Větrný park Vítonice  Kapacita (rozsah) záměru  10 ks větrných elektráren typu FUHRLÄNDER FL 2500 s celkovým instalovaným výkonem 25 MW  Umístění záměru  Kraj:         Jihomoravský  Obec:         Vítonice – kód obce 18314   Katastrální území:     Vítonice – kód katastrálního území 783145  Stručný popis technického a technologického řešení záměru  Záměrem je dočasná stavba 10 ks větrných elektráren (dále také VE), manipulační plochy, příjezdové  komunikace a podzemního kabelového vedení 110 kV do rozvodny v Suchohrdlech u Znojma.  Investor  navrhuje  typ  větrné  elektrárny  FUHRLÄNDER  FL  2500.  Výrobcem  je  německá  společnost  Fuhrländer AG. Větrné elektrárny mají maximální výkon 2,5 MW. Jedná se o kuželovou trubkovou věž  (stožár)  100  m  vysokou  ukončenou  gondolou  s  vlastním  zařízením  elektrárny  (energetickou  jednotkou je asynchronní generátor, vyrábějící střídavý proud) a trojlistým rotorem. Průměr rotoru je  100 m, celková výška je tedy 150 m. Celková kapacita záměru je 25 MWe jmenovitého elektrického  výkonu.  Každá elektrárna je ukotvena v betonovém základu, který je ještě překryt cca jednometrovou vrstvou  zeminy pro zarovnání s okolním terénem. Potřebné pozemky pro celý záměr budou odkoupeny, nebo  pronajaty. Při projektování a vlastní realizaci záměru budou zachovány všechny zákonem stanovené  limity a normy včetně ochranných pásem. Elektrárny budou připojeny na rozvodnou síť E.ON.  Stavba každé věže větrné elektrárny vyžaduje dočasný zábor ploch zemědělské půdy pro základovou  desku  o  rozměrech  cca  20  x  20  m  a  plochu  pro  základy  trafostanice.  Na  dalších  pozemcích  s  obslužnými  plochami  bude  zábor  ZPF  také  dočasný,  na  dobu  20‐25  let  (životnost  elektrárny).  Základová deska z armovaného betonu bude mít tloušťku cca 2 m a bude umístěna na základové  spáře v hloubce cca 3 m. Na povrchu bude zasypána zeminou. Obslužné a přístupové komunikace  budou převážně vedeny po trasách původních polních cest. Trasa napojení kabelové trasy do vedení  110 kV bude vyprojektována.  Listy rotoru větrné elektrárny jsou vyrobeny ze sklolaminátu vyztuženého uhlíkovým vláknem. Každý  list  rotoru  se  skládá  ze  dvou  polovin,  které  jsou  slepeny  s  ocelovým  nosným  profilem.  Zvláštní  ocelové vložky k  ukotvení spojují listy rotoru s kuželem rotoru. Jako ochrana proti bleskům slouží  měděná  síťka,  která  se  táhne  po  celé  délce  listu.  Listy  nejsou  z  pevnostních  důvodů  vyhřívány.  Problém námrazy je ošetřen jednak speciální povrchovou úpravou listů, která znesnadňuje vytváření  námrazy, a jednak vibračními senzory, které automaticky zastaví elektrárnu,  pokud se námraza již  vytvoří.  Opětovné  spuštění  elektrárny  je  možno  pouze  ručně,  což  zajistí  bezpečnost  okolí  proti  odpadávání námrazy. Pokud se námraza udrží dále, je nutno vyčkat oteplení, které umožní odpadnutí  námrazy.  Návštěvníci  elektráren  budou  o  nebezpečí  odpadávání  námrazy  v  zimním  období  informováni výstražnými cedulemi.  Energie  větru  je  od  rotoru  přenášena  hlavní  hřídelí  přes  převodovku  na  generátor.  Převodovka  je  kombinovaná planetová s čelním ozubením. Přenos výkonu z převodovky na čtyřpólový asynchronní  generátor  se  uskutečňuje  pomocí  kompozitní  spojky.  Pomalé  zabrzdění  větrné  elektrárny  je  prováděno  nastavením  listů  rotoru  do  praporu.  Rychlá  parkovací  brzda  se  nachází  na  vysokorychlostní hřídeli převodu.  Kryt  strojovny  je  vyrobený  z  plastu  vyztuženého  skelným  vláknem,  a  chrání  tak  uvnitř  veškeré  komponenty  před  deštěm,  sněhem,  prachem,  slunečním  zářením  atd.  Centrálně  umístěný  otvor  umožňuje do strojovny přístup z věže a k obsluze strojovny slouží výtah.   Před  vlastní  výstavbou  větrných  elektráren  bude  nutno  zpevnit  stávající  polní  cesty  případně  dobudovat  nové  komunikace,  které  povedou  k  jednotlivým  větrným  elektrárnám.  Každá  větrná  elektrárna  musí  mít  také  zpevněnou  manipulační  plochu  pro  umístění  stavební  techniky.  Toto  zpevnění  se  provádí  pomocí  štěrkopískové  směsi,  makadamu,  která  je  zhutněna  tak,  aby  unesla  potřebnou zátěž.   Montáž  vlastní  elektrárny  je  záležitostí  jednoho  dne.  Transportéry  dovezou  jednotlivé  díly  věže,  strojovnu a listy. Na místě se pomocí jeřábů sešroubuje nejprve celá věž, na ni se usadí strojovna a do  ní se připojí na zemi sestavený rotor. Delší dobu zabere příprava železobetonového základu, který se  musí nechat patřičně zatvrdnout, a mezitím je vhodné položit propojovací kabely a vývodní kabel.  Prvním krokem je ovšem výstavba komunikací.  Po ukončení  provozu bude provedena demontáž zařízení.  Elektrárna se pomocí jeřábů  rozebere  a  odveze do šrotu. Jedná se o stovky tun kvalitní oceli, ve strojovně je také značné množství mědi, jejíž  hodnota  převýší  náklady  na  demontáž  a  transport.  Listy  budou  ekologicky  zlikvidovány  podle  budoucích  platných  předpisů.  Makadam  bude  také  recyklován  a  použit  pro  stavební  účely.  Základ  elektrárny je zbaven ocelové příruby a většinou se doporučuje jej ponechat v zemi a překrýt metr  mocnou vrstvou půdy.