Petr Bureš B-GK KART, 3. ročník 19.5.2010 Kvalitativní metody sociálně geografického výzkumu Kódování – cv. č. 2 Mými kolegyněmi v případě tohoto úkolu byly Monika Špačková a Karolína Daňová. ROZHOVOR PETR BUREŠ Mé kódy: * Nejdůležitější místa: * místo bydliště * bydliště rodičů * místo zaměstnání * futsalové hřiště * Zábava: * sport – futsal (čtvrtek, víkendy) * hospoda, zábava s přáteli (každý druhý týden), Elektra Pub Pravidelný pohyb: * bydliště -> místo zaměstnání Nepravidelný pohyb: * cesta z práce, nákupy, návštěva rodiny, cestování za sportem o víkendu * Místo nákupu: * Albert v centru města, Globus v okolí místa bydliště Dopravní prostředky: * Auto (cesta do práce, z práce) * MHD (doprava za zábavou) Nepříjemná místa: * Křižovatka ulic Pionýrská x Lidická (semafor, dlouhé čekání), Pisárecký tunel, Židenice (dopravní zácpy) * Cejl, Francouzská (strach, nebezpečí) * tramvaj (v létě vedro, v zimě zima; přeplněno lidmi) Poklid x spěch: * večery v pondělí, úterý a středu v místě bydliště x o ráno - pracovní směna, čtvrtek, pátek po práci, víkendy při dojíždění za futsalem * Špatně dostupné aktivity: * návštěva příbuzných, synovců, neteří, kteří se u rodičů dotazovaného často zdržují v době jeho pracovní směny KOMENTÁŘE: Holky při kódování mého rozhovoru použily velmi podobné kódy jako já. Často odlišovaly stejné či velmi podobné situace. Například místo kódu „Zábava“, který obnáší futsal, akce s přáteli a posezení v hospodě, Monika použila kód „Aktivity“ a zařadila sem sport, hospody, víkendový sport. Navíc pak velmi podobně jako já chápala trasu z místa bydliště do místa pracoviště. S Karolínou jsme se zase shodli na nepříjemných místech dotazovaného, které vnímá stejným způsobem. Pro můj rozhovor jsem však rozlišil o něco více kódů, než holky. ROZHOVOR MONIKA ŠPAČKOVÁ Moničiny kódy: Orientační bod: Česká Nejdůležitější trasa: Česká – Technologický park Nejčastější pohyb: Kolejní kampus Aktivity: posilovna, procházky, běh Auto Šalina = 12, 13 Kbyby měl více voleného času: chodil by do lázní a do divadla Šetření peněz (školní posilovna, pohybování po Brně = projíždění peněz) Nejdelší trasa: do Vaňkovky a Tesca Bývalé aktivity Režim dne: v kampusu, málo hektický Okruh kolem Svoboďáku KOMENTÁŘE: Shodli jsme se na volnočasových aktivitách dotazovaného (s tím rozdílem, že do této skupiny jsem na rozdíl od Moniky přidal ještě posezení v hospodě). Stejně tak jsme oba zmínili Vaňkovku a Tesco. Já jako místa nákupu, ona jako nejdelší trasu v rámci Brna. Důležitou roli hraje i doprava, tedy vlastní auto, které dotazovaný využívá, a tramvaje, které jsme všichni tři zmínili jako důležitý prostředek pro pohyb v rámci města. Pomyslný střed území tvoří pro dotazovaného Česká, což jsme všichni neopomněli poznamenat. Vlastní kód byl vytvořen i pro kulturní život dotazovaného – návštěvy divadel. Zatímco já jsem tuto skutečnost okódoval jako „Špatně dostupné aktivity“, Monika poznamenala, že pokud by měl více času, chodil by právě sem, a daleko častěji. V obou případech to však lze chápat stejně, protože limitujícím faktorem je zde množství volného času dotazovaného, který v současné době píše diplomovou práci, a proto nemá času tolik, kolik by si přál… ROZHOVOR KAROLÍNA DAŇOVÁ Karolíniny kódy: Orientační místa: škola (FF), Česká, Svoboďák Volný čas: kavárna, menza, hospoda Místa nákupu: večerka, Albert Hlavní trasa: Hl. nádraží – domov/FF Šaliny: využívá 12, 13 Denní pohyb: nepravidelný, jen v bezprostřední blízkosti domova/FF Celj: nepohybuje se, nelíbi se jí tam Bariéry: přechod na České, prostor před hl. nádraží, podchod na nádraží KOMENTÁŘE: Ve všech třech případech jsme se shodli na tom, že Cejl a okolí hlavního nádraží představují pro dotazovanou místa, na kterých se necítí dobře. Velmi podobně byla vzata v potaz tramvaj číslo 12, 13, kterou používá pro pohyb ve městě zdaleka nejčastěji. Dost podobně jsme vymezili i významná místa v Brně. Nejčastěji (ve všech třech případech) padl pojem Česká, potom ve dvou případech škola (FF MU) a Náměstí svobody. Okódován byl i způsob trávení volného času. Zatímco já jsem do „Volnočasových aktivit“ zahrnul návštěvu kaváren, hospod a menzy, Karolína použila pojem „Volný čas“, zato sem zařadila stejné aktivity jako já. Monika do „Aktivit“ zahrnula kavárny, menzu a nákup v Albertu. Každý v tomto cvičení vytvářel své kódy trochu jinak a podle různých subjektivních úhlů pohledu. Nicméně ve velkém množství případů jsme všichni tři rozlišili velice podobné aktivity a zařadili si je do významově podobných kódových skupin.