Lucie BRACHTLOVÁ KART 3. ročník 12. 3. 2011 Kvalitativní metody sociálně geografického výzkumu VÝZKUMNÁ OTÁZKA Text: Obecné schéma pro přípravu návrhů výzkumu (Punch 2008) Pro zpracování jsem si vybrala kapitolu Obecné schéma pro přípravu návrhů výzkumu (Punch 2008). Popisuje, jakým způsobem postupovat při přípravě a organizování návrhu výzkumů. Pozornost je zde zejména věnována problematice výzkumných otázek. Dle Punche je důležité si při návrhu výzkumu nejdříve odpovědět na otázky: co zkoumáme?, jakým způsobem to budeme zkoumat?, proč, za jakým účelem to zkoumáme?. Kapitola se zabývá právě otázkou co?. Rozlišuje pět úrovní konceptů a otázek, které tvoří jakousi hierarchii. Je to výzkumná oblast, výzkumné téma, obecné výzkumné otázky, specifické výzkumné otázky a otázky při sběru dat. Lze říci, že výzkumná oblast je obecnější než výzkumné téma, výzkumné téma je obecnější než obecná výzkumná otázka a ta je obecnější než specifická výzkumná otázka či otázka při sběru dat. Výzkumná oblast bývá velmi obsáhlá, a tak je třeba si pro výzkum vybrat jedno výzkumné téma. Každé téma obsahuje několik obecných výzkumných otázek, na které nelze přímo odpovědět, a tak se k nim dostáváme pomocí konkrétních specifických výzkumných otázek. Jako příklad zde uvádí výzkum sebevražednosti mladistvých, kde uvádí konkrétní příklady výzkumných témat a otázek. V poslední části Punch popisuje tři taktické aspekty. Těmi jsou význam preempirické fáze výzkumu, otázky před metodami a potřeba hypotéz. V preempirické fázi je nejdůležitější výběr výzkumné oblasti a tématu. Dále je třeba propojit otázky s metodami výzkumu, avšak zde Punch zdůrazňuje, že ve většině případů je lepší si nejdříve zvolit výzkumné otázky a až poté volit výzkumné metody. K otázce potřeby hypotézy ve výzkumu, se vyjadřuje, tak, že pokud hypotéza je pro výzkum užitečná, je dobré ji použít, pokud ne, tak ji není třeba zahrnout. Text je dobře srozumitelný a pro přípravu návrhu výzkumu velmi užitečný. Díky němu si můžeme lépe uvědomit strukturu navrhovaného výzkumu a volit vhodné výzkumné otázky a otázky při sběru dat. Použité příklady jsou názorné a tak je snadnější výklad pochopit.