Didaktické zásady Vědeckost vyžaduje, aby s žáky byl vyvozován vědecky správný výklad učiva biologie na úrovni současné vědy a aby se při výuce využívaly vyučovací metody, které se blíží metodám vědeckým, tj. pozorování a pokus. (Altmann 1975) You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Učivo je zjednodušené a srozumitelné žákům určitého věku !!! Př. zjednodušený botanický a zoologický systém You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Učivo je zjednodušené a srozumitelné žákům určitého věku !!! Př. zjednodušený botanický a zoologický systém You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Odborná terminologie !!! ZŠ – české odborné názvosloví (Kdy používat lidové názvy přírodnin?) You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Odborná terminologie !!! ZŠ – české odborné názvosloví (Kdy používat lidové názvy přírodnin?) SŠ – vědecké názvy ve spojení s českým termínem popř. výkladem etymologie Př. Cibis a kol.: Člověk. SNP, Praha. str. 17 „Nositelem informací jsou chromozómy (řecky chromos = barva, soma = tělo).“ str. 18 „Pouze zygota je totipotentní (lat. totus = celý, potens = mající schopnost).“ Př. Papáček a kol.: Zoologie. Scientia, Praha. str. 14 „Tuto schopnost nazýváme fagocytóza (řecky fagos = žrout).“ You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Odborná terminologie !!! ZŠ – české odborné názvosloví (Kdy používat lidové názvy přírodnin?) SŠ – vědecké názvy ve spojení s českým termínem popř. výkladem etymologie synonyma: je možné je uvést, domluvit se však na používání jednoho termínu Př. miříkovité, okoličnaté, mrkvovité You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Odborná terminologie !!! ZŠ – české názvosloví („správná“ česká jména taxonů, Kdy používat lidové názvy přírodnin?) SŠ – vědecké názvy ve spojení s českým termínem popř. výkladem etymologie synonyma: je možné je uvést, domluvit se však na používání jednoho termínu Př. miříkovité, okoličnaté, mrkvovité homonyma: vždy je nutné upřesnit, co máte na mysli Př. houby, Porifera x Fungi Př. peristom, zubaté obústí tobolky mechů x ústní terč živočišných hub You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Věcně správné musí být mluvené slovo, psaný text i ilustrace !!! ? ? ? ilustrace z učebnice pro ZŠ You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Výklad za použití historie vědeckých objevů!!! J.G. Mendel – pokusy a pozorování s křížením hrachu setého You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Výklad za použití historie vědeckých objevů!!! Thomas Hunt Morgan – pokusy s octomilkou vedly k vyslovení teorie o vazbě a výměně (crossing-over) genů You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Výklad za použití historie vědeckých objevů!!! I. P. Pavlov na základě pokusů se psy popsal princip vzniku podmíněných reflexů You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Soustavnost a postupnost vyžaduje, aby se nové poznatky ve výuce opíraly o poznatky předcházející a byly vhodnou základnou pro poznatky následující. (Altmann 1975) • rozdělení učiva v rámci studia (botanika, zoologie, biologie člověka, genetika, obecná biologie, ekologie) ale např. učivo o fotosyntéze – 4. ročník • rozdělení učiva v rámci jednotlivých tématických celků Př. buňka – pletivo (tkáň) – orgán – (orgánová soustava) You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Př. Princip pohlavního rozmnožování krytosemenných rostlin vysvětlujeme až poté, co žáci znají stavbu květu. blizna čnělka semeník kalich koruna prašník nitka dvojí oplození krytosemenných rostlin You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) nižší ročníky x vyšší ročníky modelový organismus s diagnostickými znaky Př. charakteristické znaky rostlinných čeledí diagnostické znaky + příklady zástupců You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Využívání analogií odkazovat na starší látku Př. Konětopský – kostra dolní končetiny probírána na základě znalostí o kostře horní končetiny Př. Mášová (G Vídeňská) – při výkladu orgánových soustav vyšších zoologických taxonů se odvolává na podobnost s dříve probíranými skupinami You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Názornost vyžaduje, aby žáci pomocí vhodných činností (práce s přírodninami) vytvářeli biologické představy a pojmy na základě smyslových vjemů, získaných pozorováním přírodnin. (Altmann 1975) You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Názornost vyžaduje, aby žáci pomocí vhodných činností (práce s přírodninami) vytvářeli biologické představy a pojmy na základě smyslových vjemů, získaných pozorováním přírodnin. (Altmann 1975) Naše vyučování je názorné, mohou-li žáci všechny nové pojmy a myšlenkové vztahy spojovat s příslušnými zrakovými představami." (Schürer, Richter 1959) You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) "Proto budiž učitelům zlatým pravidlem, aby všechno bylo předváděno všem smyslům, kolika možno. Totiž věci viditelné zraku, slyšitelné sluchu, vonné čichu, ochutnatelné chuti a hmatatelné hmatu. A může-li být něco vnímáno najednou více smysly, budiž to předváděno více smyslům." J. A. Komenský, Velká didaktika Většina lidí si pamatuje: 10 % z toho co čtou, 20 % z toho co slyší, 30 % z toho co vidí, 50 % z toho co slyší a vidí, 70 % z toho co řeknou, 90 % z toho co dělají. You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Srovnávej konkrétní přírodniny s částečně abstrahovanými obrázky a schématy!!! C5 K5 A5 G(2) You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Srovnávej konkrétní přírodniny s částečně abstrahovanými obrázky a schématy!!! You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Využij tolik konkrétního materiálu, kolik je ho třeba ke zobecnění!!! You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Při vyvozování nových pojmů výkladem je třeba se opřít o odpovídající konkrétní biologické představy!!! You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Pokud to jde, dávejte přednost živým objektům!!! You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Každé přírodniny mějte dostatečné množství (multiplikáty)!!! You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Při demonstraci musí být studentům jasné co vidí, proč to vidí a hlavně musí dobře vidět!!! (Nenechávejte pomůcky kolovat!!!) You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Prověřujte, zda studenti dovedou zobecněné poznatky doložit konkrétním příkladem. You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) K demonstraci použijte vše, co se použít dá!!! (Př. kostra člověka, prof. Konětopský) You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) I při demonstraci názorných pomůcek platí: Všeho s mírou!!! K dispozici je řada názorných pomůcek (ilustrace převzata z práce Kyriacou 1996) You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Názorné pomůcky kresba na tabuli prezentace: text prezentace: obrázky, schémata, diagramy, grafy televize, video, filmy nástěnné obrazy modely výukové programy You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Kresba na tabuli Kdy kreslit? Co kreslit? Př. Vídeňská (Mášová): stavba dlouhé kosti ano, celá kostra ne Jak kreslit? Proč kreslit? "Žáci jsou tvorové napodobiví: Čím dokonalejší je kresba učitelova, tím kvalitnější jsou i kresby žákovské." (Grác 1961) You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Firmy nabízející názorné pomůcky http://www.mantis.cz/pomucky/index.html You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Firmy nabízející názorné pomůcky www.steflsoftware.cz You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Firmy nabízející názorné pomůcky http://www.arsenal.cz/preparaty.php You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Firmy nabízející názorné pomůcky a jiné: www.ucebni-pomucky.cz You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Prezentace - text Kontrast: Světlý podklad, tmavé písmo; tmavý podklad, světlé písmo. Pozadí bez složitých vzorů. Kontrast: Světlý podklad, tmavé písmo; tmavý podklad, světlé písmo. Pozadí bez složitých vzorů. Kontrast: Světlý podklad, tmavé písmo; tmavý podklad, světlé písmo. Pozadí bez složitých vzorů. You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Prezentace - text Bezpatkové písmo (Arial). Nepoužívejte kapitálky. Málo textu. Hesla. Bezpatkové písmo (Arial). NEPOUŽÍVEJTE KAPITÁLKY. Málo textu. Hesla. You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Prezentace - text Bezpatkové písmo (Arial). Nepoužívejte kapitálky. Málo textu. Hesla. TEXTY V PREZENTACI PIŠTE RADĚJI BEZPATKOVÝM PÍSMEM (NAPŘÍKLAD ARIAL), KTERÉ JE ČITELNĚJŠÍ. KAPITÁLKY SE ŠPATNĚ ČTOU. TEXT NECHŤ JE STRUČNÝ, HESLOVITÝ. SOUVISLÝ TEXT JE ŠPATNĚ ČITELNÝ A DLOUHÉ TEXTY SVÁDÍ STUDENTY K OPISOVÁNÍ. ČTENÍ SÁHODLOUHÝCH TEXTŮ ODVÁDÍ POZORNOST OD VÝKLADU UČITELE. You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Prezentace - text Používejte standardní typy písma. Používejte standardní typy písma. Používejte standardní typy písma. Používejte standardní typy písma. Používejte standardní typy písma. Používejte standardní typy písma. Používejte standardní typy písma. Používejte standardní typy písma. Používejte standardní typy písma. Používejte standardní typy písma. Používejte standardní tyPy Písma. Používejte standardní typy písma. You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Prezentace - text Vhodná velikost písma Vhodná velikost písma Nadpis 26-36 b. Nadpis 26-36 b. Nadpis 26-36 b. Nadpis 26-36 b. text 20-24 b. text 20-24 b. text 20-24 b. tučné písmo tučné písmo You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Prezentace - obrázky You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Prezentace - obrázky You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Prezentace - schémata You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Prezentace - schémata Schéma životního cyklu mechorostů. Kubát a kol., Botanika, 2003. You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Prezentace - schémata Koloběh CO2 You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Prezentace - grafy podílprůběh velikost Kvasničková, Základy ekologie, 1997. You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Prezentace - grafy Kubát a kol., Botanika, 2003. Papáček a kol., Zoologie, 1997. Papáček a kol., Zoologie, 1997. Zastoupení hlavních živočišných kmenů v živočišné říši. Průměrné zastoupení nejdůležitějších chemických látek v organismech. You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Výuková videa You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Filmy, seriály Cesta do pravěku Byl jednou jeden život iVysílání na ČT: Příběhy z přírody http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1016 9654855-pribehy-z-prirody/ You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Srozumitelnost Obsah a rozsah učiva a vyučovací metody a formy musí odpovídat věku a stupni rozumového vývoje studentů a jejich dosavadním biologickým vědomostem a dovednostem. Altman 1975 • velké množství látky − nedostatek času při vytváření dostatečného množství opěrných pojmů − formální osvojení učiva • zkušenosti začínajícího učitele: „Zpočátku jsem často používal pojmy, které žáci neznají, aniž bych je řádně vysvětlil, neboť jsem byl na odbornou terminologii zvyklý ze studií na vysoké škole.“ You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Při předávání nových poznatků postupuj od známého k neznámému, od jednoduchého ke složitému!!! ? You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Nepodceňuj ani nepřeceňuj žáky!!! Vysvětli a napiš na tabuli všechny nové termíny!!! Pro představu velkých (malých) čísel použij grafická znázornění nebo příměr k číslům představitelným!!! 300 m2 You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Pro představu velkých (malých) čísel použij grafická znázornění nebo příměr k číslům představitelným!!! You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Složité procesy rozděl na jednodušší, používej přirovnání ke známým mechanismům!!! You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Při popisu a vysvětlování nového a složitého použij přirovnání ke známému a jednoduchému!!! You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Při popisu a vysvětlování nového a složitého použij přirovnání ke známému a jednoduchému!!! Př. Jak se pohybuje nezmar? "Nezmar udělá hluboký předklon..." (prof. Konětopský) "...dělá kotrmelce, tj. ohne se, přichytí se rameny, odlepí nožní terč a překulí se." You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Pro představu dlouhých časových období použij grafická znázornění nebo příměr k časovým údobím kratším, představitelným!!! Evoluce Země You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Spojení teorie s praxí vyžaduje, aby žáci prověřovali nově získané vědomosti v praxi, aby je mohli používat v mimoškolní činnosti (Altmann 1975). Praktické zkušenosti jsou pramenem poznání Př. Vztahy mezi organismy - + You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Spojení teorie s praxí vyžaduje, aby žáci prověřovali nově získané vědomosti v praxi, aby je mohli používat v mimoškolní činnosti (Altmann 1975). Praktické zkušenosti jsou pramenem poznání Př. Vyvozování učiva o kosterní soustavě na základě předchozí práce v laboratorním cvičení (G Vídeňská, Mášová), v hodině se na cvičení často odkazuje You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Spojení teorie s praxí vyžaduje, aby žáci prověřovali nově získané vědomosti v praxi, aby je mohli používat v mimoškolní činnosti (Altmann 1975). Praktické zkušenosti jsou pramenem poznání Př. Cibis a kol.: Člověk, SPN, Praha. str. 112 Reflexy jsou pro život nezbytné Stoupneme-li bosou nohou na ostrý předmět nebo dotkneme-li se horkých kamen… Př. G Vídeňská (Mášová): Mění se poměr organických a anorganických látek v kostech v průběhu života? Jaké to má důsledky? You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Nové poznatky lze získat při praktické činnosti. Př. Diferenční znaky mezi dvouděložnými a jednoděložnými You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Nové poznatky lze získat při praktické činnosti. Př. Důkaz slepé skvrny (Mariottovy obrázky) Př. Optické klamy You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Teoretické vědomosti lze užít v praxi. Př. determinace přírodnin You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Spojením teorie s praxí nejlépe dokážete žákům, že se neučí pro školu ale pro život!!! Př. srpkovitá anémie: mutace genu pro hemoglobin → záměna jedné aminokyseliny (valin místo gutamové kyseliny) - vzniká hemoglobin „HbS“) deformace červených krvinek, imunita proti malárii Přijdou-li žáci s aktuálním dotazem probíraným v médiích (např. kácení v 1. zóně NP Šumava), snažte se jim popravdě odpovědět, co o tom víte, popřípadě doporučit studijní literaturu. Zkuste zjistit do příště více. Rozhodně není didaktické odbýt je tím, že látku s dotazem související budeme probírat až příští rok. You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Aktivita vyžaduje, aby žáci byli při vyučování pozorní, sledovali výuku, zajímali se o sdělované skutečnosti. (Altmann 1975) Podporujte motivaci žáků (ilustrace převzata z práce Kyriacou 1996) You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Neustále monitorujte chování žáků (ilustrace převzata z práce Kyriacou 1996) You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Hygiena a bezpečnost výuky - ve všech vyučovacích formách je nutné respektovat hygienická a bezpečnostní pravidla a zákony o ochraně zdraví žáků. Dodržování zásady se týká několika oblastí: * výběru a opatřování biologického materiálu (alergenní organismy, jedovaté organismy, ...) * výběru metod a forem práce (manuální zručnost nutná pro práci v laboratoři) * výběru pokusů a pozorování (náročnost pokusu, práce s nebezpečnými nástroji a látkami) Baer 1968, Altmann 1975, Homola a Froněk 1978/79, Zajíček a Beneš 2001 You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Zajíček J. a Beneš P.: Použití chemických látek ve škole. – Fortuna Praha, 2001. • Nebezpečné látky a přípravky • Kdo má oprávnění s chemickými látkami nakládat? • Chemické látky a výuka chemie • Bezpečnostní listy průvodní dokumenty k chemikáliím You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com) Literatura: Altmann A.: Metody a zásady ve výuce biologii. – SPN Praha, 1975. Baer H.-W.: Biologické pokusy ve škole. – SPN Praha, 1968. Homola J. & Froněk J.: Zásady bezpečnosti práce v laboratořích a odborných pracovnách přírodopisu a biologie na ZŠ a gymnáziu. – Přírodní vědy ve škole 30/3: 90–92 1978/79. Kyriacou Ch.: Klíčové dovednosti učitele. – Portál Praha, 1996. Schürer E., Richter W.: Kreslení na tabuli. SPN Praha, 1959. Zajíček J. & Beneš P.: Použití chemických látek ve škole. – Fortuna Praha, 2001. You created this PDF from an application that is not licensed to print to novaPDF printer (http://www.novapdf.com)