1 Příklad hry Guantánamo Cíle: Kognitivní: Uvědomění si několika různých postojů – tady konkrétně ze strany přímých či nepřímých participantů na problematice základny Guantánamo. Komunikativně kooperativní: Studenti se efektivně zapojí do skupinové práce, srozumitelně prezentují výsledky své práce a dokáží obhájit svůj názor. Postojové: Studenti zaujmou k argumentům jednotlivých stran vlastní postoj. Cílová skupina: Studenti semináře Regionální geografie Amerik, vyučovaném na GÚ PřF MU Počet: ideálně 20 - 25 (reálně ?) Čas a pomůcky: Čas: 1 cvičení (50 minut) Pomůcky: audiovizuální technika, mp3 s kubánskou hudbou, text s úryvky předem vytištěných článků z Internetu, papír s připraveným zadáním úkolu do skupin, balicí papíry, fixy, připínáčky/izolepa či jiné lepítka 1. Evokace – motivační hudba Na úvod požádejte studenty, aby zavřeli oči a plnili další instrukce. Za tlumeného poslechu kubánské hudby je proveďte malou imaginací (5 minut): „Zavřete oči, poslouchejte a vnímejte... Ocitli jsme se v zajateckém táboře Guantánamo…Kdo jsou jeho vězňové, jaký byl jejich osud?“ 2. Uvedení do děje Po skončení poslechu požádejte studenty, jestli by se nechtěli o své dojmy, představy podělit s ostatními (nechejte zaznít asi 3). Pak přečtěte pár citací z novin a různých článků (dá se zjistit předem z Internetu a vytisknout), jako např.: 2 „Zatímco v amerických věznicích má každý obžalovaný i z nejtěžších zločinů právo na styk s obhájcem, s rodinou i na dodržování základních lidských práv, Guantánamo je výjimkou… Prostě typický koncentrační tábor jaké byly nejen v někdejším Sovětském svazu, ale i v Mussoliniho Itálii na Liparských ostrovech , či v hitlerovském Německu…Případ Guantánamo je něco, čím se Bushova administrativa rozhodně nemůže před veřejností doma i ve světě chlubit….“ a položte studentům otázku: Proč? (Proč tomu tak je? Co je příčinou tohoto stavu?) Odpovědi studentů zapisujte na tabuli (3-4 minuty). 3. Vlastní aktivita Rozdělte žáky na 4 skupiny. Každá skupina dostane svou roli a úkol, který mají splnit (10 minut): Amnesty International a další mezinárodní organizace (Mezinárodní Červený kříž…) Jaké jsou vaše argumenty proti věznici Guantánamo? Jakým způsobem se v problematice angažujete, jaký má (=může mít) vaše práce dopad? Představitelé států přijímajících válečné zajatce Jaké jsou vaše argumenty pro (event.proti) přijímání válečných zajatců? Jaké sledujete cíle – humanitární, utilitární…? Představitelé americké vlády a diplomacie Jaké jsou vaše argumenty pro věznici Guantánamo? Jaký je podle vás vztah amerických zájmů k Ženevským konvencím o válečnách zajatcích? Vyvíjí se váš názor na tuto problematiku? Váleční zajatci Jak jste se do Guantánama dostali, jaké máte k dispozici informace – jsou dostačující? Jaké máte vyhlídky do budoucna? Studenti své odpovědi zapíší na připravený balicí papír. 4. Prezentace aktivity žáky Následuje prezentace jednotlivých skupin (celkem 10-12 minut) bez komentáře po každé z nich, postery zůstávají vyvěšeny všem na očích. Případně vyučující zapisuje na tabuli. Po skončení prezentací řekněte studentům, aby se každý sám za sebe (už ne za skupinu) zamyslel nad přednesenými argumenty a položte jim např. otázku typu: „Jaká je podle vás role Guantánama v rámci mezinárodní diplomacie? Kdybyste měli v rukou potřebný mocenský aparát, jak byste vy sami s touto základnou naložili? Jaké jsou možnosti či úskalí „vašeho“ plánu? Následuje diskuze (10 minut). 3 5. Reflexe – metoda volného psaní Řekněte studentům, aby písemně zhodnotili průběh jejich skupinové práce a diskuze, a zamysleli se nad tím, co se jim povedlo a nepovedlo a proč (5 minut). Použijte přitom metodu „volného psaní“, která spočívá v tom, že se nesmí zvednout tužka z papíru a studenti píší spontánní nápady. 6. Výsledky – skupinová práce (doslovný přepis) Amnesty International a další mezinárodní organizace (Mezinárodní Červený kříž…) „vězni nejsou zločinci ani váleční zajatci, nevztahují se na ně zákony USA ani ŽK“ „držení v nelidských podmínkách, porušování základních lidských práv“ „držení neprávoplatně – bez souzení a možnosti dovolat se pomoci – v nejistotě“ „MČK se snaží medializovat problém a vyvinout tak tlak na vládu“ „nezákonné zacházení se zajatci“ „nejsou tam humanitární organizace“ „nemají kontakt s rodinami, právními zástupci“ „zadrženi bez důkazů“ „zadrženi mimo bojové pole“ „mučeni“ „nemají kapesné“ „protestujeme!“ Představitelé států přijímajících válečné zajatce „snaha postarat se o vlastní občany“ „souzeni podle místních zákonů“ „vyšetřování viny“ „nelidské podmínky věznění“ „posílení nenávisti proti USA“ „nedodržení slibu o uzavření veznice“ „zamezení nebezpečí terorismu“ „finanční odměna od USA“ „Ženevské úmluvy“ „etické důvody“ „možnost nezávislého soudu“ „spojenectví s USA“ 4 Představitelé americké vlády a diplomacie „ochrana světa před teroristy“ „teroristé musí být separováni od ostatních vězňů, aby je nestrhli ke spolupráci s Al – Kaidou“ „Ženevské konvence se na ně nevztahují, nejsou váleční zajatci“ „někdo je zavřít musel“ „ano, chtěli jsme to zavřít, aůe oni se vracejí k terorismu“ „nemáme je kam dát“ „boj proti terorismu“ „území mimo USA“ „společenská nebezpečnost“ „nutná izolace (informace)“ „nejsou vojenští zajatci“ „snižujeme stavy vězňů“ Váleční zajatci „mám právo na obhájce, vidět rodinu“ „porušují základní lidská práva a svobody“ „netušíme nic o žalobě ani procesu“ „když jsem se sem dostal, nebyl jsem terorista. Až mne pustí, tak budu!“ „automaticky nás berou za zločince, nefunguje presumpce neviny“ „Američané jsou pokrytci“ „vyhlídky? Nevíme nic“ „vlastně ani nevím, proč tu jsem“ „jednají s námi nelidsky, máme strach“ „chceme být souzeni v naší zemi“