Z X 5 0 4      H   o   d   n   o   c   e   n   í       v   l   i   v   ů       n   a       ž   i   v   o   t   n   í       p  r o   s   t   ř   e   d   í Případová studie: Přeložka silnice I/14 obchvat městaPřípadová studie: Přeložka silnice I/14 obchvat města Základní údaje o záměru Charakter stavby: • nová stavba• nová stavba Důvod umístění: • převedení silniční dopravy mimo město.  • zklidnění dopravy v centru města vyvolané odkloněním tranzitní dopravy. Stručný popis dopravního řešení: /• Délka 1,550 km. Kategorie komunikace S 11,5/70 odpovídá standardní  šířce v koruně 11,5 m. Jedná se o silnici dvoupruhou, směrově  nerozdělenou. • Průběh trasy v údolí je řešen pomocí násypového zemního tělesa o výšce 8  ‐ 12 m a tří samostatných mostních objektů zajišťujících mimoúrovňové  křížení přeložky silnice s tratí ČD železniční vlečky a řeky Zdobnicekřížení přeložky silnice s tratí ČD, železniční vlečky a řeky Zdobnice.  Základní údaje o vstupech Zábor půdy Zábor půdy Trvalý Dočasný Celkem ZPF 4,795 0,719 5,514 PUPFL 0,108 0,000 0,108 S tř b d Ostatní 0,359 0,054 0,413 Celkem 5,262 0,873 6,035 Spotřeba vody • Pouze během výstavby.  • Voda odebírána v prostoru zařízení staveniště a její množství bude záviset na  počtu pracovníků a rychlosti stavebních prací Na základě uvedených bilancí lzepočtu pracovníků a rychlosti stavebních prací. Na základě uvedených bilancí lze  odhadovat předpokládanou spotřebu vody na množství cca 625 m3/rok.  Surovinové zdroje: • zemina pro výstavbu násypůzemina pro výstavbu násypů • prefabrikáty na výstavbu mostů • kamenivo, štěrky a štěrkopísky pro konstrukci vozovky • živičný kryt vozovkyživičný kryt vozovky • železo pro armatury, svodidla, sloupy apod. • elektrická energie potřebná při výstavbě v prostoru zařízení staveniště Základní údaje o výstupech: ovzduší Bodový zdroj znečištění ovzduší. • Stavba ani provoz nebude bodovým zdrojem znečištění ovzduší. p ý j Plošný zdroj znečištění ovzduší. • dočasné skládky sypkých materiálů během výstavby • vlastní zemní práce v etapě výstavby skrývka ornice násypy zářezy• vlastní zemní práce v etapě výstavby ‐ skrývka ornice, násypy, zářezy.  • Působnost uvedeného zdroje lze omezit pouze vlastním obdobím výstavby po  dobu cca 3 let. Vzhledem k charakteru zdroje, současné fázi projektové  přípravy a nemožnosti určit klimatické období ve kterém budou plošné zdrojepřípravy a nemožnosti určit klimatické období, ve kterém budou plošné zdroje  existovat, nelze množství emitovaných škodlivin objektivně stanovit.  Liniový zdroj znečištění ovzduší.  • Hodnoceným druhem zdroje je provoz na obchvatu komunikace I/14 v celkové• Hodnoceným druhem zdroje je provoz na obchvatu komunikace I/14 v celkové  délce 1,55 km.  • Na základě emisních faktorů, očekávané intenzity dopravy a délce obchvatu  1 55 km lze specifikovat následující roční sumu emisí z provozu na obchvatu:1,55 km lze specifikovat následující roční sumu emisí z provozu na obchvatu: • NOX: 10.318 t/rok • CO: 16.439 t/rok /• Suma uhlovodíků (CXHY): 4.014 t/rok Základní údaje o výstupech: voda Srážkové odpadních vody • je stanoveno na základě výpočtu, který vychází z celkového úhrnu srážek za rok j ýp , ý y (718 mm), ze šířky zpevněné vozovky 11,5 m (+ rozšíření v místech křižovatek): • Úhrn srážek: 718 mm/rok, plocha 19.600 m2,  koeficient odtoku 0,80 => odtok  11.260 m3 • Dešťová voda bude svedena do otevřených příkopů, v místech zářezů do  mělkých rigolů a odtud prostřednictvím stávajících melioračních svodnic nebo  přímo do vodního toku Zdobnice.  • odpadní vody z oblasti mostního tělesa a odpadní vody ze zpevněných příkopů  podél komunikace vyspádovaných přímo do Zdobnice budou svedeny do  vodoteče přes lapače nečistot s možností osazení norné stěny pro případ  eliminace havárie na komunikace v bezprostřední blízkosti tok.  • Recipientem je vodní tok Zdobnice s plochou povodí 124,5 km2. Průměrný  průtok u ústí je 2,08 m3.s‐1. Po výstavbě obchvatu dojde k navýšení o 0,36 l/s,  ž ř d d á d h dář k ý ý k ě šcož představuje 0,02%. Jedná se o vodohospodářsky významný tok, většinou  ve třídě čistoty I. Splaškové odpadní vody • budou vznikat pouze během výstavby, v prostoru stavebního dvora, jejich  množství lze odhadnout na 625 m3. Základní údaje o výstupech: odpady • Nakládání s odpady ‐ tedy i jejich bezpečné zneškodnění, je povinností  všech původců, kteří se budou na výstavbě obchvatu podílet bez ohledu na šec pů odců, te se budou a ýsta bě obc atu pod et be o edu a původního vlastníka nebo generálního dodavatele.  • Všichni původci jsou povinni vést evidenci odpadů  ů• Množství odpadů není možno v této fázi projektové přípravy stanovit, je  však nezbytné , aby jednotlivé druhy odpadů byly dále sledovány jak v  další přípravě, tak při výstavbě a provozu.  • Projekt předkládá přehled očekávaných odpadů vznikajících v etapě  výstavby. Základní údaje o výstupech: hluk a vibrace Etapa výstavby • Hluk bude vznikat z provozu stavebních mechanismů použitých při stavbě u bude at p o o u sta eb c ec a s ů pou týc p sta bě obchvatu.  – Největší ovlivnění hlukem lze očekávat při výstavbě mostních objektů a sypání a hutnění  násypů. Hluk z rypadel používaných při stavbách pozemních komunikací se udává mezi  d ( ) dál hl k ákl d í h d l d ( ) dál80 ‐ 95 dB(A) ve vzdálenosti 5 m, hluk nákladních vozidel 70 ‐ 82 dB(A) ve vzdálenosti 5  m.  • Vibrace budou vznikat během výstavby, zejména při hutnění násypů.  PProvoz • Obchvat silnice I/14 bude patřit mezi liniový zdroj hluku vznikající v  důsledku provozu vozidel po komunikaci. Vznikající hluk bude záviset na  počtu a charakteru projíždějících vozidel, složení a rychlosti dopravního  proudu, povrchu a sklonu vozovky apod. Ve fázi dosud realizovaných  projektových prací není uvažováno s výstavbou protihlukových opatření. • Za provozu komunikace budou vznikat vibrace v důsledku jízdy vozidel.  Vibrace se projevují maximálně do vzdálenosti několika desítek metrů,  dosahují frekvencí 30 ‐ 150 Hz a amplitud několika desítek m. Předpokládá  /se, že stavba a provoz přeložky silnice I/14 nebude zdrojem nadměrných  vibrací. Screening – identifikace vlivů výstavba provoz ukončení změny v čistotě ovzduší + + ‐změny v čistotě ovzduší + + změna mikroklimatu ‐ + ‐ změna kvality povrchových vod + + ‐ změna kvality podzemních vod + + - vliv na povrchový odtok a změnu říční sítě + + + ovlivnění režimu podzemních vod, změny ve vydatnosti  zdrojů a změny hladiny podzemní vody - - - zábor ZPF + + - zábor PUPFL + + - vlivy na čistotu půd - + - projevy eroze - - - svahové pohyby a pohyby vzniklé poddolováním - - likvidace poškození populací vzácných a zvláštělikvidace, poškození populací vzácných a zvláště  chráněných druhů rostlin a živočichů - - - Screening – identifikace vlivů výstavba provoz ukončení likvidace, poškození stromů a porostů dřevin rostoucích , p p mimo les + ‐ ‐ likvidace, poškození lesních porostů + ‐ ‐ likvidace zásah do prvků ÚSES a významných krajinnýchlikvidace, zásah do prvků ÚSES a významných krajinných  prvků + ‐ ‐ vlivy na další významná společenstva ‐ ‐ ‐ změny reliéfu krajiny + + + vlivy na krajinný ráz + + + likvidace narušení budov a kulturních památek ‐ ‐ ‐likvidace, narušení budov a kulturních památek ‐ ‐ ‐ vlivy na geologické a paleontologické památky + ‐ ‐ vlivy spojené se změnou v dopravní obslužnosti ‐ + + vlivy spojené se změnou funkčního využití krajiny + + + vlivy na rekreační využití území + + + biologické vlivy ‐ ‐ ‐ Screening – identifikace vlivů výstavba provoz ukončení fyzikální vlivy + + ‐fyzikální vlivy + + vlivy spojené s havarijními stavy + + ‐ vlivy na zdraví + + ‐ • Většina identifikovaných vlivů je spojena s etapou výstavby a s následným  provozem na vybudované komunikaci.  • Etapa výstavby je identifikována vlivy, které vycházejí zejména ze  skutečnosti, že se jedná o stavbu „na zelené louce” se všemi predikovanými , j „ p ý dopady do jednotlivých složek životního prostředí.  • Etapa vlastního provozu potom signalizuje vlivy trvalé z hlediska časového  působení a vlivy spojené s vlastním provozem na liniové komunikaci včetněpůsobení a vlivy spojené s vlastním provozem na liniové komunikaci včetně  změn, které nastanou ve funkčním využití území.  Hodnocení významnosti vlivu Změny v čistotě ovzduší – Vlastní výstavba obchvatu jakož i dočasné skládky sypkých materiálů– Vlastní výstavba obchvatu, jakož i dočasné skládky sypkých materiálů  a zemní práce během výstavby mohou být významným aspektem  narušujícím faktory pohody obyvatel nejbližší obytné zástavby.  – doporučeno během výstavby všechny plošné zdroje chránit před  vznikem nadměrné prašnosti. Z hlediska významnosti je vliv  hodnocen jako nulový.  – Rozhodující vliv na čistotu ovzduší bude mít vlastní provoz na  komunikaci.  Referenční bod Varianta 0 Varianta 1 RB1(Kmax NOx [mg.m‐3]) 23,6 35,6 RB2 (Kmax NOx [mg.m‐3]) 27,3 20,1 KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový  Reverzi‐ Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost  Velikost rozsah bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty ochrany ‐1 ‐2 ‐3 0 0 0 0 Hodnocení významnosti vlivu Změna mikroklimatu Ri ik h š í t l ý h d í k úd l í i ě– Riziko zhoršení rozptylových podmínek v údolní nivě  Zdobnice je částečně eliminováno celkovou navrženou  světlostí mostu 154 m.světlostí mostu 154 m.  – Neprokázalo se zvýšení četnosti inverzí vlivem výstavby  náspu komunikace přes nivu Zdobnice.p p KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový  Reverzi‐ Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost  Velikost rozsah bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty ochrany 0 ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ Hodnocení významnosti vlivu Změna kvality povrchových vod • Pokud nepočítáme jednorázový vliv havárií, lze za nejvýznamnější vliv na jakost vod  či i í úd žb k ik k á j j lik í č éh ž íoznačit zimní údržbu komunikace, která je spojena s aplikací značného množství  posypových materiálů s vysokým obsahem NaCl • V řece Zdobnici dojde k navýšení chloridových iontů o cca 0,53 mg/l. Limit pro  ostatní toky dle NV ČR č. 171/92 Sb. je pro chloridy 350 mg/l. Předpokládané y / j p y g/ p navýšení představuje zanedbatelný nárůst.  • Zatížení odpadních vod v dalších ukazatelích, jako např. BSK5, NL nebo ropnými  látkami, se za normální situace předpokládá minimální. Pro zachycení ropných a  jiných látek škodlivých vodám v případě havárie se doporučuje osadit vyústěníjiných látek škodlivých vodám v případě havárie se doporučuje osadit vyústění  příkopů lapači nečistot s možností instalace norné stěny.  • Z hlediska ochrany vodních zdrojů bude nezbytné zajistit i nutné manipulační  plochy pro výstavbu mostního tělesa způsobem, který bude minimalizovat riziko  h ž í dohrožení vod.  KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový  Reverzi‐ Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost  Velikost rozsah bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty ochrany ‐1 ‐2 ‐1 ‐1 0 0 0,5 Hodnocení významnosti vlivu Změna kvality podzemních vod • z regionálního hlediska nehrozí pro stavbu nebezpečí agresivních vodz regionálního hlediska nehrozí pro stavbu nebezpečí agresivních vod • stavba sama přímo neohrožuje zdroj ani PHO zdroje hromadného zásobování • přechod plánované komunikace přes řeku je možné technicky řešit tak, aby  nedošlo k narušení kvality podzemní vody regionálního kolektorunedošlo k narušení kvality podzemní vody regionálního kolektoru KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový  Reverzi‐ Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost  Velikost rozsah bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty ochrany ‐1 ‐2 ‐2 ‐1 0 0 0,5 Hodnocení významnosti vlivu Vliv na povrchový odtok a změnu říční sítě • Vlivy na průtoky se mohou projevit zejména při přívalových deštích kdy dojde keVlivy na průtoky se mohou projevit zejména při přívalových deštích, kdy dojde ke  zvýšení a zrychlení odtoku ze zpevněné vozovky. • Zpevněná plocha vozovky bude zdrojem zrychleného odtoku vodních srážek  v územív území • výstavbou mostního objektu přes Zdobnici a násypu přeložky silnice I/14 dojde v  profilu mostu ke zvýšení hladiny stoleté vody z původních 292,22 m n.m na 292,61  m n m (t j o 39 cm)m n.m. (t.j o 39 cm) KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový  Reverzi‐ Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost  Velikost rozsah bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty ochrany ‐1 ‐1 ‐1 ‐1 0 0 0,5 Hodnocení významnosti vlivu Ovlivnění režimu podzemních vod, změny ve vydatnosti zdrojů a změny  hladiny podzemní vodyad y pod e ody • Na základě dostupných informací o záměru není předpokládáno ovlivnění režimu  podzemních vod KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový  Reverzi‐ Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost  Velikost rozsah bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty ochrany 0 ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ Hodnocení významnosti vlivuZábor ZPFZábor ZPF • Během výstavby musí být sejmuta ornice a podorniční vrstva. Tyto budou využity v  dalších fázích výstavby k rekultivacím zářezů, násypů a dočasně zabraných ploch,  respektive s nimi bude naloženo v souladu s rozhodnutím příslušného orgánurespektive s nimi bude naloženo v souladu s rozhodnutím příslušného orgánu  ochrany ZPF.  BPEJ m2 tř. ochrany celkem % 5.56.00 9 590 I 25 573 53,000 5.58.00 15 983 I 5 43 10 1 066 II 3 143 7 0005.43.10 1 066 II 3 143 7,000 5.14.10 2 078 II 5.47.00 5 594 III 5 594 12,000, 5.22.12 13 639 IV 13 639 28,000 Celkem 47 950 47 950 100,000 KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový  Reverzi‐ Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost  Velikost rozsah bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty ochrany ‐1 ‐3 ‐3 0 ‐1 0 0 Hodnocení významnosti vlivu Zábor PUPFL • Vliv výstavby obchvatu I/14 spočívá také v záboru lesní půdy Na úrovniVliv výstavby obchvatu I/14 spočívá také v záboru lesní půdy. Na úrovni  zpracovaných podkladů lze prezentovat následující orientační předpoklady  trvalého záboru půdy (ha): • zábor půdy trvalý 0 108zábor půdy trvalý 0,108 • zábor půdy dočasný  0 • Celkem 0,108 KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový  Reverzi‐ Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost  Velikost rozsah bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty ochrany 0 ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ Hodnocení významnosti vlivu Vliv na čistotu půd • Hlavním opatřením omezujícím kontaminaci půdy je výsadba zeleně podél• Hlavním opatřením omezujícím kontaminaci půdy je výsadba zeleně podél  komunikace realizovaná na základě zpracovaného a schváleného projektu  ozelenění, kterou lze považovat za částečnou formu ochranu s ohledem na  specifikované šíření kontaminace olovem podél komunikacíspecifikované šíření kontaminace olovem podél komunikací. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový  Reverzi‐ Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost  Velikost rozsah bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty ochrany ‐1 ‐2 ‐3 ‐1 0 ‐1 0,2 Hodnocení významnosti vlivu Projevy půdní eroze • Místní topografie bude změněna vybudováním nového obchvatu a to zejména vMístní topografie bude změněna vybudováním nového obchvatu, a to zejména v  údolí Zdobnice, kde bude trasa vedena v násypu s přemostěním železniční tratě,  železniční vlečky a řeky Zdobnice.  • Potenciálním místem eroze mohou být svahy násypů na trase budovanéhoPotenciálním místem eroze mohou být svahy násypů na trase budovaného  obchvatu. Tento problém je dle projektu zcela kompenzován navrženým  svahováním (které bude po ozelenění sloužit jako část biokoridoru) a navrženým  projektem ozelenění zpracovaným v koordinaci se zpracovatelem místní části ÚSES.projektem ozelenění zpracovaným v koordinaci se zpracovatelem místní části ÚSES. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový  Reverzi‐ Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost  Velikost rozsah bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty ochrany 0 ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ Hodnocení významnosti vlivu Svahové pohyby a pohyby vzniklé poddolováním  • Dle mapy sesuvů bylo zjištěno že stavba koliduje s místem potenciální• Dle mapy sesuvů bylo zjištěno, že stavba koliduje s místem potenciální  svahové aktivity. V uvedeném prostoru proto nelze vyloučit riziko  aktivizace svahových pohybů.  ů• Vzhledem k absenci dalších podkladů je řešení tohoto vlivu přeneseno do  dalších stupňů projektové dokumentace. Dle konzultací s projektantem  bude trasa komunikace řešena na základě IG posouzení způsobem, který  musí vyloučit riziko svahových pohybů. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový  Reverzi‐ Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost  Velikost rozsah bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty ochrany ‐1 ‐1 ‐3 0 0 ‐1 1 Hodnocení významnosti vlivu likvidace, poškození populací vzácných a zvláště chráněných druhů rostlin a  živočichů  ů• ve sledovaném území se vyskytuje několik typů lokalit vesměs bez ochranářského  významu.  • Ze závěrů posudku vyplývá, že navrhovaná trasa obchvatu nezasahuje do plochy  žádného zvláště chráněného území ani do jeho ochranného pásma. Během průzkumu j p p nebyl v plánované trase obchvatu nalezen žádný chráněný druh rostliny podle Vyhl.  č.395/92 Sb. (seznam zvláště chráněných rostlin a hub).  • Plánovaná trasa se nachází na pozemcích s běžnou antropogenní vegetací a z hlediska  ochrany přírody nelze vznést vůči vedení trasy závažné námitky. y p y y y • Ze závěrů zoologického posouzení vyplývá, že plánovaná trasa obchvatu nenarušuje  žádnou významnou zoologickou lokalitu, a že populace živočišných druhů vyskytujících  se v dané oblasti nebudou ohroženy na své existenci.  • Naopak vhodnými terénními a ozeleňovacími úpravami by mohlo dojít ke zvýšení• Naopak vhodnými terénními a ozeleňovacími úpravami by mohlo dojít ke zvýšení  druhové diverzity a početnosti vyskytujících se druhů. Zpracovaný lokální systém  ekologické stability již počítá s využitím pásu zeleně podél komunikace jako části  navrženého biokoridoru. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový  Reverzi‐ Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost  Velikost rozsah bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty ochrany 1 ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ Hodnocení významnosti vlivu likvidace, poškození stromů a porostů dřevin rostoucích mimo les • V rámci výstavby bude nezbytné provést vykácení cca 500 m2 náletových křovinV rámci výstavby bude nezbytné provést vykácení cca 500 m náletových křovin,  10 starších ovocných stromů a nelze vyloučit zásah do dřevinného doprovodu  vodoteče Zdobnice, kde však bude možné přesnější vyhodnocení až po konečném  zaměření trasy (tato skutečnost je považována za určitou nejistotu v rámci y ( j p j dokumentace EIA).  • Vypracovaná rozptylová studie dokládá, že nejbližší stromy rostoucí mimo les  budou zasaženy minimálními koncentracemi oxidů dusíku, pohybující sebudou zasaženy minimálními koncentracemi oxidů dusíku, pohybující se  v krátkodobých koncentracích v jednotkách mikrogramů. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový  Reverzi‐ Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost  Velikost rozsah bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty ochrany ‐1 ‐1 ‐2 0 0 ‐1 0 Hodnocení významnosti vlivu likvidace, poškození lesních porostů • Záměr znamená nepatrný zásah do lesního porostu Jedná se o pruh lesa nadZáměr znamená nepatrný zásah do lesního porostu. Jedná se o pruh lesa nad  řekou Zdobnicí, kde je tento lesní porost protnut trasou elektrovodu. Tento průsek  elektrického vedení představuje i optimální průchod obchvatu s minimem kácení  dalších lesních porostů. p • Navržené vedení pozemní komunikace tak nevyvolá nové rozdělení lesního  pozemku. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový  Reverzi‐ Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost  Velikost rozsah bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty ochrany ‐1 ‐3 ‐3 0 0 0 0 Hodnocení významnosti vlivu likvidace, zásah do prvků ÚSES a významných krajinných prvků • V rámci navržené trasy obchvatu dojde ke kontaktu s následujícími prvky ÚSES: – lokální biokoridor označený v mapovém podkladu č. 93, který je reprezentován lesem na skalnatém břehu  Zdobnice, louky podél projektovaného obchvatu a pás zeleně podél trati – lokální (navržený) biokoridor označený v mapovém podkladu č. 94, využívající prostor podle navrženého  obchvatu spojující sérii BC kolem města s BC Doudlebská bažantnice i t kč í k ž ý k l j kt éh b h t– interakční prvek navržený kolem projektovaného obchvatu • Lokální územní systém ekologické stability je navržen a koncipován v souladu s  plánovanou trasou obchvatu a tudíž nedochází k významnějším střetům ÚSES s  navrhovaným obchvatem v trase pozemní komunikace. ý p • Potenciálně nejvýznamnějším ovlivněním ve vztahu k lokálnímu územnímu systému  ekologické stability je křížení obchvatu a vodního toku Zdobnice s funkcí biokoridoru.  • Z hlediska pojetí Metodiky Agentury ochrany přírody a krajiny ČR „Křížení komunikací a  d í h ků f k í b k d ů“ d k í ž d á b á ří ívodních toků s funkcí biokoridorů“ je dokumentací požadováno, aby v rámci zřízení  nového mostního objektu přes Zdobnici byla dodržena zásada na zřízení oboubřežních suchých břehů.  KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový  Reverzi‐ Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost  Velikost rozsah bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty ochrany ‐1 ‐3 ‐1 0 0 0 0,9 Hodnocení významnosti vlivu Vlivy na další významná společenstva • Zpracované studie dokládají že záměr není realizován do přírodovědecky cennýchZpracované studie dokládají, že záměr není realizován do přírodovědecky cenných  lokalit. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový  Reverzi‐ Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost  Velikost rozsah bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty ochrany 0 ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ Hodnocení významnosti vlivu změny reliéfu krajiny • Vzhledem k charakteru území s navrženou pozemní komunikací si stavba vyžádá ede c a a te u ú e s a e ou po e o u ac s sta ba y ádá terénní úpravy, které zejména v údolní nivě Zdobnice vytvoří nové pohledové  dominantní krajinné prostory.  • S ohledem na celkovou délku trasy a na charakter reliéfu se nejedná oS ohledem na celkovou délku trasy a na charakter reliéfu se nejedná o  významnější pohledové dominanty. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový  Reverzi‐ Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost  Velikost rozsah bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty ochrany ‐1 ‐3 ‐3 0 0 0 0 Hodnocení významnosti vlivu vlivy na krajinný ráz • Realizace pozemní komunikace bude především v údolní nivě Zdobnice ovlivňovat ea ace po e o u ace bude p ede š údo ě dob ce o o at pohledově významné krajinné prostory.  • Nadzemní linie části trasy sice změní výškové parametry stávající krajiny, lze však  provést částečnou kompenzaci kvalitním projektem ozelenění.provést částečnou kompenzaci kvalitním projektem ozelenění. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový  Reverzi‐ Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost  Velikost rozsah bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty ochrany ‐1 ‐3 ‐2 0 0 0 0,2 Hodnocení významnosti vlivu narušení a likvidace budov a kulturních památek • Na vržené vedení pozemní komunikace nevyžaduje likvidaci budov nebo a e é ede po e o u ace e y aduje dac budo ebo kulturních památek. Trasa je navržena v dostatečné vzdálenosti od budov a tudíž  nelze očekávat ani sekundární působení na tyto objekty (vibrace apod.). KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový  Reverzi‐ Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost  Velikost rozsah bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty ochrany 0 ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ Hodnocení významnosti vlivu vlivy na geologické a paleontologické památky • Vzhledem k historickému osídlení území a rozsahu zemních prací nelze vyloučit ede sto c é u os d e ú e a o sa u e c p ac e e y ouč t případné archeologické nálezy.  • Pokud při zemních pracích během výstavby dojde k nálezům kulturně cenných  předmětů, detailům staveb jakož i k archeologickým nálezům, musí býtpředmětů, detailům staveb jakož i k archeologickým nálezům, musí být  informován příslušný stavební úřad, který v dohodě s příslušným orgánem státní  památkové péče stanoví podmínky k zabezpečení státní památkové péče.  KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový  Reverzi‐ Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost  Velikost rozsah bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty ochrany ‐1 ‐1 ‐1 0 0 0 ‐1 Hodnocení významnosti vlivu vlivy spojené se změnou v dopravní obslužnosti • Účelem navrhovaného řešení je výstavbou obchvatu komunikace I/14 převedení Úče e a o a é o eše je ýsta bou obc atu o u ace / p e ede silniční dopravy mimo město.  • Na území města komunikace prochází zástavbou, která brání realizaci jiné než  obchvatové varianty.obchvatové varianty.  • Výsledkem navrženého řešení bude významné zklidnění dopravy v centru města  vyvolané odkloněním tranzitní dopravy.  • Navržené řešení jednoznačně usnadní propojenost území bez významnějších• Navržené řešení jednoznačně usnadní propojenost území bez významnějších  negativních dopadů na toto území. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový  Reverzi‐ Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost  Velikost rozsah bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty ochrany 1 ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ Hodnocení významnosti vlivu vlivy spojené se změnou funkčního využití krajiny • Vybudováním obchvatu by mohlo dojít ke ztížení dostupnosti zemědělských ybudo á obc atu by o o doj t e t e dostup ost e ědě s ýc pozemků, a to zejména v údolní nivě vybudováním násypových těles.  • V kilometru 1,0 uvažované trasy obchvatu dojde k přerušení místní komunikace  vedoucí v lokalitě Mníšek k trvale obydlenému objektu a ke kolonii rekreačníchvedoucí v lokalitě Mníšek k trvale obydlenému objektu a ke kolonii rekreačních  chat.  • Tyto aspekty požaduje dokumentace EIA vyřešit jako ochranné opatření v dalších  stupních projektové dokumentacestupních projektové dokumentace. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový  Reverzi‐ Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost  Velikost rozsah bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty ochrany ‐1 ‐2 ‐2 0 0 0 1 Hodnocení významnosti vlivu vlivy na rekreační využití území • Návrh obchvatu probíhá většinou na zemědělsky využívaných plochách a nebude á obc atu p ob á ětš ou a e ědě s y yu a ýc p oc ác a ebude mít podstatný negativní vliv na obecné rekreační využití krajiny. • Potenciální ovlivnění rekreačního využití území týkající se blízké chatové osady je  eliminováno předcházejícím požadavkem na řešení napojení této lokality.eliminováno předcházejícím požadavkem na řešení napojení této lokality. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový  Reverzi‐ Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost  Velikost rozsah bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty ochrany 0 ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ Hodnocení významnosti vlivu biologické vlivy • Na základě posouzení tohoto aspektu nelze předpokládat, že by záměr znamenal a á adě posou e to oto aspe tu e e p edpo ádat, e by á ě a e a biologické vlivy představované například šířením plevelných druhů rostlin.  • Tento předpoklad je dán kvalitně navrženým projektem ozelenění, zahrnujícím i  požadavek na ošetřování zeleně po výsadbě.požadavek na ošetřování zeleně po výsadbě. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový  Reverzi‐ Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost  Velikost rozsah bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty ochrany 0 ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ Hodnocení významnosti vlivu fyzikální vlivy • Z hlediska fyzikálních vlivů připadá v úvahu především problematika hluku.ed s a y á c ů p padá ú a u p ede š p ob e at a u u. • V rámci uvažovaného záměru byla zpracována akustická studie. Z předložených  výsledků vyplývá, že provozu na obchvatu I/14 budou bezprostředně vystaveny 4  objekty.objekty.  • Z výsledků výpočtu vyplývá, že u těchto obytných objektů nedojde k překročení  limitních hodnot hlukové zátěže, a proto není navrhována žádná ochrana. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový  Reverzi‐ Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost  Velikost rozsah bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty ochrany ‐1 ‐2 ‐2 0 0 0 0 Hodnocení významnosti vlivu vlivy spojené s havarijními stavy • Toto riziko je spojeno především s použitím stavebních mechanismů ve vlastní oto o je spoje o p ede š s pou t sta eb c ec a s ů e ast etapě výstavby a s tím spojenou možností úniku ropných látek z těchto  mechanismů.  • Rizika v rámci vlastního provozu spočívají především v možnosti vzniku haváriíRizika v rámci vlastního provozu spočívají především v možnosti vzniku havárií  vozidel projíždějících po komunikaci. Potom je třeba počítat s únikem  technologických kapalin nebo přepravovaného nákladu (včetně kapalin) na  povrch vozovky, do příkopů nebo okolí. p y, p p • Z uvedených důvodů jsou v projektové dokumentaci stavby navržena taková  technická opatření, která rozsah takové havárie minimalizují. Nelze však vyloučit  riziko kontaminace vodoteče.riziko kontaminace vodoteče. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový  Reverzi‐ Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost  Velikost rozsah bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty ochrany ‐1 ‐1 ‐2 ‐1 0 ‐1 0,3 Hodnocení významnosti vlivu vlivy na zdraví • Jak je zřejmé z dalších částí předkládané dokumentace, z hlediska imisní a Ja je ej é da š c část p ed áda é do u e tace, ed s a s a hlukové zátěže ve vztahu k nejbližší obytné zástavbě nedojde k ovlivnění  hygienických limitů, v porovnání stávajícího a očekávaného stavu dojde  k významnému zlepšení faktorů pohody podél stávající komunikační sítě ý p p y p j odkloněním významné části tranzitní dopravy na obchvat.  • Obyvatelstvo podél navrhované trasy nebude ovlivněno imisní ani hlukovou  zátěží. Výpočty imisní a akustické situace sice jsou zaznamenatelné průniky ýp y j p y fyzikálních a chemických škodlivin, které spolu s pozadím zůstanou spolehlivě pod  stanovenými limity. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový  Reverzi‐ Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost  Velikost rozsah bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty ochrany 0 ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ ‐ Hodnocení významnosti vlivu ‐ závěry • navržené vedení trasy spolu s v projektu navrženými technickými opatřeními  neznamená z hlediska identifikovaných vlivů žádný významný nepříznivý vliv.  • Dle provedeného vyhodnocení představuje navržený záměr nepříznivý vliv zejména  v oblasti ohrožení kvality povrchových a podzemních vod, z hlediska svahových  pohybů, záboru ZPF, v oblasti vlivů na faunu a floru.  • Nepříznivý vliv je zaznamenán také v oblasti změn reliéfu krajiny a krajinného rázuNepříznivý vliv je zaznamenán také v oblasti změn reliéfu krajiny a krajinného rázu.  • Mezi nepříznivé vlivy patří dále ztížení funkčního využití území, fyzikální vlivy a vlivy  spojené s havarijními stavy.  • Na základě vyhodnocení vlivů záměru na jednotlivé složky životního prostředí byly y j y p y y dokumentací o hodnocení vlivu na životní prostředí navržena některá ochranná  opatření.  • uvažovaný záměr bude představovat nepříznivý vliv pouze v oblasti záboru ZPF, vlivech  či t t ůd (kd ý l d á ý t i í t ý čiště í l tína čistotu půd (kde výsledná významnost souvisí s nevratným znečištěním a neznalostí  konečného složení dopravního proudu), z hlediska kácení a poškození stromů  rostoucích mimo les a likvidace lesních porostů.  • Záměr představuje negativní vliv i v oblasti změny reliéfu krajiny.Záměr představuje negativní vliv i v oblasti změny reliéfu krajiny.  • z hlediska významnosti jednotlivých identifikovaných vlivů je záměr realizovatelný a při  respektování doporučených opatření dokumentací EIA nebude znamenat významné  ovlivnění hodnocených složek životního prostředí. Dokumentací EIA je proto záměr  k l ý d í k i j ý i d č ý i h ý i ř í iakceptovatelný s podmínkami spojenými s doporučenými ochrannými opatřeními.