Železniční dopravní cesta na portálu veřejné správy ČD - Telematika a.s. a reference Osnova přednášky • motivace k prezentaci dat o ŽDC na portálu veřejné správy a pro veřejnost obecně • aspekty standardizace popisu ŽDC • data o ŽDC exportovatelná do PVS a pro potřeby veřejnosti – mapové podklady, staničníky – datový popis vlastností • železničních stanic, zastávek a úseků tratí • přejezdů, mostů, tunelů a jiných objektů • liniových objektů - tratí Aktivity ministerstva dopravy • Projekt CG742-084-910 „Vytvoření systémového prostředí pro evidenci, publikaci a aktualizaci informací o železniční síti a dopravnách zobrazovaných nad státním mapovým dílem realizovaného pro potřeby veřejné správy“ CDV Praha, ČD-T a.s. Brno, ZÚ Praha • Projekt CG743-016-910 „Standardizovaný popis sítě železničních tratí“ ČD-T a.s. Brno, ČVUT Praha • Projekt 1F82A/032/13 „Železniční přejezd v dopravním systému ČR“ KPM – Consult a.s., Brno • Iniciativy k jednotné identifikaci přejezdů Drážní úřad, SŽDC, některé SDC samostatně Aspekty standardizace popisu ŽDC • struktura majitelů a správců ŽDC – stát – SŽDC s.o. • cca 15000 km kolejí, 9500km tratí regionálních a celostátní dráhy – soukromí vlastníci ŽDC • cca 2100 povolení Drážního úřadu (vč. současných ČD a.s.) • cca 6500 km kolejí (největší síť – OKD-Doprava a.s. Ostrava) • správa regionálních tratí a vlastních vleček • outsourcing správy vleček • IS dopravních operátorů – GVD, TTP, jejich vlastnosti a důsledky • pojmy „dráha“, „trať“, „linka“, „spoj“ – ČSN 18 500, • identifikace úseků ŽDC pomocí dat jízdního řádu osobní dopravy – nestabilita, nepřesnost, neúplnost – výjimky z pravidel vyhlášek 173 a 177/95 Sb. (př. Kolín) – výpočty prokazatelné ztráty podle usnesení vlády 602/95 – sdělení MD č. 111/2004 Sb., o výčtu železničních drah zařazených do evropského železničního systému K dokumentu HZS „víš odkud voláš...“1 K dokumentu „víš odkud voláš...“2 Silnice a železnice Komplexní příklad – funkce JSDI Standardní popis pozemních komunikací Systém popisu tratí jako částí ŽDC • 185 tratí celostátní dráhy, 167 tratí regionálních drah • zákon o drahách 266/1994 Sb. (ve znění zákona 103/2004 Sb.), vyhlášky MD 173/95, 177/95 • rozhodnutí Drážního úřadu k provozování regionálních drah z r. 1995 a jejich další aktualizace • sdělení MD z 25.2.2004 o výčtu žel. drah zařazených do evropského železničního systému – TERFN) • Prohlášení o dráze – dráhy pro veřejnou dopravu • občanský jízdní řád (a jeho použití např. v MD) • jiné systematiky popisu (infrastruktura, doprava –, sešitový JŘ a TTP, trasy přeprav s PLM, koridory ap.) Standardizovaný popis tratí, kolejišť a lokalit • Tarifní a provozní aspekty popisu lokalit – SR70 • Hierarchická struktura sítě základních bodů • Popis tratí metodami předpisu ČD M12 • Popis kolejišť a infrastruktury technikami pasportizace zařízení jednotlivých odvětví – Železniční svršek – Železniční spodek a stavby spodku (vč. přejezdů) – Zařízení zabezpečovací techniky – Zařízení elektrotechniky • Principy spojení geografické a databázové struktury - GIS Podněty standardizace IS DC z EU • Směrnice INSPIRE – popis infrastruktury státu typu GIS – Priorita : pozemní komunikace – Základní komponenty ZABAGED, DMU • Prohlášení o dráze (směrnice EU 2001/16) • Registr infrastruktury ŽDC – Platný pro vysokorychlostní trati – Připravován pro trati konvenční • TSI – TAF – nákladní železniční doprava – Zahrnuje mj. i standardizaci popisu železničních lokalit – Nařízení komise EC č.62/2006 ze dne 23.12.2005 o technické specifikaci pro interoperabilitu subsystému pro telematické aplikace v nákladní dopravě transevropského konvenčního železničního systému (Telematic Applications for Freight –TSI-TAF) - úřední věstník EU, 18.1.2006 Integrované toky dat o ŽDC Nemapové popisy sítě tratí • propojení prostorové souřadnice s věcným obsahem • nemapové systémy udání polohy - staničení • předpis ČD M21 - staničení tratí a jejich nepravidelnosti, formát údaje: xxx,x+xxxx • předpis ČD M12 – jedinečnost objektu [ definiční úsek, traťový úsek, definiční nadúsek • PŽSv a jiné části IS železniční infrastruktury, [ kolejová trasa, supertrasa • popis metodou uzlů a hran - SR70, UIC 920 [ projekty SENA, MIMOZA, ASO a další Síť staničníků tratí Zobrazení sítě ŽDC ČR – Prohlášení o dráze SŽDC Standardizovaná mapa sítě ČR návrh Standardizovaná mapa – výřez sítě v JMK Standardizovaná mapa – uzel Brno Schéma kolejišť – žst. Brno žst.Brno – detail středu Jednotná Dopravní Vektorová Mapa - CDV Přejezdy jako problém IT • velmi integrované zařízení se složitými kompetencemi – pozemní komunikace • není součást DC, ekonomicky zcela mimo • evidence jen pro 1. a 2. třídu silnic (cca 2600 ks) • mimo – účelové a místní komunikace, ale vč. vleček – železnice • možné souběhy tratí, vč. vleček (cca 8500 ks, vlečky cca 1000 na silnicích 1-2. tř., a až 10 tisíc na účelových a místních komun.) • jednoduchý nebo i velmi složitý stavební objekt • různé typy zabezpečení, podle toho obsluha (cizí než IM) • u některých napájení elektrickou energií • evidence jen na vlastních tratích SŽDC, ale bez identifikátoru • nutnost státního standardizovaného systému identifikace – standardní označení trati v infrastrukturním smyslu – jednotné označení přejezdu jako stavební konstrukce Důsledky neexistence standardizace popisu sítě (přejezdy, dopravny) Identifikace přejezdů Relační diagram IS přejezdů Přejezdy v JDVM - vývoj Odhady souhrnného počtu přejezdů • v evidenci SŽDC cca 8300 přejezdů na všech typech komunikací tj. s hustotou cca 0,54p / km • v evidenci ŘSD a ZABAGED cca 2600 přejezdů na silnicích 1. a 2. třídy • rozsah sítě dalších cca 2100 soukromých provozovatelů dráhy je cca 6500 km kolejí (největší síť – OKD-D a.s. Ostrava cca 300 km vlastní a 50 outsourcovaných vleček s délkou cca 500 km) • při stejné hustotě přejezdů jako na síti SŽDC činí dolní odhad jejich počtu cca 3600, struktura této sítě je ale jiná • odhad počtu přejezdů ze vzorku 74 lokalit se 1155 přejezdů na nich ležících tj. cca 15,6 / lokalitu, odtud horní odhad : Železniční stanice a zastávky disponibilní data Železniční tunely – zobrazení v ortofotomapě a disponibilní data Železniční mosty - výběr disponibilních dat PŽSp - odvodňovací zařízení PŽSp – další objekty • Nástupiště • Zdi • Rampy Elektrotechnika a energetika Zabezpečovací technika Závěry • IS SŽDC je schopen poskytnout podklady pro určení polohy objektů v síti a na trati a popis vlastností objektů infrastruktury • pro potřeby veřejnosti vč. portálu státní správy je potřebný jednotný IS o železniční infrastruktuře • jeho jádrem je profesionalizovaná síť správců dat • prezentační systém musí být vícevrstvý, kvalifikovaný přístup k citlivým datům • v kratším časovém horizontu lze získat popis vlastností bodově dobře reprezentovatelných objektů • popis tratí jako liniových konstrukcí vyžaduje zásadní změny v řadě IS i legislativě – zavedení standardizovaného systému na stavebně-technické, nikoli primárně dopravně orientované bázi děkuji za pozornost