1 ARCCATALOG Aplikace ArcCatalog, která j e součástí ArcGISu, slouží - k rychlému a snadnému prohlížení geografických dat (náhled, metadata, aj.) - ke správě geografických dat (snadné kopírování, mazání souborů formátu Shapefile) - ke správě metadat - k definování pracovních adresářů Fife Edit VJ8W Gc Tools Wnd&w Hoíp 1.1 a % e x sa ~ Biifi" i & | a « □ >? 0 |& Locatén^^lCatalog rf*e* |FGDCESF:iv J^fíl^l^ 1 Ě Catalog \ > ií C.\ Ť1-3b Address Locators íl-Jg as Servers Search Result! Přepínací karty hlavního okna ľantaits | Preview] Metadata]| LJ3 Database Connections | Address Locators | GlSSetversl Obr. 1.1 Obrazovka ArcCatalogu 1.1 Prohlížení geografických dat K prohlížení geografických dat je dobré mít zobrazený Catalog Tree, viz obr. 1 {Window > Catalog Tree). V okně Catalog Tree j e mj. klasická adresářová struktura, kterou můžete procházet. Při procházení adresářové struktury ArcCatalog zobrazuje soubory geografických dat. Ikony u souborů indikují, o jaký formát geografických dat se jedná: bodový Shalefile El liniový Shapefile m i—b polygonový Shapefile m samotná atributová tabulka bez geometrie (pouze soubor název.dbf) rastr (např. formát TIFF) m vrstva (layer) projekt vytvořený v ArcMap Poznámka: Tento výčet není kompletní. Jsou v něm uvedeny formáty, se kterými se setkáte nejčastěji. Když v Catalog Tree kliknete na libovolný soubor, zobrazí se v hlavním okně ArcCatalogu informace o tomto souboru. Typ zobrazené informace závisí na tom, jaká z přepínacích karet hlavního okna (viz obr. 1.1) je aktivní. Zřejmě nej používanější je karta Preview, která ukáže náhled geometrie geografických dat (v případě atributové tabulky ukáže její obsah). Karta Metadata zobrazí dostupná metadata, např. nadefinovaný souřadný systém (podkarta Spatial) nebo informace o jednotlivých sloupcích atributové tabulky (podkarta Attributes). Karta Contents se nejvíce používá k zobrazení obsahu adresáře aktivního v Catalog Tree. Úkol Projděte si geografická data v adresáři P:/_Home/Kurz GIS, především pomocí přepínací karty Preview. 1.2 Nadefinování pracovního adresáře Na začátku každého projektu je dobré si nadefinovat pracovní adresář, tj. adresář, v němž budete pracovat © (např. ukládat do něj vytvořené mapy, vrstvy, atd.). Nadefinování pracovního adresáře není nutností, nicméně urychlí práci. Upozornění: Pracovní adresář musí existovat už před jeho nadefinováním. Tzn. je nutné ho nejprve vytvořit. Je úplně jedno jak, např. pomocí Catalog Tree (klikněte pravým tlačítkem na adresář, v němž chcete vytvořit nový adresář, a New > Folder, vzniklý adresář pak přejmenujete tak, že na něj kliknete a zmáčknete F2). K nadefinování pracovního adresáře slouží ikona Connect to Folder ^ {File > Connect to Folder). Po spuštění Connect to Folder se otevře nové okno s klasickou adresářovou strukturou, v níž najdete pracovní adresář a potvrdíte (pracovní adresář už musí být vytvořen - viz výše). Vybraný pracovní adresář by se měl nyní objevit v okně Catalog Tree. Pracovních adresářů lze definovat libovolné množství. Odstranění pracovního adresáře z Catalog Tree se provede označením pracovního adresáře v Catalog Tree a ikonou Disconnect Folder 13 (File > Disconnect Folder nebo kliknutím pravým tlačítkem na pracovní adresář v Catalog Tree a Disconnect Folder). Úkol Vytvořte a nadefinujte si vlastní pracovní adresář ve vašem adresáři. 1.3 Kopírování a mazání souborů geografických dat Některé formáty geografických dat jsou tvořeny více fyzickými soubory. Například Shapefile je tvořen soubory: název, shp geometrie název, shx vazba mezi geometrií a atributovou tabulkou název, dbf atributová tabulka a některými dalšími, např. nazev.prj definice souřadného systému název.sbn prostorové indexy pro rychlejší prostorové vyhledávání název.sbx prostorové indexy pro rychlejší prostorové vyhledávání Více soubory je také tvořen např. formát TIFF (název.tiff a název.tfw). Pří kopírování Shapefilů klasickou cestou tedy musíte dávat pozor na to, abyste zkopírovali všechny tyto soubory (nestačí zkopírovat jen název. shp). ArcCatalog umožňuje zkopírovat/přemístit/smazat všechny tyto soubory najednou tak, jako byste kopírovali/přesouvali/mazali pouze jediný soubor. Bohužel už neumožňuje kopírování/přemísťování/mazání více Shapefilů zaráz. Zkopírování Shapefilů se provede tak, že stisknete klávesu Ctrl a v Catalog Tree přetáhneme myší soubor do požadovaného adresáře. Obdobně se provede přemístění, s tím rozdílem, že nedržíte klávesu Ctrl. Smazání Shapefilů se provede jeho označením v Catalog Tree a stiskem klávesy Delete (nebo kliknutím pravým tlačítkem na Shapefile a Delete). Úkol Zkopírujte všechny Shapefily z adresáře P:/_Home/Kurz GIS do vašeho pracovního adresáře. 1.4 Nadefinování souřadného systému u formátu Shapefile Velmi pravděpodobně se setkáte se soubory formátu Shapefile, o kterých sice budete vědět, jaký souřadný systém je v nich použit, ale tento souřadný systém u nich není explicitně nadefinován (tzn. neexistuje soubor název.prj - viz výše). Z mnoha důvodů je lepší před započetím práce v ArcMapu tento souřadný systém pomocí ArcCatalogu explicitně nadefinovat. Upozornění: Předpokladem nadefinování souřadného systému je fakt, že víte, jaký souřadný systém je v souborech formátu Shapefile použit. Pokud to nevíte, je definování souřadného systému k ničemu a je lepší jej nedefinovat vůbec. ArcCR používá souřadný systém S-JTSK_Krovak_East_North, což je zdaleka nej častější elektronické podoba souřadného systému S-JTSK. Pro nadefinování souřadného systému nejprve dvojitě kliknete na Shapefile, u nějž chcete explicitně nadefinovat souřadný systém. Otevře se okno Shapefile Properties. Přepnete se na kartu Fields, ve sloupci Data Type kliknete na záznam Geometry a ve spodní tabulce u řádku Spatial Reference kliknete na tlačítko se třemi tečkami (poslední sloupec). Otevře se okno Spatial Reference. Nyní máte dvě možnosti, jak souřadný systém explicitně nadefinovat: A. Vyberete souřadný systém z nabídky ArcGIS Při tomto způsobu kliknete na Select, v poli Look in vyberete Coordinate Systems a v adresářích naleznete souřadný systém. Souřadný systém S-JTSK Krovak EastNorth se nachází v adresáři ProjectedCoordinateSystems > NationalGrids v souboru S-JTSK Krovak EastNorth.prj . Vše potvrdíte. B. Importujete již nadefinovaný systém z jiného Shapefilu Při tomto způsobu kliknete na Import a vyberete Shapefile, který už má daný souřadný systém explicitně nadefinován. Vše potvrdíte. O tom, zda jste souřadný systém nastavili, se přesvědčíte v přepínací kartě Metadata v podkartě Spatial. Možná budete muset nejdříve obnovit obsah adresáře (v Catalog Tree kliknete pravým tlačítkem na adresář a Refresh). Nadefinováním souřadného systému se vytvoří soubor název.prj . Úkol Shapefilům zkopírovaným do vašeho pracovního adresáře explicitně nadefinujte souřadný systém S-JTSK_Krovak_East_North. Vyzkoušejte si způsob A i B. 2 ZÁKLADNÍ OVLÁDÁNÍ ARCMAPU Aplikace ArcMap, která j e součástí ArcGIS Desktop, slouží - k vytváření map - k editaci geografických dat - k prostorové analýze ArcMap - An:Info E^dii; View Inŕí-^r Selection Tools Windo: _ZJ \\ŠŽ\ #lf^"[n| >t? J Spatial Analyst " | Layer |~~ ArcMap). Podobně lze z ArcMap spustit ArcCatalog. Obrazovka ArcMap se skládá ze čtyř základních částí (obr. 2.1): mapové okno j e zobrazeno standardně, nelze j e vypnout obsahová tabulka Window > Table of Contents ArcToolbox Show/Hide ArcToolbox Window ^ nebo Window > ArcToolbox příkazová řádka Show/Hide CommandLine Window ^ nebo Window > CommandLine Pro nás jsou zatím důležité dvě z nich: obsahová tabulka a mapové okno. Obsahová tabulka udržuje seznam načtených vrstev, umožňuje skrýt nedůležité vrstvy, měnit z-pořadí vrstev, aj. Mapové okno zobrazuje geometrii samotných vrstev, umožňuje je zvětšovat, zmenšovat, posouvat, ručně vybírat objekty, aj. Načtení vrstev je nutným krokem k zahájení jakéhokoliv projektu. Vrstvou v tomto případě rozumíme libovolný formát geografických dat. Načtení vrstvy se provede ikonou AddData Q (File > AddData...). Otevře se známé okno pro otevření souboru. V poli Look in: budou kromě adresářové struktury zobrazené i pracovní adresáře dříve nadefinované v ArcCatalogu, takže se do nich lze snadno a rychle přepnout. U jednotlivých souborů jsou opět ikony indikující jejich formát. Označením jednoho či více souborů a potvrzením se vrstvy načtou. Pokud by načítané vrstvy neměly explicitně nadefinovaný souřadný systém, bylo by potřeba po načtení vrstev nadefinovat použité jednotky (kvůli měřítku). Toto by se provedlo příkazem View > Data Frame Properties, karta General, skupina Units, pole Map. V našich středoevropských podmínkách jsou těmito jednotkami většinou metry. Uložení projektu Uložení projektu se provede klasickým způsobem File > Save. V souboru projektu (název.mxd) je uložen mj. seznam načtených vrstev, jejich z-pořadí, zda jsou skryté či zobrazené, způsob klasifikace objektů jednotlivých vrstev, aj. Úkol Spusťte si ArcMap :-) Pokud není zobrazena obsahová tabulka, zobrazte si ji, pokud je zobrazen ArcToolbox nebo příkazová řádka, skryjte je. Načtěte si všechny Shapefily z vašeho pracovního adresáře. Uložte si projekt do Vašeho pracovního adresáře. 2.2 Základní ovládání obsahové tabulky a mapového okna Zobrazení/skrytí vrstvy se provede v obsahové tabulce, přičemž musí být aktivní karta Display nebo Source (ve spodní části obsahové tabulky). Vrstva se zobrazí/skryje zaškrtnutím/odškrtnutím políčka u názvu vrstvy. Změna z-pořadí se provede v obsahové tabulce, přičemž musí být aktivní karta Display. Označením vrstvy, jejíž z-pořadí chcete změnit, a táhnutím myši ji přemístíte nad/pod libovolnou jinou vrstvu. Změna názvu vrstvy se provede v obsahové tabulce, přičemž musí být aktivní karta Display nebo Source. Dvojitým kliknutím na název vrstvy (nebo pravým kliknutím a Properties) se otevře okno Layer Properties, v kartě General je pole Layer Name (název vrstvy). Bez problému lze používat českou diakritiku. Název vrstvy se později objeví např. v legendě. Ovládání mapového okna Mapové okno se ovládá nástrojovou lištou Tools (View > Toolbars > Tools), viz obr. 2.2. Ovládání je velmi intuitivní a podobá se ovládání grafických editorů. <*l Q V, ří f? # M 4 ** & * Obr. 2.2 Nástrojová lišta Tools. Ikony Zoom In Q , Zoom Out Q, Fixed Zoom In H, Fixed Zoom Out H slouží ke zvětšování/zmenšování obsahu mapového okna. Ikona FullExtent ^ zobrazí celý obsah. Ikona Pan U slouží k posouvání obsahu mapového okna. Ikona Select features ^ slouží k ručnímu vybírání objektů (vybírání objektů lze provést mnoha způsoby, toto je jeden z nich). Vícenásobný ruční výběr se provádí se stisknutou klávesou Shift. Práce s výběrem objektů bude popsána později. Odznačení vybraných objektů se provede příkazem Selection > Clear SelectedFeatures nebo vybráním prázdného místa. Ikona Identify ® slouží k zobrazení informací o konkrétním objektu. Těmito informacemi j sou data z atributové tabulky. Ikona Find OT slouží k vyhledávání objektů podle dat z atributové tabulky, ikona Measure ==> k měření vzdálenosti v mapovém okně. V nástrojové liště Standard (View > Toolbars > Standard), viz obr. 2.3, je pole, které vám ukazuje aktuální měřítko obsahu mapového okna. Přepsáním měřítkového čísla v poli a stisknutím klávesy Enter lze měřítko měnit "manuálně". | D H # | & ílĚXlor*!^ ||1:2 267 943 TJ Obr. 2.3 Nástrojová lišta Standard, zcela vlevo je pole s aktuálním měřítkem obashu mapového okna. Úkol Vyzkoušejte si ovládání obsahové tabulky a mapového okna. Pojmenujte si všechny načtené vrstvy. Průběžně si ukládejte projekt:-) 2.3 Atributová tabulka Atributová tabulka je nedílnou součástí vektorových geografických dat, bez ní by se jednalo pouze o data grafická. Práce s atributovu tabulkou se vzdáleně podobá práci s Excelovskými tabulkami. Zobrazení atributové tabulky se provede v obsahové tabulce, přičemž musí být aktivní karta Display nebo Source. Pravým tlačítkem kliknete na název vrstvy, jejíž atributovou tabulku chcete zobrazit, a Open Attribute Table. Otevře se nové okno Attributes of názewrstvy. Sloupec FID je interním primárním klíčem programu ArcGIS (označení sloupce primární klíč znamená, že každý objekt má v daném sloupci svoji unikátní hodnotu, tzn. že pomocí této hodnoty jej lze vždy bezpečně identifikovat). Sloupec Shape je interním sloupcem programu ArcGIS a označuje typ geometrie daného objektu. Další sloupce jsou již závislé na atributové tabulce Shapefilu - každá atributová tabulka má libovolný počet sloupců s libovolnými názvy. Ve sloupcích můžeme mít uloženy různé typy dat, nejčastěji používanými typy jsou číselné typy a text. Na rozdíl od Excelu má každý sloupec atributové tabulky Shapefilu povinně definován právě jeden typ dat (tzn. v jednom sloupci jsou uložena buď data textová nebo data číselná, nikdy nemůže nastat situace, že část objektů má v jednom sloupci data číselná a zbylá část data textová). Následuje výčet nej používanějších datových typů: Data v atributové tabulce lze řadit podle hodnot ve sloupcích kliknutím pravým tlačítkem na název sloupce a Sort Ascending / Sort Descending. V atributové tabulce lze provádět také ruční výběr objektů kliknutím na daný řádek v šedém sloupci zcela nalevo (ještě před sloupcem FID). Vícenásobný výběr se provádí se stisknutou klávesou Ctrl. Odznačení objektů lze provést stejně jako při ručním výběru objektů v mapovém poli nebo v atributové tabulce tlačítkem Options > Clear Selection. Rozsah Poznámka celá čísla celá čísla Short integer -32 768 az 32 767 Long integer -2 147 483 648 az 2 147 483 647 Float -3,4*1038 az 1,2* 1038 Double -2,2*10308 az 1,8*10308 Text do 64 000 znaku reálná čísla reálná čísla text Úkol Vyzkoušejte si základní ovládání atributové tabulky. 3 VYBER, EDITACE ATRIBUTOVÉ TABULKY A OREZ_ 3.1 Výběr Výběr objektů je jedním z nejpoužívanějších nástrojů geografických informačních systémů. Existují tři způsoby výběru dat: ruční výběr, výběr podle atributů a výběr podle lokace. Ruční výběr lze provádět buď přímo v mapovém okně pomocí ikony Selecí Features ^ nebo v atributové tabulce (viz výše). Výběr podle atributů (Selection > Selecí By Attributes) umožňuje vybrat objekty, jejichž atributy splňují zadané podmínky (tyto atributy musí být samozřejmě přítomny v atributové tabulce). Typickým příkladem je např. z vrstvy obcí vybrat obce nad 10000 obyvatel nebo z vrstvy silnic vybrat všechny silnice první třídy, rychlostní komunikace a dálnice. V okně Selecí By Attibutes (viz obr. 3.1) je na výběr několik voleb. V poli Layer se zvolí vrstva, z níž se budou objekty vybírat, v poli Method se případně upřesní způsob výběru. V poli Fieldsje seznam sloupců atributové tabulky, podle kterých můžete objekty vybírat. Hlavním polem je SELECT * FROM nazevVrstvy WHERE: (viz obr. x.l). Do něj se zapisují podmínky výběru podobně jako v jazyce SQL (Structured Query Language -nejznámější jazyk pro manipulaci s daty navržený tak, aby se podobal anglickému jazyku). Nejlepší bude ukázat si zápis podmínky na konkrétních příkladech. Select By Attributes Cjuery Wizard. Layer: I silnice V Only show selectable layers in this list ^^^^^^^BCreate a new selection Fields: fpf-_j "LENGTH" 1 'Pici n en " -1 Unique Values 'CISL0_SIL" "E" "CISL02_SIU "J PRUHY" < > j Like > j > = j And < < = Or Z\ [) Not SELECT "FROM silnice WHERE: Go To: Get Unique Values hlavní okno s podmínkami výběru Verifü 1 Help Load... Save... Apply Close Obr. 3.1 Okno Select by Attributes. Mějme vrstvu obcí, v níž je sloupec "OBYV" (celočíselného typu) s počtem obyvatel v jednotlivých obcích. Zápis podmínky pro výběr obcí nad 10000 obyvatel by vypadal následovně: "OBYV" > 10000 (název sloupce se vždy zapisuje do dvojitých uvozovek). Podmínka pro výběr obcí nad 10000 obyvatel včetně: "OBYV" >= 10000 Podmínky mohou být složitější, např. "OBYV" > 10000 AND "OBYV" <= 100000 vybere obce s počtem obyvatel od 10000 do 100000 včetně. Klíčové slovo AND odpovídá českému "a zároveň". Mějme vrstvu silnic, v níž je sloupec "TRIDASIL" typu text označující třídu sinice. Hodnota 'D' označuje dálnici, hodnota 'R' rychlostní komunikaci, hodnota 'ľ silnici první třídy, hodnota '2' silnici druhé třídy a hodnota 'o' okresku. Zápis podmínky pro výběr dálnic, rychlostních komunikací a silnic první třídy by vypadal následovně: "TRIDASIL" = 'D' OR "TRIDASIL" = 'R OR "TRIDASIL" = 'ľ Klíčové slovo OR odpovídá českému "a nebo". Hodnoty typu text se vždy zapisují do jednoduchých uvozovek. V okně Select By Attributes však nejste odkázáni na ruční psaní, stačí klikat myší ©. Dvojitým kliknutím na název sloupce v poli Fields se vám název sloupce vepíše do hlavního pole, to samé platí pro klíčové znaky a slova uprostřed okna (=, <>, >, <, >=, <=, AND, OR, ...). Znak <> odpovídá českému "nerovná se". Zajímavým tlačítkem je tlačítko Get Uniques Values. Jeho stisknutím se do pole Unique Values nahrají všechny unikátní hodnoty ze sloupce aktivního v poli Fields. Pokud by byl např. aktivní sloupec Fields, do pole Unique Values se vloží hodnoty 'D', 'R, 'ľ, '2' a 'o'. Dvojitým linutím na nějakou hodnotu se tato hodnota vepíše do hlavního pole. Výběr podle lokace je posledním ze tří typů výběru (Selecion > Select By Location). Jedná se o poměrně silný nástroj, kterým se dají např. vybrat sídla ležící uvnitř okresu nebo sídla ležící do vzdálenosti 5 km od železnice. Jeho popis je nad rámec kurzu, přesto alespoň drobné základy: V poli the following layers se zatrhnou vrstvy, jejichž objekty chcete vybírat. V poli that zvolíte druh prostorové interakce mezi vybíranými objekty a jinou vrstvou (kterou specifikujete v poli the features in this layer). Druhem prostorové interakce je např. "má průnik s", "leží do vzdálenosti", "obsahuje", "je uvnitř", ... Export vybraných objektů do nového Shapefilu Export vybraných objektů do nového Shapefilu se provede pravým kliknutím na název vrstvy v obsahové tabulce a Data > Export Data.... V poli Export musí být vybrána volba Selected Features. V poli Output shapefile or feature class je název a umístění výsledného Shapefilu, který lze samozřejmě změnit (buď ručním přepsáním nebo kliknutím na ikonu'—'). Stisknutím tlačítka OK se vygeneruje nový Shapefile, ArcGIS se pak ještě zeptá, zda jej chcete načíst do aktuálního projektu. Ať už objekty vyberete ručně, podle atributu nebo podle lokace, vždy je odznačíte příkazem Selection > Clear Selected Features. Úkol Zvolte si libovolný okres z okresy.shp, vyberte jej ručním výběrem a vyexportujte ho do nového Shapefilu. Výběrem podle atributů vyberte obce z obce.shp, které spadají do daného okresu (název okresu, do kterého obec spadá, je ve sloupci NAZEV_1, který je typu text). Vybrané obce vyexportujte do nového Shapefilu. Oba nové Shapefily načtěte do vašeho projektu. 3.2 Editace atributové tabulky ArcGIS implicitně pracuje v režimu, který neumožňuje editaci načtených vrstev (ať už editaci atributové tabulky nebo geometrie). Před zahájením jakékoliv editace je tedy nutné aktivovat editační režim. Ten se edituje v nástrojové liště Editor (View > Toolbars > Editor) stisknutím tlačítka Editor > Start Editing. V případě, že všechny načtené vrstvy jsou v jednom adresáři, editační režim se ihned aktivuje. V případě, že načtené vrstvy jsou v různých adresářích, otevře se okno, v němž vyberete adresář s vrstvou, kterou chcete editovat, a potvrdíte. V editačním režimu lze editovat jak geometrii (to už je nad rámec kurzu), tak atributovou tabulku. Hodnoty v atributové tabulce se editují buď ručně podobně jako v Excelu (kliknete na buňku, jejíž hodnotu chcete změnit, a přepíšete ji) nebo hromadně. Hromadná editace se spustí kliknutím pravého tlačítka na název sloupce, jehož hodnoty chcete editovat, a Calculate Values. Otevře se okno Field Calculator. Popis všech funkcí nástroje Field Calculator by zabral několik stran, proto si rovnou ukážeme dva vzorové příklady. Chcete-li nastavit hodnoty všech objektů v daném sloupci na nějakou hodnotu, tuto hodnotu prostě a jednoduše vepíšete do pole NAZEVSLOUPCE = (pozor na to, že hodnoty typu text se zapisují do jednoduchých uvozovek). Stisknutím tlačítka OK se provede hromadná editace. Zajímavou a často využívanou vlastností je, že pokud jsou nějaké objekty vybrané, Field Calculator změní pouze hodnoty těchto vybraných objektů. Mějme polygonovou vrstvu okresů a v ní sloupec "PLOCHA" (double) s plochami okresů, "POCOBYV" (long integer) s počtem obyvatel v okresech a "HUSTOTA" {double), který je zatím prázdný. Hustotu zalidnění pro všechny okresy spočítáte třeba tak, že spustíte Field Calculator na sloupci "HUSTOTA" a do pole HUSTOTA = vepíšete vzorec: [POCOBYV] / [PLOCHA] * 100 Field Calculator tedy vezme pro každý okres hodnotu ze sloupce "POCOBYV", vydělí ji hodnotou ze sloupce "PLOCHA" a vynásobí stem. Výsledek pak zapíše do sloupce "HUSTOTA". Pozor na to, že názvy sloupců se v nástroji Field Calculator musí zapisovat do [hranatých závorek]. Podobně jako u výběru podle atributů nejste odkázáni pouze na ruční psaní, např, názvy sloupců můžete naklikat myší z pole Fields. Vzorce mohou nabývat libovolné složitosti, mimo základní matematické operátory jsou k dispozici i složitější funkce (pole Functions), které jsou různé pro různé typy sloupců (pole Type). K uložení změn v atributové tabulce dojde až v okamžiku přepnutí se zpět do needitačního režimu (tlačítko Editor > Stop Editing), kdy jste dotázáni, zda chcete změny opravdu uložit. Pokud ne, ArcGIS vrátí tabulku do stavu před přepnutím do editačního režimu. Přidání nového sloupce do atributové tabulky Přidání nového sloupce do atributové tabulky lze provést pouze v needitačním režimu. V atributové tabulce kliknete na tlačítko Options > AddField.... V okně AddField se vyplní pole Name (název sloupce, maximálně 8 znaků, bez mezer a diakritiky) a Type (datový typ sloupce). V poli Field Properties lze upřesnit vlastnosti datových typů (Precision = počet uložených cifer bez ohledu na počet desetinných míst, Scale = počet desetinných míst, Length = maximální dálka textu). Stisknutím tlačítka OK se vytvoří nový sloupec. Úkol V Shapefilu obce.shp vytvořte nový sloupec "HUSTOTA" typu double a pomocí nástroje Field Calculator do něj vložte průměrnou hustotu zalidnění pro každou obec. 3.3 Ořez Ořez {Clip) slouží k ořezání objektů libovolné vrstvy podle objektů polygonové vrstvy, viz obr. 3.2. Ořez je jedním z nástrojů ArcToolbox, viz obr. 2.1 (Show/Hide ArcToolbox Window ^ nebo Window > ArcToolbox). Pokud je v ArcToolbox aktivní karta Favorites, najdete ořez v Anály sis Tools > Extract. Dvojitým kliknutím na Clip se otevře okno nástroje. INPUT CLIP FEATURE OUTPUT Do pole Input Features přijde ořezávaná vrstva. Vrstvu lze do pole dostat dvěma způsoby: buď ji máte načtenou, pak ji naleznete po kliknutí na vysouvací šipku 3 na pravém konci pole, nebo ji nemáte načtenou, pak ji musíte nalézt v adresářové struktuře kliknutím na ikonu otevření souboru I— Do pole Clip Features přijde polygonová vrstva, podle které se bude ořezávaná vrstva ořezávat. V poli Output Feature Class lze specifikovat název a umístění výsledné vrstvy (buď ručním přepsáním nebo kliknutím na ikonu '—'). Pole Cluster Tolerance nás nezajímá :-) Stisknutím tlačítka OK se spustí ořezávání. Otevře se okno informující o průběhu ořezávání. Pokud vše proběhne úspěšně, na předposledním řádku výpisu bude Obr. 3.2 Ořezání objektů libovolné vrstvy (INPUT) podle objektů polygonové vrstvy (CLIP FEATURE). něco jako Executed (Clip 1) successfully. Pokud nastane chyba, objeví se ve výpisu červené chybové hlášení. Po skončení ořezávání zavřete okno informující o průběhu ořezávání. Ořezaná vrstva se automaticky načte do projektu. Ukol Pomocí nástroje Clip ořízněte shapefily sidlap.shp a silnice.shp podle vrstvy s vaším vybraným okresem. 4 KLASIFIKACE DAT 4.1 Změna symbolu Open Attribute Table Joins and Relates Zoom To Layer Visible Scale Range Use Symbol Levels Selection Label Features Convert Labels to Annotation. Convert Features to Graphics. Data Save As Lay_er File. Make Permanent - 1 □ ^ Layers 1 □ l^p^ESY Změna vyjádření symboliky může být provedena dvěma možnostmi. A. Kliknutím pravého tlačítka myši na název vrstvy. Zobrazí se vám následující volby. Z nich vyberete tu poslední, tj. Properties (Obr. 4.1). Objeví se vám následující dialogové okno. V něm kliknete na záložku Symbology (viz. Obr. 4.3). V horní polovině tohoto dialogového okna je (pod názvem Symbol) obdélník, který vám ukazuje, jaký symbol je právě používán. Pro jeho změnu je zapotřebí na něj kliknout - objeví se vám dialogové okno jako v Obr. 4.4. Toto okno bude odlišné v závislosti na tom, zda měníte symbol bodové, liniové nebo plošné vrstvy. V Obr. 4.4 máte také popsáno, jak změníte barvu výplně, barvu hraniční čáry a šířku hraniční čáry. Vnitřní výplň může být 100% průhledná - k tomu slouží volba Hollow v levé části dialogového okna. Obr. 4.1 Volby po kliknutí pravého tlačítka myši na název vrstvy. B. Kliknutím na symbol, který se nachází pod názvem vrstvy (Obr. 4.2). Jedná se o rychlejší možnost, jak se dostat přímo k výběru změny symbolu. Otevře se vám stejné dialogové okno, jako je ukázáno v Obr. 4.3. Způsob nastavování parametrů symbolu je tedy stejný. Obr. 4.2. Druhá (rychlejší) možnost změny symbolu. Úkol č.1 Zkuste si postupně nastavovat tyto vlastnosti symbolu u vrstvy okresy: ■ Okresy jsou průhledné a mají černou hraniční linii o šířce 1 bodu ■ Okresy mají světle žlutou barvu, hraniční linie je červená a má šířku 0,2 bodu Layer Properties General| Source | Selection | Displaj^_Symbology^ Fields | Definition Query | Labels] Joins & Relates | Show: Features Single symbol Categories Quantities Charts Multiple Attributes Draw all features using the same symbol. Symbol - Import... Legend- Label appearing next to the symbol in table of contents: Description.. Additional description appearing newt to the symbol in your map's legend OK ^| Storno Obr. 4.2. Záložka Symbology, která umožňuje definovat vlastnosti symbolu a klasifikace. Dosud byla řeč jenom o plošných vrstvách. Dialogové okno nastavení základních parametrů symbolů je v těchto případech odlišné od toho, jež známe z Obr. 4.3. Pro liniové vrstvy vypadá tak, jak je ukázáno v Obr. 4.4. Liniové vrstvy mají symbologii nejjednodušší; nastavuje se pouze barva čáry a její šířka. Všimněte si také tzv. přednastavených stylů. Např. když v levé části dialogového okna kliknete na položku Highways (hlavní silnice), automaticky se vykreslí červenou barvou o šířce 3,4 bodu. Tyto přednastavené styly jsou zvláště vhodné např. pro vodní toky (River). Pro bodové vrstvy vypadá tak, jak je ukázáno v Obr. 4.5. Body mohou být buď jednobarevné nebo mohou mít obrysovou a vnitřní barvu. Pro obě varianty můžete nastavovat barvu a velikost symbolu v bodech. Úkol č.2 Zkuste si postupně nastavovat tyto vlastnosti symbolů: ■ U vrstvy VODTOK (vodní toky) si vyzkoušejte přednastavený styl River * U vrstvy ŽELEZ (železniční síť) si vyzkoušejte přednastavený styl Railroad ' ■ U vrstvy silnice nastavit hnědou barvu a šířku čáry 2 body ■ U vrstvy SIDLAB (bodová sídla) nastavit symbol jako červený kruh s černým obrysem o velikosti 8 bodů Obr. 4.3. Nastavení základních parametrů symbolu (u plošných vrstev) Symbol Selector ju*] Category: All "3 r Preview- Highway Highway Ramp Expressway Expressway Ramp Major Road Arterial Street Options-Color: barva čary' h,oo šířka čáry Collector Street Residential Street Railroad River Boundary, Boundary, State National Obr. 4.4. Nastavení základních parametrů symbolu (u liniových vrstev). Symbol Selector Category: | All Jřj*l m ■ a Circle 1 Square 1 Triangle 1 jednobarevné symboly * • • Pentagon 1 Hexagon 1 Octagon 1 ■ Pre view- -Options' Color: Size: barva symbolu Angle: |ÖÖÖ velikost symbolu Triangle 2 Pentagon 2 symboly s obrysem Obr. 4.5. Nastavení základních parametrů symbolu (u bodových vrstev). 4.2 Chorochromatická mapa Ve většině případů vám nestačí, aby např. všechny kraje České republiky měly stejnou barvu. Chcete, aby každý kraj měl jinou (odlišnou) barvu. Tato mapa se pak nazývá chorochromatická. Její tvorba je velmi jednoduchá. Stačí kliknout pravým tlačítkem myši na název vrstvy, zvolit poslední volbu Properties a v nově otevřeném okně se přepnout do záložky Symbology (tento postup je naprosto shodný s tím, který je uveden v podkapitole 4.1). V levé části dialogového okna kliknete na volbu Unique values (Obr. 4.6). Dialogové okno se vám změní na stejné, jako je v Obr. 4.7. V prvé řadě si musíte vybrat, podle kterého atributu se budou prvky odlišovat. Např. když u vrstvy kraje Ol°22[je*^^fc i vyberete název, každý kraj, který má jiný název, než jiný, bude odlišnou barvou HBBBSBBS (tj. každý kraj bude mít svoji vlastní barvu). Layer Properties General) Source) Selectio Show: Features Unique values, many I Match to symbols in a Quantities Charts Multiple Attributes ! Obr. 4.6. Unique values - volba pro chorochromatickou mapu. Layer Properties General | Source | Selection | Display Symbology | Fields | Definition Query | Labels | Joins & Relates | Show: Features Categories Unique values Unique values, many Match to symbols in a Quantities Charts Multiple Attributes pole Import... J Rvalue Field — - Color Scheme Mar E A z. Symbol | Value < all other values> Label Count < all other values> atributů, podle kterého se budou prvky rozlišovat^ dá všechny hodnoty odebere všechny hodnot t J^AddAIIVakre^j přidá vámi vybrané hodnoty OK Storno Použít Obr. 4.7. Možnosti nastavení u chorochromatické mapy. Poté, co si vyberete atribut, podle kterého se bude rozlišovat, musíte si zvolit, jaké prvky budou v mapě zobrazeny. Máte dvě možnosti: A. Přidáte všechny hodnoty To provedete stisknutím ťlačítka^úW All Values. Např. u vrstvy kraje vloží všechny kraje. B. Sami si vyberete, jaké hodnoty chcete přidat Po stisknutí tlačítka^flW Values si zvolíte, které prvky chcete vybrat a které ne. V tomto případě má svůj smysl i volba all other values (najdete ji také v Obr. 4.7 pod roztahovacím okénkem, ve kterém volíte atributy). Tato volba vám umožňuje vyznačit stejnou barvou všechny prvky, které jste nevybrali. Ještě před tím, než stisknete tlačítko OK, máte možnost dvojitým kliknutím na symbol dané kategorie tento symbol změnit. Ukol č.3 Zkuste si udělat politickou mapu České republiky. Za atributové pole zvolte NÁZEV a zvolte \oVouAdd All Values. 4.3 Tvorba kartogramu Kartogram je jedním z nejčastějších typů map. Ve své podstatě rozlišujeme jeho dvě varianty: pravý kartogram (hodnoty jsou přepočteny na stejnou jednotku; typickým příkladem může být mapa hustoty obyvatelstva - jednotkou jsou obyv. na km) a pseudokartogram (jednotky nejsou přepočteny na stejnou plochu; příkladem může být mapa, kde je barvou zobrazován rok založení obce). WJffHWffifffflBM Pro kartogramy slouží v aplikaci ArcGIS volba Quantities. K ní se dostanete stejně, jak je pospáno v podkapitolách 4.1 a 4.2 (tj. v záložce General | Source | Selectb Symbology). V levé části dialogového okna musíte kliknout na volbu Graduated colors (viz. Obr. 4.8). Zobrazí se vám dialogové okno, které je také v Obr. 4.9. Zde si v prvé řadě musíte vybrat, jaký atribut bude klasifikován - roztahovací okénko Value. Teprve poté se vám zobrazí, do kolika tříd chcete mapu klasifikovat (volba Classeš). Show: Features Categories Quantities Graduated symbols Proportional symbols Dot density Charts Multiple Attributes Obr. 4.8. Graduated colors - volba pro tvorbu kartogramů. F Layer Properties ju*] General | Source | Selection | Display Symbology | Fields | Definition Query | Labels | Joins & Relates | Show: i- Draw quantities using color to show values. Import. Features Categories Quantities Graduated colors Graduated symbols Proportional symbols Dot density Charts Multiple Attributes Classification- Classify... Symbol | Range atribut, který bude zobrazován počet tříd klasifikace |~~ Show class ranges using feature values OK Storno Použít Obr. 4.9. Možnosti nastavení pravého kartogramu a pseudokartogramu. 4.4 Klasifikace bodů Na poměrně velké části map je zapotřebí klasifikovat body. Typickým příkladem může být klasifikace sídel podle velikosti. Pro klasifikaci bodů v ArcGISu slouží volba Graduated Symbols (záložka Symbology ve vlastnostech vrstvy - Properties) - viz. Obr. 4.10. Zde naleznete následující možnosti nastavení - Obr. 4.11. Obdobně jako u tvorby kartogramu musíme v prvé řadě specifikovat, který atribut chceme General | Source| Selectii klasifikovat. Další charakteristiky, které můžeme oproti výchozímu nastavení změnit, jsou: počet tříd klasifikace (Classes:) a velikost symbolu. Tato velikost se uvádí ve dvou hodnotách: Layer Properties Show: Features Categories Quantities Graduated colors "T4 Velikost nejmenšího symbolu "velikost největšího symbolu Proportional symbols Charts Multiple Attributes Obr. 4.10. Graduated symbols - volba pro klasifikaci bodových symbolů. Layer Properties _UxJ General I Source | Selection | Display Synnbology | Fields | Definition Query | Labels] Joins & Relates | Show: I-;- Features- Draw quantities using symbol size to show relative values. Import.. Categories Quantities Graduated colors Graduated symbols Proportional symbols Charts Multiple Attribut klasifikovaný atribut /alue: |VELKAT Normalization: | 3 lymbol Size iron iřř^7_ to:|lB ^ Classification— Natural Breaks (Jenks) 5 ' Classify.. Symbol Range Label o 1 -2 \ ,2 3 - 4 velikost bodového symbolu o 5-6 (nejmenší, největší) 5-6 O 7-10 7-10 C 11 -21 11 -21 - Template-o |~~ Show class ranges using feature values advanced GK Storno Použít Obr. 4.11. Možnosti nastavení parametrů u klasifikace bodových symbolů. 4.5 Kartodiagramy Kartodiagramem rozumíme spojení mapy a grafu. V tuzemské kartografické praxi patří tyto mapy (společně s kartogramy) mezi jedny z nejčastěji publikovaných. Abyste mohli vytvářet grafy, je zapotřebí stisknout volbu Charts -viz. Obr. 4.12. Na rozdíl od předchozích druhů map zde naleznete tři volby. Rozlišujete tak, jaký typ grafu budete chtít sestrojit: Pie Bar/Column Stacked koláčový sloupcový skládaný Layer Properties General | Source | Selecti Show: Features Categories uantities Pie Bar/Column Stacked Multiple Attributes nn j řibuti Pro všechny tři výše uvedené je zapotřebí specifikovat, jaká data budou v grafu zobrazena. To se nastavuje v pravé části dialogového okna - viz. Obr. 4.13. Obr. 4.12. Charts - volba pro tvorbu kartodiagramů. Layer Properties eneral | Source) Selection) Display Symbology | Fields | Definition Query | Labels) Joins & Relates | Show: Draw pie chart for each feature. Import... Features Categories Quantities Charts Pie Bar/Column Stacked Multiple Attributes Symbol | Field I OB93 přiřazuje atribut k symbotizact atributy vrstvy Background: ťP Prevent chart overlap Properties.. Color Scheme: zabraňuje překryvu grafů Exclusion.. Size... umožňuje definovat aspekty velikosti grafu OK Storno Použít Obr. 4.13. Možnosti nastavení grafů. Stejně jako u předchozích specifikujeme, jaké atributy mají být v grafu zobrazeny. Ve poli Field Selection vidíme všechny atributy dané vrstvy. Pomocí tlačítek střední části dialogového okna přiřazujeme, které atributy budeme zobrazovat v grafu: přiřadí atribut do seznamu atributů grafu odebere atribut ze seznamu atributů grafu « odebere všechny atributy t-. o , v. . , v r- . W Prevent chart overlap . v , , , , . , .,. , , Dalsi pomůckou pri tvorbe grafu je volba , ta zamezuje prekrývam jednotlivých grafů. Graf bývá standardně umístěn do středu území, ke kterému náleží. To však často vede ke kolizním situacím - překrývání a nečitelnosti jednotlivých grafů. Proto existuje volba Prevent chart overlap, která posune grafy v území tak, aby se vzájemně nepřekrývaly. Zcela samostatné je nastavení velikosti u grafů. Děje se tak stisknutím na tlačítko Size.. V případě sloupcových a skládaných grafů se vám objeví jednoduché dialogové okno, kde na jeho dolní části určíte „pouze" maximální velikost grafu (Maximum Length). Ovšem v případě koláčového grafu se vám otevře následující dialogové okno - viz. Obr. 4.14; s podstatně více volbami. Výchozí hodnotou zde je volba Fixed size, která definuje, že všechny grafy budou mít stejnou velikost (tj. všechny koláče budou mít stejný průměr). Mnohdy je ale výhodnější, aby velikost grafu odpovídala další proměnné - např. znázorňujeme strukturu průmyslu sídla grafem a chceme, aby velikost odpovídala počtu obyvatel či počtu pracovních míst. K tomu slouží volba Vary size using a field a specifikace daného atributu. Mimo to můžete také specifikovat velikost grafu. Obr. 4.14. Nastavení velikosti a její závislosti na dalším atributu u koláčového grafu. Pie Chart Size -Variation Type- iFTTxedlSj unifikovaná velikost grafu Vary size using the sum of the field values Vary 1 size using a field: POCET OBYV 05 normalized by: | vídá určité proměnné Max Value- ve tik ost grafu i— Appearance Compensation (Flannery) i_-uiii|je Properties.. Exclusion OK Cancel 5 POPISKY 5.1 Umísťování popisku Dvojitým kliknutím na název vrstvy v obsahové tabulce se otevře okno Layer Properties, v němž je karta Labels (popisky), viz obr 5.1. Generalj Source | Selection | Display) Syrnbology | Fields | Definition Query Labels | Joins & Relates | W fLabn-l features in this layer! Method: | Label all the features the same way. 31 All features will be labeled using the options specified. Tent String- Label Field: Jnazev t| Expression.. Tent Syrnbol- AaBbYyZz 1® Arial 3 [Š 3 B j J j U j Symbol j Other Options Placement Properties... | Scale Range... | Pre-defined Label Style-Label Stales... OK Storno Použít Obr. 5.1 Okno Layer Properties, karta Labels. Zatržení políčka Label features in this layer indikuje, zda se popisky zobrazují či nikoliv. Pole Method určuje dva způsoby popisování objektů: buď je pro všechny objekty vrstvy použit jeden formát popisku (Label all the features the same way) nebo jsou objekty vrstvy rozděleny do skupin, přičemž každá skupina má svůj vlastní styl popisku (Define classes of features and label each class differently). V případě druhého způsobu Define classes of features and label each class differently musíte nadefinovat jednotlivé třídy (třídu přidáte/smažete/přejmenujete tlačítkem Add.../Delete/Rename...). Kliknutím na tlačítko SQL Query... se otevře okno SQL Query, které funguje podobně jako výběr podle atributů (viz 3.1). Objekty, které vyhovují nadefinovaným podmínkám, spadají do dané skupiny. U tohoto způsobu musíte také všechny následující volby definovat pro každou třídu zvlášť. V poli Label Field se určí sloupec atributové tabulky, který obsahuje texty pro popisek (typicky např. názvy obcí). Ke specifikaci složitějšího popisku, např. kombinace textů z více sloupců apod., slouží karta Expression. Ve skupině Text Symbol se nastavuje grafický styl popisku, základními volbami jsou font, velikost v tiskových bodech, barva, tučné, kurzíva a podtržené. Kliknutím na tlačítko Symbol... se otevře okno Symbol Selector, v němž jsou předdefinované styly popisků. Kliknutím na tlačítko Properties v okně Symbol Selector se lze dostat do specializovaných voleb grafického stylu popisků. Ve skupině Other Options se definují způsoby umístění a zobrazení popisků. Kliknutím na tlačítko Placement Properties... se otevře stejnojmenné okno se dvěma kartami: Placement a Conflict Detection. Volby v kartě Placement se liší v závislosti na typu geometrie: Bodová geometrie K dispozici jsou čtyři základní způsoby umístění popisků, nej důležitější jsou první dva: Offset label horizontally around the point a Place label on top of the point. Offset label horizontally around the point definuje 8 polí v okolí bodového objektu a každému bodu dá číslo 0-3. 1 znamená, že dané pole je pro umístění popisku nejlepší, 3 naopak nejhorší. 0 znamená, že popisek se v daném poli nikdy neumístí. Hodnoty v jednotlivých polích se dají změnit kliknutím na tlačítko Change Location. Druhý způsob - Place label on top of the point -určuje, že popisky se budou umísťovat přes bodový objekt. Liniová geometrie Čtyři základní způsoby orientace popisků: horizontal = horizontální umístění, paralell = rovnoběžné s průměrným směrem objektu, curved = kopíruje linii (ideální pro popis vodních toků), perpendicular = kolmý na směr linie. Position (pozice) určuje, zda jsou popisky umístěny nad, pod nebo přes linii {oriantation system = page) nebo vpravo, vlevo nebo přes linii {oriantation system = line). Plošná geometrie K dispozici jsou volby umístění popisku Always horizontal (vždy vodorovně), Always stright (vždy ve směru protažení plošného objektu) a jejich kombinace. Volby v kartě Conflict Detection už jsou stejné pro všechny typy geometrie. Volby umožňují nastavit popiskům váhu/důležitost při jejich vykreslování (pole Label Weight), nastavit objektům jejich důležitost proto, aby nemohly být překryty méě důležitými popisky jiných vrstev, aj. Zatržením políčka Place overlapping labels se do mapy umístí i překrývající se popisky. Pokud je toto políčko nezaškrtnuté, překrývající se popisky se do mapy nevykreslí vůbec! Tlačítkem Scale Range (skupina Other Options v kartě Labels) umožňuje nadefinovat rozsah měřítek, ve kterých se popisky budou zobrazovat. Mimo rozsah se popisky nezobrazí. Úkol Zkuste si umístit názvy k bodovým sídlům s různými způsoby umístění. Pak je vypněte a umístěte názvy k jednotlivým obcím tak, aby se zobrazily i překrývající se popisky. 5.2 Ruční úprava popisků Umístění popisků na mapách samozřejmě není dokonalé, vždy je potřeba je doladit ručně. Na to, aby bylo možné s popisky manipulovat, je potřeba je převést na grafické objekty. To se provede kliknutím pravým tlačítkem na název vrstvy v obsahové tabulce a Convert Labels to Annotation. Otevře se stejnojmenné okno. Ve skupině Store Annotation je třeba zvolit In the map, ve skupině Create Annotation For většinou All features. Stisknutím tlačítka Convert se popisky převedou na grafické objekty. Vizuálně sice vypadá vše stejně, ale není tomu tak. S popisky lze nyní totiž posouvat, přepisovat je, mazat je, kopírovat, aj. bez toho, aniž by se nějak změnila data v atributové tabulce vrstvy, jíž popisky náleží. K úpravám grafických objektů slouží nástrojová lišta Draw (View > Tools > Draw), viz obr. 5.2. J Drawing ' ltO#|n'A'E ||g|Arial 3 |10 _ľj B / U | A, ~ ^ T d. T — ' Obr. 5.2 Nástrojová lišta Draw. K vybírání a přesouvání objektů slouží ikona Select elements ^ . Dvojitým kliknutím na konkrétní popisek se otevře okno Properties, v němž můžete změnit text popisku, aj. Úkol Převeďte popisky na grafické objekty a upravte je podle svých představ :-) 6 LAYOUT 6.1 Základní ovládání Layoutu Layout představuje prostor pro vytvoření finální mapy. Dosud jsme pracovali v tzv. View - to umožňuje připravit mapové pole. V Layoutu naopak přidáváme další prvky mapy, přinejmenším ty základní: název, měřítko, legenda, tiráž a (naše již připravené) mapové pole. Layout nám také umožňuje exportovat výslednou mapu do běžného formátu, který si můžeme prohlížet prakticky kdekoli (např. GIF, JPEG, TIFF,...). Přepínání mezi View a Layoutem ukazuje Obr. 6.1. V Layoutu je jiné ovládání, než znáte dosud z View. Používají se ikony s podobným vzhledem, jejich funkcionalita je však odlišná. Na první pohled je poznáte tak, že jsou v samostatném okně, které má nadpis Layout-viz. Obr. 10.2. zvětší layout fixované zmenšuje posune layout / zobrazí skutečnou velikost \ li* následující velikost zvei Layout ® | p □ B I |42% zl, jr / \ předchozí vefikosf fixované zvětšuje \ měřítko zmenšení zmenší layout zobrazí c efý íayo u t Obr. 6.2. Ovládání mapy v módu Layout. 6.2 Základní nastavení Page and Print Setup ES Change Layout... Toggle Draft Mode Zoom to Selected Elements 1^5) Copy Map To Clipboard Paste Ctrl+V Select All Elements Unselect All Elements Page and Print Setup Layoutu Jako první krok je nejvhodnější abyste si nastavili velikost pracovního prostoru - formát (papíru), na kterém budete pracovat a také některé další věci - jako např. orientace papíru. K tomu stačí kliknout kdekoli mimo ohraničený výkres pravým tlačítkem myši - zobrazí se vám nabídkajako na Obr. 6.3. Zde vás budou zajímat zejména tyto dvě možnosti: ■ Page and Print Setup (nastavují se zde rozměry papíru, tiskárny, orientace, papíru...) ■ Guides (můžete si vytvořit záložky - viz. dále) <— Obr. 6.3. Nastavení vlastností pro layout. Page and Print Setup Po kliknutí na tuto volbu se vám objeví dialogové okno jako v Obr. 6.4. Zde si volíte následující parametry (viz. Obr.). HP LaserJet 1020 Printer Setup — Name: [ Status: Offline Type: HP LaserJet 1020 Where: USB 001 Comments: -Paper- Size: I t| Properties... | výběr tiskárny vel/kost papíru [A4 Source: Grientation: [Automatický výběr J? Portrait C Landscape Printer Paper Printer Margins Map Page (Page Layout) Sample Map Elements - Map Page Size- Use Printer Paper Settings -Page— Standard Sizes: Width: Height: Orientation: použit nastaveni ptatné pro tiskárnu t |Ä2 W C Portrait 3 I Centimeters ~^"[ I Centimeters (* Landscape Show Printer Margins on Layout |~~ Scale Map Elements proportionally to changes in Page Size Obr. 6.4. Nastavení papíru a tisku Guides Jejich nastavení není povinné, ulehčuje však práci. Pro práci se záložkami nastavujeme dva parametry viz. Obr. 6.5: Guides (zda vůbec chcete záložky zobrazovat) Snap to Guides (jestliže umisťujete nějaký objekt poblíž záložky, automaticky si tento objekt „přitáhne" a umístí přesně na záložku. Ukázku „snapování" přináší Obr. 6.6) Grid _n Guides ^ I ^ Snap to Guides Obr. 6.5. Nastavení záložek. 8 19 110 111 112 <— Obr. 6.6. Ukázka nastavení záložek při tvorbě legendy mapy. SILNIONI SIT - [dálnice — Rychlostní komunikace [silnice I. třídy [silnice II. třídy [PLÁNOVANE KOMUNIKACE I-.....■ do roku 2008 ...... ^io roce 2008 OSTATNÍ <^ město nad 10 000 obyv. 3 významné mezinárodní letiště 6.3 Přidání základních kompozičních prvků mapy Naše mapa dosud postrádala základní kompoziční prvky (mimo mapové pole). Přidání základních kompozičních prvků mapy (názvu, měřítka, legendy a tiráže) se provádí pomocí příslušných voleb v hlavním menu aplikace ArcMap - kliknutím na položku Insert - viz. Obr. 6.7. Název mapy Pro přidání názvu mapy slouží volba Title. Při kliknutí se v horní části layoutu zobrazí místo, kam můžete vepsat název mapy. Při dvojitém kliknutí na tento název jej můžete změnit. Tlačítko Properties zde slouží ke změně fontu písma, velikosti a zarovnání. Obr. 6.7. Položka Insert hlavního menu. Legenda Přidává se kliknutím na volbu Legend (pod položkou Insert v hlavním menu). Legenda se vytváří v několika krocích. Prvním krokem je Obr. 6.8. ■ I Insert Selection Tools £p Data Frame früQl Title A Text Neatline... Legend,,, ji§ North Arrow, ™ Scale Bar,,, \i=n\ Scale Text,., k| Picture,,, Object... změní pořadí poto/ek v legendě ců v legendě (^p^^néhled Zpět [ Další > Storno Obr. 6.8. Nastavení položek legendy, jejich pořadí a počtu sloupců. Jakmile jsme specifikovali tyto parametry, stiskněte tlačítko Další. Další dialogové okno se vás ptá na nastavení názvu legendy. Česká kartografie striktně zakazuje označovat legendu nápisem „legenda". Proto v tomto dialogovém okně vymažte původní nastavení Legend- jaké je v Obr. 6.9._ Legend Wizard Legend Title ^ I Legend 1 ■ Legend Title font properties- Color: Size [24 _*j Font: J© Arial 3 Title Justification- You can use this to control the justification of the title with the rest of the legend. Preview í Zpět Další > Storno Obr. 6.9. Zrušení názvu Legend. Po kliknutí na tlačítko Další můžete nastavit ohraničení, barvu pozadí a stínování legendy (Obr. 6.10). Legend Wizard ohraničení iegendy barva pozadí legendy \— stínování iegendy < Zpět [j Další > Storno Obr. 6.10. Nastavení ohraničení, barvu pozadí a stínování legendy. Po kliknutí na tlačítko Další v následujícím dialogovém okně charakterizujete, jak budou prvky vaší legendy vypadat. Automaticky se generuje stejný vzhled prvků legendy podle jejich vzhledu v mapovém poli. Pokud by bylo třeba, můžete tyto parametry změnit._ Legend Wizard You can change the size and shape of the symbol patch used to represent line and polygon features in your legend. Select one or more legend items whose patches you want to change. Legend Items: r-Patch- Obr. 6.11. Nastavení barvy a síly čáry jednotlivých prvků. Poslední dialogové okno (Obr. 6.12) umožňuje nastavení mezer mezi jednotlivými částmi legendy. Vhodnější však většinou bývá nechat toto výchozí nastavení, legendu tzv. „rozbít" (viz. dále) a uspořádat šiji podle svých představ a volného místa v layoutu. Legend Wizard Set the spacing between the parts of your legend. Spacing between: — 8,57 (pts.; Title and Legend Items: JiEBfl (pts.] Legend Items: |8,57 (pts.) Columns: Headings and Classes: |8,57 (pts/ Labels and Descriptions: 8,57 (pts/ Patches (vertically): [sltf (pts.; Patches and Labels: |8,57 (pts/ Preview Jité spacing— Legend Item 1 " Legend Hem 3 Headng Headng | Label description Label description Label description - Label description Label description - Label description Legend Item 2 Legend Hem 4 label description 1 label description < Zpět [j Dokončit Storno Obr. 6.12. Nastavení mezer mezi jednotlivými částmi legendy. Měřítko Aplikace ArcGIS umožňuje zpracovat měřítko podle vlastních představ. Kliknutím na Insert > Scale Bar se dostanete do dialogového okna pro měřítko. Toto dialogové okno naleznete také v Obr. 6.13. Hlavní nevýhoda přednastavených stylů spočívá v tom, že jsou uzpůsobeny anglosaské kartografii. Jinými slovy měřítko mapy je v mílích a číslice nejsou na správných pozicích. Proto vždy při tvorbě měřítka budete muset nastavovat další vlastnosti - tlačítko Properties. Teprve zde můžete zadat parametry, které budou korektní z hlediska české kartografie - viz. Obr. 6.14. V tomto nastavení byste měli měnit pouze počet hlavních a vedlejších dílků měřítka. 0 20 40 80 120 160 200 km Scale Bar Selector 0 50 10D 200 Mies ......... Scale Line 1 0 50 1DÜ 200 Mies I—i—i—i—I—i—i—i—I Scale Line 2 I I I I I I I I I 0 50 100 200 Mies Scale Line 3 n_r-i_r □ an im □ an im Stepped Scale Line Alternating Scale Bar 1 au am Alternating Scale Bar 2 100 _llwfles Sinnle Division Scale Rar _?JxJ r Preview- lt Ii tr J t H LH předdefin wane sty t y měřítek další vlastnosti Properties.. More Styles Save... Reset OK Cancel Obr. 6.13. Výběr měřítka z přednastavených stylů. Úkol č.1 Zkuste si vytvořit měřítko, které bude vypadat následovně: 10 15 20 25 50 75 100 km Tip: menší písmo u vedlejších dílků vytvoříte za pomoci „rozbíjení" - viz. podkapitola 6.4. Scale Bar Scale and Units | Numbers and Marks | Format | rScale- potetittavnlch dilkti ons: I S11} Division value: Number of divisions: Number of subdivisions: 4~r| V Show one division before zero\ When resizing... P« Adjust division value Division Units: zobrazované j iKiiometes ^místéní0Znäitníjednotek Label Position (after labet = i\a číslem) Gap: ^^^^ Symbol.. 5pt-^ označení jednotek édnotky OK Storno Použít Properties Text I Size and Position I Text: Obr. 6.14. Nastavení parametrů měřítka korektně vůči české kartografii. Tiráž Obsahuje údaje o autorovi, případně další informace, které chce autor mapy předat uživateli. Tiráž vložíme pomocí Insert > Text. Hlavní nevýhodou je, že se tiráž automaticky umístí do poměrně malého prostoru uprostřed právě zobrazené části layoutu. Do tiráže je možné ihned psát. Při dvojitém kliknutí na tiráž se objeví další možnosti (Obr. 6.15): změna napsaného textu, formát,... Kliknutím na tlačítko Change Symbol... můžete změnit styl písma a jeho velikost. Stejně jako tiráž se nastavuje i jakýkoli text, který chcete umístit mimo mapové pole. Tomáš flEZNÍK, Brno 2005 ~3 Font: |Arial 22,00 Angle: [ÖÖÖ ^ Character Spacing: J0,00 Leading: 0,00 About Formatting Text Change Symbol. OK Storno Použít Obr. 6.15. Nastavení tiráže. 6.4 „Rozbití" základních kompozičních prvků (mimo mapové pole) Vytvořené základní kompoziční prvky, popsané v předchozí podkapitole, nevyhovují vždy představám tvůrce mapy. Například legenda malou částí zasahuje do mapového pole a posunem není možné se tomuto konfliktu vyhnout. Proto existuje tzv. „rozbíjení", které má za následek oddělení např. jednotlivých položek legendy. S legendou pak nepracujeme jako s celkem, ale měníme naprosto libovolně jakoukoli její část. „Rozbíjení" se provádí následovně: 1. klikneme pravým tlačítkem myši na prvek, který chceme „rozbít" 2. zvolíme položku Convert To Graphics (převede prvek na grafiku) - Obr. 6.16 3. klikneme pravým tlačítkem myši znovu na tento prvek 4. zvolíme položku Ungroup (rozdělí prvky) - Obr. 6.17 ďb Cut Ctrl+X íl Copy Ctrl+C }í Delete Num Del ^^^^m^^^^^^phics^ K Group Ungroup Graphic Operations Order Nudge Align Distribute Rotate or Flip Properties. Obr. 6.16. Převedení na grafiku, ďb Cut Ctrl+X íl Copy Ctrl+C Delete Num Del Convert To Graphics H Group fell Ungroup ^ Graphic Operations Order Nudge Align Distribute Rotate or Flip Properties. Obr. 6.17. Rozdělení prvku. Možné je také prvky spojovat - vybereme prvky, které chceme spojit, stiskneme pravé tlačítko myši a vybereme volbu Group (seskupit). Upozornění! Převedení na grafiku (Convert To Graphics) je nevratnou funkcí. Po jejím spuštění není např. měřítko propojeno s původními daty - při změně měřítka se měřítko v layoutu nezmění! 6.5 Export mapy Konečnou fází tvorby mapy obvykle bývá export do (přinejmenším) jednoho z běžných grafických formátů. Export se provádí v hlavním menu File > Export Map. Jestliže budete vkládat výslednou mapu jako obrázek do Wordu je nejvhodnějším formátem GIF. Pokud chcete mapu jako samostatný obrázek je vhodnější PDF nebo TIFF. Zkuste se vyvarovat formátu JPEG - ořezává hrany, které jsou u map velmi důležité.