Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Silvie Šabacká Tvorba interaktivních výukových materiálů pomocí pdfLATEXu 19. 4. 2012 Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Opakování Práce s interaktivními testy v AcroTEXu (balíček exerquiz) 1. Opakování z minulé přednášky Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Opakování Typy otázek a testů Typy otázek a testů Otázky Otázka s výběrem z nabízených možností Prostředí answers s jednou správnou odpovědí Prostředí manswers kde může být více možností správných Doplňovací otázka s vlastní odpovědí Textová otázka RespBoxTxt Matematická otázka RespBoxMath Testy Testy s okamžitou zpětnou vazbou Prostředí oQuestion Pouze! pro doplňovací otázky (textové a matematické pole). Prostředí shortquiz nebo shortquiz* Testy s celkovým vyhodnocením až na konci Prostředí quiz nebo quiz* Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Opakování Sazba Sazba prostředí oQuestion Textová otázka \begin{oQuestion}{JmenoOtazky} ... zadání otázky ... \RespBoxTxt{...}{...}{...}{odpoved} \CorrAnsButton{odpoved}\sqTallyBox\sqClearButton \end{oQuestion} Matematická otázka \begin{oQuestion}{JmenoOtazky} ... zadání otázky ... \RespBoxMath{vysledek}(promenne){4}{.0001}{...[0,1]...} \CorrAnsButton{vysledek}\sqTallyBox\sqClearButton \end{oQuestion} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Opakování Sazba Sazba testu Shortquiz \begin{shortquiz}[JmenoTestu] ... text ... \begin{questions} % začátek otázek \item ... zadání otázky ... \begin{answers}{pocet-sloupcu} % začátek nabízených odp. ... \Ans0 chybná odpověď & % oddělení odpovědi ... % (jako buňky v tabulce) \Ans1 správná odpověď & ... \end{answers} % konec seznamu odpovědí \item ... % začátek další otázky ... \end{questions} % konec otázek \end{shortquiz} % konec shortquizu Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Opakování Sazba Sazba testu Shortquiz s Choices \begin{shortquiz}[JmenoTestu] ... text ... \begin{questions} % začátek otázek \item ... zadání otázky ... \begin{answers}{pocet-sloupcu} % začátek nabízených odp. \bChoices[pocet-sloupcu] % začátek výčtu možností ... \Ans0 chybná odpověď \eAns % ukončení odpovědi ... \Ans1 správná odpověď \eAns ... \eChoices % konec výčtu možností \end{answers} % konec seznamu odpovědí \item ... % začátek další otázky \end{questions} % konec otázek \end{shortquiz} % konec shortquizu Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Opakování Sazba Sazba testu Shortquiz s Choices pocet-sloupcu, povinný parametre prostředí answers, udává počet sloupců, do kterých se vypíšou jednotlivé možnosti: pocet-sloupcu = 1 . . . možnosti budou v jednom sloupci pocet-sloupcu > 1 . . . prostředí answers použije prostředí tabular s p{}1 nastavením sloupců. U prostředí Choices je počet sloupců volitelným parametrem. Neuvedeme-li jej, možnosti se vysázejí do tolika sloupců, kolik je uvedeno u answers. Jinak to může vypadat například takto: \begin{answers}{4} % 4 sloupce možných odpovědí \bChoices[2] % pro možnosti využijeme první 2 ... 1 paragraph column with text vertically aligned at the top Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Opakování Sazba Sazba testu Quiz \begin{quiz}{JmenoTestu} ... text ... \begin{questions} % začátek otázek \begin{answers}{pocet-sloupcu} % začátek nabízených odp. \bChoices[pocet-sloupcu] % začátek výčtu možností ... \Ans[body]{0} chybná odpověď \eAns % ukončení odpovědi ... \Ans[body]{1} správná odpověď \eAns ... \eChoices % konec výčtu možností \end{answers} % konec seznamu odpovědí \item\PTs{body} ... další otázky ... \end{questions} % konec otázek \end{quiz} % konec quizu Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Opakování Sazba Sazba testu Quiz – pokračování \begin{quiz}{JmenoTestu} ... obsah viz. předchozí slide ... \end{quiz} % konec quizu \eqButton[\CA{Výsledky}]\currQuiz % Tlačítko "Oprava" Počet správných odpovědí: \ScoreField\currQuiz \\ Získané body: \PointsField\currQuiz \\ Procentuální úspěšnost: \PercentField\currQuiz \\ Správná odpověď: \AnswerField\currQuiz Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textové a matematické pole – syntaxe Práce s interaktivními testy v AcroTEXu (balíček exerquiz) 2. Textové a matematické pole – syntaxe Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textové a matematické pole – syntaxe Příkaz RespBoxTxt Zápis (syntaxe) textového pole Pole pro zápis textového řetězce jako odpověď na danou otázku má celkem 5 parametrů, z toho tři povinné (vyznačeny červeně) a 2 volitelné, podrobněji (aeb str. 105): \RespBoxTxt[#1]#2#3[#4]#5 #1 Volitelný parametr upravující vzhled tlačítka „Oprava“. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textové a matematické pole – syntaxe Příkaz RespBoxTxt Zápis (syntaxe) textového pole Pole pro zápis textového řetězce jako odpověď na danou otázku má celkem 5 parametrů, z toho tři povinné (vyznačeny červeně) a 2 volitelné, podrobněji (aeb str. 105): \RespBoxTxt[#1]#2#3[#4]#5 #1 Volitelný parametr upravující vzhled tlačítka „Oprava“. #2 Určuje, jak se bude filtrovat uživatelem zadaný text: Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textové a matematické pole – syntaxe Příkaz RespBoxTxt Zápis (syntaxe) textového pole Pole pro zápis textového řetězce jako odpověď na danou otázku má celkem 5 parametrů, z toho tři povinné (vyznačeny červeně) a 2 volitelné, podrobněji (aeb str. 105): \RespBoxTxt[#1]#2#3[#4]#5 #1 Volitelný parametr upravující vzhled tlačítka „Oprava“. #2 Určuje, jak se bude filtrovat uživatelem zadaný text: -1 text se nefiltruje Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textové a matematické pole – syntaxe Příkaz RespBoxTxt Zápis (syntaxe) textového pole Pole pro zápis textového řetězce jako odpověď na danou otázku má celkem 5 parametrů, z toho tři povinné (vyznačeny červeně) a 2 volitelné, podrobněji (aeb str. 105): \RespBoxTxt[#1]#2#3[#4]#5 #1 Volitelný parametr upravující vzhled tlačítka „Oprava“. #2 Určuje, jak se bude filtrovat uživatelem zadaný text: -1 text se nefiltruje 0 všechna písmena se převedou na malá, odstraní se mezery a nepísmenné znaky Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textové a matematické pole – syntaxe Příkaz RespBoxTxt Zápis (syntaxe) textového pole Pole pro zápis textového řetězce jako odpověď na danou otázku má celkem 5 parametrů, z toho tři povinné (vyznačeny červeně) a 2 volitelné, podrobněji (aeb str. 105): \RespBoxTxt[#1]#2#3[#4]#5 #1 Volitelný parametr upravující vzhled tlačítka „Oprava“. #2 Určuje, jak se bude filtrovat uživatelem zadaný text: -1 text se nefiltruje 0 všechna písmena se převedou na malá, odstraní se mezery a nepísmenné znaky 1 všechna písmena se převedou na malá a odstraní se mezery Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textové a matematické pole – syntaxe Příkaz RespBoxTxt Zápis (syntaxe) textového pole Pole pro zápis textového řetězce jako odpověď na danou otázku má celkem 5 parametrů, z toho tři povinné (vyznačeny červeně) a 2 volitelné, podrobněji (aeb str. 105): \RespBoxTxt[#1]#2#3[#4]#5 #1 Volitelný parametr upravující vzhled tlačítka „Oprava“. #2 Určuje, jak se bude filtrovat uživatelem zadaný text: -1 text se nefiltruje 0 všechna písmena se převedou na malá, odstraní se mezery a nepísmenné znaky 1 všechna písmena se převedou na malá a odstraní se mezery 2 odstraní se mezery Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textové a matematické pole – syntaxe Příkaz RespBoxTxt Zápis (syntaxe) textového pole Pole pro zápis textového řetězce jako odpověď na danou otázku má celkem 5 parametrů, z toho tři povinné (vyznačeny červeně) a 2 volitelné, podrobněji (aeb str. 105): \RespBoxTxt[#1]#2#3[#4]#5 #1 Volitelný parametr upravující vzhled tlačítka „Oprava“. #2 Určuje, jak se bude filtrovat uživatelem zadaný text: -1 text se nefiltruje 0 všechna písmena se převedou na malá, odstraní se mezery a nepísmenné znaky 1 všechna písmena se převedou na malá a odstraní se mezery 2 odstraní se mezery #3 Nastavuje vyhodnocení správnosti při porovnání s autorskou odpovědí: Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textové a matematické pole – syntaxe Příkaz RespBoxTxt Zápis (syntaxe) textového pole Pole pro zápis textového řetězce jako odpověď na danou otázku má celkem 5 parametrů, z toho tři povinné (vyznačeny červeně) a 2 volitelné, podrobněji (aeb str. 105): \RespBoxTxt[#1]#2#3[#4]#5 #1 Volitelný parametr upravující vzhled tlačítka „Oprava“. #2 Určuje, jak se bude filtrovat uživatelem zadaný text: -1 text se nefiltruje 0 všechna písmena se převedou na malá, odstraní se mezery a nepísmenné znaky 1 všechna písmena se převedou na malá a odstraní se mezery 2 odstraní se mezery #3 Nastavuje vyhodnocení správnosti při porovnání s autorskou odpovědí: 1 musí být absolutní shoda Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textové a matematické pole – syntaxe Příkaz RespBoxTxt Zápis (syntaxe) textového pole Pole pro zápis textového řetězce jako odpověď na danou otázku má celkem 5 parametrů, z toho tři povinné (vyznačeny červeně) a 2 volitelné, podrobněji (aeb str. 105): \RespBoxTxt[#1]#2#3[#4]#5 #1 Volitelný parametr upravující vzhled tlačítka „Oprava“. #2 Určuje, jak se bude filtrovat uživatelem zadaný text: -1 text se nefiltruje 0 všechna písmena se převedou na malá, odstraní se mezery a nepísmenné znaky 1 všechna písmena se převedou na malá a odstraní se mezery 2 odstraní se mezery #3 Nastavuje vyhodnocení správnosti při porovnání s autorskou odpovědí: 1 musí být absolutní shoda 0 stačí, aby uživatelská odpověď obsahovala jako podřetězec některou ze správných odpovědí Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textové a matematické pole – syntaxe Vlastní zápis RespBoxTxt – zjednodušení Zápis (syntaxe) textového pole #4 Volitelný parametr určující místo určení podrobného řešení. Jestliže tento parametr použijeme, musí za otázkou následovat její podrobné řešení uzavřené v prostředi solution. Zadat jej můžeme jako [JednoznacneJmenoMistaUrceni] nebo ∗. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textové a matematické pole – syntaxe Vlastní zápis RespBoxTxt – zjednodušení Zápis (syntaxe) textového pole #4 Volitelný parametr určující místo určení podrobného řešení. Jestliže tento parametr použijeme, musí za otázkou následovat její podrobné řešení uzavřené v prostředi solution. Zadat jej můžeme jako [JednoznacneJmenoMistaUrceni] nebo ∗. #5 Udává počet správných variant. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textové a matematické pole – syntaxe Vlastní zápis RespBoxTxt – zjednodušení Zápis (syntaxe) textového pole #4 Volitelný parametr určující místo určení podrobného řešení. Jestliže tento parametr použijeme, musí za otázkou následovat její podrobné řešení uzavřené v prostředi solution. Zadat jej můžeme jako [JednoznacneJmenoMistaUrceni] nebo ∗. #5 Udává počet správných variant. <> Za posledním parametrem následuje výčet alternativ správné odpovědi. Můžeme použít i slova s českou diakritikou. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textové a matematické pole – syntaxe Vlastní zápis RespBoxTxt – zjednodušení Zápis (syntaxe) textového pole #4 Volitelný parametr určující místo určení podrobného řešení. Jestliže tento parametr použijeme, musí za otázkou následovat její podrobné řešení uzavřené v prostředi solution. Zadat jej můžeme jako [JednoznacneJmenoMistaUrceni] nebo ∗. #5 Udává počet správných variant. <> Za posledním parametrem následuje výčet alternativ správné odpovědi. Můžeme použít i slova s českou diakritikou. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textové a matematické pole – syntaxe Vlastní zápis RespBoxTxt – zjednodušení Zápis (syntaxe) textového pole #4 Volitelný parametr určující místo určení podrobného řešení. Jestliže tento parametr použijeme, musí za otázkou následovat její podrobné řešení uzavřené v prostředi solution. Zadat jej můžeme jako [JednoznacneJmenoMistaUrceni] nebo ∗. #5 Udává počet správných variant. <> Za posledním parametrem následuje výčet alternativ správné odpovědi. Můžeme použít i slova s českou diakritikou. Vlastní zápis textového pole \def\tf#1{% \setlength{\fboxrule}{0pt}\setlength{\fboxsep}{1bp}\fbox{% \RespBoxTxt[\rectW{.5in}]{0}{0}{1}{#1}}} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textové a matematické pole – syntaxe Příkaz RespBoxMath Zápis (syntaxe) matematického pole Pole pro zápis matematické odpovědi má celkem 10 parametrů, pět povinných (vyznačeny červeně) a pět volitelných (není nutné je vždy zadávat), podrobněji (aeb str. 102): \RespBoxMath[#1]#2(#3)[#4]#5#6#7#8[#9]*#10 #1 Můžeme upravovat tlačítko „Oprava“ př. [\rectW{.5in}\CA{Jmeno}\textSize{0}] Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textové a matematické pole – syntaxe Příkaz RespBoxMath Zápis (syntaxe) matematického pole Pole pro zápis matematické odpovědi má celkem 10 parametrů, pět povinných (vyznačeny červeně) a pět volitelných (není nutné je vždy zadávat), podrobněji (aeb str. 102): \RespBoxMath[#1]#2(#3)[#4]#5#6#7#8[#9]*#10 #1 Můžeme upravovat tlačítko „Oprava“ př. [\rectW{.5in}\CA{Jmeno}\textSize{0}] #2 Správna odpověď – číslo nebo funkce jedné či více proměnných. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textové a matematické pole – syntaxe Příkaz RespBoxMath Zápis (syntaxe) matematického pole Pole pro zápis matematické odpovědi má celkem 10 parametrů, pět povinných (vyznačeny červeně) a pět volitelných (není nutné je vždy zadávat), podrobněji (aeb str. 102): \RespBoxMath[#1]#2(#3)[#4]#5#6#7#8[#9]*#10 #1 Můžeme upravovat tlačítko „Oprava“ př. [\rectW{.5in}\CA{Jmeno}\textSize{0}] #2 Správna odpověď – číslo nebo funkce jedné či více proměnných. #3 Definice nezávislých proměnných (pozor! zápis v kulatých závorkách). Implicitní nastavení je x. Pokud se jedná o více proměnných, tyto pak specifikovat musíme a to takto: Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textové a matematické pole – syntaxe Příkaz RespBoxMath Zápis (syntaxe) matematického pole Pole pro zápis matematické odpovědi má celkem 10 parametrů, pět povinných (vyznačeny červeně) a pět volitelných (není nutné je vždy zadávat), podrobněji (aeb str. 102): \RespBoxMath[#1]#2(#3)[#4]#5#6#7#8[#9]*#10 #1 Můžeme upravovat tlačítko „Oprava“ př. [\rectW{.5in}\CA{Jmeno}\textSize{0}] #2 Správna odpověď – číslo nebo funkce jedné či více proměnných. #3 Definice nezávislých proměnných (pozor! zápis v kulatých závorkách). Implicitní nastavení je x. Pokud se jedná o více proměnných, tyto pak specifikovat musíme a to takto: vymezit jako seznam v abecedním pořadí př. (xyz) nebo Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textové a matematické pole – syntaxe Příkaz RespBoxMath Zápis (syntaxe) matematického pole Pole pro zápis matematické odpovědi má celkem 10 parametrů, pět povinných (vyznačeny červeně) a pět volitelných (není nutné je vždy zadávat), podrobněji (aeb str. 102): \RespBoxMath[#1]#2(#3)[#4]#5#6#7#8[#9]*#10 #1 Můžeme upravovat tlačítko „Oprava“ př. [\rectW{.5in}\CA{Jmeno}\textSize{0}] #2 Správna odpověď – číslo nebo funkce jedné či více proměnných. #3 Definice nezávislých proměnných (pozor! zápis v kulatých závorkách). Implicitní nastavení je x. Pokud se jedná o více proměnných, tyto pak specifikovat musíme a to takto: vymezit jako seznam v abecedním pořadí př. (xyz) nebo oddělit čárkami př. (x, y, n) a případně určit jejich typ př. (r : x, r : y, i : n), kde „r“ je reálná proměnná (implicitní nastavení) a „i“ je celé číslo. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textové a matematické pole – syntaxe Příkaz RespBoxMath Zápis (syntaxe) matematického pole #4 Místo určení pro podrobné řešení otázky. Pokud daná matematická otázka má podrobné řešení (zapsano v prostředí solution) a tento parametr neurčíme, pak se řešení vysází hned za otázkou. Zadat jej můžeme jako: Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textové a matematické pole – syntaxe Příkaz RespBoxMath Zápis (syntaxe) matematického pole #4 Místo určení pro podrobné řešení otázky. Pokud daná matematická otázka má podrobné řešení (zapsano v prostředí solution) a tento parametr neurčíme, pak se řešení vysází hned za otázkou. Zadat jej můžeme jako: [JednoznacneJmenoMistaUrceni] nebo Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textové a matematické pole – syntaxe Příkaz RespBoxMath Zápis (syntaxe) matematického pole #4 Místo určení pro podrobné řešení otázky. Pokud daná matematická otázka má podrobné řešení (zapsano v prostředí solution) a tento parametr neurčíme, pak se řešení vysází hned za otázkou. Zadat jej můžeme jako: [JednoznacneJmenoMistaUrceni] nebo ∗. V tomto případě se místo určení pojmenuje automaticky. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textové a matematické pole – syntaxe Příkaz RespBoxMath Zápis (syntaxe) matematického pole #4 Místo určení pro podrobné řešení otázky. Pokud daná matematická otázka má podrobné řešení (zapsano v prostředí solution) a tento parametr neurčíme, pak se řešení vysází hned za otázkou. Zadat jej můžeme jako: [JednoznacneJmenoMistaUrceni] nebo ∗. V tomto případě se místo určení pojmenuje automaticky. #5 Počet bodů, ve kterých se bude počítat a porovnávat autorská a uživatelská odpověď. Obvykle stačí 3 či 4 body k ověření správnosti. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textové a matematické pole – syntaxe Příkaz RespBoxMath Zápis (syntaxe) matematického pole #4 Místo určení pro podrobné řešení otázky. Pokud daná matematická otázka má podrobné řešení (zapsano v prostředí solution) a tento parametr neurčíme, pak se řešení vysází hned za otázkou. Zadat jej můžeme jako: [JednoznacneJmenoMistaUrceni] nebo ∗. V tomto případě se místo určení pojmenuje automaticky. #5 Počet bodů, ve kterých se bude počítat a porovnávat autorská a uživatelská odpověď. Obvykle stačí 3 či 4 body k ověření správnosti. #6 Přesnost porovnání obou hodnot (autorské a uživatelské odpovědi) v příslušném bodě. Přesnost zadáváme jako nezáporné číslo. Hodnota 0 je automaticky nahrazována velmi malým pozitivním číslem. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textové a matematické pole – syntaxe Příkaz RespBoxMath Zápis (syntaxe) matematického pole #7 a #8 Udává interval, ze kterého se budou vybírat body pro ověření správnosti. Interval můžeme definovat dvěma způsoby: 1 #7 udává dolní mez a #8 horní mez intervalu 2 Použijeme pouze parametr #7 ve standardní intervalové notaci [a, b]. Pokud má otázka více proměnných, oddělíme jednotlivé intervaly znakem x.Např. pro tři proměnné definujeme intervaly jako [0, 2]x[1, 2]x[3, 4]. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textové a matematické pole – syntaxe Příkaz RespBoxMath Zápis (syntaxe) matematického pole #7 a #8 Udává interval, ze kterého se budou vybírat body pro ověření správnosti. Interval můžeme definovat dvěma způsoby: 1 #7 udává dolní mez a #8 horní mez intervalu 2 Použijeme pouze parametr #7 ve standardní intervalové notaci [a, b]. Pokud má otázka více proměnných, oddělíme jednotlivé intervaly znakem x.Např. pro tři proměnné definujeme intervaly jako [0, 2]x[1, 2]x[3, 4]. V tuto chvíli již známe všechny povinné argumenty, matematické pole tedy můžeme zapsat např. jako \RespBoxMath{odpoved}{4}{.001}{[0,1]} \RespBoxMath{odpoved s promennou t}(t){4}{.001}{[0,1]} \RespBoxMath{odpoved s promennymi x, y a z} (xyz){4}{.001}{[0,1]x[0,1]x[0,1]} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textové a matematické pole – syntaxe Příkaz RespBoxMath Zápis (syntaxe) matematického pole #9 Specifikace porovnávacích funkcí a procedur pro filtrování uživatelské odpovědi (více v aeb-man od str. 142 nebo sarmanova od str. 16). Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textové a matematické pole – syntaxe Příkaz RespBoxMath Zápis (syntaxe) matematického pole #9 Specifikace porovnávacích funkcí a procedur pro filtrování uživatelské odpovědi (více v aeb-man od str. 142 nebo sarmanova od str. 16). Př. porovnávací funkce indefCompare, která zajistí vyhodnocení nejednoznačných odpovědí např. integrál (nejednoznačnost v aditivní konstantě): $ \displaystyle \int \sin x\,\D x = \RespBoxMath{-cos(x)}{4}{.0001}{[0,1]}[indefCompare]$ Pozor! abychom mohli danou funkci použít, musíme v hlavičce dokumentu uvést \usepackage[indefIntegral]{dljslib}. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textové a matematické pole – syntaxe Příkaz RespBoxMath Zápis (syntaxe) matematického pole #9 Specifikace porovnávacích funkcí a procedur pro filtrování uživatelské odpovědi (více v aeb-man od str. 142 nebo sarmanova od str. 16). Př. porovnávací funkce indefCompare, která zajistí vyhodnocení nejednoznačných odpovědí např. integrál (nejednoznačnost v aditivní konstantě): $ \displaystyle \int \sin x\,\D x = \RespBoxMath{-cos(x)}{4}{.0001}{[0,1]}[indefCompare]$ Pozor! abychom mohli danou funkci použít, musíme v hlavičce dokumentu uvést \usepackage[indefIntegral]{dljslib}. Př. vstupního filtru DecimalsOnly (volba limitArith balíčku dljslib), který v odpovědi akceptuje pouze celé či desetinné číslo: $ 2.3 + 4.5 = \RespBoxMath{6.8}{1}{.0001}{[0,1]} [{priorParse: DecimalsOnly }]$ Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textové a matematické pole – syntaxe Příkaz RespBoxMath Zápis (syntaxe) matematického pole #10 Určuje jméno JavaScript funkce, která bude vyhodnocovat uživatelskou odpověď. Pozor! Před tímto parametrem musí být uvedena ∗. Daná funkce je potřeba zavolat také jako parametr balíčku dljslib (podrobněji aeb-man str. 137). Např. díky funkci ProcRespEq (a volbě \usepackage[equaiton]{dljslib} v hlavičce dokumentu můžeme jako odpověď zadat rovnici: \RespBoxMath{y = 4 * x - 3}(xy){4}{.0001} {[0,1]x[0,1]}*{ProcRespEq} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textové a matematické pole – syntaxe Vlastní zápis RespBoxMath – zjednodušení Vlastní zápis matematického pole % mf{odpoved} \def\mf#1{% \setlength{\fboxrule}{0pt}\setlength{\fboxsep}{1bp}\fbox{% \RespBoxMath[\rectW{.5in}]{#1}{1}{.0001}{[0,1]}}} % mfj[velikost]{odpoved}{promenna} \def\mfj[#1]#2#3{% \setlength{\fboxrule}{0pt}\setlength{\fboxsep}{1bp}\fbox{% \RespBoxMath[\rectW{#1}]{#2}(#3){4}{.0001}{[0,1]}}} % mfjSoln[velikost]{odpoved}{promenna} \def\mfjSoln[#1]#2#3{% \setlength{\fboxrule}{0pt}\setlength{\fboxsep}{1bp}\fbox{% \RespBoxMath[\rectW{#1}]{#2}(#3)*{4}{.0001}{[0,1]}}} Čtvrtý parametr je ∗ – místo určení případného podrobného řešení. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Vnořené otázky Práce s interaktivními testy v AcroTEXu (balíček exerquiz) 3. Vnořené otázky (podotázky) Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Vnořené otázky Vnořené otázky (podotázky) Pojem funkce 1. Vypočítejte funkční hodnoty funkce f (x, y) = arcsin x y + cos π y . (a) f (1, 1) = (b) f ( √ 3, 2) = (c) f (2, 4) = (d) f (3 √ 2, 6) = (e) f (t, t) = Počet správných odpovědí: Správná odpověď: Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Vnořené otázky Vnořené otázky (podotázky) Sazba předchozího testu: \titleQuiz{Pojem funkce} \begin{quiz*}{QzFce} \begin{questions} \multipartquestion \item Vypočítejte ... \begin{questions} \item $f(1,1)=$ \mf{pi/2-1} \CorrAnsButton{pi/2-1} ... \item $f(t, t)=$ \mfj[.5in]{pi/2+cos(pi/t)}{t} \CorrAnsButton{pi/2+cos(pi/t)} \end{questions} \end{questions} \end{quiz*}\:\eqButton[\CA{Výsledky}]\currQuiz\\ Počet správných odpovědí: \ScoreField\currQuiz Správná odpověď: \AnswerField\currQuiz Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Podrobné řešení otázek Práce s interaktivními testy v AcroTEXu (balíček exerquiz) 4. Podrobné řešení Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Podrobné řešení otázek Podrobné řešení u otázek s výběrem možností Podrobné řešení u otázek s výběrem možností Prostředí quiz* Znáte tvůrce TEXu? Knuth Lamport Carlisle Rathz Prostředí shortquiz* Znáte tvůrce TEXu? Knuth Lamport Carlisle Rathz Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Podrobné řešení otázek Podrobné řešení u otázek s výběrem možností Podrobné řešení u otázek s výběrem možností \begin{quiz*}{qzTeXl} Znáte tvůrce \TeX{}u? \begin{answers}[knuth]4 \Ans1 Knuth &\Ans0 Lamport &\Ans0 Carlisle &\Ans0 Rathz \end{answers} \begin{solution} \par \noindent Ano, Donald Ervin Knuth... \end{solution} \end{quiz*}\quad\ScoreField\currQuiz\eqButton\currQuiz Všimněte si, že jsme museli kromě prostředí solution (které následuje hned za prostředím answers) uvést také volitelný parametr [knuth]. Hodnotou tohoto parametru je jednoznačné jméno místa určení pro řešení otázky daného kvízu. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Podrobné řešení otázek Podrobné řešení u otázek s výběrem možností Podrobné řešení u textové či matematické otázky 1. Je rovnice y (x) − 2xy(x) + (y )2(x) = 0 diferenciální rovnice? Pokud ano, doplňte její řád, jinak zapiště "0". 2. Derivujte d dx sin2 (x) = Správná odpověď: Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Podrobné řešení otázek Podrobné řešení u otázek s výběrem možností Sazba předchozího testu: \begin{quiz}{JednoznacneJmeno} \begin{questions} \item Je rovnice ... \RespBoxTxt[\rectW{1.5cm}\Q{1}]{2}{0}∗{1}{3} \CorrAnsButton{Diferenciální rovnice 3. rádu.} \begin{solution} V dané rovnici ... \end{solution} \item Derivujte ... \RespBoxMath{2*sin(x)*cos(x)}∗{4}{.0001}{[0,1]} \CorrAnsButton{2*sin(x)*cos(x)} \begin{solution} Derivujeme ... \end{solution} \end{questions} \end{quiz}\ScoreField[\rectW{1.2in}]\currQuiz \eqButton\currQuiz Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Podrobné řešení otázek Podrobné řešení u otázek s výběrem možností Některé otázky v testu je vhodné doplnit podrobnějším řešením. Abychom odlišili otázky, které mají podrobné řešení, mají tyto zelené orámování kolem tlačítka Ans a tím nás upozorňují na proklik k řešení. K němu se dostaneme kliknutím (Shift + klik) na tlačítko Ans. Místo určení pro řešení určuje čtvrtý parametr #4 matematické (\RespBoxMath) a textové (\RespBoxTxt) otázky. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Bodování a hodnocení testů Práce s interaktivními testy v AcroTEXu (balíček exerquiz) 5. Hodnocení testů Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Bodování a hodnocení testů Bodování O bodování má smysl hovořit pouze v prostředí Quiz. Body přidělíme příkazem \PTs{hodnota}, který následuje hned za \item. Zobrazení bodů, které: je možno získat – v hlavičce dokumentu uvedeme příkaz \PTsHook{[\eqPTs\text{b.}]} jsme získali – příkaz \showCreditMarkup, který povolí zobrazení získaných bodů u každé otázky. Implicitně je za počtem bodů uvedena zkratka pts. Tuto můžeme přejmenovat na české „b“ příkazem \ptsLabel{b}. Vhodné především pokud se test skládá z různě bodovaných otázek. Tento příkaz můžeme uvést v záhlaví dokumentu nebo před testem. Zobrazování bodů zpětně zakáže příkaz \hideCreditMarkup. \negPointsAllowed. . . povolení záporných bodů (lze uvádět jen u otázek s výběrem možností) Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Bodování a hodnocení testů Vyhodnocení 1 správná odpověď označena zelenou fajfkou . 2 správné zodpovězení označeno zelenou tečkou G, nesprávné červeným křížkem . 3 pokud byla doplňovací otázka (či podotázka) zodpovězena správně, rámeček zezelená, jinak zčervená. Hodnotící pole: Počet správných odpovědí: \ScoreField\currQuiz Získané body: PointsField\currQuiz Procentuální úspěšnost: \PercentField\currQuiz Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textová a matematická otázka – shrnutí všech možností Práce s interaktivními testy v AcroTEXu (balíček exerquiz) 6. Textová a matematická otázka – shrnutí Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Textová a matematická otázka – shrnutí všech možností Textová a matematická otázka – shrnutí všech možností Skupinová matematická či textová otázka (sdružování odpovědí), sazba viz. Odpovedni-pole-podrobneji.pdf \item\PTs{body} % Body celkem Zadani otazky\\ \begin{mathGrp}\PTs*{1}% 1 bod každé podotázce \mfj[.7in]{1odpoved}{x} a \mfj[.7in]{2odpoved} \end{mathGrp}\CorrAnsButtonGrp{1odpoved,2odpoved} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Obrázky v testech Práce s interaktivními testy v AcroTEXu (balíček exerquiz) 6. Začlenění obrázků do testů Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Obrázky v testech Pojem funkce Na základě grafu funkce vyberte graf jejích vrstevnic. (a) 1 −1 −2 20 3 1 x 0 2 −2 −1 y −3 (b) −0,8 −3,2 2,4 −1,6 −4,0 4,0 −4,0 0,8 y −3,2 −2,4 2,4 1,6 −0,8 0,0 −2,4 4,0 x 0,8 3,20,0 3,2 1,6−1,6 (c) 3,2 0,0 y 0,8 1,6 x 2,4 0,0 4,0 4,0 −2,4 −1,6−2,4 −0,8 −3,2 −1,6 −4,0 −0,8 −4,0 0,8−3,2 2,4 1,6 3,2 Počet správných odpovědí: Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Obrázky v testech Začlenění obrázků do testů – sazba pomocí minipage \begin{answers}{3} \bChoices \Ans[1]{1} \begin{minipage}{.27\textwidth} \includegraphics[width=\textwidth]{obr1.pdf} \end{minipage}% \eAns \Ans{0} \begin{minipage}{.27\textwidth} \includegraphics[width=\textwidth]{obr2.pdf} \end{minipage}% \eAns \Ans{0} \begin{minipage}{.27\textwidth} \includegraphics[width=\textwidth]{obr3.pdf} \end{minipage}% \eAns \eChoices \end{answers} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Řešení kvízů Řešení kvízu: Prostředí quiz: Ano, Donald Ervin Knuth (* 10. 1. 1938 Milwaukee, Wisconsin, USA) přední informatik a emeritní profesor na Stanfordově univerzitě je autorem typografického systémů TEX. Obrázek převzat z Wikipedie. Zpět na otázky Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Řešení kvízů Řešení kvízu: Prostředí shortquiz: Ano, Donald Ervin Knuth (* 10. 1. 1938 Milwaukee, Wisconsin, USA) přední informatik a emeritní profesor na Stanfordově univerzitě je autorem typografického systémů TEX. Obrázek převzat z Wikipedie. Zpět na otázky Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Řešení kvízů Řešení kvízu: V dané rovnici y (x) − 2xy(x) + (y )2(x) = 0 vystupuje funkce y(x) spolu se svými derivacemi y (x) a y (x). Nejvyšší stupeň derivace je tři, diferenciální rovnice je tedy třetího řádu. Zpět na otázky Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – část 2. Řešení kvízu: Derivujeme složenou funkci sin2 (x) podle x, nejdříve tedy druhou mocninu, následně goniometrickou funkci sin(x). Zpět na otázky