Tomáš KUBÍČEK Brno, 2011 Vstup do problematiky a tvárné nástroje Před samotným začátkem si musíme zvolit téma výzkumu, může být jakékoliv, ale některá témata jsou lepší, než jiná. Mělo by být předmětné. Důležité je si určit meze výkrmu, abychom se nedostali mimo nebo moc do hloubky. K tématu si výzkumník musí určit několik hypotéz nebo otázku. Na základě otázky je dobré (zvlášť pro začátečníky) si vymezit terén, abychom se nezahltili přílivem dat z výzkumu. Pokud je naše hypotéza během výzkumu vyvrácena, nemusí to nutně být problém. Naopak se může stát užitečným pracovním nástrojem a může se díky tomu přijít na dosud neznámý teoretický proces. Nezbytnou částí přípravy na výzkum je čtení. Rozlišujeme dva druhy. První má obsáhnout stav vědění k otázce. Jde o přiblížení se k jádru tématu. Sbírají se data a informace. Druhým typem čtení je problematizace během výzkumu. K němu potřebujeme skupinu silných a propojených hypotéz. Neměli bychom však čtení moc natahovat, abychom se v harmonogramu výzkumu nedostali do skluzu a oddálili kontakt s terénem. Čtení je důležité i z důvodu, aby výzkumník nekonfrontoval dosažená data pouze se svými myšlenkami, ty mohou být mylné a to může vést k banalitám. Proti roztříštěnosti výzkumu může pomoci vytvoření tvárné osnovy, kterou můžeme v průběhu výzkumu měnit v detailech nebo ji celou překopat, abychom si nezmrazili budoucí vývoj práce. Jako mistrovský kousek se jeví vymezení vzorku u standardizovaného rozhovoru. Na rozdíl od kvantitativního výzkumu zde nehledíme na věk, profesi či bydliště osoby. Vzorek by však měl být částečně reprezentativní.Užitečnější je životní příběh vybraných jedinců. Během rozhovorů můžeme narazit na případ, kdy toho lidé moc neřeknou. V tom případě si můžeme zvolit trochu odlišnou skupinu lidí. Může se stát, že právě změnou skupiny přijdeme na nové, dosud neobjevené věci. Otázky pro respondenta je dobré si připravit předem, mít je koherentně seřazené a během rozhovoru je měnit tak, abychom je zasadili do kontextu. Ze začátku je dobré položit dotazovanému pár stručných otázek, aby se „naladil“ na vlnu tématu. Otázky můžeme během výzkumu přestavovat a přeformulovat. Mé zhodnocení článku. Některé pasáže pro mě byly po prvním přečtení méně pochopitelné, ale podruhé už jsem se dostával do obrazu. Často mě od takovýchto textů odvede pozornost úplná banalita a musím část textu přečtenou jen reflexím pohybem očí číst znovu. Tento výtah mi určitě pomůže při mém budoucím kvalitativním výzkumu, protože jsem tu našel hodně zajímavých rad jako je vstup do problematiky a formulace otázek, které mi přišly přínosné. Zdroj: Kaufmann: https://is.muni.cz/auth/el/1431/jaro2011/Z4011/um/22980913/23293251/Kaufmann_2010_41_55.pdf?fakulta =1431;obdobi=4966;studium=469543;kod=Z4011