Z X 5 0 4      H   o   d   n   o   c   e   n   í       v   l   i   v   ů       n   a       ž   i   v   o   t   n   í       p  r o   s   t   ř   e   d   í 1. přednáška: Úvod základní pojmy princip a cíle procesu posuzování vlivůÚvod, základní pojmy, princip a cíle procesu posuzování vlivů  záměrů a koncepcí na životní prostředí. Zakotvení v procesu  investiční přípravy (stavební zákon, správní řád, IPPC). Datum Náplň přednášky/ semináře 21 2 Úvod, základní pojmy, princip a cíle procesu posuzování vlivů záměrů a  koncepcí na životní prostředí Zakotvení v procesu investiční přípravy21.2. koncepcí na životní prostředí. Zakotvení v procesu investiční přípravy  (stavební zákon, správní řád, IPPC).  28.2. Úvod do související legislativy 7.3. Vyhodnocování rozsahu (velikosti) a významnosti vlivů záměru na jednotlivé  složky životního prostředí: ovzduší a klima, vody, půdy a horninové prostředí,  biotu, krajinný ráz 14.3. Vyhodnocování rozsahu (velikosti) a významnosti vlivů záměru na  obyvatelstvo (veřejné zdraví) a hmotný majetek. Metody komplexního hodnocení vlivů využití nástrojů GIS (analýza mezer 21.3. Metody komplexního hodnocení vlivů, využití nástrojů GIS (analýza mezer,  multikriteriální analýza ad.). 28.3. Metodika vyhodnocování pozemních komunikací, zneškodňování odpadů 4.4. Metodika vyhodnocování dobývání nerostů, chemických výrob  11.4. Simulace veřejného projednání – obchvat silnice I. třídy 18 4 Simulace veřejného projednání větrný park18.4. Simulace veřejného projednání – větrný park 25.4. Velikonoce 2.5. Zdroje informací o životním prostředí, informační a mapové portály atd. j p p p y 9.5. Analýza aktuálně probíhajících procesů EIA, diskuze nebo exkurze. 16.5. Ukončení kurzu, kolokvium. Podmínky úspěšného ukončení kurzu  (kolokvium) Ú• Účast na seminářích + seminární práce: – Zpracování přidělené kapitoly dokumentace EIA v textové  podobě (dle příl. 4 zák. 100/2001 Sb., v platném znění) – Prezentace na „simulovaném“ veřejném projednání 1. skupina: obchvat silnice I. třídy 2. skupina: větrný park Témata k seminární práci 1. Údaje o vstupech 2 Údaje o výstupech2. Údaje o výstupech 3. Vlivy na obyvatelstvo, včetně sociálně ekonomických vlivů 4 Vlivy na ovzduší a klima4. Vlivy na ovzduší a klima 5. Vlivy na hlukovou situaci a event. další fyzikální a biologické  charakteristikycharakteristiky 6. Vlivy na povrchové a podzemní vody 7 Vlivy na půdu7. Vlivy na půdu 8. Vlivy na horninové prostředí a přírodní zdroje 9 Vlivy na faunu flóru a ekosystémy9. Vlivy na faunu, flóru a ekosystémy 10. Vlivy na krajinu 11 Vlivy na hmotný majetek a kulturní památky11. Vlivy na hmotný majetek a kulturní památky Konflikty v krajině (land‐use conflicts) • Krajina je ve svém archetypálním významu prostorem, který vnímáme j d h k k é íh í b ř d ě á bkl j j h ičz jednoho konkrétního místa, bezprostředně nás obklopuje a je ohraničen horizontem. Je místem pro život, zdrojem potravy, surovin a energie. V hustě osídlených oblastech je však krajina především místem střetu (a konfliktu) mnoha rů ných ájmů jednotlivců a skupinkonfliktu) mnoha různých zájmů jednotlivců a skupin • Každý má své zájmy a preference z hlediska využití krajiny a ochrany žp (extrémy: bezohledný investor versus zelený svatý bojovník) Ú• Účelem ochrany přírody a krajiny, je přispět k udržení a obnově přírodní rovnováhy v krajině, k ochraně rozmanitostí forem života, přírodních hodnot a krás, k šetrnému hospodaření s přírodními zdroji. Na druhou š ář é á í í řstranu je však nutno zohlednit hospodářské, sociální a kulturní potřeby obyvatel a regionální a místní poměry (zákon 114/1992 sb., o ochraně přírody a krajiny) • Dilemata: – Perspektivismus a relativismus – Existuje několik positiv (dober), která jsou většinou v konfliktu • Důležitý je komplexní přístup, kompromis, konsenzus • Proces EIA – komplexnost, objektivizace, zapojení veřejnosti (Nedosažitelný?) ideál: udržitelný rozvoj(Nedosažitelný?) ideál: udržitelný rozvoj 1 rozvoj který současným i1. rozvoj, který současným i  budoucím generacím zachovává  možnost uspokojovat jejich  základní životní potřeby a p y přitom nesnižuje rozmanitost  přírody a zachovává přirozené  funkce ekosystémů (§6 zák.  17/1992 Sb );17/1992 Sb.);   2. rozvoj, který zajistí současné  potřeby lidstva takovým  způsobem aby nebyly omezenyzpůsobem, aby nebyly omezeny  možnosti příštích generací  uspokojovat jejich budoucí  potřeby (Naše společná  b d S ě á k ibudoucnost, Světová komise pro  životní prostředí 1987) Správní řád • Upravuje postup orgánů moci výkonné, orgánů územních samosprávných celků a jiných orgánů vykonávajících působnost v oblasti veřejné správy • Princip nestranného rozhodování (rovnost dotčených osob) • Věcná x Místní příslušnost• Věcná x Místní příslušnost • Typy hlavních úkonů dotčených orgánů státní správy v rámci investiční přípravy: – Vyjádření (např. vyjádření vodoprávního úřadu k dokumentaci EIA) – Závazné stanovisko (např. souhlas s umístěním stavby z hlediska ochrany krajinného rázu) – Rozhodnutí (např. výjimka z ochranných podmínek zvláště chráněných druhů živočichů, územní rozhodnutí, stavební povolení) Zakotvení EIA/ SEA v povolovacím procesu Územní plánování dle zákona 183/2006 SbÚzemní plánování, dle zákona 183/2006 Sb. Ú• Národní úroveň – politika ÚR • Krajská úroveň – zásady ÚR • Obecní úroveň – územní plán • Cíle ÚP:  – vytvářet předpoklady pro výstavbu  a pro udržitelný rozvoj území – Obecně prospěšný souladObecně prospěšný soulad  veřejných a soukromých zájmů na  rozvoj území Ch á i íj ří d í k l í– Chránit a rozvíjet přírodní, kulturní  a civilizační hodnoty – Ochrana krajiny a nezastavěného j y území  Územní řízení, dle zákona 100/2001 Sb. Veřejné projednání EIA vs. SEA • Posuzování vlivů záměrů na životní prostředí (a veřejné p ( j zdraví), angl. environmental impact assessment – EIA • Posuzování vlivů koncepcí na životní prostředí (a veřejné  zdraví), angl. strategic environmental impact assessment – SEA • Cíl: získání objektivního odborného podkladu a přispět tak k  udržitelnému rozvoji společnosti  • Posuzování podléhají záměry a koncepce, jejichž provedení  by mohlo závažně ovlivnit životní prostředí Principy a ideály procesu EIA • Historie: – USA, 1960, součást tzv. rational decision making process – integrace do legislativy 1969 – National Environmental Policy Act – Od 70. let – rozšíření do dalších zemí – ČR, resp. ČSFR přijala zákon EIA roku 1991 Princip a ideál• Principy a ideály – Objektivizace a racionalizace v rámci plánování a povolování investičních záměrů – Zapojení veřejnosti – prevence, demokracie, variantnost, systematičnost, komplexnost, dif i i l k l d ěddiferenciace, srozumitelnost, prokazatelnost, odpovědnost, apolitičnost. Obecný postup hodnocení EIA 1. Oznámení záměru – investor zpracuje stručný popisu investičního záměru a soupis hlavních předpokládaných vstupů, výstupů a předpokládaných vlivů na životní prostředí; 2. Zjišťovací řízení2. Zjišťovací řízení – Screening – posouzení příslušným úřadem a dotčenými orgány státní správy; – Scoping – na základě screeningu stanoví příslušný úřad zda a v jakém rozsahu bude zpracována dokumentace EIA;zpracována dokumentace EIA; 3. Dokumentace – zpracovává tým specialistů v čele s autorizovanou osobou, vybírá i platí investor; 4. Oponentní posudek s návrhem stanoviska – zpracovává autorizovaná osoba, vybírá příslušný úřad, náklady fakturuje investorovi 5. Veřejné projednáníj p j 6. Stanovisko příslušného úřadu (souhlasné nebo nesouhlasné) Schéma procesu EIA, dle zákona 100/2001 Sb. Veřejné projednání IPPC – integrovaná prevence a omezování znečištění • Základem je směrnice 96/61/EC: Integrated pollution prevention and control (IPPC Directive) • Idea• Idea: – snaha o uchopení všech významných negativních dopadů jako celku => omezení celkové zátěže – Sloučení rozhodování o povolení (nahrazuje řadu dílčích správních řízení) => 1 správní řízeníSloučení rozhodování o povolení (nahrazuje řadu dílčích správních řízení) 1 správní řízení – Dosažení celkového minimálního vlivu na žp (i za cenu zhoršení dílčího standardu) • Individuální přístup, stanovení podmínek, optimalizace využití surovin produkce a odpadůp p • Založeno na nejlepších dostupných technologiích BATbest available techniques • Data BAT vychází z referenčních dokumentů BREF best available techniques reference documents • Do IPPC spadají aří ení edená příl 1 ák EIA• Do IPPC spadají zařízení uvedená v příl. 1 zák. EIA • IPPC je stejně jako EIA podkladem k územnímu rozhodnutí a stavebnímu povolení • Podmínky IPPC: – Emisní limity pro vyjmenované znečišťující látky – Odpadové hospodářství Využívání surovin a energie– Využívání surovin a energie – Ochrana životního prostředí a zdraví člověka – Monitoring a vyhodnocování Diskuze a shrnutí • Co je dřív, SEA nebo EIA? • Jaký je vztah EIA, IPPC a územního řízení? • Jaký je rozdíl – státní správa a samospráva? C í b l i h li li i ič í á ě ?• Co musí absolvovat investor, chce‐li realizovat investiční záměr? • Je proces EIA povolením? • Co zajišťuje objektifikaci procesu EIA?Co zajišťuje objektifikaci procesu EIA? • Co je naopak v procesu EIA subjektivní? • Jaké kroky by měl investor podniknout, aby maximálně zefektivnil a zrychlil celý proces EIA? • Jak může veřejnost ovlivnit povolovací proces? • Jaký je rozdíl v těchto úkonech konaných dotčenými orgány státní• Jaký je rozdíl v těchto úkonech konaných dotčenými orgány státní správy? – Podkladové rozhodnutí Zá é i k– Závazné stanovisko – Vyjádření Do příště: • Přečtení zákona 17/1992 Sb. – zákon o životním prostředí