Didaktika astronomie ASTRONOMICKÝ TEXT Proč se popularizaci věnovat? • astronomie je podmanivá a zajímavá • informovaná veřejnost podporuje vědu • můžeme přitáhnout zájemce k přírodním vědám • podporujeme všeobecnou vzdělanost (inspirujeme) • daňoví poplatníci a zřizovatelé jsou spokojeni • to, co vědci dělají je zajímavé a zábavné, podělme se s tím… Obtížná role popularizátora… Nejlepší popularizátoři jsou současně dobrými vědci… Astronomie je jedinečná… Autorský trojúhelník AUTOR ČTENÁŘ VYDAVATEL AUTOR Píše pro zábavu, pro peníze, pro ukojení svých grafomanských ambicí. AUTOR • Internet – zpravidla zdarma (stovky až tisíce čtenářů) • Novinový článek – 800,- Kč (náklad 50 tisíc kusů a více) • Časopisecký článek – 500,- Kč / normostrana (do 50 000 ks) • Kniha – 20 až 40 tisíc Kč (1000 do 5000 kusů) poměr cena/výkon ČTENÁŘ • Naprostý laik? • Poučený čtenář? • Odborník? VYDAVATEL • Poslání i ekonomické zájmy • Internet – nadšenci • Noviny – vědecké přílohy • Časopisy • Knihy • Určuje základní téma a rozsah • Lze ovlivnit jeho představu. Editor • výtvor je netisknutelný (technické důvody, obsahové důvody, dramaturgické důvody) • je vynikající a ihned připraven k vytištění • vyžaduje úpravy – po diskuzi s autorem (změny v textu) Práce s obrazovým doprovodem Soumrak tisku? KLASIKA INTERNET TV Astronomický článek klasický i internetový • Omezený rozsah • Důraz na aktuálnost • Interaktivnost • Krátkodobá životnost Základní stavba článku… • Titulek • Hlavička • Tělo • Závěr TITULEK 1. Přímý titulek 2. Novinka 3. „Jak“ titulek 4. Titulek s otázkou 5. Příkaz 6. Informační titulek 7. Referenční titulek HLAVIČKA • Má zaujmout. • Motivovat čtenáře. • Představit problém. TĚLO ČLÁNKU • Jádro sdělení je třeba vyjádřit přesně a opakovaně. ZÁVĚR ČLÁNKU • pointa příběhu • shrnutí • event. zopakování toho nejdůležitějšího Astronomická kniha tištěná i elektronická • velká investice • nadčasovost Příběh knihy… • Od velkého třesku do současnosti a budoucnosti • Jak kráčela historie • Od Země dál do vesmíru • Od objektů viditelných očima až po ty, které sledujeme dalekohledy • Abecedně řazená hesla • Podle typů objektů • Podle fyzikálních interakcí • Mocnina deseti • Podle vlnových dílek • Podle nějakého motivu • Pohledy do vesmíru z různých stanovišť • Srovnání reálného vesmíru se sci-fi • Astronomický výzkum v určitém období Strategie jednání s vydavatelem • Diskuze s editorem • Neodkrývat karty • Popis projektu: základní myšlenka, koncepce, komu je dílo určeno, klady projektu, termíny (2 stránky). Mikrozprávy Facebook, Twitter • důraz na minimalismus • aktuálnost, operativnost • obtížná pointa • personifikace RADY PRO AUTORY 1. Pokuste se nalézt průnik mezi autorem, čtenářem a vydavatelem. RADY PRO AUTORY 2. Hledejte zajímavá témata. • Novinky • Věčná témata – evergreeny • Recenze • Standardní vědecká žurnalistika • Tiskový mluvčí Mediální provázanost… RADY PRO AUTORY 3. Stále mějte na mysli, pro jaké čtenáře píšete. RADY PRO AUTORY 4. Vycházejte z aktuálních a původních zdrojů informací. • Astrophysics Data System (ADS) • arXiv.org • Sborníky z konferencí, přehledové publikace… RADY PRO AUTORY 5. Neopisujte, dodržujte autorská práva. • NASA (STScI), NOAA • ESO, ESA • Gemini Observatory… • vše ostatní… RADY PRO AUTORY 6. Do psaní se nepouštějte bez základních znalostí problému. RADY PRO AUTORY 7. Neobjevujete objevené. RADY PRO AUTORY 8. Držte se vhodného rozsahu. • internet (Facebook, Twitter) • deník (1000 znaků) • časopis (2000 slov) • kniha (20 000 slov) RADY PRO AUTORY 9. Všechny poznatky uvádějte v souvislostech. RADY PRO AUTORY 10. Nezapomínejte na příběh. RADY PRO AUTORY 11. Zjednodušujte, ale nezkreslujte. • atraktivní a populární témata, zajímavosti • hovorový jazyk • vnořená okna • aktivní přístup čtenáře RADY PRO AUTORY 12. Používejte hovorový styl. RADY PRO AUTORY 13. Neopakujte nesprávná fakta a klišé. RADY PRO AUTORY 14. Rozlišujte mezi realitou a teorií. RADY PRO AUTORY 15. Používejte analogie z běžného života. RADY PRO AUTORY 16. Držte se českého prostředí. RADY PRO AUTORY 17. Nenechávejte otázky bez odpovědí. RADY PRO AUTORY 18. Myslete na technickou stránku textu. RADY PRO AUTORY 19. Uvozovky a závorky jsou vzácným kořením. RADY PRO AUTORY 20. Kontrolujte a buďte nedůvěřiví. RADY PRO AUTORY 21. Dozrávejte. RADY PRO AUTORY 22. Bavte se. Trénujeme www.astro.cz – Česká astronomická společnost www.astronomie.cz – Amatérská prohlídka oblohy technet.idnes.cz – příloha iDnes Astropis Úkol: Vytvořte novinový článek o jakémkoli úkazu na nebi nebo události v kosmonautice v tomto roce. Délka 1000 znaků +/- 50 znaků. + shrnutí v 160 znacích pro FB či Twitter NE – Perseidy dusek@hvezdarna.cz