Aplikovaná optika I: příklady k procvičení celku Optické přístroje, mikroskop a související témata Jana Jurmanová Optické přístroje, mikroskop a související témata 1.Zakreslete chod paprsků rovnoběžných s optickou osou v Keplerově dalekohledu, který je tvořen dvěma spojnými čočkami. Vyznačte ohniskové roviny čoček, určete zvětšení. Zakreslete chod paprsků v tomto dalekohledu pro případ, kdy rovnoběžný svazek svírá s optickou osou úhel α≠ 0. 2.Předchozí úlohu řešte pro Galileiho dalekohled, který má jako objektiv spojku a jako okulár rozptylku. 3.Předchozí úlohu řešte pro Newtonův dalekohled (viz obrázek). 4.Jaké je zvětšení Keplerova dalekohledu, jehož objektiv má ohniskovou vzdálenost 1.5m a okulár ohniskovou vzdálenost 6cm? Pod jakým zorným úhlem pozorujeme tímto dalekohledem Měsíc, pozorujeme-li Měsíc okem pod úhlem 31’? [25,13°] 5.Jaké je zvětšení dalekohledu, jestliže předmět vysoký 1m, který je ve vzdálenosti 400m, se v něm jeví se zdánlivou velikostí 1cm? [Z = tg α/tg α’ =(1/25)/(1/400)= 16] 6. 6.8. Určete zvětšení mikroskopu, jehož okulár má ohniskovou vzdálenost 4cm, objektiv 4mm a optický interval je 16cm. [250] 7.Mikroskop má optický interval 20cm a okulár s ohniskovou vzdáleností 2.5cm. V řadě vyměnitelných objektivů jsou objektivy s ohniskovou vzdáleností 4mm, 5mm a 8mm. Jaká jsou zvětšení mikroskopu při použití jednotlivých objektivů? [500, 400, 250] 8.Objektiv mikroskopu dává třicetinásobné zvětšení, vyměnitelné okuláry 6násobné, 10násobné a 15násobné zvětšení. Určete zvětšení mikroskopu. [180, 300, 450] 9. Je možné jednoduchým způsobem získat na stínítku obraz vytvořený mikroskopem? Nakreslete chod paprsku, odlište konstrukční a reálné paprsky, které vytvářejí obraz. 10. Zakreslete chod paprsku mikroskopem, ze kterého vychází rovnobežný svazek paprsků, který vchází do oka. V čem se liší tato situace od předchozí? 11. Nakreslete chod paprsků mikroskopem, který funguje jako projektor. Umístěte správně polní čočku, zakreslete její předmětovou a obrazovou rovinu. Zakreslete chod paprsků mikroskopem s polní čočkou. Rozhodněte, zda umístění polní čočky mění zvětšení obrazu, rozhodnutí zdůvodněte. 12.Pro úlohy 8. a 9. určete umístění a ohniskovou vzdálenost čočky, kterou byste přidali do těchto mikroskopů jako čočku polní, předpokládáte-li, že z okuláru vychází rovnoběžný svazek paprsků. [umístění do roviny meziobrazu čili do ohniska okuláru; f = f2(f1+Δ)/(f1+f2+ Δ), 8. 32mm 9. 3,9mm, 4,9mm, 7,7mm] 13. Odhadněte rozlišovací schopnost lidského oka. [1’] 14.Do jaké vzdálenosti dokážeme rozlišit dva body vzdálené od sebe 1m, je-li rozlišovací schopnost lidského oka 1’. [3500 m] 15.Ve vzdálenosti 1km od pozorovatele jede osobní automobil. Odhadnete, je-li pozorovatel schopen poznat, svítí-li autu oba reflektory. [vzdálenost reflektoru cca 1m – ano] 16. Zakreslete a vysvětlete experimentální schéma používané při metodě temného pole. Odhadnete viditelnost jevu ve světlém a temném poli.