Inovace a rozšíření výuky zaměřené na problematiku životního prostředí na PřF MU (CZ.1.07/2.2.00/15.0213) spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Rozměry TUR Trvale udržitelný rozvoj – oč jde? - příroda sama sobě – dlouhodobě udržitelný vývoj TUR - žít a rozvíjet lidskou společnost v rámci ekologické kapacity Země - komplexní rozvojová strategie společnosti a ekonomiky, která nesmí být na úkor kvality přírodního bohatství Místní agenda 21 (MA21) - programem konkrétních obcí, měst, regionů, který zavádí principy TUR do praxe při zohledňování místních problémů - výsledek - zvýšení kvality života - dosahován zkvalitňováním správy věcí veřejných, strategickým plánováním, zapojováním veřejnosti a využíváním všech dosažených poznatků o TUR Cesta k TUR - Agenda 21 - dokument přijatý na konferenci v Riu de Janeiru 1992 - strategický plán rozvoje společnosti směrem k TUR Změny technologií - pro dosažení TUR je nutné změnit stávající typ průmyslové produkce i vlastnosti produktů proč? I) většina stávající produkce/produktů je energeticky a materiálově náročná II) s řadou výrob je spojena produkce nezamýšlených hrozeb (např. chemicko-technologická a energetická výroba): 1) hrozby spojené s vlastním technologickým procesem – emise, odpady... např. spalovny komunálního odpadu, elektrárny, papírny... 2) hrozby spojené s produkty – eko/toxicita např. výrobky obsahující polybromované zpomalovače hoření... 3) hrozby spojené s potenciálem havárií např. Bhópál (1984), Černobyl (1986), Exxon Valdez (1989)... ad I) Snížení energetické/materiálové náročnosti Jak toho lze dosáhnout? - pravidlo 4R : Reduce – Reuse – Recover – Recycle Ekonomické souvislosti snižování dopadů na ŽP - pro podnikatele nutné, aby se to vyplatilo finančně - proč by měli kupovat dražší recyklovanou surovinu, když surová ropa je levnější a technologicky vhodnější? - prostor pro intervenci státu – buď legislativně nařídit používání určité suroviny (např. podíl bio-nafty v naftě)nebo legislativně opatřit započítání externalit (dopadů na ŽP) do ceny surovin, či produktů Světle zelená Internalizace externalit = znečišťovatel platí - výrobek znevýhodněn vyšší cenou na trhu = tlak na změnu technologie. Tmavě zelená - Systém ekologických daní (vyššími daněmi zatíženy ty výrobky, které jsou škodlivější k ŽP, popř. zastavení výroby, velký zásah do struktur výroby). - Zdanění surovin, energ. zdrojů a produkce odpadů (+zlevnění lidské práce)Ekolabeling - lidé se rozhodují nejen podle ceny, ale i podle hodnotového žebříčku Radikálnější pohled - snaha změnit ekonomické indikátory - HDP je nevyhovující, místo toho GPI, HDI či jiné, jež budou lépe odrážek skutečný rozvoj společnosti Hodně radikální – alternativní ekonomický systém - kritika ekonomického systému založeného na růstu HDP - Snaha zavést alternativní systémy, např. „ekonomiku ustáleného stavu“ vypracovanou Hermanem Daly. „...všechny snahy pro vyřešení udržitelnosti života jsou liché, dokud bude převládat ekonomický systém založený na předpokladu trvalého růstu. Pokud to myslíme s udržitelností života vážně, pak musíme změnit současný ekonomický systém...“ Special report: How our economy is killing the Earth (NewScientist) 2008 Zlepšení ŽP x ekonomický růst - investice do inovací za účelem zlepšení kvality ŽP nemusí být v rozporu s růstem HDP, spíše naopak - nutno určit správnou míru investic - decoupling ~ růst HDP není kopírován růstem emisí (znečišťování ŽP) - neplatí tedy: „na ekologii si musíme vydělat“ Snížení spotřeby energie (legislativa x peněženka) 1) Podpora výzkumu využití obnovitelných zdrojů energie 2) Dotační podpora využití obnovitelných zdrojů energie ve vhodných oblastech (biomasa, slunce, vítr) 3) Podpora výzkumu jaderné fúze 4) Legislativně stanovit maximální energet. náročnost budov - v EU se spotřebuje asi 40% E na vytápění budov! 5) Podporovat úsporné osvětlení a zhasínat 6) Vhodně plánovat čas praní a 7) Instalovat solární panely na veřejné budovy a dotačně podporovat použití u soukromníků 8) Sankcionovat rozsvícená světla ve veřejných budovách přes noc či o víkendech Snížení spotřeby vody (legislativa x peněženka) 1) Prosazovat obecné šetření vodou 2) Instalovat vodoměry v domácnostech (ne paušál) 3) Určit limit na ztráty vody v distribuční soustavě - v Brně v roce 1989 unikalo do země 25 % vody, dnes 16 % 4) V parcích mulčovat, aby se zadržela vláha a nekropilo 5) Legislativně ošetřit nutnost recyklace vody v průmyslu 6) V hotelích a velkých úřadech používat recykl. vodu na splach. 7) V případě dopravy vody ze vzdálených míst minimalizovat ztráty odparem (v suchých obl.) 8) Používat BAT v různých výrobách Spotřeba vody v papírnách 1900 – 1t vody na 1 kg papíru 1990 – 64 kg vody na 1 kg papíru 1995 – 1,5 kg na kilogram papíru - zpětné využití „odpadní“ vody Spotřeba vody v ocelárnách Čína – 23-56 m3 vody / 1t oceli USA – 6 m3 vody / 1t oceli Snížení spotřeby surovin (úroveň jedince až vlády) 2) Snížení dopravní zátěže proč? I) Zvýšením podílu osob v hromadné dopravě - HD však musí být pro lidi dostatečně atraktivní - čistá, přesná, pohodlná, finančně zajímavá Projekt CiViTas (CIty-VITAlity-Sustainability) Cíly tohoto EU projektu je: - pomoc se zavedením čisté a energeticky efektivní HD - podpořit rozvoj průmyslového sektoru v oboru HD Systém městské dopravy ve městě Curitiba (Brazílie) - Bus rapid transit – vylepšená varianta autobusové dopravy spojující flexibilitu autobusů a kvalitu dopravy vlaků/tramvají s předností v jízdě - dlouhé autobusy mají vyhrazeny speciální pruhy, jezdí často, jednotné jízdné všude - inspirace pro řadu dalších jihoamerických měst III) II) Taxi, půjčovny, sdílení aut (carsharing) - výchozí zjištění – auta se v průměru používají 1 hodinu denně, 23 hodin stojí - taxislužba - by měla být cenově dostupná, kvalitní s dobrou pověstí - půjčovny - vhodné pro jednorázové půjčení auta dle našeho přání - sdílení aut (carsharing) - nutné vytvoření automobilového spolku, který zakoupí auta a za cestovní náklady si pak auta členové spolku půjčují - vyplatí se prý pro každého, kdo najezdí ročně méně než 10 000 km III) Cyklistika, chůze - využití cyklistiky je limitováno průjezdností měst, pruhy pro cyklisty, místy stání Srovnání výhod a nevýhod typů dopravy Další způsoby snížení dopadů dopravy 1) Legislativně donutit naftařské společnosti ke změně způsobu výpočtu ceny benzínu – započítat externí náklady - cena by se přibližně zdvojnásobila, ale navýšení by bylo rozděleno mezi výrobce i spotřebitele 2) Ukončit výstavbu dálnic v městských oblastech 3) Legislativně stanovit 0 emise aut a náklaďáků 4) Dopravu v centru měst vyhradit MHD a taxi 5) Vyhradit jeden pruh dálnic pro auta s >2 lidmi Zpětné využití surovin bez změny stavu (Reuse) Voda - zavádění metod na vysušování kalu stlačením mezi síty (ČOV, kejda, průmyslové) nebo reverzní osmózou Materiál - zpětné využití olova, kyseliny a plastů z akumulátorů - oblečení - hračky - ... Využití Energie - kogenerační výroba tepla a elektřiny - spalování vhodných odpadů (pneumatik) v moderních elektrárnách/teplárnách či cementárnách pro zisk tepla/elektřiny - např. Göteborg je z 60 % zásoben energií (elektřina a teplo) z nekonvenčních zdrojů energie: teplo: spalovna odpadů (největší v Evropě) + rafinerie Shell + tepelná čerpadla z ČOV + testování motorů Volvo + z výzkumného zařízení fluidních kotlů Chalmers elektřina: biopaliva a větrné elektrárny Materiál - využití sádry z SO2 ze spalování fosilních paliv na výrobu sádrokartonů Recyklace materiálů Hrozby spojené s technologickým procesem Odpady jako nedílná součást výrob... Jak poznáme, která technologie/produkty zatěžují méně ŽP? Analýza životního cyklu (LCA) technologie/výrobku - LCA popisuje celý průmyslový proces, týkající se určitého produktu či služby - výstižnou charakterizací LCA je „sledování produktu od kolébky do hrobu“ (Cradle to grave) → výroba, používání a likvidace Cíl LCA - kvantitativně zhodnotit spotřeby zdrojů a produkci znečišťujících látek, které by mohly negativně ovlivnit zdraví člověka či funkce ekosystémů, vztahující se k určitému průmyslovému produktu - na základě tohoto posouzení lze např. rozhodnout, který ze dvou srovnatelných produktů je šetrnější k životnímu prostředí - standardizovaná metodika LCA je popsána v normě ISO 14040:2006 LCA – postup hodnocení Vážení Cíl a rozsah hodnocení Inventární analýzaInterpretace Hodnocení dopadů Klasifikace Charaktrizace Získání výchozích surovin Typy získaných informací Vstupy a výstupy, např. MJ energie, g SO2, l H2O Možný environmentální dopad, např. úbytek zdrojů, potenciál globálního oteplování, potenciál ničení O3, atd. Postup analýzy živ. cyklu Vážení Cíl a rozsah hodnocení Inventární analýzaInterpretace Hodnocení dopadů Klasifikace Charaktrizace Získání výchozích surovin Typy získaných informací Vstupy a výstupy, např. MJ energie, g SO2, l H2O Možný environmentální dopad, např. úbytek zdrojů, potenciál globálního oteplování, potenciál ničení O3, atd. Postup analýzy živ. cyklu - např. srovnání vlivu dvou detergentů na ŽP LCA - postup hodnocení Hodnocení dopadů - agregování dat dle účinků na ŽP - srovnání zjištěných hodnot pro jednotlivé detergenty Využití LCA 1) rozhodování - navrhování produktů a jejich vývoj - navrhování výroby a její vývoj - nákup - nastavování míry regulací a dalších normativních nástrojů 2) výuka/výzkum - charakterizace výrob - identifikace možností vylepšení 3) sdělovací funkce - ekolabeling - prohlášení o env. nezávadnosti - určování standardů Snížení zátěže ŽP používáním čistých technologií 1) první přístupy k řešení problémů ŽP - vyšší komíny (naředění) - obchvaty (přesun problému jinam) - přibližně do 80’ let v Západní Evropě upřednostňována tato řešení - pak přesunuta pozornost k inovacím s cílem snížit emise do ŽP od - od 90’ let inovace s cílem snížit produkci emisí jako takových 2) End of pipe technologies - přídavná čistící zařízení (tzv. „americká cesta“) - např. čističky, filtry atd. - relativně levné řešení problému, ale nutno řešit další problémy, co se zachyceným odpadem (čistírenské kaly, polétavý prach...) Např. v ČR v roce 1991 zákon o ovzduší určil přísné limity pro emise SO2 ze stávajících i nových zdrojů – dosáhnout do 1998 - řešení pro stávající zdroje? 2) End of pipe technologies - přídavná čistící zařízení (tzv. „americká cesta“) - např. čističky, filtry atd. - relativně levné řešení problému, ale nutno řešit další problémy, co se zachyceným odpadem (čistírenské kaly, polétavý prach...) Např. v ČR v roce 1991 zákon o ovzduší určil přísné limity pro emise SO2 ze stávajících i nových zdrojů – dosáhnout do 1998 - řešení pro stávající zdroje? Odsíření elektráren pomocí vápencové vypírky - dodatečné zařízení 3) Clean technologies - zaváděny nové technologie navrhované s cílem minimalizovat emise během výrobního cyklu (tzv. „japonská cesta“) - např. nové trendy v automobilovém průmyslu – snižování hmotnosti automobilů → nižší spotřeba paliv, atd. Např. v ČR v roce 1991 zákon o ovzduší určil přísné limity pro emise SO2 ze stávajících i nových zdrojů – dosáhnout do 1998 - řešení pro nové zdroje E? 3) Clean technologies - zaváděny nové technologie navrhované s cílem minimalizovat emise během výrobního cyklu (tzv. „japonská cesta“) - např. nové trendy v automobilovém průmyslu – snižování hmotnosti automobilů → nižší spotřeba paliv, atd. Např. v ČR v roce 1991 zákon o ovzduší určil přísné limity pro emise SO2 ze stávajících i nových zdrojů – dosáhnout do 1998 - řešení pro nové zdroje E? - instalace fluidních kotlů - přídavek vápence váže vznikající SO2 - emise síry pod 3% Hrozby spojené s produkty Omezení hrozeb spojených s rizikovými produkty Legislativní opatření - např. zákaz používání ftalátů jako změkčovadel plastů do hraček (EU) - nařízení EU č. 1907/2006 – REACH – otestování +-30 000 látek na eko/toxicitu – velké naděje na zamezení produkce toxických výrobků Kontrolní opatření - aktivity České obchodní inspekce (ČOI) - České inspekce životního prostředí (ČIŽP) - nevládních organizací (NGO)... Hrozby spojené s haváriemi Snížení rizik havárií - BAT/BEP - legislativa - environmentální pojištění – ekonomická motivace snižovat riziko havárie BAT (best available technology), BEP (best environmental practice) Technologické inovace x TUR - díky technologickým inovacím by energetická/materiálové náročnost měla být snížena a uvedené hrozby minimalizovány či zcela vyloučeny Omezený dosah technologických řešení - technologická cesta řešení problémů ŽP je populární, neboť nevyžaduje podstatné změny způsobu života lidí a není v rozporu s ideou ekonom. růstu - pro dosažení TUR je ale sama o sobě nedostatečná ! Příklad - automobilizmus - nová auta (z hlediska LCA mnohem šetrnější k ŽP) emitují výrazně méně toxických látek a CO2 Další problémy automobilizmu však přetrvávají !!! - ovlivňování okolí hlukem a vibracemi - zatížení krajiny a organizmů výstavbou a přítomností dopravní infrastruktury - silnice (dálnice), rozdělují krajinu a komplikují (až znemožňují) pohyb v kulturní krajině (migrujícím druhům, ale i obyvatelstvu) - znehodnocování malebnosti kulturní krajiny (krajina rozdělená v různých směrech dálnicemi se stává svým obyvatelům nepříjemná a nepřátelská) - nebezpečí nehod (volně žijící živočichové či jiní účastníci silničního provozu) - problematika automobilizmu ve městech → dopravní zácpy, parkovací místa, omezení pěší, cyklo Nutno brát v potaz všechny (+ i -) aspekty motorizmu Omezený dosah technologických řešení Technologie eliminující znečištění Technologie zvyšující využití půdy + Technologie zvyšující využití zdrojů Technologie chránící půdu před erozí + Stabilní průmyslový výstup/osobu Stabilní populace Klíčové pro dosažení TUR Rozhodnutí a dlouhodobá vůle = nutné změnit hodnotové žebříčky - obtížné a zdlouhavé, ale reálné Příklady úspěchů - zrušení otroctví - omezení kouření - recyklace - vztahy mezi Francií a Německem