Písemná část zkoušky z didaktiky matematiky, 1. termín 1. V oboru reálných cisel reste nerovnici ------■--------- S 3 — \x + 3| 3(x + 5) 2. V jedné z polorovin s hraniční přímkou p je dána kružnice k a dva body A a B, které mají od přímky p různou vzdálenost. Sestrojte tětivu XY kružnice k tak, aby platilo XY || p a \AX\ = \BY\. Zapište rozbor, postup konstrukce a určete, kolik může mít úloha řešení (pro každý možný počet načrtněte odpovídající situaci). 3. Pro které hodnoty reálného parametru p má rovnice x + logi (9X — p) = 0 právě dvě řešení v oboru reálných čísel? 4. Kružnice fei( ri-Vnější společná tečna se obou kružnic dotýká v bodech A a B. a) Vysvětlete, proč je úhel ACB pravý. b) Vyjádřete \AB\ pomocí r\ a r2- Písemná část zkoušky z didaktiky matematiky, 4. termín log5(x2 — 4a; — 11) 1. Stanovte definiční obor a pak vyřešte nerovnici ------^------------------ ^ 0. 3xz + hx — 2 2. Sestrojte trojúhelník ABC, jsou-li dány velikosti b, ß a tc. Zapište pouze podrobný rozbor a přesný postup konstrukce. 3. Kolik je v desítkové soustavě všech šestimístných přirozených čísel, které nemají žádnou číslici menší než 3 a ve kterých nestojí nikde vedle sebe dvě liché číslice? Odpověď zapište jedním číslem v desítkové soustavě (použijte kalkulačku). Návod: Počítaná čísla rozdělte do skupin podle toho, kolik mají sudých a kolik lichých číslic. 4. Do kružnice o poloměru R = 3v6cm je vepsán trojúhelník ABC, ve kterém platí a = 2v/3Č)cm, *yb = 2v/5cm a a > 90°. Vypočtěte délky zbylých stran bac. Písemná část zkoušky z didaktiky matematiky, 5. termín 1. Stanovte definiční obor a pak vyřešte nerovnici x + -i/12 — \x2 — Ax\ ^ 6. 2. V rovině jsou dány kružnice &i(iSi,3cm) a k^(5*2, 5 cm), přičemž (»SiS^I = 9 cm. Sestrojte obdélník ABC D tak, aby jeho strana AB měla délku 2 cm a aby vrcholy A, D ležely na kružnici k\ a vrcholy B, C na kružnici ki- Zapište rozbor (se slovním vysvětlením, proč platí AB || S1S2) a přesný postup konstrukce. 3. V oboru R řešte rovnici sin(^ — x) + cos(^ — x) = y/Š. 4. Pro která čísla x je čtvrtý člen rozvoje (podle binomické věty) mocniny Xl+logx _|_ \fá roven číslu 200?