Luboš ŠTROBL, B-GK KART, Brno 2011. KVALITATIVNÍ METODY SOCIÁLNĚ GEOGRAFICKÉHO VÝZKUMU Kódování Níže uvedené kódy byly vytvořeny na základě tří semistrukturovaných rozhovorů na téma „Váš prostor v Brně“. Všichni tři respondenti byli studenti/studentky VŠ ve věku 20-21 let. Tazatelé: Karel Husák, Pavel Doboš, Luboš Štrobl Moje kódy (Luboš Štrobl) Pavel Doboš Karel Husák reakce na mentální mapu pravidelné aktivity pravidelnost alternativy harmonogram rozpis trasy (pohyb) pohyb doprava MHD doprava škola zábava společenská místa hospody sport nakupování obchody nejdůležitější místa významná místa dominanty oblíbená místa odpudivá místa negativum místa averze Cejl averze centrum hektické časy poklidné časy zabíjení času nedostupná místa problém vzdálenosti nejdál prázdná místa znalost prostoru znalost spojitost prostoru Vysvětlivky: kód se zcela shoduje text velmi těsná shoda (použito synonymum) text shoda (použito jiné slovní vyjádření) text kód na podobné téma, rozdíl např. v míře obecnosti tazatel kód nepoužil Zhruba 1/2 kódů vychází v mém případě z předpřipravených otázek rozhovoru. Jedná se o kódy: pravidelné aktivity, alternativy, harmonogram, trasy (pohyb), nejdůležitější místa, odpudivá místa, hektické časy, poklidné časy, nedostupná místa, nejdál Z těchto kódů nemají Pavel ani Karel kód alternativy (=alternativní místa pro různé činnosti) a kód nejdál (místo, kam se respondent dopravuje pravidelně v rámci Brna na největší vzdálenost). V rámci mého rozhovoru byl zejména kód pro alternativy velmi důležitý, protože jsem se na ně doptával u většiny činností. V rozhovorech Pavla a Karla najdeme také pasáže, které bychom mohli pod tento kód zařadit, nicméně se na alternativy vysloveně nedoptávají, a proto tento kód nepoužili. Je zajímavé, že ani jeden z nich nepoužil kód nejdál, přestože vychází z připravených otázek a v rozhovorech se tohoto tématu oba dotkli. Druhá polovina mých kódů je již plynoucí z rozhovorů a jedná se o: reakce na mentální mapu, MHD, škola, zábava, sport, nakupování, oblíbená místa, Cejl, centrum, prázdná místa, spojitost prostoru Zde jsme se s Pavlem a Karlem také často shodli, pravděpodobně díky tomu, že všichni tři respondenti byli přibližně stejně staří studenti. Například s Karlem jsme se shodli na kódech škola a sport. U kódu zábava jsme každý použili jinou míru obecnosti (zábava → společenská místa → hospody). Kód prázdná místa jsem použil díky dlouhé pasáži z Karlova rozhovoru, která se týkala toho, co respondent nezná. V podstatě je to pouze doplňkem tomu co zná, proto je v tabulce uvedena podobnost s kódy znalost prostoru, znalost. Osobně mi připadal zajímavý a důležitý kód reakce na mentální mapu, který Pavel ani Karel neuvedli. U všech tří respondentů můžeme sledovat různé počáteční reakce na požadavek kresby mentální mapy. Poslední kód, spojitost prostoru, jsem zvolil zejména na základě mého a Pavlova rozhovoru, kde jsme se oba dotkli problematiky využití MHD a s tím spojené otázky, jak moc respondent vnímá prostor v okolí trasy. Tento kód je tedy spjatý s otázkou, zda má respondent v rámci Brna oddělené prostory. Za zmínku ještě stojí kódy, které jsem sice neměl, ale Pavel či Karel ano: Pavel: stravování, Brno-město (=hodnocení Brna jako celku) Karel: domov