Inovace a rozšíření výuky zaměřené na problematiku životního prostředí na PřF MU (CZ.1.07/2.2.00/15.0213) spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Strategie udržitelného rozvoje ve světě, EU a ČR Globální úroveň - stěžejní dokumenty: Deklarace o životním prostředí a rozvoji (1992) Agenda 21 (1992) Johannesburská deklarace o udržitelném rozvoji (2002) Implementační plán z Johannesburgu (2002) Deklarace o životním prostředí a rozvoji (1992) - přijata na konferenci v Riu de Janeiro 1992 - základní dokument definující udržitelný rozvoj, který formuluje 27 zásad udržitelného rozvoje - Rio declaration on environment and development Vybrané zásady Zásada 3 Právo na rozvoj musí být naplňováno tak, aby odpovídalo potřebám současných a budoucích generací, pokud jde o stav životního prostředí. Zásada 7 ... Vzhledem k odlišné míře, jíž státy přispívají ke globálnímu zhoršování stavu ŽP, mají tyto státy společnou, ale diferencovanou zodpovědnost... Zásada 15 Státy musejí za účelem ochrany životního prostředí přijímat podle svých schopností preventivní přístupy. Tam, kde hrozí vážná nebo nenapravitelná škoda, nesmí být nedostatek vědecké jistoty zneužit pro odklad účinných opatření, která by mohla zabránit poškození ŽP Zásada 16 ...náklady související se znečištěním by měl v zásadě nést znečišťovatel... Agenda 21 - přijata na konferenci v Riu de Janeiro 1992 - dokument navazující na Deklaraci z Ria - ve 40 kapitolách obsahuje asi 2500 návrhů na konkrétní činnosti, které slouží k prosazování TUR v praxi - klíčová role zapojení (a respektu Major groups) 1. Women 2. Children and Youth 3. Indigenous Peoples 4. Non-governmental organizations (NGOs) 5. Local Authorities 6. Workers and Trade Unions 7. Business and Industry 8. Scientific and technological Community 9. Farmers Agenda 21 - určení hlavních směrů omezení negativních projevů naší civilizace - 4 různé oblasti: • společenská a ekonomická sekce témata: chudoba, zdraví, demografie, lidská sídla • ochrana a správa přírodních zdrojů témata: atmosféra, deštné pralesy, oceány... • posilování role hlavních skupin témata: ženská hnutí, ochrana dětí, dělníci a zemědělci v rozvoj. zemích ... • implementace témata: financování projektů, právní mechanismy, veřejná informovanost Příklady konkrétních návrhů Agenda 21 / ČÁST I. SOCIÁLNÍ A EKONOMICKÉ ROZMĚR // Změna vzorů spotřeby //// Činnosti - konkrétní realizace – např. program Zelená úsporám Agenda 21 / ČÁST I. SOCIÁLNÍ A EKONOMICKÉ ROZMĚR // Změna vzorů spotřeby //// Činnosti - např. používání recyklovaného papíru u Ombudsmana Johannesburská deklarace o udržitelném rozvoji (2002) - cílem Summitu nebylo uzavírání nových závazků či formulování nových koncepcí, ale hledání cest jak splnit závazky z předešlého Summitu Země - Deklarace ve 37 bodech mimo jiné znovu potvrzuje závazek z Ria týkající se udržitelného rozvoje a zdůrazňuje nutnost vybudování humánní, spravedlivé a pozorné globální společnosti, realizace společných opatření, jakož i společné odpovědnosti vůči budoucím generacím - Johannesburg Declaration on Sustainable Development Implementační plán (2002) - přijat také na konferenci v Johannesburgu - věnuje se realizací udržitelného rozvoje, a má celkem 170 bodů rozdělených do následujících oddílů: I. Úvod II. Vymýcení chudoby III. Změna neudržitelných vzorců spotřeby a výroby IV. Ochrana a řízení základny přír. zdrojů pro hospod. a sociální rozvoj V. Udržitelný rozvoj v globalizujícím světě VI. Zdraví a udržitelný rozvoj VII. Udržitelný rozvoj malých ostrovních států VIII. Udržitelný rozvoj Afriky IX. Další regionální iniciativy X. Prostředky implementace XI. Institucionální rámec pro udržitelný rozvoj Úroveň Evropské unie - stěžejní dokumenty: Udržitelná Evropa pro lepší svět: Strategie Evropské unie pro udržitelný rozvoj (EU SDS) - 2001 Obnovená strategie udržitelného rozvoje EU - 2006 Udržitelná Evropa pro lepší svět: Strategie Evropské unie pro udržitelný rozvoj - první strategie udržitelného rozvoje EU z roku 2001 - na základě výsledků Johannesburském summitu o UR byla strategie doplněna o další rozměr: "Směrem ke globálnímu partnerství pro udržitelný rozvoj" který akcentuje roli Evropské unie ve světě při prosazování udržitelného rozvoje - v této podobě byl v roce 2006 přijat dokument s názvem: Obnovená strategie udržitelného rozvoje EU (2006) - dokument identifikuje přetrvávající neudržitelné trendy ve vztahu ke změně klimatu, užití energie, veřejnému zdraví, chudobě a sociálnímu vyloučení, demografickým tlakům a stárnutí společnosti, nakládání s přírodními zdroji, ztrátě biodiverzity, dopravě a užití území - tyto trendy musí být změněny, aby bylo dosaženo TUR - globálním cílem obnovené strategie je zlepšení života současné generace i generací budoucích cestou vytvoření udržitelných komunit schopných efektivně užívat zdroje a odblokovat ekologický a sociální inovační potenciál nutný k zajištění ekonomické prosperity, ochrany životního prostředí a sociální soudržnosti. Úroveň ČR §6 Trvale udržitelný rozvoj společnosti je takový rozvoj, který současným i budoucím generacím zachovává možnost uspokojovat jejich základní životní potřeby a přitom nesnižuje rozmanitost přírody a zachovává přirozené funkce ekosystémů. Strategický rámec udržitelného rozvoje České republiky - aktuální stěžejní dokument - schválen vládou ČR dne 11. 1. 2010 - zastřešující dokument pro všechny koncepční dokumenty vypracovávané v ČR (má nadresortní charakter) - účelem je napomoci provázanosti opatření, cílů a politik - stanoví vizi udržitelného rozvoje v ČR - založen na 7 principech, strukturován do 5 priorit. os PRINCIPY UDRŽITELNÉHO ROZVOJE - SUR ČR stanoví základní principy udržitelného rozvoje, které je nezbytné respektovat při tvorbě všech navazujících strategií a koncepčních dokumentů. - klíčové je dodržovat následující principy (vycházející z Deklarace z Ria a Agendy 21): 1) Princip rovnováhy tří pilířů udržitelného rozvoje 2) Princip soudržnosti a integrace politik a řízení 3) Princip předběžné opatrnosti 4) Princip generační a mezigenerační odpovědnosti 5) Princip rovných příležitostí 6) Princip partnerství 7) Princip mezinárodní odpovědnosti - Podstatou principu rovnováhy tří pilířů udržitelného rozvoje je dosažení a zachování dynamické rovnováhy mezi vývojem ekonomické, sociální a environmentální dimenze TUR - Princip soudržnosti a integrace politik a řízení podporuje politiky a opatření na místní, regionální, národní, ale i na evropské a globální úrovni s cílem zvýšit jejich přínos pro udržitelný rozvoj - má zajistit, aby důležitá politická rozhodnutí byla vyvážená a respektovala všechny tři pilíře TUR - součástí je např. koncept proporcionality, tj. potřeba regulace či omezení v dané oblasti je poměřována významem a důležitostí cíle - Princip předběžné opatrnosti vychází ze zásady, že opatrnost je nutno zachovávat i v případech, kdy není jistota, jak rychle k nežádoucím jevům dojde, či jestli k nim vůbec dojde - v případě vědecké nejistoty se tak předpokládá použití vhodných hodnotících postupů a preventivních opatření - Např. zabezpečení ochrany životního prostředí formou udržitelného využívání zdrojů je založeno na zkvalitňování znalostí o vzájemném působení biosféry, ekosystémů a lidských činností. Tyto znalosti jsou získávány zejména pomocí podpory vědy a výzkumu. - Základnu principu předběžné opatrnosti tvoří nejlepší dostupné znalosti a technologie - Princip generační a mezigenerační odpovědnosti podněcuje současnou generaci k zachování a předání základních přírodních, kulturních a civilizačních hodnot budoucím generacím - podporuje dialog mezi generacemi, usnadňuje vzájemné porozumění členů společnosti a jejich efektivní zapojení do budování otevřené společnosti. - Princip rovných příležitostí slouží k dosažení cíle sociální spravedlnosti a soudržnosti a zakládá se na podpoře sociálního začlenění (tj. potírání případů sociální exkluze), dodržování základních lidských práv a zachování kulturní rozmanitosti - Princip partnerství - vztahy mezi environmentálními, ekonomickými a sociálními subjekty musí být budovány na bázi partnerství, a nikoli konfrontace - záměry TUR, včetně změny vzorců výroby a spotřeby, nelze realizovat bez kooperačních a koordinačních aktivit mezi veřejným sektorem, podnikatelskou sférou, nevládními institucemi, obyvatelstvem, ale i zahraničními subjekty - k úspěšné reakci na výzvy TUR patří zesílená transparentnost a odpovědnost všech zainteresovaných subjektů - Princip mezinárodní odpovědnosti - uplatňován prostřednictvím rozvojové spolupráce, dodržováním přijatých závazků vyplývajících z mezinárodních dohod, úmluv a členství v organizacích OSN či OECD - při sdílení globální a regionální zodpovědnosti z pozice hospodářsky vyspělé země je ovšem třeba respektovat zvláštní podmínky a specifické zájmy ČR a EU - Princip rozmanitosti je předpokladem TUR nejen v přírodě, ale v celé společnosti, se zvláštním zřetelem na různorodost kultury - rozmanitost podporuje rozvoj zdravé společnosti, volného trhu myšlenek, otevřenost demokratických procesů i občanskou participaci na veřejném životě IMPLEMENTACE SUR ČR - hlavní roli při směřování státu k TUR má Vláda ČR, která určí metody prosazování SUR do praxe - odpovědnost ale leží na všech občanech ČR - hlavní „hybnou silou“ implementace SUR ČR jsou jednotlivé resorty a samospráva na úrovni krajů a obcí - principy TUR by měly být zohledňován v rámci všech plánovacích a rozhodovacích procesů v ČR Jednotlivé resorty, kraje, města a obce - by měly: 1. respektovat priority a cíle SUR ČR v příslušných resortních, krajských a místních strategických dokumentů (nově vznikajících či aktualizovaných) 2. provádět v rámci přípravy strategických dokumentů (tj. závazných vládních dokumentů, resortních, krajských a místních programů a plánů apod.) hodnocení jejich souladu s prioritami a cíli SUR ČR PO1– Společnost, člověk a zdraví - řeší problematiku podmínek pro zdravý život člověka, vytváření harmonické společnosti, a demografickému vývoji - důraz kladen na mezigenerační a rodinnou soudržnost PO2 – Ekonomika a inovace - vymezuje základní strategický rámec pro rozvoj ekonomiky jako neoddělitelného pilíře udržitelného rozvoje ČR, s důrazem na stabilní růst znalostní a post-industriální ekonomiky snižující energ. a mater. náročnost hospodářství PO3 – Rozvoj území - vychází z faktu, že rozvoj je realizován v určitém území - klíčovým prvkem pro udržitelný rozvoj v území je odpovědný přístup k územnímu plánování PO4 – Krajina, ekosystémy a biodiverzita - soustřeďuje se na péči o krajinu jako základního předpokladu pro ochranu druhové biodiverzity - dotýká se nejen odpovědného hospodaření v zemědělství a lesnictví, ale i otázek adaptace na změny klimatu PO5 – Stabilní a bezpečná společnost - nastiňuje základní principy efektivního fungování státu, veřejné správy a rozvoje občanského sektoru - neopomíjí ani připravenost na bezpečnostní hrozby, včetně klimatické změny a posilování mezinárodních vazeb Každá prioritní osa je charakterizovaná sadou indikátorů - odpovídají na otázku, zda se daří či nedaří vizi udržitelného rozvoje naplňovat - viz kapitola Indikátory TUR Rada vlády pro UR - RVUR - poradní, iniciační a koordinační orgán vlády ČR pro oblast udržitelného rozvoje a strategického řízení - předsedou RVUR je předseda vlády ČR - výkonný místopředseda je ministr životního prostředí, - místopředsedy jsou ministr PaO a ministr PaSV Rada při své činnosti: - navrhuje opatření ke sladění dlouhodobých záměrů a cílů se střednědobými a krátkodobými v souladu s principy UR - sleduje a vyhodnocuje globální jevy a rozvojové příležitosti Členové RVUR