Z X 5 0 4      H   o   d   n   o   c   e   n   í       v   l   i   v   ů       n   a       ž   i   v   o   t   n   í       p  r o   s   t   ř   e   d   í Vybrané metody posuzování dopadu záměrů na životní  ř díprostředí. Posuzování dopadu (impaktu) posuzované činnosti na  životní prostředíživotní prostředí • “Impakt je přímý nebo nepřímý efekt způsobený navrhovanou  činností na životní prostředí, tj. na: – zdraví a bezpečnost člověka – půdu ovzduší, vodu, vzduch, klima, krajinu a historické památky a stavby,p , , , , j p y y, – interakce mezi uvedenými faktory – kulturní dědictví a sociálně ekonomické podmínky změněné působením  uvedených faktorů“uvedených faktorů • Vliv na prostředí se určuje dle prvotního stavu okolí tzv.  referenčního stavu. Je namístě uvažovat o prvotním stavu v různých  ú í h f č í t ůž být ž áúrovních, za referenční stav může být považován – původní stav existující před realizovanou činností (v zákoně 100/2001 Sb.  je uváděn termín současný stav) – stav, který se vyvine bez jakékoliv činnosti nebo plánovaného projektu (tzv.  nulový variant, „do nothing alternative“) – ideální stav – cílový stav. Posuzování dopadu (impaktu) posuzované činnosti na  životní prostředí • Dopady můžeme rozdělit podle: životní prostředí – povahy – pozitivní, negativní, přímý, nepřímý, kumulativní, synergický – mohutnosti – rozsahu a lokalitěrozsahu a lokalitě – významnosti – místní, regionální, globální – pravděpodobnosti č éh h ( ři ý bě k č í či i)– časového harmonogramu (při výstavbě, provozu, po ukončení činnosti) – době trvání – krátkodobé, dlouhodobé, přerušované, spojité • Od schopnosti odhadnout a předvídat impakt závisí schopnostOd schopnosti odhadnout a předvídat impakt závisí schopnost  pozitivně ovlivňovat nápravná opatření. Je důležité uvědomit  si – přímé – přímé následky činnosti – nepřímé – efekty které se mohou objevit na jiných lokalitách, jako  výsledek komplexního působení činnosti – kumulativní – synergický efekt impaktů v čase a prostoru. Přehled metod – kvantitativní (např. množství znečišťující látky) – kvalitativní (slovní hodnocení) P dikti í t d• Prediktivní metody – analýza činností – posouzení území t di itli ti ú í– studie citlivosti území – výběr srovnávacího prostoru • Metody GIS P t á lý t hů– Prostorová analýza vztahů – GAP analýza – 3D modely, mapy viditelnosti • Rozhodovací analýzy ( íl j jít ti ál í i t žití bj kti í h• Rozhodovací analýzy (cílem je najít optimální variantu použitím objektivních metod. Optimální varianta závisí od zvolené strategie při rozhodování – metoda pořadí alokační metoda– alokační metoda – metoda známková – metoda párového hodnocení expertní hodnocení DELFY– expertní hodnocení DELFY Metoda pořadí (Analytic hierarchy process)  • spočívá v prostém seřazení kritérií do pořadí dle jejich důležitosti. • Nejdůležitější kritérium je umístěno na první místo, nejméně důležité na j j j p , j poslední ý l d é b lk k íš áh é k é kd k é• Do výsledné tabulky pak napíšeme váhové kritérium, kde kritérium na prvním místě dostane nejvíc bodů a na posledním nejmíň. • Nejdůležitější kritérium ohodnotíme 5 body, druhé nejdůležitější 2,5 body, j j y, j j , y, a poslední (nejméně důležité) 1 bodem Alokační metoda • Základem alokační metody je, že je předem stanoven počet bodů, který se  k danému kriteriu, resp. souboru kriterií přiřadí (alokuje).  • Na příkladu vidíme, že pro soubor kriterií vlivů na krajinu je alokováno 10  bodů, které přerozdělíme mezi kriteria vlivů na estetické kvality území a  vlivů na rekreační využitívlivů na rekreační využití. Obrázek nelze zobrazit. V počítači pravděpodobně není k dispozici dostatek paměti pro otevření obrázku nebo byl obrázek poškozen. Restartujte počítač a otevřete příslušný soubor znovu. Pokud se opět zobrazí červený křížek, bude nutné obrázek odstranit a vložit jej znovu. Metoda známkování • Každé kritérium v této  metodě ohodnotíme body  ěj kéh ř dz nějakého předem  daného intervalu, např. <  0; 10 >,  čím důležitější je  některé kritérium tímněkteré kritérium, tím  vyšší dostane počet bodů. • Pokud hodnotíme  k lit ti í k it i jkvalitativní kriteria, je  vhodné vytvořit verbálně‐ numerickou stupnici. U d ý říkl d• Uvedený příklad  reprezentuje soubor  kriterií hodnocených v  á i á írámci posuzování  koncepce přesunu  železničního nádraží v  Brně:Brně: Metoda párového hodnocení • Tato metoda se uplatňuje při stanovení relativní důležitosti parametrů ŽP.  • Výpočet váhového koeficientu spočívá v porovnání jednotlivých kriterií ýp p p j ý mezi sebou a z každé dvojice se určí významnější kriterium k danému  problému.  • V příkladu bylo vybráno hypotetické posuzování vlivů výstavby větrných• V příkladu bylo vybráno hypotetické posuzování vlivů výstavby větrných  elektráren na životní prostředí.  Systém porovnání zobrazuje tzv. Fullerův trojúhelník. Ten je tvořen dvojřádky, kde v horním řádku je jedno  k i i k é á á í i k i ii d hé řádkkriterium, které se porovnává s ostatními kriterii v druhém řádku.  Metoda DELPHI (týmové expertní hodnocení) • Podstatou týmového hodnocení této metody je kvalifikovaný odhad  jednotlivých expertů a jeho párování.  Expertní hodnocení je rozděleno do  ěk lik jí í h t kd j h d í ó tněkolika navazujících etap, kde se reaguje na hodnocení prognóz z etap  předešlých.  • Prognózy se získávají pomocí dotazníků, které by měli být anonymní, aby  d šl k l ň á í ý l dků ř dů d b í h f ínedošlo k ovlivňování výsledků např. z důvodu osobních preferencí. • V prvním kole každý expert určí svůj odhad vlivu na životní prostředí. Získá  se tím soubor N různých odhadů, kde N vyjadřuje počet expertů v týmu.  Určí se průměr odhadů a kvartily (kvartil, rozděluje sumu na 4 stejné části). • V druhém kole se průměrné hodnoty a hodnoty kvartilů sdělí expertům se  žádostí, aby své prognózy přehodnotili. Odhady, které jsou výrazně  odlišné, musí být slovně zdůvodněny. • V třetím kole se expertům sdělí výsledky druhého kola spolu se slovním  odůvodněním extrémních prognóz a cely postup se opakuje.p g y p p p j • V posledním kole se expertům sdělí názor z předešlého kola a včetně  výrazně odlišných prognóz a vyžádají se další odhady. Tyto odhady se poté  znovu zprůměrují a výsledek je považován za názor týmu.o u p ů ě uj a ýs ede je po a o á a á o tý u.