Posuzování vlivů na životní prostředí Martin Culek Věra Velecká Löw a spol. s.r.o. Vranovská 102, Brno Cíl přednášky: lpoznat vybrané typy posouzení - EIA, SEA lseznámit se s legislativou, která je podmiňuje lpoznat jejich základní principy a fáze lprohlídka materiálů ldiskuse Typy posouzení: l„naturové posudky“ – NATURA 2000 – dopady na PO a EVL lbiologické hodnocení – 114/92 Sb. lIPPC (Integrated Polution and Prevention Control) = Integrovaná prevence a omezování znečištění lprocesy EIA a SEA (SEA = Strategic) – nyní důležité pro nás l Společné principy: lposouzení jsou nástrojem ochrany ŽP l v mezinárodně uznávané praxi transparentního rozhodování v oblasti životního prostředí za účasti veřejnosti lslouží k posuzování vlivů záměrů, koncepcí a zařízení na životní prostředí Důvody a historie vzniku EIA, SEA ve světě lUSA - vyhrocující se globální ekologická krize lvznik 1969 – první komplexní zákonná norma NEPA na ochranu ŽP – EIA poprvé legislativně zakódována l1973-4 – začátek užívání v Kanadě, Austrálii a na Novém Zélandě lběhem 70. let zavedeno v dalších průmyslových i rozvojových zemích –1976 – Francie – formální požadavky hodnocení EIA l1985 v EU přijata směrnice, která stanovila minimální opatření pro členské země l1989 – EIA standardním požadavkem Světové banky pro financování investičních projektů l1992 - světová konference v Riu - podpořeno užívání procesu EIA Důvody a historie vzniku EIA, SEA v ČR l Stav posuzování záměrů v 80. letech 20. stol. : lMeziresortní připomínkování záměrů a koncepcí (na celostát. úrovni ministerstvy, na krajské a okresní příslušnými úřady národních výborů). lFungovalo špatně. Důsledky: Mnoho staveb zbytečně poničilo ŽP, pronikavé zhoršování ŽP l1992 proto zavedena EIA v ČSFR, ale prosadit posuzování koncepcí (SEA) se již nepodařilo. Proto nadále mnoho resortních koncepcí (např. dopravy) zcela nekoncepčních, z hlediska ZP problematických. Bohužel se z nich vychází dodnes. lPak ovšem příprava na vstup do EU – vládní garnitura musela SEA chtě nechtě akceptovat. Tedy v r. 2001 schválen zákon o SEA – viz dále. l –EIA: 1992 první zákon o posuzování vlivů na ŽP č. 244/1992 Sb. –novelizován jako č.100/2001 Sb. –Mj.: implementace směrnice 2001/41/EHS o hodnocení účinků určitých plánů a programů na životní prostředí a Protokolu o strategickém posuzování životního prostředí = zahrnuta SEA do zák. 100/2001 Sb. –2004 - tzv. euronovela č. 93/2004 Sb. –Novely z let 2006, 2007, 2008 – – – – l EIA, SEA: EIA - principy lpostup dle zákona č.100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí lEIA slouží k posuzování vlivů záměrů na ŽP l= stavby, činnosti a technologie a jejich změny v rozadhu > 25 %, uvedené v příloze č. 1 zákona: –kategorie I – jsou posuzovány vždy (např. jader. elektrárny) –kategorie II – podléhají zjišťovacímu řízení (odlesnění větší než 5 ha) –(Kategorie III – bez EIA) – malé stavby bez většího vlivu na ŽP l Typy záměrů vyžadující vždy EIA lTrvalé odlesnění nad 25 ha lOdběr vody nad 100 mil. m3.rok-1 lNádrže - objem nad 10 mil. m3 lTerénní úpravy (vč. protieroz. opatř.) nad 50 ha lVyhlášení dobývacích prostorů a jejich změny lChov hosp. zvířat (např. nad 180 krav), kafilerie lTepelné elektrárny nad 200 MW lJaderné elektrárny latd ….. Typy záměrů vyžadující zjišťovací řízení (a pak eventuálně EIA) lOdlesnění trvalé nebo dočasné 5 – 25 ha lZměna využívání pozemků nad 10 ha lVýrazné úpravy toků a hráze lIntenzivní chov ryb nad 5 t lNádrž s hrází nad 10 m lNovostavby a rekonstrukce silnic širších než 10 m lLanovky lHloubkové vrty lSportovní areály nad 1 ha lAtd…, atd…… l Čeho všeho se má posouzení týkat – vlivy na: lObyvatelstvo lRostliny a živočichy lEkosystémy lPůdu lHorninové prostředí lVodu lOvzduší, klima lKrajinu lPřírodní zdroje lHmotný majetek lKulturní památky lVzájemné vazby mezi výše uvedenými složkami ŽP lEIA je obvykle prvním souborem jednání lstanovují se zde základní parametry a omezující podmínky pro příslušnou aktivitu, hodnotí se varianty řešení (minimálně s 0 variantou), jejich negativa a přínosy – K čemu je to dobré? Výsledkem je objektivizovaný odborný podklad Součástí procesu EIA (SEA) může být biologické hodnocení či naturový posudek Účastníci procesu EIA lOznamovatel lZpracovatel oznámení lZpracovatel dokumentace lZpracovatel posudku lPříslušný úřad lDotčené správní úřady lDotčené územní samosprávné celky (obce a kraje) lveřejnost l EIA - fáze lInvestor podává Oznámení na KÚ - dle přílohy č.3 zákona 100/2001 Sb. lu přeshraničních staveb agenda vždy vedena na MŽP => přeshraniční EIA řešené ve spolupráci daných států lEventuálně Zjišťovací řízení dle přílohy č.2 l cíl: vše upřesnit a rozhodnout, zda záměr bude dále posuzován procesem EIA lDokumentace dle přílohy č.4 lPosudek dle přílohy č.5 lVeřejné projednání lvýsledek: Závěrečné stanovisko dle přílohy č.6 –je doporučující, nelze se odvolat a nechat ho přezkoumat soudem (x správní řízení), platí 2 roky l lvětšinou (když stavba shldána přípustnou) následuje územní řízení l - řeší otázku, zda bude stavba umístěna v daném území, stanovují se její parametry a technická řešení lbez ukončené EIA nelze vést územní řízení lvýsledek: územní rozhodnutí Co následuje po EIA _1 l Většinou následuje stavební řízení –zpřesňuje jednotlivé technické detaily, konkrétní technologie, podrobné členění stavby, její funkce, provoz atd. –předmětem řízení je též organizace výstavby, dopravní řešení apod. –výsledek: Stavební povolení (nebo ne). Pak se teprve může kopnout do země. – l Co následuje po EIA _2 Ukázky z internetového portálu MŽP luvedeno, které EIA jsou v souč. aktuální – v jakém je záměr stádiu – zda zjišťovací řízení, nebo už zpracovává se dokumentace, nebo už posudek nebo veřejné projednání, nebo už je stanovisko, nebo už je řízení ukončeno – viz dále. SEA - principy lnástroj k posuzování vlivů koncepcí (politik, plánů a programů) na ŽP – viz dále lposuzování podléhají jen koncepce uvedené v § 3 písm. b) a § 10a odst. 1) zákona č.100/2001 Sb. lprocesně se EIA a SEA provádí dle zákona č.100/2001 Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí lSEA pro územní plány (ZÚR=VÚC kraje a koncept ÚP obce) se procesně provádějí dle stavebního zákona č.183/2006 Sb. a v rozsahu daném zákonem č.100/2001 Sb. lZÚR = zásady územního rozvoje (kraje), nahradily podle nového stavebního zákona územní plány krajů (VÚC) SEA - fáze lproces podobný jako hodnocení záměrů EIA, ale má kratší průběh –tedy: oznámení, zjišťovací řízení, vyhodnocení SEA (v rozsahu přílohy č.9 zákona č.100/2001 Sb.), veřejné projednání lvýsledek: –stanovisko k návrhu koncepce –je doporučující, nelze se odvolat a nechat ho přezkoumat soudem lve smyslu zákona 100/2001 Sb. –rozvojové koncepce a programy schvalované ústředními orgány státní správy (vládou a ministerstvy) v oblasti: – energetiky, dopravy, zemědělství, nakládání s odpady, těžby a zpracování nerostů, rekreace a turistiky –ZÚR (= zásady územního rozvoje = územní plány velkých územních celků, ty zpracovává kraj nebo vláda) –Plány oblastí povodí, např. Povodí Dyje, Povodí Moravy Co je to „koncepce“? (1) ldále záměry financované EU –Fond soudržnosti a Strukturální fondy la je-li to účelné také koncepty územních plánů obcí – které, rozhodne zjišťovací řízení kraje při zadání ÚP lvýsledek SEA územních plánů je tzv. souborné stanovisko l Co je to „koncepce“? (2) Srovnání EIA a SEA lEIA prováděna v pozdnějších fázích rozhodovacího procesu lvychází z projektových návrhů lidentifikuje vlivy na ŽP lpracuje s navrženým počtem variant (včetně nulové) lomezeně vyhodnotitelné kumulativní vlivy ltěžiště spočívá v minima-lizaci negativních vlivů lSEA prováděna v dřívějších fázích rozhodovacího procesu laktivní přístup k rozvojovým návrhům lŽP chápe jako složku udržitelného rozvoje lpracuje s širokým spektrem všech potenciálních variant lvčas odhaluje kumulativní vlivy ldůraz je kladem na cíle životního prostředí lPotud nutno prostudovat, ale dále také doporučuji: Natura 2000 lsoustava chráněných území evropského významu vytvořená plochami 2 typů: evropsky významné lokality EVL a ptačí oblasti PO lpředmět ochrany: planě rostoucí rostliny, volně žijící živočichové a přírodní stanoviště –vzácné, citlivé či ohrožené jsou prioritní druhy –postup při vytváření soustavy Natura 2000 a její ochrana vyplývá z §45 zákona 114/1992 Sb. –mapovací jednotka ČR biotop, viz Chytrý, M. ed.(2001): Katalog biotopů České republiky Poznámka: l Některé evropsky významné druhy a stanoviště jsou v ČR hojné a národní legislativou nejsou chráněné. aplikace §45i zákona 114/1992 Sb.: lod roku 2004 slouží k posuzování vlivů záměrů na soustavu Natura 2000 lposuzován je každý záměr, pokud není vyloučen významný vliv, stanovisko vydává příslušný OOP (KrÚ, správy NP, CHKO, újezdní úřady a MŽP na ostatních plochách určených k obraně státu) –nevztahuje se na plány péče o chráněná území, LHP a LHO lprocesně podle ZPV č.100/2001 Sb., i v případě záměrů dle EIA podlimitních „naturový“ posudek v rozhodovacím procesu: lsamostatný posudek, součást oznámení, dokumentace nebo posudku (EIA/SEA) nebo v rámci územního řízení, stavebního, vodoprávního řízení atd. lvýsledek: –významný vliv nastane/nenastane A co teď? lje-li nalezen negativní vliv a neexistuje-li variantní řešení, lze záměr schválit z důvodu veřejného zájmu za současného uložení kompenzačních opatření ljde-li o negativní vliv na prioritní druhy či stanoviště, lze záměr uskutečnit jen z důvodu veřejného zdraví, veřejné bezpečnosti nebo příznivých důsledků na ŽP a vydala-li své stanovisko Komise biologické hodnocení: lbiologické hodnocení dle § 67 zákona 114/1992Sb. –biologické hodnocení může být součástí různých procesů (EIA, SEA, územní řízení, stavební, vodoprávní řízení) lsledování obvykle po dobu 1 roku lcíl: hodnocení s ohledem na biotickou složku s důrazem na výskyt zvláště chráněných druhů l IPPC - principy lcíl: ochrana ŽP před průmyslovým a zemědělským znečištěním lvztahuje se pouze na zařízení uvedené v příloze č.1 zákona 76/2002 Sb. (uveden typ a kapacita výroby), povolení nutno získat do roku 2007 lnahrazuje správní akty dle zvláštních právních předpisů (o ovzduší, vodách, o odpadech) lprostředek: využívání nejlepších dostupných technik BAT, plnění limitů přísnějších, než zákonné normy IPPC - fáze lžádost, vyjádření k žádosti včetně l posudku OZO lveřejné projednání lvýsledek: integrované povolení –přínos: nově umožňuje veřejnosti vstupovat do oblastí, které do platnosti zákona přístupny nebyly: nakládání a odpady, ochrana ovzduší, ochrana zdraví, lázeňství, vynětí pozemků ze ZPF a další l IPPC v rozhodovacím procesu: lIPPC je obvykle součást stavebního řízení –předchází mu obvykle EIA, rozhodnutí podle zákona o ochraně přírody a krajiny, územní řízení lpovolení IPPC se vztahuje k technologickým provozům –pro jeden velký podnik tak může být vydáno několik integrovaných povolení (chemický provoz, energetický…) lintegrované povolení vydávají krajské úřady –s výjimkou provozů s negativním vlivem přesahující státní hranice, pak jej vydává MŽP