Tvorba interaktivních výukových materiálů pomocí LaTeXu

Tvorba procvičovacích příkladů a výukových her 3. 5. 2012

Procvičovací kartičky (eCards)

Hra typu Jeopardy (u nás obdoba televizní hra Riskuj)

  • v hracím poli jsou seřazeny otázky podle kategorií a podle obtížnosti, vyjádřené bodovou hodnotou
  • hráč (hráči) vybírá (vybírají) otázky podle vlastního uvážení
  • při správné odpovědi se mu (jim) odpovídající bodová hodnota přičítá, při špatné odpovědi odečítá


Dva LATEXové balíčky:

  1. jj_game - autor D. P. Story; obsahuje několik předem připravených designů stránky
     
  2. jeopardy - autor R. Mařík; vychází ze staršího jj_game.sty; umožňuje také vytvořit hru, kdy cílem není získat maximální počet bodů , nýbrž odkrýt obrázek schovaný za tlačítky na hrací desce (po úspěšném zodpovězení otázky je tlačítko odstraněno a je odkryta část obrázku pod tlačítkem, při nesprávné odpovědi zůstává tlačítko neprůhledné).

U obou zmíněných balíčků je možno:

  • používat otázky, ke kterým je nabízeno několik variant odpovědí, nebo otázky, na něž je odpovědí text či matematický výraz
  • vytvořit hru pro dva hráče

Párovací hra DPS (Das Puzzle Spiel)

Název hry odpovídá iniciálům autora D. P. Storyho

Cílem hry je najít skrytý nápis. Hráči mají k dispozici sadu otázek a sadu odpovědí (pro ztížení hry může být více odpovědí než otázek). Při každém správném spárování otázky a odpovědi se objeví jedno písmenko z tajenky. Při použití ve výuce je tajenkou nejčastěji jméno matematika, jehož práce se alespoň trochu týká probíraného tématu a s jehož životopisem studenty stručně seznámí úvodní snímek hry.

Úkol

Sazba tří jeopardy her

  • upravit (hlášky správné/špatné odpovědi, zprávu pro úspěšného řešitele (šampiona), titulek hry)
  • nová hra pro dva hráče
  • nová hra "Poznej!" na pozadí s obrázkem joke.jpg

Sazba procvičovacích kartiček

  • přeložit tlačítka
  • vytvořit procvičování ze stejných rovnic jako je u hry jeopardy