Varianta pH1 (výchozí) pH2 (po expozici) změna pH V1 (výchozí) ml V2 (po expozici) ml změna V NO3- kukuřice 1 5.513 5.633 0.12 100 98 kukuřice 2 5.737 5.737 100 93 kukuřice 3 5.624 5.624 100 97 slunečnice 1 4.378 4.378 100 92 slunečnice 2 4.328 4.328 100 93 slunečnice 3 4.218 4.218 100 94 Varianta pH1 (výchozí) pH2 (po expozici) změna pH V1 (výchozí) V2 (po expozici) změna V NH4+ kukuřice 1 5.141 4.833 -0.308 100 97 kukuřice 2 5.021 5.021 100 99 kukuřice 3 4.875 4.875 100 96 slunečnice 1 3.832 3.832 100 92 slunečnice 2 3.797 3.797 100 94 slunečnice 3 3.728 3.728 100 94 Úkoly ke cvičení: "1. Vypočtěte (doplňte do výše uvedené tabulky), jaké změně koncentrace NO3-, popř. NH4+, odpovídají změny pH roztoků oproti výchozímu stavu pro jednotlivé rostlinné druhy. Pro výpočet předpokládejte, že změny pH byly způsobeny pouze příjmem dusíkatých iontů, dále že jeden přijatý amonný kationt způsobí obohacení živného roztoku o jeden proton, popřípadě že jeden přijatý nitrátový aniont způsobí ochuzení živného roztoku o jeden proton, a konečně že objem živného roztoku zůstal v průběhu inkubace s rostlinami konstantní." 2. Odpovídají naměřené hodnoty pH u obou forem dusíku výše uvedenému mechanismu ovlivňování pH prostředí příjmem různých forem dusíku? "3. Pokuste se vysvětlit, proč u některých variant nebyly zjištěny teoreticky předpokládané změny pH, tedy co jiného kromě příjmu N mohlo ovlivnit námi naměřené hodnoty pH." ##### Sheet/List 2 ##### x x Varianta c1 (výchozí) mV c1 (výchozí) mM V1 (výchozí) ml c2 (po expozici) mV c2 (po expozici) mM V2 (po expozici) ml DM kořenů (g) Doba expozice t (hod) VP [µmol (NO3-). g-1. h-1] NO3- kukuřice 1 217.4 100 223.4 98 0.834 3.75 kukuřice 2 217.4 100 227.3 93 0.837 3.75 kukuřice 3 217.4 100 232.7 97 1.212 3.75 slunečnice 1 217.4 100 220 92 0.418 3.75 slunečnice 2 217.4 100 221.4 93 0.429 3.75 slunečnice 3 217.4 100 220.7 94 0.279 3.75 c (NO3) mM napětí elektrody (mV) 0.3 252 0.6 242.2 0.9 232.5 1.2 226.1 1.5 220.4 1.8 215.9 2.1 212.5 2.4 208.1 2.7 204.5 3 200.9 Úkoly ke cvičení: 1. Vypočtěte specifickou rychlost příjmu NO3- kořeny pokusných rostlin (doplněním výše uvedené tabulky). (Help: funkce EXP). 2. Jaké množství NO3- (v jednotkách hmotnosti) přijala v průměru každá ze dvou rostlin v expoziční nádobce v průběhu inkubační periody (výsledky opět uveďte v tabulce)? 3. Porovnejte průměrnou specifickou rychlost příjmu NO3- u kukuřice a u slunečnice.