Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Silvie Šabacká Tvorba interaktivních výukových materiálů pomocí pdfLATEXu 5. 4. 2012 Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Úvod Stručný úvod do AcroTEXu AcroTEX eDucational system tools (AcroTEX) poskytuje sjednocenou sadu výukových prostředků (sbírka LATEXovských balíčků) Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Úvod Stručný úvod do AcroTEXu AcroTEX eDucational system tools (AcroTEX) poskytuje sjednocenou sadu výukových prostředků (sbírka LATEXovských balíčků) základem je balíček exerquiz, který umožňuje tvorbu cvičení a testů s okamžitou zpětnou vazbou a vyhodnocením Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Úvod Stručný úvod do AcroTEXu AcroTEX eDucational system tools (AcroTEX) poskytuje sjednocenou sadu výukových prostředků (sbírka LATEXovských balíčků) základem je balíček exerquiz, který umožňuje tvorbu cvičení a testů s okamžitou zpětnou vazbou a vyhodnocením k sazbě je potřeba LATEX Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Úvod Stručný úvod do AcroTEXu AcroTEX eDucational system tools (AcroTEX) poskytuje sjednocenou sadu výukových prostředků (sbírka LATEXovských balíčků) základem je balíček exerquiz, který umožňuje tvorbu cvičení a testů s okamžitou zpětnou vazbou a vyhodnocením k sazbě je potřeba LATEX dostupný zdarma na stránkách autora www.math.uakron.edu/~dpstory/webeq.html Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Typy otázek a testů v AcroTEXu (balíček exerquiz) 1. Typy otázek Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Otázky s výběrem z nabízených možností Form a Link Style Form Style – možnosti ve tvaru zaškrtávacích políček (check boxes)1 Které z následujících funkcí jsou řešením diferenciální rovnice y + 2y + y = 0 ? y = et y = e−t y = te−t y = t2e−t 1 Zaškrtávací políčko může mít v rámci prostředí quiz namísto čtverečků také tvar kruhů. Toto platí pouze pro otázky s jednou správnou odpovědí, ukázka na str. 12. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Otázky s výběrem z nabízených možností Form a Link Style Form Style – možnosti ve tvaru zaškrtávacích políček (check boxes)1 Které z následujících funkcí jsou řešením diferenciální rovnice y + 2y + y = 0 ? y = et y = e−t y = te−t y = t2e−t Link Style – možnosti typu (a), (b), (c), . . . Rozhodněte, která z následujících diferenciálních rovnic je lineární. (a) y + ex y = x2y2 (b) y + sin x = x3y (c) xy + ln x − x2y = 0 (d) y + cos y = tan x 1 Zaškrtávací políčko může mít v rámci prostředí quiz namísto čtverečků také tvar kruhů. Toto platí pouze pro otázky s jednou správnou odpovědí, ukázka na str. 12. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Otázky s výběrem z nabízených možností Otázky s jednou či s více správnými odpovědmi Oba zmíněné styly můžeme použít v otázkách: s jednou správnou odpovědí (prostředí answers) nebo Vyplňování testů je příjemnější, pokud jsou tyto dva typy otázek vzhledově jednoznačně odlišeny, aby respondent věděl, kolik na danou otázku může očekávat odpovědí (jednu či více). Právě k tomuto účelu můžeme v rámci prostředí quiz využít Link a Form styly otázek. Jako příklad uveďmě následující dva testy. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Otázky s výběrem z nabízených možností Otázky s jednou či s více správnými odpovědmi Oba zmíněné styly můžeme použít v otázkách: s jednou správnou odpovědí (prostředí answers) nebo s několika správnými odpovědmi (prostředí manswers). Prostředí manswers je využito v obou testech (typu shortquiz) na předcházející straně. Vyplňování testů je příjemnější, pokud jsou tyto dva typy otázek vzhledově jednoznačně odlišeny, aby respondent věděl, kolik na danou otázku může očekávat odpovědí (jednu či více). Právě k tomuto účelu můžeme v rámci prostředí quiz využít Link a Form styly otázek. Jako příklad uveďmě následující dva testy. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Otázky s výběrem z nabízených možností Kombinace otázek s jednou či s více správnými odpovědmi V rámci jednoho testu typu quiz změníme zaškrtávací čtverečky na abecední výčet příkazem \useForms, zpět na čtverečky pak příkazem \useLinks. Several correct answers – form style (check boxes) 1. [2b.] Which of the following functions are solutions of the differential equation y + 2y + y = 0? y = et y = e−t y = te−t y = t2e−t Just one correct answer – link style 2. [1b.] Is the equation y (x) − 2xy(x) + (y )2(x) = 0 a differential equation? (a) yes (b) no Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Otázky s výběrem z nabízených možností Kombinace otázek s jednou či s více správnými odpovědmi V rámci jednoho testu typu quiz změníme zaškrtávací čtverečky na kruhy příkazem \useMCCircles, zpět na čtverečky nastavíme nabízené možnosti odpovědí příkazem \useMCCRects. Several correct answers – check boxes. 1. [2b.] Determine which differential equation is linear. y + ex y = x2y2 y + sin x = x3y xy + ln x − x2y = 0 y + cos y = tan x Just one correct answer – circles 2. [1b.] Is the equation y3(x) − 3y2(x) + 3y(x) − 1 = 0 a differential equation? yes no Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Doplňovací otázka Odpovědní pole pro zápis textu či matematiky Textová otázka – jako odpověď lze napsat textový řetězec. During the 17th century in Europe two mathematicians used and developed work of earliear scientists. Now they are recognized as founders of calculus. Who were they? Name one of the founders of calculus. \RespBoxTxt[\rectW{2in}]{0}{0}{4}{Isaac Newton} {Newton}{Gottfried Leibniz}{Leibniz} \CorrAnsButton{Isaac Newton or Gottfried Leibniz} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Doplňovací otázka Odpovědní pole pro zápis textu či matematiky The Mathematical Question – jako odpověď lze napsat matematický výraz. Find the solution of the differential equation (2xy + 4x3 y) dx + (x2 + x4 ) dy = 0. c = \RespBoxMath[\rectW{1in}]{x^2*y+x^4*y}(xy) {4}{.0001}{[0,1]x[0,1]} \CorrAnsButton{x^2*y+x^4*y} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Doplňovací otázka Odpovědní pole pro zápis textu či matematiky Zápis matematiky v testech K zápisu odpovědí do matematického pole používáme následující notaci: Desetinná čísla: Desetinou čárku pište jako tečku, čili 1.2 místo 1,2. Ludolfovo číslo π jako pi, Eulerovo číslo jako e. Znak dělení: Použijte lomítko /. Znak násobení: Symbol *, např. 4*x pro 4x. Mocnina: Symbol ^, např. 4*x^3 pro 4x3, 12*x^(-6) pro 12x−6. Odmocnina: √ x zapište jako sqrt(x) nebo x^(1/2). Pozor! výraz x^1/2 není √ x. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Doplňovací otázka Odpovědní pole pro zápis textu či matematiky Zápis matematiky v testech, pokračování Závorky: Je možno použít kulaté ( ), hranaté [ ] či složené { }. Závorky je nutné! uvádět, vymezují argumenty funkcí, definují pořadí operací. Pište sin(x) raději než sin x, 4*x*(x^2+1)^3 pro 4x(x2 + 1)3, 4^(2*x+1) pro 42x+1. Nepište sin^2(x) pro sin2 (x), ale (sin(x))^2. Funkce, které můžete použít: Trigonometrické: sin, cos, tan, cot, sec, csc. Inverzní trigonometrické: asin, acos, atan. Logaritmus: log či ln (přirozený logaritmus), př. ln(x). Exponenciála: ex můžete zadat jako exp(x) nebo e^x. Absolutní funkce: abs(·) nebo také | · |, tedy můžete zapsat buď abs(x) nebo |x|. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Typy otázek a testů v AcroTEXu (balíček exerquiz) 2. Typy testů Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Testy s okamžitou zpětnou vazbou Prostředí oQuestion oQuestion Vypočtěte: 3 · 4 = Prostředí oQuestion: jednoduché prostředí pro samostatné krátké otázky vždy jen na 1 otázku můžeme využít pouze! doplňovací otázky vyhodnocení probíhá okamžitě, obstarávají jej tlačítka CorrAnsButton, sqTallyBox a sqClearButton jeden povinný parametr – název otázky (v rámci dokumentu musí být jedinečný) Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Testy s okamžitou zpětnou vazbou Prostředí Shortquiz pro tvorbu krátkých, jednoduchých kvízů možné zadat více otázek výčtovým prostředím questions, jednotlivé otázky pak začínají příkazem item můžeme využívat otázky doplňovací či s výběrem z možností vyhodnocení otázek probíhá okamžitě vždy za každou otázkou zvlášť, obstarávají jej stejná tlačítka jako u oQuestion žádný povinný parametr jména testu Shortquiz 1 Je dána následující rovnice y3(x) − 3y2(x) − 1 = 0. 1. Je tato rovnice diferenciální? (a) ano (b) ne 2. Pokud se jedná o diferenciální rovnici, doplňte její řád, jinak zapiště "0". Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Testy s okamžitou zpětnou vazbou Další možnosti prostředí Shortquiz V následujícím testu: Jsou vypnuta vyskakovací okna s informací o správnosti naší odpovědi příkazem sqTurnOffAlerts. Nastavení vrátíme zpět příkazem sqTurnOnAlerts (defaultní nastavení). Výběr z nabízených možností má podobu zaškrtávacích políček, což zajistí hvězdičková varianta prostředí Shortquiz. shortquiz* Je rovnice y3(x) − 3y2(x) + 3y(x) − 1 = 0 diferenciální? ano ne Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Testy s celkovým vyhodnocením Prostředí Quiz Nechť je dána rovnice y (x) − 2xy(x) + (y )2(x) = 0. 1. [2b.] Jedná se o diferenciální rovnici? (a) ano (b) ne 2. [1b.] Pokud se jedná o diferenciální rovnice, doplňte její řád, jinak zapiště "0". ScoreField PointsField Správná odpověď: Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Testy s celkovým vyhodnocením Prostředí Quiz pro tvorbu větších testů možné zadat více otázek výčtovým prostředím questions, jednotlivé otázky pak začínají příkazem item můžeme využívat otázky doplňovací i otázky s výběrem z možností odpovídat na otázky je možné až po spuštění testu tlačítkem Start testu a ukončíme jej tlačítkem Konec testu celkové vyhodnocení testu až po ukončení testu, má tedy smysl přidělovat otázkám bodové ohodnocení příkazem PTs{pocet-bodu} vyhodnocení obstarávají políčka ScoreField, PointsField, PercentField, eqButton a AnswerField jeden povinný parametr – jedinečný název testu Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Typy otázek a testů v AcroTEXu (balíček exerquiz) Typy testů – shrnutí Testy s okamžitou zpětnou vazbou Prostředí oQuestion Pouze! pro doplňovací otázky (textové a matematické pole). Prostředí shortquiz nebo shortquiz* Testy s celkovým vyhodnocením až na konci Prostředí quiz nebo quiz* Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Konkrétní sazba Testy s okamžitou zpětnou vazbou Prostředí oQuestion oQuestion Vypočtěte: 3 · 4 = \begin{oQuestion}{oQ} \textcolor{red}{oQuestion} Vypočtěte: $3 \cdot 4 =$ \RespBoxTxt[\rectW{2cm}]{0}{0}{1}{12} \CorrAnsButton{12}\sqTallyBox\sqClearButton \end{oQuestion} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Konkrétní sazba Testy s okamžitou zpětnou vazbou Prostředí Shortquiz Shortquiz 1 Je dána následující rovnice y3(x) − 3y2(x) − 1 = 0. 1. Je tato rovnice diferenciální? (a) ano (b) ne 2. Pokud se jedná o diferenciální rovnici, doplňte její řád, jinak zapiště "0". Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Konkrétní sazba Testy s okamžitou zpětnou vazbou Prostředí Shortquiz \renewcommand\sqlabel{\textcolor{red}{Shortquiz 1}} \begin{shortquiz} Je dána následující rovnice $y^3(x) - 3 y^2(x) -1 = 0$. \begin{questions} \item Je tato rovnice diferenciální? \begin{answers}{4} \bChoices \Ans0 ano\eAns \Ans1 ne \eAns \eChoices\end{answers} \item Pokud se jedná o diferenciální rovnici, doplňte ... \RespBoxTxt[\rectW{2cm}\Q{1}]{0}{0}{1}{0} \CorrAnsButton{Nejedná se o diferenciální rovnici.} \sqTallyBox\sqClearButton \end{questions} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Konkrétní sazba Testy s okamžitou zpětnou vazbou Další možnosti prostředí Shortquiz shortquiz* Je rovnice y3(x) − 3y2(x) + 3y(x) − 1 = 0 diferenciální? ano ne \renewcommand\sqlabel{\textcolor{red}{shortquiz*}} \begin{shortquiz*}\\ Je rovnice $y^3(x) - 3 y^2(x) + 3y(x) -1 = 0$ diferenciální \begin{answers}{4} \bChoices \Ans0 ano\eAns \Ans1 ne \eAns \eChoices \end{answers} \end{shortquiz*} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Konkrétní sazba Testy s celkovým vyhodnocením Prostředí Quiz Nechť je dána rovnice y (x) − 2xy(x) + (y )2(x) = 0. 1. [2b.] Jedná se o diferenciální rovnici? (a) ano (b) ne 2. [1b.] Pokud se jedná o diferenciální rovnici, doplňte její řád, jinak zapiště "0". ScoreField PointsField Správná odpověď: Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Konkrétní sazba Testy s celkovým vyhodnocením Prostředí Quiz \begin{quiz}{qEx1} Nechť je dána rovnice $y’’’(x) - 2xy(x) + (y’)^2(x) = 0$. \begin{questions} \item\PTs{2} Jedná se o diferenciální rovnici? \begin{answers}{4} \bChoices \Ans[2]{1} ano\eAns \Ans[-0.5]{0} ne \eAns \eChoices \end{answers} \item\PTs{1} Pokud se jedná o diferenciální rovnici, ... \RespBoxTxt[\rectW{4cm}\Q{1}]{3}{0}{1}{0} \CorrAnsButton{Diferenciální rovnice 3. rádu.} \end{questions} \end{quiz} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Konkrétní sazba Testy s celkovým vyhodnocením Základní struktura prostředí Quiz \titleQuiz{Titulek} \begin{quiz}{Jednoznačné-jméno} \begin{questions} \item \begin{answers}{2} \bChoices \Ans{0} \eAns \Ans{1} \eAns \eChoices \end{answers}\end{questions} \end{quiz} \ScoreField[\rectW{1.2in}]\currQuiz \PointsField[\rectW{1.2in}]\currQuiz \eqButton\currQuiz Správná odpověď: \AnswerField\currQuiz Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Konkrétní sazba Otázky s výběrem z nabízených možností Form Style Které z následujících funkcí jsou řešením diferenciální rovnice y + 2y + y = 0 ? y = et y = e−t y = te−t y = t2e−t \renewcommand\sqlabel{\textcolor{red}{$\blacktriangleright$ \begin{shortquiz*} Které z následujících funkcí jsou řešením ... \begin{manswers}{4} \rowsep{4pt} \bChoices \Ans[-0.5]{0} $y=\E^t$\eAns \Ans[0.5]{1} $y=\E^{-t}$\eA \Ans[0.5]{1} $y=t\E^{-t}$\eAns \Ans[-0.5]{0} $y=t^2\E^{ \eChoices \end{manswers} \end{shortquiz*} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Konkrétní sazba Otázky s výběrem z nabízených možností Link Style Rozhodněte, která z následujících diferenciálních rovnic je lineární. (a) y + ex y = x2y2 (b) y + sin x = x3y (c) xy + ln x − x2y = 0 (d) y + cos y = tan x \renewcommand\sqlabel{% \textcolor{red}{$\blacktriangleright$}} \begin{shortquiz} Rozhodněte, která z následujících diferenciálních rovnic je \begin{manswers}2 \Ans1 $y’+\E^{x}y=x^2y^2$ &\Ans1 $y+\sin x=x^3y’$ \\ \Ans0 $xy’+\ln x -x^2y=0$ &\Ans0 $y’+\cos y=\tan x$ \end{manswers} \end{shortquiz} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Konkrétní sazba Otázky s výběrem z nabízených možností Kombinace otázek s jednou či s více správnými odpovědmi Several correct answers – form style (check boxes) 1. [2b.] Which of the following functions are solutions of the differential equation y + 2y + y = 0? y = et y = e−t y = te−t y = t2e−t Just one correct answer – link style 2. [1b.] Is the equation y (x) − 2xy(x) + (y )2(x) = 0 a differential equation? (a) yes (b) no Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Konkrétní sazba Otázky s výběrem z nabízených možností Kombinace otázek s jednou či s více správnými odpovědmi \begin{quiz}{qAnsEx1}\\ \emph{Several correct answers -- form style (check boxes)} \begin{questions} \useForms \item\PTs{2} Which of the following functions are solutions \begin{manswers}{4} \rowsep{4pt} \bChoices \Ans[-0.5]{0} $y=\E^t$\eAns \Ans[1]{1} $y=\E^{-t}$\eAns \Ans[1]{1} $y=t\E^{-t}$\eAns \Ans[-0.5]{0} $y=t^2\E^{-t}$\eAns \eChoices \end{manswers} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Konkrétní sazba Otázky s výběrem z nabízených možností Kombinace otázek s jednou či s více správnými odpovědmi \pushquestions \textit{Just one correct answer -- link style} \popquestions \item\PTs{1} Is the equation $y’’’(x) - 2xy(x) + (y’)^2(x) = 0$ a differential equation? \useLinks \begin{answers}{4} \bChoices \Ans1 yes\eAns \Ans0 no \eAns \eChoices \end{answers} \end{questions} \end{quiz}\:\eqButton\currQuiz \quad \PointsField\currQuiz Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Konkrétní sazba Otázky s výběrem z nabízených možností Kombinace otázek s jednou či s více správnými odpovědmi Several correct answers – check boxes. 1. [2b.] Determine which differential equation is linear. y + ex y = x2y2 y + sin x = x3y xy + ln x − x2y = 0 y + cos y = tan x Just one correct answer – circles 2. [1b.] Is the equation y3(x) − 3y2(x) + 3y(x) − 1 = 0 a differential equation? yes no Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Konkrétní sazba Otázky s výběrem z nabízených možností Kombinace otázek s jednou či s více správnými odpovědmi \begin{quiz*}{qAnsEx2}\\ \emph{Several correct answers -- check boxes.} \begin{questions} \item\PTs{2} Determine which differential equation is linear. \begin{manswers}{2} \Ans1 $y’+\E^{x}y=x^2y^2$ &\Ans1 $y+\sin x=x^3y’$ \\ \Ans0 $xy’+\ln x -x^2y=0$ &\Ans0 $y’+\cos y=\tan x$ \end{manswers} \pushquestions \textit{Just one correct answer -- circles} \popquestions Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Konkrétní sazba Otázky s výběrem z nabízených možností Kombinace otázek s jednou či s více správnými odpovědmi \useMCCircles \item\PTs{1} Is the equation $y^3(x) - 3 y^2(x) + 3y(x) -1 = 0$ a differential equation? \begin{answers}{4} \bChoices \Ans0 yes\eAns \Ans1 no \eAns \eChoices \end{answers} \end{questions} \end{quiz*}\:\eqButton\currQuiz \quad \PointsField\currQuiz Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Konkrétní sazba Doplňovací otázka Odpovědní pole pro zápis textu či matematiky During the 17th century in Europe two mathematicians used and developed work of earliear scientists. Now they are recognized as founders of calculus. Who were they? Name one of the founders of calculus. \begin{oQuestion}{oQ-text} \textcolor{red}{$\blacktriangleright \quad$} During .... Name \emph{one} of the founders of calculus.\par \RespBoxTxt[\rectW{2in}\Q{1}]{0}{0}{4} {Isaac Newton}{Newton}{Gottfried Leibniz}{Leibniz} \CorrAnsButton{Isaac Newton or Gottfried Leibniz} \sqTallyBox \sqClearButton \end{oQuestion} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 1. Konkrétní sazba Doplňovací otázka Odpovědní pole pro zápis textu či matematiky Find the solution of the differential equation (2xy + 4x3 y) dx + (x2 + x4 ) dy = 0. c = \begin{oQuestion}{oQ-math} \textcolor{red}{$\blacktriangleright \quad$} Find ... $\mathrm{c}=$ \RespBoxMath[\rectW{1in}]{x^2*y+x^4*y}(xy){4}{.0001}{[0 \CorrAnsButton{x^2*y+x^4*y} \end{oQuestion}