(O) Centrum pro výzkum toxických Látek v prostředí Politika a nástroje ochrany životního prostředí (ENV05) Ing. Kateřina Šebková, Ph.D RECETOX ^ s e b ko va @ re cetox .muni.cz evropský f^^í ^|^|^^ MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ, OP Vzdělávání ^jJ^Jr^ fondvCR EVROPSKÁ UNIE mládeže a tělovýchovy pra konkurenceschopnost ,mna*v INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Inovace tohoto předmětu je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky Přednáška č.3 • rekapitulace přednášky č.2 - Struktura a cíle UNEP, mezinárodní právo - struktura MEAs - Úvod do Stockholmské úmluvy (struktura a co obsahuje) Stockholmská úmluva II • Implementační plán a vyhodnocování účinnosti úmluvy - jak? • ČR: NIP, MONET, GENASIS, Národní centrum • SC v regionu CEE - Regionální centrum pro budování kapacit a přenos technologií a jeho aktivity • Skupinové cvičení:jak se POPs dostávají do úmluvy? OCentruirt pro výzkum toxických tátek v prostred i Stockholmská úmluva o perzistentních organických polutantech - část II Modelový globální právní nástroj OCentrum pro výzkum toxických tátek v prostred i Stockholmská úmluva - co dnes probereme • opatření ke snížení emisí POPs, prevenci vstupu nových látek - odstraňování, omezování, registr zvláštních výjimek/přijatelných účelů + zavádění BAT/BEP postupů (čl. 3, 4, 5 + přílohy A, B, C) - • nakládání s odpady obsahující POPs environmentálne šetrným způsobem (čl. 6) • implementační plán (51.7) = plán kontroly plnění • obsahuje podrobný mechanismus a kritéria pro případ zařazování dalších látek (čl. 8 + příloha D, E, F) • Pravidelně informovat o výrobě a použití POPs, národní inventury -GMP(čl. 9, 10, 11, 15) • pro rozvojové země obsahuje podporu - technickou a finanční pomoc (čl. 12, 13 a 14) • Podávání zpráv - o výrobě, použití a výskytu látek (čl 15) , hodnocení účinnosti úmluvy (čl. 16) • Čl. 17 - nedodržování úmluvy Centrum pro výzkum toxických látek v prostred i Příloha Stockholmské úmluvy příloha A látky určené k odstranění z použití a výroby příloha B látky, jejichž použití je omezeno Příloha C látky, na které se vztahují opatření proti jejich nezamýšlené výrobě Datum zařazení do úmluvy: Od počátku (celkem 12) aldrin, chlordan, dieldrin, endrin, heptachlor, hexachlorbenzen (HCB), mirex, toxafen polychlorované bifenyly (PCB) Registr zvláštních výjimek (5let+prodloužení) 1,2-dichlor difenyltrichloretan (DDT) ^ hexachlorbenzen (HCB), polychlorované bifenyly (PCB) a polychlorované dibenzo-p-dioxiny a dibenzofurany (PCDD/PCDF). = zavádění BAT/BEP postupů a technologií Datum zařazení do úmluvy: 2009 (celkem 21) a-hexachlorcyklohexan, (3-hexachlorcyklohexan, chlordekon, hexabrombifenyl, hexabrom-difenylether a heptabromdifenylether, lindan (y-hexachlorcyklohexan, pentachlorbenzen, tetrabrom-difenylether a pentabromdifenylether Registr přijatelných účelů i Registr zvláštních výjimek kyselinu perfluoroktansulfo novou a její soli (tzv. sloučeniny na bázi PFOS) Registr přijatelných účelů (zatím časově neomezeno) Pentachlorbenzen = zavádění BAT/BEP postupů a technologií Datum zařazení do úmluvy: 2011 Endosulfan Registr zvláštních výjimek (©) Centrum pro výzkum toxických látek v prostred i Stockholmská úmluva - věcná část • Opt-in a opt-out země (uvedeno u stavu ratifikace, která smluvní strana je která) • opt-out = vznesení výhrady, do 1 roku od oznámení depozitáře o přijetí rozhodnutí • opt-in = specifický souhlas s přijetím rozhodnutí - tj. neplatí automaticky 15 zemí celkem Centrum pro výzkum toxických látek v prostred i Proč implementační plán? Článek 7 • smluvní strana vytvoří plán implementace závazků Stockholmské úmluvy na národní úrovni (NIP) sekretariát ve spolupráci s experty připravil podpůrné dokumenty pokyny - Guidance = pro země, které nemají zkušenosti/znalosti = seznamy, na co by se nemělo zapomenout) • Smluvní strana aktualizuje svůj Plán nejpozději 2 roky po vstupu změn v platnost - zařazení 9 nových POPs oznámeno depozitářem 26.8.2009, vstup v platnosti rok po té, tj. 26.8.2012 smluvní strany předají své aktualizované plány., .zatím jsou z 176 stran předány DVA (stav k 1.3. 2012) • dále definuje, kdo se má do tvorby Plánu zapojit ■=> plán kontroly plnění závazků Centrum pro výzkum toxických látek v prostred i Jak NIP vypadá? • člení se podle úmluvy - výroba, použití, nakládání s odpady, odstraňování, omezování, kontaminovaná místa a jejich remediace, monitoring, sdílení informací, výzkum • Ale i zavedení národního mechanismu koordinace - gesce, podpůrné orgány atd. + definuje priority a časové plnění + obsahuje národní inventuru Centrum pro výzkum toxických látek v prostředí: Národní implementační plán Centrum pro výzkum toxických látek v prostred i Stockholmská úmluva - inventura NIP tvoříme na základě nějakých znalostí/či jejich nedostatku • základem je národní inventura - národní informace o výrobě, použití, odstraňování v odpadech, + úniky do prostředí = MONITORING X • inventuru využijeme rovněž dle článku 15 (podávání zpráv): s ukládá pravidelně informovat o výrobě a použití POPs, a výsledcích národní inventury s ale čl. 15 už neříká kdy a jak = „o podrobnostech rozhodne COP1 - tj. rozhodnutí SC-1/22 ukládá podávat zprávy 1x za 4 roky s rozhodnutí SC-4/30 vyžaduje zahrnout i data relevantní pro vyhodnocování účinnosti úmluvy s MONITORING a rozhodnutí SC-5/16 žádá zahrnout do formuláře 9 nových látek a stanovuje termín podání zprávy č.3 Centrum pro výzkum toxických látek v prostred i Podávání zpráv čl. 15 • tyto výsledky dále předáváme ve zprávách sekretariátu - v elektronickém formátu - části A-D značný rozsah, zabere 2-3 měsíce (sběr dat + zpracování) • 1. zpráva = r. 2008, byť prodlouženo = 45 zpráv (z potřebných cca 140) • 2. zpráva = říjen 2010 + 91 zpráv (poslední únor 2012) • 3. zpráva (31.8.2014) = úspěšnost odevzdání zpráv se zlepšuje, ale velmi pomalu OCentrum pro výzkum toxických tátek v prostřed i Vyhodnocování účinnosti Článek 16 • ukládá vyhodnotit změnu - jak se mění stav životního prostředí (znečištění POPs) ^ • zda se od posledního sledování odstranily či snížily úniky POPs z výroby a použití, z nezáměrné výroby a z nespotřebovaných odpadních zásob a odpadů ^ • Na základě rozhodnutí SC-2/13 byl vytvořen a SC-3/19 upřesněn návrh plánu monitoringu na celosvětové úrovni - tzv. Globální monitorovací plán (GMP), který byl rozhodnutím SC-4/31 schválen, včetně první monitorovací zprávy za regiony Monitoring Reports OCentrum pro výzkum toxických tátek v prostred i Monitoring POPs - GMP • Existují dlohodobé monitorovací programy ovzduší (polární oblasti - AMAP, EMEP...), ale nebyl pokryt zbytek světa -využití GAPS • Podle pokynů expertní skupiny je potřeba vytvořit a monitorovat stav na "pozaďových stanicích" v každém regionu+sledovat i mimo sběr dat 1x6 let (2008, 2014) • Matrice - vzduch a mateřské mléko/krev (WHO -spolupráce) • Data sbírána v 6 geografických regionech AFR, LAC, Pacific+Australia, NZ, Z,J a E Asia, sev. Amerika, Europe (include UN CEE) OCentrum pro výzkum toxických tátek v prostred i ČR: implementace Úmluvy ČR = aktivní smluvní strana + mezinárodně velmi dobré jméno. Problematika POPs - průřezová, založena proto meziresortní orgán - poradní orgán Ministra - Rada národního centra pro perzistentní organické polutanty ^ společné pracoviště MŽP a Masarykovy univerzity v Brně, sídlo RECETOX. Slouží k plnění závazků ČR v rámci Stockholmské úmluvy, shromažďuje technické, datové a jiné podklady + disponuje experty. ^připravuje a aktualizuje národní inventuru ^národní monitorovací síť - MONET - Koncepce monitoringu ^výzkum - analytické metody, vlastnosti a osud látek v prostředí atd. -chemie životního prostředí, ekotoxikologie Národní centrum pro POPs Národní centrum pro perzistentní organické polutanty (©) Centrum pro výzkum toxických látek v prostred i MONET (MOnitoring NETwork) aktivní i pasivní vzorkování (cena, výkon, srovnání), více matric (Košetice) • dlouhodobé sledování prostorových a časových trendů v distribuci POPs v prostředí ^ • sledování vlivu zdrojů podle typu + lokalita • sledování dálkového přenosu POPs • plnění závazků ČR vyplývající z mezinárodních úmluv • světově unikátní monitorovací sítě sloužící jako model • 35-55 lokalit v ČR, optimalizováno na 1 pozaďovou (Košetice) + dalších cca 10 stanic sledujících vliv lokality, zdroje a ročních období Centrum pro výzkum toxických látek v prostred i MONET ČR (©) Centrum pro výzkum toxických látek v prostred i GENASIS Pro lepší zpracování dat na národní úrovni - kontaminace životního prostředí a jejich propojení od r. 2005 vyvíjen GENASIS (Global ENvironmental ASsessment Information System), Globální informační systém pro hodnocení životního prostředí ^^^H nyní GENASIS 2.0, data z monitoringu (RECETOX), do budoucna všechna data v národní inventuře (s partnery) + mezinárodní přesahy GENASIS: Uvod OCentrum pro výzkum toxických tátek v prostřed i Aktivity ČR ve světě Návaznost na článek 12 Stockholm Convention Regional centre for capacity building and transfer of technology in Central and Eastern European countries s ČR od r. 2007 rovněž hostí Regionální centrum pro budování kapacit a přenos technologií v regionu střední a východní Evropy s RECETOX, Masarykova univerzita v Brně = Holoubek, Klánová, Šebková a mnoho dalších... Nominace r.2007 ■=> Schválení r. 2009 (vč. 7 dalších) ■=> r. 2011 -schváleno 7 dalších center + 1 nominované ■=> přezkum center schválených v 2009 bude 2013 Podpora z regionu není velká, finančně podporuje pouze hostitelská země + konkrétní projekty Centrum pro výzkum toxických látek v prostred i Regionální centra, stav r. 2012 # Stockholm Convention Regional Centre for Capacity Building and ihe Transfer of Technology # Nominated Stockholm Convention Centre OCentrum pro výzkum toxických tátek v prostred i Aktivity Regionálního centra v Brně (I) POPs monitoring MONET CEE MONET Africa MONET Fidji MONET Europe Pasivní vzorkování Analýzy v laboratořích RECETOX OCentľuiTt pro výzkum toxických tátek v prostred i Aktivity Regionálního centra v Brně (II) Budování kapacit v regionu CEE, Afriky a dalších zemí Spolupráce s dalšími centry Akreditace laboratoří Vzdělávání pracovníků Návrhy monitorovacích sítí Pomoc při tvorbě NI P Analýza dat Příprava společných projektů Centrum pro výzkum toxických látek v prostred i Jak se POPs dostane do úmluvy? (©) Centrum pro výzkum toxických látek v prostred i Jak se látka dostane do úmluvy? postup článek 8 = nominace, POP RC hodnocení, schválení CO Příloha Stockholmské úmluvy příloha A látky určené k odstranění z použití a výroby příloha B látky, jejichž použití je omezeno Příloha C látky, na které se vztahují opatření proti jejich nezamýšlené výrobě Datum zařazení do úmluvy: Od počátku (celkem 12) aldrin, chlordan, dieldrin, endrin, heptachlor, hexachlorbenzen (HCB), mirex, toxafen polychlorované bifenyly (PCB) Registr zvláštních výjimek 1,2-dichlor difenyltrichloretan (DDT) hexachlorbenzen (HCB), polychlorované bifenyly (PCB) a polychlorované dibenzo-p-dioxiny a dibenzofurany (PCDD/PCDF). = zavádění BAT/BEP postupů a technologií Datum zařazení do úmluvy: 2009 (celkem 21) a-hexachlorcyklohexan, (3-hexachlorcyklohexan, chlordekon, hexabrombifenyl, hexabromdifenylether a heptabromdifenylether, lindan (y-hexachlorcyklohexan, pentachlorbenzen, tetrabromdifenylether a pentabromdifenylether Registr přijatelných účelů i Registr zvláštních výjimek kyselinu perfluoroktansulfonovou a její soli (tzv. sloučeniny na bázi PFOS) Registr přijatelných účelů Pentachlorbenzen = zavádění BAT/BEP postupů a technologií Datum zařazení do úmluvy: 2011 Endosulfan Registr zvláštních výjimek toxických látek v prostred i Dotazy? Děkuji za pozornost! (©) Centrum pro výzkum toxických látek v prostred i