1846-1903; zakladatel moderní ruské pedogenetické školy): ,,Půda je svrchní, zvětralá vrstva zemské kůry, pozměněná klimatickými a chemickými vlivy a činností organismů. Je to komplikovaný oživený systém (biologický útvar) se specifickými znaky a vlastnostmi." ,,Půda je přírodnina diferencovaná v genetické horizonty, vzniklá na rozhraní různých sfér, více nebo měně snadno rozpojitelná a oživená." Bez organismů není půda půdou, jedná se pouze o mrtvý substrát. Bez živých organismů ani žádná půda nevzniká! Co je půda? Pedobiologie: Půda Na vznik a charakter půdy má vliv - litosféra (matečná hornina), - hydrosféra, - atmosféra - biosféra. Není ostře ohraničená, neboť představuje hraniční fenomén zemského povrchu ­ pedosféru. Smolíková (1982): Půda je výřez pedosféry (???), zahrnující vše mezi extrémy: čerstvá hornina ­ surový opad. Co je půda? Pedobiologie: Půda Co je půda? E. A. Mitscherlich (1905): ,,Půda je směsí jemnozrnných pevných částic, vody a vzduchu, která je při přiměřeném obsahu rostlinných živin nositelem vegetace." Jsou tedy přítomny tři fáze (skupenství): - pevná ­ pevné častice (minerální i organické) ­ větší částice kameny tvoří ,,skelet" - tekutá ­ půdní voda/roztok - plynná ­ půdní vzduch Druhá a třetí fáze se nachází v prostorech mezi pevnými částicemi, v půdních pórech (průduších). V nich se také nachází organismy: kořeny rostlin a edafón (půdní organismy jako celek). Pedobiologie: Půda matečná hornina pedosféra Pedobiologie: Půda Půdní horizonty Soil horizons Pedobiologie: Půda Schematická klasifikace vyvřelinových hornin a výsledných půd Pedobiologie: Půda Zobecněné efekty dlouhodobého zvětrávání a vývoje půdy na rozmístění a dostupnost fosforu v půdě Pedobiologie: Půda Složení tříd textury půdy založené na podílu písku, prachu a jílu. Napr. půda s 60 % písku, 10 % prachu a 30 % jílu je písčitá jílová hlína. Composition of the textural classes of soils based on percentages of sand, silt, and clay. For example, a soil with 60 % sand, 10 % silt, and 30 % clay is a sandy clay loam. Půdní textura Soil texture Pedobiologie: Půda Půdní struktura Soil structure Pedobiologie: Půda Drobtovitá struktura u luční půdy ­ ideální struktura Smíšená struktura z 50 % drobtů a 50 % hrudek Středně až hrubě polyedrická struktura ­ u jílových půd polyedrická struktura indikuje zhutnění půdy Zrnitá struktura: nespojená minerální zrna, nízká retence vody a) Řez svahem a dnem údolí s hydrologickou půdní sekvencí a b) změny v morfologii půdního profilu. Pedobiologie: Půda The most important sorts of water in soil Pedobiologie: Půda Malé (jemné) póry Středně velké póry Velké (hrubé) póry jílovitá půda písečná půda jíl písek Desorpční křivky písečné a jílovité půdy s příslušnými rozsahy dostupnosti vody a třídami půdních pórů. Vodní napětí je uváděno jako hodnota pF nebo záporná výška stoupání hc. PWP ­ stálý bod vadnutí, FK ­ polní kapacita, mWHK ­ maximalní vodní kapacita. Pedobiologie: Půda Roční průběh půdních teplot v třech různých hloubkách Annual course of soil temperatures in three different depths (zdroj/source:Geiger, 1961 in Brauns, 1968) Pedobiologie: Půda marl limestone Sequence of soil development (accumulated amount of clay soil above the C horizon in kg/m2) Sequence of soil development from carbonate substrate giving the remaining clay amount in the individual stages; speed of development on marl and limestone as bedrock (middle triasic shell limestone near Göttingen) Pedobiologie: Půda Schematic visualization of the genesis of gley soils above a shallow groundwater table (on the left). With increasing height of soil layers, leading to a relative drop of the groundwater table, the result of pedogenesis are already terrestrial soils, for instance gleyic brown earth (on the right). Further up-slope brown earth would follow. According to Mückenhausen, 1977. Groundwater table Gley soil Gleyic brown earth Pedobiologie: Půda Section through the upper parts of the slope in the eastern part of the Göttinger Wald (Göttingen Forest) showing a development sequence of soils (according to Rohdenburg & Mayer, 1963). Mull rendzina Brown rendzina Brown loam rendzina Rendzinic brown loam Pedobiologie: Půda Raw humus Humous sand Bleached sand Ironpan Rustbrown sand (iron hydroxides) Yellow-brown sand Raw humusl Humous sand Bleached sand Ironpan Rustbrown sand (with iron hydroxide) Yellow-grey sand Raw sand Podsolized brown forest soil Weak podsol Moderate podsol Strong podsol Raw sand Podsol ranker Weakly / stronger developed podsol Typical podsol Odlišná prezentace stejné skutečnosti dvěma autory(nahoře: Smolíková, 1982; dole: Klimo, 1996) na základě prací Mückenhausena (1977, 1975) Vývoj podsolu z písku Development of podsol from sand Pedobiologie: Půda Soil development on sand (above) and loess (below) according to Mückenhausen (1975) Vývoj půdy na písku (nahoře) a spraši (dole) podle Mückenhausena (1975) Brown earth Illimerized soil Raw sand Podsolized brown forest soil Weak podsol Moderate podsol Strong podsol Raw humus Humous sand Bleached sand ironpan Rustbrown sand (with iron hydroxide) Yellow-grey sand Pedobiologie: Půda Pedobiologie: Půda US Soil Taxonomy (Brady & Weil, 1999 in Bardgett, 2005) Půdotvorné procesy Vyluhování solí, iontů: dochází k němu pokud srážky > evaporace. Rozpustné součásti půdního sloupce jsou odnášeny vodou do větších hloubek (soli, ionty, např. vápník, držené Jako výměnné ionty v jílovo-humosových komplexech, jejich náhrada ionty vodíku vede k acidifikaci. Vymývané ionty se buďto akumulují ve větší hloubce (B-horizont), kde se mohou Vysrážet, nebo se dostávají do podzemní vody. Illimerizace, lessivace: Půdní částice nacházející se v suspenzi, především frakce koloidálního a velmi jemného jílu (< 0.2 m) jsou vymývány (eluviace) a přemísťovány do nižších horizontů, kde se akumulují (illuviace). K přemísťování jílu dochází v půdách ve kterých se střídají suchá a vlhká období a dochází k němu až poté, co došlo vyluhováním k ztrátě CaCO3, při optimalním pH o hodnotě 5.5 ­ 6.5. Pukliny vzniklé během suchých období společně s kořínkovými kanálky a chodbami živočichů slouží jako drenážní kanály pro vodu, která jíl odnáší. Na stěnách těchto kanálů vytváří jíl oranžově-hnědé až červeno-hnědé usazeniny. Pedobiologie: Půda Podzolizace: Dochází k ní v (semi-)humidním klimatu když velmi kyselý půdní roztok (pH < 5) způsobí rozpad jílových minerálů. V důsledku vytváří křemík, hliník a železo komplexy s organickými látkami obsaženými v půdě. Tyto minerály jsou odstraňovány ze svrchní vrstvy půdy a mohou se hromadit v nápadných, tmavých, podpovrchových vrstvách. Podzoly často nacházíme pod vřesovišti a rašeliništi (typickou humusovou formou je surový humus neboli mor). Zola (rusky) = popelavá barva vymytých horizontů Oglejení: Dochází k němu tam, kde se půda nachází v (takřka) stálém kontaktu s podzemní vodou. V takto zamokřených půdách s anaerobními podmínkami jsou sloučeniny železa redukovány a buďto odstraněny z půdy, nebo vysráženy ve formě hrudek. Také mangan - Mn (IV) a Mn (VII) ­ a polyadní síra jsou redukovány. Dekompozice půdní organické hmoty je zpomalena. Oglejené půdy nacházíme často v mokřadech. Pokud k zamokření dochází periodicky, je Fe II (přítomné v sloučeninách) opět oxidováno na Fe III ­ rezivé skrvny. Je-li zamokření trvalé, vznikají zelené alumosilikáty, které obsahují Fe (II), modravé fosfáty a šedo-černé sulfity. Výsledkem je modro-šedý G-horizont. Na styku oxidační a redukční zóny nacházíme rezavé skrvny (konkréce). Glej (rusky) = mazlavá hlína Pedobiologie: Půda Brunifikace (hnědnutí): Dochází k ní v průběhu zvětrávání minerálů s obsahem dvoumocného Železa - Fe (II), tj. železosilikátů. Železo je ve větší míře uvolňováno pouze pokud je pH < 7, tzn. poté, co byly vymyty karbonáty, pokud byly přítomny (např. ve spraši). Ionty Fe2+ se srážejí jako hnědé hydroxidy (FeOH2), které vytváří povlaky na půdních částicích, což vede k hnědému zbarvení půdy. Přitom se utvářejí jílové částice. Typické pro půdy vysoké biotické aktivity s humusovou formou mull (pH 4,5 ­ 7). Pedobiologie: Půda Protoranker on granite Tangel ranker on gneiss Brown soil ranker on limestone with shale layers Podsol ranker on quartzite Rankery ­ mělké silikátové půdy / Ranker ­ shallow soils on calcium-poor, silicate bedrock Pedobiologie: Půda Protorendzina on limestone Alpine rendzina on limestone Tangel rendzina on dolomite Mull rendzina on dolomite Rendziny ­ mělké karbonátové půdy / Rendzinas ­ shallow soils on calcium-rich bedrock Pedobiologie: Půda Chernozem on loess Slightly degraded chernozem on loess loam Degraded chernozem on loess loam Černozemě / Chernozems ­ steppe soils Pedobiologie: Půda Para-brown soil on loess Oligotrophic brown soil on quartzite shales Calcareous brown soil on loess Kambisoly, Kambizemě / Cambisols Pedobiologie: Půda Podsol on terrace gravel-sand sediments Humus (humic) podsol on aeolian sand Iron humic podsol on sandstone Podzoly / Podsols (= Podzols, Spodosols) Pedobiologie: Půda Stagnopodzol na vysočině Walesu (Velká Británie) Stagnopodsol (pseudopodsol) in upland Wales (UK) Pedobiologie: Půda Terra fusca on limestone Laterite Terra rosa on limestone Crust Red Zone Freckled Zone Decomposition Zone Substrate Půdy v teplém klimatu (vč. fosilních půd) / Soils of warm climates (incl. fossile soils) Pedobiologie: Půda Pseudogley on loess loam Gley on a slope loam (C) above shale (D) Solonchak Pseudogleje a gleje / Pseudogleys and gleys ­ (temporary) waterlogged soils Pedobiologie: Půda Ferralsoly (Oxisoly podle americké půdní taxonomie) Lateritové půdy Tropické půdy Tvrdá pokrývka ortštejn (Ortstein, ironstone) Pedobiologie: Půda Vertisoly ­ vysoký obsah montmorillonitu ­ druhu jílu, který se extrémně roztahuje a smršťuje v závislosti na obsahu vody; půda typu A/C, B-horizont chybí V důsledku ,,samomulčování" (self-mulching). Vzniká na zasaditých horninách jako je čedič. Travinné porosty, lesy s trávou v podrostu. Pedobiologie: Půda Stagnohumic gley soil in upland Wales (UK) (Pseudogley, surface-water gley) Pedobiologie: Půda Světlá vrstva s černými, tvrdými, kulatými konkrecemi v svrchní části půdního profilu indikuje střídání vysychání a zamokření; rezavé zbarvení a šedé mramorování jsou charakteristické pro hutnou spodní vrstvu nepropustnou pro vodu (pseudoglej ze sprašové hlíny) Profile of an alluvial Soil on alluvial loam sediments (C) above gravel (D) Rambla on alluvial sand Paternia on alluvial sediments Allochtonnous vega on alluvial sediments Nivní půdy ­ fluvisoly / fluvisols - alluvial (floodplain) soils Pedobiologie: Půda Histosoly (histosols) ­ minimálně 20 % organické hmoty v horních 40 cm. Nízká celková hustota Špatný odvod vody Většinou kyselé Pedobiologie: Půda Humusové formy Humus forms Mr, Raw humus Mull Moder Pedobiologie: Půda Humusové formy Humus forms Pedobiologie: Půda