PŘEDNÁŠKY O PŮDĚ Zdeněk Máčka Lekce1 Půdy kolem nás Anotace předmětu nCílem předmětu je podat úvod do problematiky pedologie, seznámit se stavebními složkami půdy, půdními vlastnostmi a procesy půdní geneze. Dále podat přehled o hlavních světových a domácích systémech půdní klasifikace a geografickém rozšíření půdních typů. Nakonec vysvětlit úlohu půdy v globálním ekosystému a objasnit procesy degradace půdy a způsoby její ochrany. Sylabus předmětu 1.Půdy kolem nás (přednáška č. 1) 2.Stavební složky půdy (přednášky č. 2 a 3) 3.Půdní vlastnosti (přednášky č. 4 a 5) 4.Vznik a tvorba půd (přednáška č. 6) 5.Klasifikace půd (přednášky č. 7 až 8) 6.Zákonitosti geografického rozšíření půd (přednáška č. 9) 7.Degradace půd: půdní eroze (přednáška č. 10) Studijní literatura nTomášek, M. (2000): Půdy České republiky. ČGÚ, Praha, 67 s. nŠarapatka, B. (1996): Pedologie. Vydavatelství UP, Olomouc, 235 s. nMičian, Ľ. (1986): Pedogeografie. In: Horník, S. – Fyzická geografie II. SPN, Praha, s. 109 – 196. „zelený horník“ nHynek, A. (1984): Pedogeografie. SPN, Praha, 316 s. nSmolíková, L. (1982): Pedologie I+II. SPN, Praha, 129 + 294 s. Předpoklady pro absolvování předmětu nPopis půdního profilu (půdní sonda), aktivita v laboratoři, exkurze. nPísemná zkouška n řádné termíny: …, … n opravný termín: … Půdy kolem nás nVzduch, voda a půda = život udržující systémy (life-sustaining systems). nRole půdy – rostlinná produkce → živočichové a lidská společnost (potrava, vlákna, plasty). nBudoucnost: půda jako prostředek produkce biomasy pro paliva a výrobu. nCíl: efektivnější a trvale udržitelné využívání půdy. Funkce půdy v ekosystémech nPředpoklad růstu rostlin nSoučást hydrologického cyklu nRecyklační systém nBiotop půdních organizmů nStavební prostředek sejmout Příčiny ničení půdy nPůda = trvale využitelný přírodní zdroj, ≠ obnovitelný zdroj. nPříčiny destrukce půdy: qurbanizace qeroze nPříčiny degradace půdy: qeroze qzasolení qvyčerpání živin qkontaminace O čem je pedologie? nPedologie – řečtina; pedon = země, logos = slovo nPředmět zkoumání = půda, resp. pedosféra. n nPedologie je nauka, která si klade za cíl, objasnit genezi půd, charakterizovat její vlastnosti, stanovit klasifikační systém, zpracovat rozšíření půdních jednotek na zemském povrchu, jakož i určit možnosti hospodářského využití půd. nKlimo 1996 n Dílčí pedologické disciplíny nObecná pedologie: qpedofyzika qpedochemie qpedomineralogie qpedobiologie qpedogeografie qpůdní genetika qpaleopedologie nAplikovaná pedologie: qagropedologie qlesnická pedologie nDalší disciplíny se zájmem o půdu: qhydropedologie qmeliorace a zúrodňování půdy qerodologie nObecná --- aplikovaná (užitá; půdoznalství) Pedologie v systému věd Scan0003 Scan0004 Vztah pedologie a pedogeografie nPedogeografie – disciplína pedologie n Předmět = půda (pedosféra) nPedogeografie – disciplína fyzické geografie n Předmět = fyzickogeografická sféra se zřetelem na půdní pokryv Pedogeografie a její úkoly nPedogeografie = FG disciplína, která se zabývá půdním pokryvem, ke kterému přistupuje z hlediska jeho vztahů k ostatním FG složkám krajiny a z hlediska její prostorové diferenciace. nÚkoly pedogeografie: qstudium geneze (vznik+vývoj) půdního krytu, qstudium půdotvorných faktorů a podmínek a jejich vlivu na pedogenezi, qstudium vztahů mezi půdním krytem a ostatními složkami FG systémů + vztahy mezi půdním krytem a člověkem, qstudium zákonitostí geografického rozšíření půd, qstudium struktury půdního krytu a pedogeografická regionalizace. Definice pedosféry a půdy nPedosféra = samostatný přírodní útvar, který vznikl přeměnou svrchní části zemské kůry působením organizmů na horniny za účasti vzduchu, vody a sluneční radiace. nPůda = libovolný trojrozměrný výřez z pedosféry zahrnující vše mezi extrémy: čerstvá hornina – surový opad. Definice půdy 1.Půda je vše, co tak nazve kompetentní autorita. nFitzpatrick 1971 2.Půdou se rozumí vrstva kypré povrchové zeminy v níž jsou zakořeněny rostliny. nHynek 1984 3.Půda je vodou, vzduchem a organismy prostoupená svrchní vrstva zemské kůry, která se vyvíjí pod vlivem vnějších faktorů a času a je produktem přeměn mineralogických a organických substancí, morfologicky organizovaná a poskytující přírodní prostředí rostlinám, živočichům a člověku. nSmolíková 1988 n Definice půdy - pokračování 4.Půda je prostorově časové kontinuum, složitý polyfunkční otevřený čtyřfázový biotizovaný (oživený) strukturovaný systém pevné fáze, roztoku, plynné fáze a živé hmoty, v povrchové části zvětralin resp. zemin, který je komplexní funkcí matečního materiálu, organismů, klimatu, reliéfu a času s přirozenou úrodností. nHynek 1984 n Pedosféra jako rozhraní geosfér Scan0005 Půda jako otevřený systém nPůda = „paměť“, „zrcadlo“ krajiny. Scan0006 Úrovně strukturní organizace půdy nAtomární úroveň nKrystalo-molekulární úroveň nÚroveň strukturních částic půdy nÚroveň půdního horizontu nÚroveň půdního profilu nÚroveň půdního pokryvu území Scan0007 Zemina – půda – hlína nZemina je povrchová část litosféry narušená zvětráváním. nPůda je přírodní těleso v souvislosti celého půdního profilu, tedy soubor horizontů jako celek v přirozeném uložení v terénu. nHlína je zemina obsahující 20% jílu, 40% prachu a 40% písku. Půda --- sediment nPůdní horizont není sedimentární vrstva, půda není sediment! Scan0008 Dějiny pedologie nStarověká Čína: 4000 BP, Yu – klasifikace půd na základě barvy a zrnitosti. nAntika: Aristoteles, Theophrasthos, Portius Cato, Marcus Terentius Varro, Plinius. nStředověk: Tull, van Helmont; hledání „principu vegetace“. npoč. 19. stol.: Thaer, Liebig; humusová a minerální teorie, období statické pedologie, geologické hledisko. n2. pol. 19. stol.: moderní pedologie, důraz na širší vztahy mezi půdou, geologií, podnebím a vegetací. Dějiny pedologie - pokračování nRuská pedologická škola qSkupina brilantních pedologů kolem V.V. Dokučajeva (1846 – 1903) nPůdní horizonty (A, B, C, D, …) nPůdní typy (černozem, podzol, …) nPedogeneze (půdotvorné faktory: podnebí, vegetace, půdní fauna a flóra, reliéf, matečná hornina a čas) nZákonitosti geografického rozšíření půd n20. stol.: německá škola (Kubiena, Mückenhausen), americká škola (1975 Soil taxonomy). n Dějiny pedologie u nás nPočátky pedologie – 80. léta 19. stol. – Slavík, Kopecký, jejich žáci Novák, Spirhanzl (20. stol.). nPelíšek 1957 – Lesnické půdoznalství n60. léta – KPZP nPočátky pedogeografie – 50. léta - Tarábek