Mexiko Antonín Věžník (podle přednášky Jiřího Vágnera, UK) 26.3.2012 1 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Obecná charakteristika • cca 2 mil km2 (1/10 Latinské Ameriky) – 3.LA a 100 mil obyv. (1/5 LA) –2.LA • na přelomu 18/19. st. 2x větší (Kalifornia, New Mexico, kus Colorada, Arizona, Texas) • 31 federativních států + Federální district (5 regionůSPac, Sev, Centr, MexZ ,JPac), • hranice: 3150 km s USA, 1000km s GUA, 170 km s BEL, 2750 km s Karibikem, 7150 km s Pacifikem, 3000 km délka – 215-1900km šířka • sběrači – 21 000 př.n.l., usídlení-1500 př.n.l. – Olmékové, Toltécové, Mixtékové, Zapotékové, Mayové, Aztékové 26.3.2012 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) 2 j • j 26.3.2012 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů 3 26.3.2012 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) 4 Koloniální období • Cortés-(poslal ho Velasquez-dobyvatel Kuby)-zruinování aztéckého hl. střediska Tenochtitlánu 1519-1521 • 12-15 mil. obyv – 90% snížení indiánů (1650-pod 1 mil.málo černochů (9% otroků LA), • od 19.st. růst-mestizos –20 mil až kolem 1920 –nyní 60% mestici, 30% indiáni, 10% běloši, rasismus jen sociální a kulturní-„nechuť indiánů přizpůsobit se“ • 1535 místokrálovství Nové Španělsko (Karel V.) – formálně celá SA, Yucatán pod Mayi až do 1697 • kolonizace za stříbrem, zlatem, kakao, barviva, indiáni jako PS 26.3.2012 5 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) l • l 26.3.2012 6OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) . • Mesa Central – Zacatecas 1546 – S Mexiko – 3 cesty (kněží,horníci,farmáři) – Z okraj 1. Durango, Chihuahua až misionáři New Mexico 2. Mazapil-Saltillo-Monclova- až San Antonio, 3. Pacific-California x indiánský charakter trop. Části • 90 % katolíci (Nuestra Seňora de Guadalupe), 4% protestanti, 1551-univerzita, války o španělské dědictví- Bourboni • kolektivní zemědělství – hacienda – congregación 1786 nespokojenost kreolů– 12 intendencies přímo pod krále až do 1821 – Estados Unidos, zákaz obchodu přes 3. země, 1808 špan. král abdikoval – Nap. bratr Josef Bonaparte 26.3.2012 7OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů Nezávislost • 1810-1821 – Miguel Hidalgo (Grito de Dolores) – zrušení otroctví, José Morelos (Guanajuato-1/4 světového Ag) • Agustín Iturbide- války za nezávislost – smlouva z Cordoby (24.8.)- monarchisté 5/1822 • 1. císařství-připojení na 2 roky Guatemaly-krize (Guadalupe Victoria)-boj konzervativců a liberálů • 1824 republika – vztah k církvi, USA-emigrace do Texasu-sym. republika Fredonia, Santa Anna pokus o voj. udržení-bitva u Alamo a San Jacinto • 1836-odtržení Texasu-1845 připojení k USA – válka 1846-8obsazení Monterrey a Veracruzu-porážka smlouvou z Guadalupe 1848 - ztráta 40% území, 1853 Santa Anna –prodej části území AR a NM (76 000 km2) za 10 mil USD-projev am.expansionismu (Manifest Destiny – dokonce All Mexico) 26.3.2012 8OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) 26.3.2012 9OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů Občanská válka • liberálové žádají změny-1855 plán z Ayutly-liberální ústava (proti církvi a velkostatkářům) • občanská válka (1857-61)-Benito Juaréz-ústup do Veracruzu – vyrovnání, 1858-přiostření rozdělením majetku církve (zrušení mužských řádů, zestátnění hřbitovů, civilní sňatky)-získání lidu-po vítězství moratorium na zahr. dluh 26.3.2012 10OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) 2.polovina 19. st. • F,E,UK za přispění konzervatistů intervence-rozdílné zájmy (UK ekon., E-obnovení hist. post. x F-nové kontakty s LA), E a UK se stáhly po vyrovnání dluhu, ale • F - 2. císařství –bratr F.J.-Maxmilián Habsburský (1863- 7)-sílilo Prusko v Evropě-F se stáhla (1862 – prohra u Puebly)-bez podpory smrt • liberálové rušili občinové držení půdy-peóni x latifundisté • vojenský porfiriát Díaz (1877-1911 – 35 let se Stroessnerem)-centralismus (Méjico x Mexico), železnice, telegraf, investice ze zahraničí (v těžbě 90% (USA) – kovy, ropa-soc. krize dána recesí USA 26.3.2012 11OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Mexická revoluce (1910-17) • 1905-hlasy pro pozemkovou reformu a intelektuálů proti diktatuře x technokratičtí científicos-1910 liberál statkář Madero -plán ze S.L.Potosí-nové volby-revoluce (do 1917)- podpora venkova - Díaz emigrace-radikální F.Zapata, P.Villa-rev. junta 1911-plán z Ayalyrozdělení 1/3 latifundií- Huerta-puč (probritský), pokus USA (1914) o pomoc, umírněný Carranza x venkovští radikálové neúspěšní v M.City-lev.lib.gen. Obregón-ek. stávky, nespokojenost USA s překračováním hranicPershingova výprava (1916-7) • ústava z Queretára (1917)-8-hod pracovní doba, právo na stávku,pozemková reforma, nerostné bohatství státní (ropa až 1938), prezident jen jeden kandidát x 1 stranainspirace pro LA – smrt Zapaty i Carranzy 26.3.2012 12OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů 1. polovina 20. st. • voj. puč Obregónem-proticírkevní-1927-9povstání kristerů-až pomoc USA, • od 1929 Partido Revolucionario (Nacional) Institucional-pravice,levice L. Cardenas)odbory, ženské vol. právo, prezident jen na 6 let, 1937-azyl Trockému, 1. politik neuznal Mnichov, San Geronimo de Lidice, ejido – státní půda – pozemková reforma, Občinový systém + kolektivní hospodaření drobných rolníkůpodpora půjček, vzdělání, silnic, škol, odběru produktů zestátnění železnic a ropy-konflikt s USA zabráněn 2.sv. válkou, boj proti Franko- režimu • Camacho – 1942-vyhlášení války D+I+JAP, odškodnění USA26.3.2012 13OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů 1945 - 1980 • mexikanizace, industrializace- 50% vládních investic, korupce, infrastruktura, vzdělání, turismus – 60. léta-znárodnění elektráren, 1968 – 1. OH v rozv. zemi (1970,86 – MS fotbal) stud. nepokoje na UNAM (inspirace Kubou)stovky mrtvých • uvědomění si nedostatků-periferní regiony, 40% částečná zaměstnanost, metropolizace (60-90-7x), Portillo (1976-82)-program dem. jednoty-soc. politika, smlouvy s LA (zákaz rozmístění jad. zbraní, hosp. systémy), EHS,RVHP, problém ek. emigrace, • 1960-80 – GDP + 150% - 7% ročně, uvolnění pesa-devalvace, inflace, zadlužení (tab.) 26.3.2012 14OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) 26.3.2012 15OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) 1980 - 1994 • 1983-znárodnění bank,dev. kontrola-půjčky od USA, snížení cen ropy, zvýšený export (závislost) ovoce, zeleniny, květin • + pro Partido de Accion Nacional (PAN) + Revoluční demokratická strana (PRD)- obvinění pravicového Salinase z manipulace voleb (1988-50,3%) reprivatizace bank (státní ropa, pojišťovny, lesy, vysoký státní podíl-doly, doprava, vysílání a nealko), spolupráce ES, růst GDP, snížení dluhu • 1993 nové peso, 1.1. 1994 NAFTA, smlouvy s Chile a Stř. Am.,krize - 1994-zavraždění PŘI kandidáta Colosia Murriety (Salinas prchl na Kubu) –proti korupci • Zedillo-devalvace, další půjčky i od MMF, recese v JV Asii a Evropě, dluh-1/4 GDP, GDP- -5až7%, 26.3.2012 16OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) 1994 • povstání v Chiapasu-indiánské Zapatistické guerillové vojsko nár. osvobození (subcomandante Marcos-neindián)-omezení role PŘI– „Desde la costa hasta la sierra luchamos por la tierra“ vliv Guatemaly, nik. sandinistů, Světlé stezky (Chihuahua-podvýživa, alkoholismus) • rozvoj venkova (min. mzda 6 USD)-1997opozice, GDP +4-7%, školné, 1999 – 160 mld USD dluh-hned za BRA 2000 – smlouva o volném obchodu s EU, 20 000 z GUA • 1.12.2000 Vicente Fox-PAN-1.mimo PRI 26.3.2012 17OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) • vliv USA a evropských mocností – UKželeznice – i v tropech do přístavu Progreso- sisal • těžba- Ag, Au, rtuť, měď (Sonora), olovo,zinek, cín, fluorit, soli, síra, arzén (Aguascalientes, Parral) žel. ruda (Durango), málo uhlí, uran, cín, síra, kazivec, sůl (2.export), D-pivovary, F-spotř. průmysl a obchod, UK a USA ropa u Veracruz, Cotzalhualcos a Tampico, Mazatlán, slábne reg. diverzita (periferní patria chica), centralizace, urbanizace 72% 26.3.2012 18OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) 26.3.2012 19OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) 26.3.2012 20OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Sever • San Luis Potosí-1592-uzel-Mexico+Guadalajara s C.Juarez a Laredo-na sever aridní plató, doly, ranče, SZ-zavlažování, přehrady, zrniny, bavlna, třtina, rýže, vojtěška, zelenina, rajčata, rybaření-sardinky, tuňák, krevety – 3. v LA za Chile a Peru, ejido– bavlna- zasolování • Monterrey 1903-ocelárny, koks, dobrá poloha (3100 km hranic s USA), spotř. průmysl – při hranicích Tijuana nejdynamičtější (750 000), C. Juarez (800 000)- 6. a 7. místo, • od 1965 maquiladora (naturální daň mlynáři)-bezcelní dovoz, levná PS (5x), montáže, export do USA-jen DPH-textilky, elektronika, nábytkářství – 2000 závodů a 0,5 mil. dělníků –3. největší průmysl po naftě a CR, i Japonci (Baja Cal., Saltillo) + zaměstnání i žen 26.3.2012 21OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) 26.3.2012 22 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Sever (2) • infrastruktura (letiště Tijuana-San Diego) x znečištění, soc. problémy, práce dětí, přelidnění, bytová krize, sprawl, 1970-85 – 4-8 mil. emigrantů, 750 000 nelegálních emigrantů ročně(Chicanos), drogy, nyní 8,5 mil emigrantů 3,5 mil.ilegálně), Latinos – 13 % USA (víc než Afroameričané) • nadnárodní firmy – Ford (Chihuahua, Hermosillo), Nissan (Aguasclientes), General Motors (Monterrey), IBM,Whirlpool,Kodak,Caterpillar – high-tech zona s Kalifornií 26.3.2012 23 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) 26.3.2012 24 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) 26.3.2012 25 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Střed • Mesa Central – 60% populace – kukuřice, fazole,chillimestizos – Bajío of Guanajuato – pšenice a zelenina, konzervárny (León-i obuv), V od Puebly (VW-Brouk) – agave (uměle proti migraci dobytka,symbol – i nopál, papír amatl, jehly, špendlíky, 12% mléčné pulque (12%)destilace na mezcal či tequillu), med • MEX – 13% orná půda, 38% pastviny, 25% lesy • Guadalajara + přístav Manzanillo-Queretaro-MexicoPuebla-Veracruz – hlavní osa-megalopole x podporované periferní tradiční umění (dřevo,keramika,měď, Tlaxcala-vlna) • + turismus 26.3.2012 26 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) 26.3.2012 27OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů Mezinárodní příjezdy dle LA regionů LA Reg 199 0 199 5 200 0 200 1 200 2 01/00 02/01 Shar e200 2 Latin Am. 38,4 47,5 57,3 56,2 53.0 -3.1 -6.9 7.6 Carib bean 11.4 14.0 17.2 16.9 16.1 -1.6 -5.0 2.3 Mexic o 17,2 20,2 20,6 20,5 19.7 -4.0 -0.7 2.8 Centr. Am. 1.9 2.6 4.3 4.4 4.7 1.7 6.4 0.7 South Am. 7.9 11.7 15.2 14.4 12.5 -5.0 -13.6 1.8 26.3.2012 28 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Mezinárodní příjezdy dle zemí Country 1990 1995 2002 02/01 02/90 Share/L A Mexico 17,2 20,2 19.7 -0.7 14.5 37.2 Brazil 1.1 2.0 3.8 -20.7 245.5 7.2 Puerto Rico 2.6 3.1 3.1 -13.1 19.2 5.8 Argentin a 1.9 2.3 2.8 7.6 47.4 5.3 Domin.Re p 1.3 1.8 2.8 -2.5 115.4 5.3 Cuba 0.3 0.7 1.7 -4.6 466.7 3.2 Chile 0.9 1.5 1.4 -18.0 55.6 2.6 Jamaica 1.0 1.1 1.3 -0.8 30.0 2.5 Uruguay 1.3 2.0 1.3 -33.5 0.0 2.5 Costa Rica 0.4 0.8 1.1 -1.6 175.0 2.126.3.2012 29OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů Příjmy dle zemí Country Receipts (2000) mil.USD Rec/Exp (2000) Rec/Inh (2000) USD Rec/GDP (2000) % Mexico 8295 1.5 83 1.0 Brazil 4228 1.1 24 0.4 Domin.Rep. 2918 9.7 343 7.7 Argentina 2903 0.7 78 0.8 Puerto Rico 2541 3.1 651 6.7 Jamaica 1333 6.5 494 15.0 Costa Rica 1102 2.4 298 4.2 Colombia 1028 1,0 26 0.4 Peru 1001 1,9 37 0.8 US Virgin Isl. 965 x 8041 53.2 Chile 827 1.0 54 0.4 Uruguay 652 2.0 191 2.3 Barbados 645 7,9 2345 17.026.3.2012 30 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) 26.3.2012 31OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů Nížiny u Mexického zálivu • ropa a zemní plyn– od Tampica (1903-US,UK) po Campeche – 1938 zestátněný PEMEX (inspirace pro BRA,VEN,PER,TrTo,IRA – Petrocaribe, Chavez – idea Petroamerica • – od 1970- V od Campeche,centr. Tabasco, S Chiapas – až 80% exportu – splácení dluhu po krizi, 5% sv. zásob, není v OPEC (jen VEN a EKV) - hlavní ropovod + přes Tehuantepec šíji, ½ zpracovávána-rafinérie u Mexico City-největší znečišťovatel zavřena • elektrárny tep.70% (vodní 20%, jad. 7% - Laguna VerdeVearcaruz, 3% geoterm.), nafta - 1/3 exportu (kovy 10%), zem. výrobky 14% (1970-1/2), elektronika, automobily (85% USA – 2.max.1,5%) • import 77% USA,5% JAP, 4% D, 2% KAN) 26.3.2012 32OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Ciudad de Mexico • Aztékové od 13.st., nejstarší metropole západní polokoule, 1521 – Tenochtitlán –jezero Texcoco - 100 tis. obyv. – patřilo k největším na světě • 1535-centrum místokrálovství Nové Španělsko, baroko • 1840 Američani, bulvár Maxmiliána k hradu, dle Haussmannnovi Paříže • 1900 – 0,5 mil.-živelná expanze – 27 km2 –3% přírůstek • 1950 – 3 mil. – 240 km2 - nyní metr. oblast 25%-50 km od centra (1/3 mimo D.F.), od 2. sv. války budování největší sv. metropole z D.F. do státu Mexico(1500 km2 • 2000 - (60-90 7x)-25 mil. na ploše 2600 km2 5x Praha (hustota 12 000 na 1 km2),26.3.2012 33OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů 26.3.2012 34OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů • 1880 –250 000 obyv. – 27 km2 • roční přírůstek – 3 % • 1950 – 3,5 mil. - 240 km2 • 2003 – 21,2 mil. - 2600 km • ¼ populace Mexika, 50 km od centra, 1/3 mimo Districto Federal (1250 km2) • 30 % HDP, 40 % domácího obchodu, kriminalita, drogy, korupce • 80. léta 20. st. – ¾ mil. nových obyvatel ročně • 5 mil indiánů, 10 % negramotnost, 1/3 „ciudades perdidos“ (Nezahualcoyotl – bývalé jezero – 80 000 obyv./km2 - bez kanalizace • 2260 m pánev – ¼ méně kyslíku, 10 000 továren (chemie, plasty, cement, textil, pivovary, 3 mil. aut– 37 mil. výjezdů denně (9 km/hour) – „Hoy no circula“ Ciudad de Mexico (2) 26.3.2012 35OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů Ciudad de Mexico (3) • metro stanice – Ethiopia –hlava lva, nemocnice Ježíše Nazaratského –nejstarší na západní polokouli, • kriminalita o 50 % za 50 let, 12.12. Svatek Panny Marie Guadelupské – indiánské slavnosti (síla,kultury)+ do katolického kostela (úspěch kristianizace) • Národní autonomní univerzita – 1551-350 000 studentů • korupce – v baru živí policajty + výpalné, ½ Mexičanů pod 135 USD. „To co v Chile a Argentině představovala tvrdá diktatura, zde obstarala korupce x prvek demokracie – i chudák na malém městě může mít vliv, zná-li správného soudce • 10 % Evropanů, 1/3 ryzích Indiánů, „Denní život je oslavou kontrastů“ – Octavio Paz – Nobelovka za literaturu 26.3.2012 36 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Ciudad de Mexico (4) • Zócalo (Plaza Mayor)-katedrála na místě velké pyramidy (nalezen Sluneční kámen,=Aztécký kalendář i sošky) (1573 – 1790) i klasicistní rysy, 1825-prez. dekret na Národní muzeum, 1865 v mincovně-archeologické 1964 nová budova v Bosque de Chapultepec + nejlepší antropolog. muzeum, historické v hradu7km2, Olymp. 1968-Aztécký stadión – 110 000 fotbal. návštěvy, největší býčí aréna na světě San Geronimo de Lidice (neuznán Mnichov) • „V Mexiku se nic neděje, než se něco stane“ (Porfirio Diaz). Když Mex. jednají, pod vlivem okamžiku, vášně. • Tři Mexika: „Na jihu tancují, v centru plánují, na severu pracují.“ 26.3.2012 37 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) • 1985 – zemětřesení – epicentrum 300 km – 10 000 mrtvých • 1993 – smog, cholera, problémy s vodou - uzavření škol, 25 % prům. výkonu – 10 hodin denně, uzavření oceláren a rafinerií, auta na plyn, nové busy a taxi, collectivos • 200 km (160 stanic-3.na světě) tras metra (více než SP,Rio,BA,San,Car), 5 mil. denně- DF - 1/5 jízd-minibusy, busy 1/8, taxi 1/12, auta 1/3, 30 % rozpočtu, 0.15 USD-malá návaznost služeb, strategické plánování, decentralizace (letiště), 1 hod. dojíždění veřejná zeleň, topení na propan, recyklace Cervero, R. (1998) • největší světová univerita (350 000) a corrida • 1. olympiáda v rozvojovém světě (1968), MS ve fotbale (1986) Ciudad de Mexico (5) 26.3.2012 38 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Texcoco Lakes and Ciudad de Mexico 26.3.2012 39OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Ciudad de Mexico 26.3.2012 40 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Plaza Zócalo 26.3.2012 41 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Ciudad de Mexixo – zemětřesení 26.3.2012 42 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) j i 26.3.2012 43 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) 26.3.2012 44 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) 26.3.2012 45 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) 26.3.2012 46OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů 26.3.2012 47OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů i i 26.3.2012 48OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů Jih • dlouho periferie Mixtéků a Zapotekůkukuřice,pšenice,med,vlna – eroze spásáním (Oaxaca)-slabá infrastruktura-1979 železnice do Lázaro Cardenas-pól růstu – 1 mil.ocelárny na místní žel. rudě a dováženém uhlípeníze na investice z ropy, Sicartsa, • Turismus - tradičníAcapulco-znečištěné- PuertoVallarta,Manzanillo,Zihuatanejo,Ixtapa,P. Escondido,Huatulco-mez. letiště • Američané x malí farmáři 26.3.2012 49 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Chiapas a Yucatán • + Quintana Roo, Oaxaca - Mayové -mestizokáva,kakao,třtina,vanilka,bavlna až do GUA, žvýkačkový latex, pastviny-zebu (x herefordky), • po válce-odlesnění,zavlažování-1980-přehrady (Angostura), horský San Cristobal de las Casas-milión indiánů nemluví španělsky, 25% analfabetů (MEX-10%) 1980- salvadorští a 40 000 guatemalských uprchlíků– tábory pod OSN a USA, omezené vykopávky – podobně izolovaný J Yucatán (Ciu Than –„nerozumím Ti“)– národní a archeologické parky, • Sever – turismus- přes 100 mil přechodů hranic – 7. místo, 21. mil příjezdů (USA 60%,KAN 8%,NIZ 6%,D 3%), 4,5 mil. výjezdů, saldo 7 : 3,5 mld.– pláže od Isla Mujeres k Isla de Cozumel, mez. letiště v Cancúnu (1/4 tur. produktu) – Merida – ¾ mil – maquiladora program-zpracování sisalu a sojy z Progresa na olej, reforestace borovicemi 26.3.2012 50 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) Současnost a perspektivy • otevření se světu-privatizace, mezinárodní firmy • NAFTA-levnější PS (4 x menší než USA i GDP, jen 2,5 x méně obyvatel, i enviromentální regulace –90 mld USD dluh • zastaralá infrastruktura – poč.90. let – ¾ železnic před 1910, nové trasy ChihuahuaPacific (Topolobampo) – víc turisté k Baranca de Cobre než export, do Lazaro Cardenas, elektrifikace Mexico-Querétaro, 90. léta – 4000 km dálnic s mýtným (Panamericana 10 000 km), 4 mez. letiště (Acapulco), 26.3.2012 51 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) .• GDP- I. 9%, II. 30%,III. 61%, • zaměstnanost I. 14%, II. 24%, III. 62% • GDP 6500 USD (dle kupní síly za VEN, ARG,CHIL), 4% nezaměstnanost (40% polozam.), osa poklesu GDP na hlavu SZ-JV s metropolitním regionem • 36% pod 15 let, PP 1 2%-trh, domácnosti nad 7 lidí (38%), 3 děti na 1 ženu v plodném věku, průměrná délka života 70 a 77 let, 1/3 domácností auto a telefon 8,5% vyšší vzdělání - 4,5% GDP, armáda 1%, 25. OECD (93-před ČR) 26.3.2012 52 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace) . • 3 pilíře - Přírodní bohatství (suroviny), pracovní síly, rodinné vazby • x korupce, občanské nepokoje, znečištění, drogy, devalvace, ilegální emigrace • obrovský rozdíl bohatí x chudí – křehká demokracie - stále pod nadvládou – Španělé 300 let, obč. válka, s USA, s Francií, 30 let diktatury 26.3.2012 53 OP VK Inovace výuky geografických studijních oborů (Geoinovace)