3D grafika v PDF dokumentech Roman Pich SSTľfí. ■■■■ minbter.™ »kol«tvI. ■»▼%■▼■ fondvCR EVROPSKAUNIE mlAdeíe a telovýchovy nUdmuW* INVESTICE DO ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ Do preambule dokumentu načtení balíčku \usepackage[3D]{moviel5} Vlastní začlenění interkativní grafiky provedeme příkazem \includemovie, jehož syntaxe je: \includemovie [volby] {šířkaMvýškaMsoubor. 3d} Popis nejdůležitějších voleb: ► 3dlights= - nastavení osvětlení objektu ► 3Dbg= - nastavení barvy pozadí. Hodnoty je možné zadávat jako čísla v rozsahu od nuly do jedné. ► 3Drender= - určení zobrazovacího módu ► text= - text, který se zobrazuje před aktivací obrázku ► toolbar - zobrazuje ovládací panel (umístěním kurzoru myši na obrázek) ► poster - zobrazí se náhled 3D grafiky (u videa první snímek) ► 3Djscript= - aktivací 3D objektu se spustí uvedený script Optimální umístění objektu na scéně Obrázek: Umístění objektu na scéně Umístění objektu na scéně (obr. 1) je specifikováno pomocí vektoru ľčó směřujícího z počátku soustavy souřadnic do středu objektu (volba 3Dcoo) ► vektoru C2(3 směřujícího ze středu objektu do virtuální kamery (volba 3Dc2c) ► pomocí vzdálenosti ROO virtuální kamery od objektu (volba 3Droo) ► kromě toho lze volbou 3Daac nastavit průzorový úhel (apertuře angel) kamery ► volbou 3Droll otočení kamery o daný úhel kolem optické osy. Pokud nejsou tyto parametry nastaveny, je virtuální kamera umístěna na pozici (0,0,0) a dále 3Droo=0, 3Dcoo=0 0 0, 3Dc2c=0 -1 0, 3Daac=30, 3Droll=0. Výpočet optimálního nastavení těchto parametru s využitím příkazu \movieref s parametrem 3Dcalculate: \includemovie[toolbar, text=(jezura.u3d), label=navesti_2] {\linewidthM\linewidthMsoubor. u3d}\\ \movieref [3Dcalculate] {navésti_2MVýpočet opt. pohledu} Nyní opakovaně prekladáme zdrojový dokument (dokud se nezbavíme varovných hlásení). Grafický objekt nastavíme do námi požadované polohy. Ve výsledném PDF dokumentu se po kliknutí na odkaz „Výpočet opt. pohledu" objeví okénko, kde jsou uvedeny optimální hodnoty parametrů. Získané hodnoty zkopírujeme do zdrojového textu. (jezura.u3d) Výpočet opt. pohledu Vytvoření externího souboru s různými pohledy na scénu S využitím příkazu \movieref [3Dgetview] je také možno vytvořit pojmenované pohledy na scénu. V Adobe Readeru si nastavíme objekt do námi požadované polohy, odečteme parametry a tyto uložíme do externího souboru . Každému pohledu přiřadíme nějaký název. \includemovie[poster,toolbar,label=obr1, text=(pl-os.u3d), 3Dcoo=0.42 0.43 0.18, 3Droo=6, 3Dc2c=0.5 0.3 0.8, 3Droll=116, 3Dviews2=v.txt, 3Dlights=Headlamp] {0.6\linewidth}{0.6\linewidthMpl_os.u3d}\\ \movieref [3Dgetview] {obrlMOdečti} (pl-os.u3d) Odečti Zobrazení různých pohledů na scénu Chceme-li ve výsledném dokumentu pracovat s různými pohledy na 3D objekt, máme několik možností. Pomocí volby 3Dviews2= příkazu \includemovie specifikujeme externí soubor s přednastavenými pohledy. Ve výsledném PDF dokumentu se tyto pojmenované pohledy zobrazí v Toolbaru a je možno z nich vybírat. Pomocí příkazu \movieref vytvoříme hypertextový odkaz na 3D objekt. Přitom nastavíme jiný pohled na scénu. Syntaxe je \movieref [] {