Evropská úmluva o krajině a plánování krajiny Ing. Eva Semančíková Katedra biologie ekosystémů, PřF JCU, České Budějovice O čem to bude: •Evropská úmluva o krajině •Plánování krajiny –Historie v ČR –Hierarchické plánování –Krajina v českých politických dokumentech –Územní plánování –Krajinné plánování Problematika krajiny •Krajina je komplexní, dynamický a velice heterogenní systém, jak v horizontálním, tak vertikálním směru. •V časovém a prostorovém měřítku existují rozdíly mezi krajinně-ekologickými a socio-ekonomickými systémy. Na rozdíl od krátkodobých socio-ekonomických procesů jsou krajinně ekologické procesy dlouhodobé a většinou nezvratné. •Krajina je veřejným statkem. •Životní prostředí  krajina  příroda Druhy Člověk Ekosystémy Krajina Rezervace „Běžná“ krajina Zástavba > > (Vytvořila Veronika Holcová , 2008 ) Evropská úmluva o krajině 20. října 2000 ve Florencii Výbor Rady Evropy Vládním usnesením č. 1049/2002 se připojila ČR Ratifikace 1. 10. 2004 Do konce roku 2006 ji podepsalo 34 členských států a ratifikovalo ji 26 zemí Zohledněné úmluvy: •Úmluva o ochraně evropských planě rostoucích rostlin, volně žijících živočichů a přírodních stanovišť (Bern, 19. září 1979), •Úmluva o ochraně architektonického dědictví Evropy (Granada, 3. října 1985), •Evropská úmluva o ochraně archeologického dědictví (revidovanou) (Valetta, 16. ledna 1992), •Evropská rámcová úmluva o přeshraniční spolupráci mezi územními společenstvími nebo úřady (Madrid, 21. května 1980) a její doplňující protokoly, •Evropská charta místní samosprávy (Štrasburk, 15. října 1985), •Úmluva o biologické rozmanitosti (Rio, 5. června 1992), •Úmluva o ochraně světového kulturního a přírodního dědictví (Paříž, 16. listopadu 1972) a •Úmluva o přístupu k informacím, účasti veřejnosti na rozhodování a přístupu k právní ochraně v záležitostech životního prostředí (Aarhus, 25. června 1998); Evropská úmluva o krajině PREAMBULE KAPITOLA I - VŠEOBECNÁ USTANOVENÍ •Článek 1 - Definice •Článek 2 - Rozsah •Článek 3 - Cíle KAPITOLA II - VNITROSTÁTNÍ OPATŘENÍ •Článek 4 - Rozdělení pravomocí •Článek 5 - Všeobecná opatření •Článek 6 - Zvláštní opatření KAPITOLA III - EVROPSKÁ SPOLUPRÁCE •Článek 7 - Mezinárodní politiky a programy •Článek 8 - Vzájemná pomoc a výměna informací •Článek 9 – Krajiny přesahující hranice •Článek 10 - Sledování plnění úmluvy •Článek 11 - Cena krajiny Rady Evropy KAPITOLA IV - ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ •Článek 12 - Vztah k dalším nástrojům •Článek 13 - Podpis, ratifikace a vstup v platnost •Článek 14 - Přístup •Článek 15 – Územní působnost •Článek 16 - Výpověď •Článek 17 - Dodatky •Článek 18 - Oznámení PREAMBULE •Zvažování území jako celku •Začlenění krajiny do územních politik •Poznání důležitosti vědění •Podpora uvědomění •Krajinné strategie •Integrace politik •Začlenění obyvatel •“krajina” znamená část území, tak jak je vnímána obyvatelstvem, jejíž charakter je výsledkem činnosti a vzájemného působení přírodních a/nebo lidských faktorů; •Nový přístup - » Kvalita života »Trvale udržitelný rozvoj •“krajinná politika” znamená vyjádření všeobecných zásad, strategií a orientací kompetentními veřejnými orgány, které umožňuje přijetí specifických opatření, zaměřených na ochranu, správu a plánování krajiny; »Horizontální a vertikální spolupráce »Ochrana prostoru –> kvalita prostoru »Začlenění sociálních a ekonomických aspektů •“cílová charakteristika krajiny” znamená přání a požadavky obyvatel týkající se charakteristických rysů krajiny, v níž žijí, formulované pro danou krajinu kompetentními veřejnými orgány; KAPITOLA I - VŠEOBECNÁ USTANOVENÍ Článek 1 - Definice •“ochrana krajiny” znamená činnosti směřující k zachování a udržení význačných nebo charakteristických rysů krajiny, odůvodněné její dědičnou hodnotou, vyplývající z její přírodní konfigurace a/nebo z lidské činnosti; >> Krajina je předmětem změn, a tyto změny musí být v rámci určitých limitů akceptovány >> Ne stop-stav nebo ochrana zmizelých hodnot  směr schopnosti postkytovat většinu hodnot/služeb do budoucna •“správa krajiny” znamená činnost, která má, z hlediska udržitelného rozvoje, zajistit pravidelné udržování krajiny s cílem řízení a harmonizace změn, které jsou způsobeny sociálními, hospodářskými a environmentálními procesy; •“plánování krajiny” znamená činnosti s výhledem do budoucna, které mají za cíl zvýšení hodnoty, obnovu nebo vytvoření krajin. KAPITOLA I - VŠEOBECNÁ USTANOVENÍ Článek 1 - Definice Článek 2 - Rozsah •S výhradou ustanovení článku 15 se tato úmluva aplikuje na celé území Stran a pokrývá přírodní, venkovské, městské a příměstské oblasti. Zahrnuje plochy pevninského rázu, vnitrozemské vodní plochy a mořské oblasti. Týká se jak krajin, které mohou být považovány za pozoruhodné, tak krajin běžných a narušených. KAPITOLA I - VŠEOBECNÁ USTANOVENÍ Článek 3 – Cíle •Ochrana jednotlivých typů evropské krajiny •Tvorba a realizace ohleduplné a z hlediska charakteru krajiny udržitelné krajinné politiky, a to za účasti veřejnosti, místních a regionálních úřadů •Zohledňování charakteru krajiny při formování politik územního rozvoje územního plánování a jiných politik KAPITOLA I - VŠEOBECNÁ USTANOVENÍ Článek 4 - Rozdělení pravomocí •Každá Strana provádí tuto úmluvu, zejména články 5 a 6, podle svého vlastního rozdělení pravomocí, v souladu se svými ústavními principy a administrativním uspořádáním, a při respektování principu subsidiarity, přihlížejíce k Evropské chartě místní samosprávy. Aniž by se odchýlila od ustanovení této úmluvy, bude každá Strana harmonizovat plnění této Úmluvy se svými vlastními politikami. » místní a regionální úřady  legislativní ukotvení na národní úrovni Článek 5 - Všeobecná opatření Každá Strana se zavazuje: •právně uznat krajinu jako základní složku prostředí, v němž obyvatelé žijí, jako výraz rozmanitosti jejich společného kulturního a přírodního dědictví a základ jejich identity; •zavést a provádět krajinné politiky, zaměřené na ochranu, správu a plánování krajiny, prostřednictvím přijetí specifických opatření uvedených v článku 6; •zavést postupy pro účast veřejnosti, místních a regionálních orgánů a jiných stran, které jsou zainteresovány na definování a provádění krajinných politik zmiňovaných v písmenu b výše; •začlenit krajinu do svých politik územního a urbánního plánování, do své kulturní, environmentální, zemědělské, sociální a hospodářské politiky, jakož i do ostatních politik s možným přímým či nepřímým dopadem na krajinu. KAPITOLA II - VNITROSTÁTNÍ OPATŘENÍ Článek 6 - Zvláštní opatření A Zvyšování povědomí •zvyšovat povědomí občanské společnosti, soukromých organizací a veřejných orgánů o hodnotě krajin, jejich úloze a jejich změnách. B Vzdělávání a výchova •vzdělávání odborníků v oboru oceňování krajinných celků a činností v krajině; •multioborové vzdělávací programy v oblasti krajinné politiky, ochrany, správy a plánování krajiny, určené pro profesionály v soukromém i veřejném sektoru a pro dotčená sdružení; •školní a vysokoškolské vzdělávací programy, které se v rámci příslušných disciplin zaměří na hodnoty spjaté s krajinou a na otázky týkající se její ochrany, správy a plánování. KAPITOLA II - VNITROSTÁTNÍ OPATŘENÍ Článek 6 - Zvláštní opatření C Vymezení a hodnocení •vymezit své vlastní typy krajiny na celém svém území; •analyzovat jejich charakteristiky, síly a tlaky, které je mění; •zaznamenávat jejich změny; •vyhodnotit takto vymezené krajiny s ohledem na zvláštní hodnoty, které jsou jim připisovány zainteresovanými stranami a dotčeným obyvatelstvem. D Cílové charakteristiky krajiny •Každá Strana se zavazuje, po konzultaci s veřejností, definovat cílové charakteristiky krajiny pro vymezené a vyhodnocené krajiny. E Plnění •Pro realizaci krajinných politik se každá Strana zavazuje zavést nástroje, zaměřené na ochranu, správu a/nebo plánování krajiny. KAPITOLA II - VNITROSTÁTNÍ OPATŘENÍ Článek 7 - Mezinárodní politiky a programy –zohledňování krajinného rozměru mezinárodních politik a programů a doporučit, v případě potřeby, aby úvahy týkající se krajiny do nich byly zapracovány. Článek 8 - Vzájemná pomoc a výměna informací –vzájemně si poskytovat technickou a vědeckou pomoc v záležitostech týkajících se krajiny prostřednictvím shromažďování a výměny zkušeností a výsledků výzkumných projektů; –podporovat výměnu odborníků na otázky krajiny, zejména pro vzdělávací a informační účely; –vyměňovat si informace o všech záležitostech, na něž se vztahují ustanovení této Úmluvy. Článek 9 – Krajiny přesahující hranice –povzbuzovat přeshraniční spolupráci na místní a regionální úrovni a v případě potřeby vypracovat a uskutečňovat společné programy zvyšování hodnoty krajiny. Článek 10 - Sledování plnění úmluvy Článek 11 - Cena krajiny Rady Evropy KAPITOLA III - EVROPSKÁ SPOLUPRÁCE Plánování krajiny Plánování Proces vytváření cílů, rozvoje strategií, návrhu úkolů a rozvrhů k dosažení stanovených cílů. (http://www.investorwords.com/3710/planning.html) Je uvědomělá činnost řídících subjektů, spočívající ve stanovení cílů a úkolů, cest, prostředků a zdrojů pro jejich dosažení, obvykle v závislosti na čase. (Matějka, Vladimír, Mokrý, Jan: Slovník pojmů ve výstavbě. Doporučený standard. Metodická řada DOS M 01.01. Praha: Informační centrum České komory autorizovaných inženýrů a techniků činných ve výstavbě, 2000) Uvědomělá činnost, spočívající ve stanovení cílů a úkolů, cest, prostředků a zdrojů pro jejich dosažení, obvykle v závislosti na čase. (Oberstein, Ivo, Cach, Jan: Názvosloví urbanismu a územního plánování. Praha: FA ČVUT, 2001. Materiál z výzkumného úkolu MSM 210000026 „Proměny urbanismu“) (Antrop, 2005) Krajinné plánování v historii 4 zásadní mezníky (Holcová, Semančíková 2008) > 1.Období do roku 1945 2.Období 1945 – 1989 3.Období 1989 – 2000 4.Období od roku 2000 > 1.Období do roku 1945 • Nejprve bylo subjektivní plánování, • Ochrana přírody (1838, 1858), • Okrašlovací spolky •Urbánní plánování a posun ve vnímání činnosti člověka v krajině a životního prostředí. 2. Období 1945 – 1989 b) Období 50. – 60. léta a) Krátce po válce c) Období 70. – 80. léta • Vznikl návrh zákona • Ochrana přírody podřízena ekonomickému rozvoji, krajinné plánování v pozadí, vznik územního plánování • Centrální řízení a plánování „TOP-down“ • Volání po krajinně ekologickém plánování 3. Období 1989 – 2000 • Zrušení jakéhokoli centrálního plánování • Reforma státní správy • Zmizela národní a regionální úroveň plánování • Přístupy „BOTTOM-up“ řízené tržní ekonomikou“ • Různé krajinné problémy • Připojení k EU • Obnova národního a regionálního plánování • Ratifikace Evropské úmluvy o krajině 4. Období od roku 2000 > > Závěry •Krajinné plánování je historicky spjato s územním plánováním. •Existence krajinného plánování a jeho hierarchická struktura byla vždy spojena s politickým vývojem a nikdy se vlastně neprosadilo. •Přístupy „top-down“ a „bottom-up“ musí fungovat paralelně. > Hierarchické plánování labyrint Plánování krajiny v ČR •Které dokumenty se v ČR zabývají krajinou na strategické a taktické úrovni? Krajinné problémy Ohrožení krajiny charakteristika KVALITATIVNÍ HLEDISKO Degradace krajinných složek Krajinnými složkami rozumíme ovzduší, půdu, vodu, nerostné suroviny a biologickou rozmanitost. Jejich degradace je způsobena postupným snižováním parametrů, které ovlivňují kvalitu života obyvatelstva: znečištění ovzduší, znečištění podzemních a povrchových vod, kontaminace půdy a degradace jejích fyzikálních, chemických a biologických vlastností, nadměrné využívání neobnovitelných zdrojů, snižování biodiverzity a šíření invazivních druhů. Degradace krajinných funkcí Pod pojmem krajinná funkce se skrývá schopnost krajiny zajišťovat pomocí toků energie, materiálu a informací interakce mezi jednotlivými ekosystémy, ze kterých je krajinná mozaika složena. V kategorii degradace krajinných funkcí byly sledovány problémy narušení prostupnosti krajiny a porušení ekologické stability ( tj. narušení schopnosti ekologických systémů uchovat si a reprodukovat své charakteristiky pomocí autoregulačních procesů). Ohrožení krajinných služeb Krajinné služby jsou přínosy, které lidé z ekosystémů zastoupených v krajině získávají. Zahrnují zejména poskytování movitých statků, regulační a kulturní služby. V této kategorii jsou zahrnuty problémy související s biotickou produkcí (snižování a zhoršování produkčních vlastností některých ekosystémů), narušení protierozní ochrany půd, degradaci retenční kapacity krajiny (schopnosti krajiny zadržovat vodu), degradaci stanovišť (znehodnocování biotopů volně žijících druhů) a rizika rekreačního potenciálu (znehodnocení území v důsledku neúměrných rekreačních aktivit). Degradace krajinné rozmanitosti Výsledkem historického využívání krajiny můžeme v mnoha oblastech České republiky spatřit rozsáhlé uniformní krajiny, které vznikly důsledkem degradace původní krajinné struktury. Ztrátu krajinné rozmanitosti způsobilo především velkoplošné zemědělství druhé poloviny minulého století. Důraz na maximální výtěžnost zemědělsky obhospodařovaných pozemků a snaha neustále rozšiřovat pěstební plochy zapříčinila, že většina malých vodních nádrží, mokřadů, mezí a remízů byla přeměněna na ornou půdu. Degradace krajinné rozmanitosti je vztažena k degradaci lesních, zemědělských a travinných, vodních a mokřadních ekosystémů PROSTOROVÉ HLEDISKO Fragmentace krajiny Fragmentace krajiny je proces, při kterém se krajina dělí na stále menší a menší části, které postupně ztrácejí schopnost plnit svou funkci jako prostoru pro existenci životaschopných populací živočichů. Nejčastější příčinou fragmentace je výstavba dopravních komunikací a další infrastruktury. Zábor volné krajiny V důsledku nedostatečného prostorového plánování jako převodového článku mezi politickou vizí krajiny a zajištěním budoucího optimálního využívání krajiny dochází k neřízenému rozptýlení zástavby do volné krajiny a neprodyšnému uzavírání půdy. Výsledkem je zábor zemědělské půdy ve prospěch chaotické komerční zástavby podél dálnic a v periferiích sídel, nebo výstavba satelitních čtvrtí v blízkosti větších měst bez ohledu na dlouhodobý vývoj krajiny, jejích funkcí a služeb. Důsledek neprodyšného zavírání půdy je vedle kompletní změny krajinného rázu např. rychlý odtok vody z krajiny a snížení až úplná ztráta retenční kapacity krajiny. Změna krajinného rázu Ráz krajiny je významnou hodnotou dochovaného přírodního a kulturního dědictví. Je dán specifickými rysy a znaky krajiny, jejichž změna vede ke kulturně-estetickému a vizuálnímu znečištění krajiny, tedy ke změně či degradaci krajinného rázu. Výsledkem může být ztráta typických krajin a vzrůstající uniformita. Opouštění krajiny V důsledku změn v zemědělské politice, dochází ke změnám v dotační politice státu. V některých oblastech České republiky se zemědělství stává nadále neudržitelným, snižuje se počet pracovních, dochází k marginalizaci zemědělské půdy a venkova. Lidé opouštějí krajiny, procento zastoupení neobdělávané zemědělské půdy se zvyšuje, což vede ke zvýšené erozi v území, zarůstání území křovinami a lesem a k dalším nežádoucím důsledkům. Dalším negativním jevem opouštění krajiny jsou tzv. brownfields, pozemky a budovy v urbanizovaném území, které ztratily svoje původní využití. Nerekultivovaná krajina Nerekultivovanou krajinou rozumíme krajinu přetvořenou člověkem za účelem jejího využití. V důsledku těžby nerostných surovin, výstavby infrastruktury, průmyslové a zemědělské výroby došlo k devastaci množství drobných ploch až velkoplošných území původní krajiny. Jde např. o staré lomy či odtěžené lomy, odkaliště, haldy, skládky, znečištěné vodoteče bez průvodní vegetace, lada, vojenské újezdy atd.. METODA HODNOCENÍ DOKUMENTŮ     Strategické dokumenty Změny kvality vod Změny kvality ovzduší Brownfields Degradace biodiverzity Změna krajinného rázu Exploatace neobnovitelných zdrojů Nerekultivovaná krajina Degradace vodních a mokřadních ekosystémů Degradace retenční kapacity krajiny Degradace stanovišť Degradace lesních ekosystémů > > Taktické dokumenty     Degradace lesních ekosystémů Porušení ekologické stability Narušení protierozní ochrany půd Degradace stanovišť Šíření invazních druhů Problematika biotické produkce Fragmentace krajiny Nerekultivovaná krajina Změna krajinného rázu Změny kvality půd Problematika biotické produkce Fragmentace krajiny Nerekultivovaná krajina > Taktické dokumenty Strategické dokumenty > Strategie Udržitelného Rozvoje Strategie Hospodářského Růstu Strategie Ochrany Biologické Rozmanitosti Strategie Regionálního Rozvoje Národní Strategický Plán Rozvoje Venkova Program Rozvoje Venkova Státní Politika ŽP Státní Program Ochrany Přírody a Krajiny Národní Rozvojový Plán Národní Strategický Referenční Rámec Politika Územního Rozvoje Operační Program Životní Prostředí MŽP MMR MZe …. aj. > Plánování krajiny v ČR •Které dokumenty se v ČR zabývají krajinou na lokální úrovni? Plánování v ČR: Měřítko Územní platnost Plánovací úroveň ekosystémové administrativní plošná část / rezort národní regionální lokální Územní plánování ÚSES v v v Lesní hospodářské plánování Plány povodí; oblastí povodí Plány péče Pozemkové úpravy Krajinné plánování Územní plánování Územní plánování dle stavebního zákona č. 183/2006 Sb. „O územním plánování a stavebním řádu“ •Územní plánování vytváří předpoklady pro výstavbu a pro udržitelný rozvoj území. Mělo by vytvářet podmínky pro příznivé životní prostředí, hospodářský rozvoj a soudržnost společenství obyvatel území; zajistit předpoklad pro udržitelný rozvoj území soustavným a komplexním řešením účelného využití a prostorového uspořádání území. Politika územního rozvoje: •Politika územního rozvoje určuje ve stanoveném období požadavky na konkretizaci úkolů územního plánování v republikových, přeshraničních a mezinárodních souvislostech, zejména s ohledem na udržitelný rozvoj území, a určuje strategii a základní podmínky pro naplňování těchto úkolů. Územně plánovací dokumentace: •Zásady územního rozvoje •územní plán obce •regulační plán Krajinné plánování Krajinné plánování se zabývá rozmístěním zdrojů v makro měřítku. Spojuje lidské postoje a cíle s reálnou analýzou krajinných rysů, procesů a systémů. Krajinné plánování se liší od plánování územního zvláště prostřednictvím kladení důrazu na krajinné zdroje a vlastnosti životního prostředí jako základní určující činitele pro rozhodování (Cook, Van Lier, 1994) . Krajinné plánování je činnost, která podporuje rozumné a trvale udržitelné využívání přírodních surovin, předchází rizikům a řídí procesy krajinných změn. Určuje kapacitu a limity využívání přírodních zdrojů a následky změn (Ahern 1999). Krajinným plánováním můžeme rozumět plánování trvale udržitelného využívání fyzických, biologických a kulturních zdrojů. Hledá ochranu pro jedinečné a vzácné zdroje, předchází rizikům, limituje využívání surovin, určuje vývoj ve vhodných lokalitách (Fabos 1985 in Ahern 1999). Krajinné plánování by celkově mělo být opřeno o integrovaný, interdisciplinární a transdisciplinární přístup právě díky různým přáním a cílům všech zainteresovaných uživatelů krajiny, jejichž nároky na krajinu jsou podmíněny sociálními, ekonomickými, kulturními podmínkami a podmínkami životního prostředí (Van Mansfeld 2003). > Nástrojem k takovému přístupu je krajinné plánování. Zde je několik definic krajinného plánování. Ale nubudu je tu všechny citovat. Snad jen .................................... Celkově by krajinné plánování mělo zaručovat integrovaný přístup ke krajině a zohledňovat podmínky sociální, ekonomické, kulturní a podmínky životního prostředí. Tyto zvyšující se nároky na krajinu a volný prostor kolem nás si vyžadují multifunkční krajinu. Co to je? Charakteristiky krajinného plánování: 1. krajina je chápána jako veřejný prostor s obecně prospěšnými funkcemi 2.integrace topologického a chorologického přístupu ke krajině 3.na území je pohlíženo v širších souvislostech – dostatečně velké měřítko 4.je zohledněna dynamika krajiny a dlouhodobý časový horizont 5.integrovaný přístup - interdisciplinární a transdisciplinární Cíle a smysl krajinného plánování: 1.Ochrana a tvorba volné krajiny, 2.Vnímání krajiny z mnoha úhlů, které mohou být děleny na sociální, ekologické, estetické, kulturní a ekonomické, 3.Pro vytváření dobrého okolního prostředí má význam uspořádání a sestavování následujících čtyř prvků: •reliéfu zemského povrchu •vody •vegetace •prostorových struktur 4.Aby mělo krajinné plánování smysl, je třeba znát minulost, porozumět současnosti a mít vizi budoucnosti. Úkoly krajinného plánování: a)stanovení limitů a potenciálů krajiny z hlediska jejího využívání člověkem, b)stanovení zásad prostorové organizace krajiny na základě vlastností její struktury a potenciálů, c)komplexní řešení funkčního využívání krajiny v souladu s rozvojem lidské společnosti, d)určení věcné a časové koordinace činností, které ovlivňují rozvoj krajinného prostoru, e)vytváření autoritativních podkladů pro ostatní plánovací činnosti, které se uplatňují v koordinaci územního plánování, f)vymezuje základní směry budoucího rozvoje krajiny, stanoví územní diferenciaci krajiny, (Nepomucký, Salašová 1996) Úkoly krajinného plánování: a)na základě územní diferenciace řeší a navrhuje její optimální využívání – vypracovává funkční diferenciaci krajiny, b)na základě prostorové a funkční diferenciace řeší optimální uspořádání krajiny, určuje rozvržení a rozsah ploch pro určité využití a stanoví jejich organizaci, c)vymezuje území, které z hlediska přírodních nebo kulturně-historických kvalit vyžadují zvláštní ochranu, stanoví ochranná pásma a navrhuje způsoby ochrany a využití, d)vymezuje území narušená přírodními pochody nebo antropickou činností a navrhuje nutné asanační a rekultivační zásahy, (Nepomucký, Salašová 1996) Úkoly krajinného plánování: a)eviduje a vyhodnocuje rozmístění soustředěné výstavby v územní z hlediska jejího vlivu na krajinu a životní prostředí, b)navrhuje zachování a ochranu obnovitelných a neobnovitelných přírodních zdrojů prostředky věcné a časové regulace jejich využití, c)řeší zvyšování úrovně obyvatelstva státu, v ohledu na ochranu a tvorbu životního prostředí v regionálním, případě globálním rozsahu. d)zohledňuje kvalitu života společnosti a)pracuje s dlouhodobou koncepcí vývoje a využívání území/krajinného prostoru (Nepomucký, Salašová 1996) Předmět a cíl krajinného plánu Abiotické prostředí Cíle  hodnocení Biotické prostředí Cíle  hodnocení Kulturní prostředí Cíle  hodnocení Definování kladů a záporů prostorové struktury Rozložení prostorových konfliktů Zvolení strategie plánování Vyhodnocení alternativních scénářů Scénářová studie 1 Scénářová studie 2 Scénářová studie 3 KRAJINNÝ PLÁN Přizpůsobený management (implementace, management, monitoring, vzdělání) Opakující se proces hodnocení a určení cílů (Ahern 1999) Ekonomické prostředí Cíle  hodnocení Scénářové studie mohou být vhodnou součástí krajinného plánování, jak ukazuje Ahernův diagram. Já bych tuto metodiku krajinného plánování chtěla použít pro vypracování svých scénářových studií. Právě proto, že scénáře zde jsou mezikrokem pro vypracování krajinného plánu a zároveň je tu zahrnut interdisciplinární přístup a zároveň je do vytvoření krajinného plánu zapojena i veřejnost. Rekreace a turistika Ochrana přírody a krajiny Průmysl Rozvoj sídla (Tress, Tress 2003) Půda Půdní typy BPEJ Analýza živin v půdě. Pro výpočet náchylnosti zemědělských půd k erozi – návrh vhodného obhospodařování, popř. protierozních opatření. Upřesnění úrodnosti půd a potřeb hnojení. Ohrožení znečištění spodních vod. Morfologické poměry Sklonitost terénu Délka svahu Orientace svahu Pro výpočet náchylnosti zemědělských půd k erozi – návrh vhodného obhospodařování, popř. protierozních opatření. Klimatické poměry Převládající směr větrů. Prům. teploty Prům. srážky … Možnost zabránění erozi. Zvážení potřeby/ nepotřeby závlah. Hydrologické poměry Hladina podzemích vod. Čistota vod. Problematika kvality vody a jejího dostatku. Abiotické prostředí Vegetace Potenciální přirozená vegetace Současný stav vegetace Výskyt chráněných druhů (zoo i fyto) Pro návrh nové ekologické struktury území. Zachování popř. návrh na revitalizaci stanoviště. Návrh managementu. Biotopy Hodnocení struktury a funkce Pro návrh nové ekologické struktury území. Krajinná struktura Lesy, rozptýlená zeleň, orná půda, sady, zahrady, pastviny, louky, rybníky, vodní plochy, zastavěné plochy, vinice Výpočet koeficientu ekologické stability území. Pro návrh nové ekologické struktury území. Zemědělská výroba Pěstované plodiny Osevní postupy Pro výpočet náchylnosti zemědělských půd k erozi. Biotické prostředí Krajinný ráz Lokality ochrany krajinného rázu. Historické prvky v krajině Ochrana historických památek. Archeologické lokality Chráněná území, VKP Ochrana přírodovědecky či esteticky významných území. Cestní síť Využití území Historický vývoj Současné využití Zvážení možnosti obnovy či ochrana historické struktury. Výchozí bod pro návrh budoucí struktury krajiny. Uživatelé krajiny Uživatelé půdy, Vlastníci půdy Zapojení veřejnosti do plánování. Demografické složení obyvatel Věk, struktura, nezaměstnanost ... Turistika Možnosti pro místní / příchozí obyvatele Zlepšení atraktivnosti území pro obyvatele. (Kam chodit na procházky?) Rozvoj obcí Nárok na prostor Pro budoucí návrh změn ve využívání území a struktury krajiny. Kulturní prostředí Literatura: •Ahern , J., 1999. Spatial concepts, planning strategies and future scenarios: a framework method for integrating landscape ecology and landscape planning. Chapter 10 In J. Klopatek, R. Gardners, eds. Landscape ecological analysis: Issues and applications, New York: Springer – Verlag, 1999, 175 – 201. •Alcamo, J., 2001. Scenarios as tools for international environmental assessments. European Environment Agency, Environmental issue report No. 24 •Antrop, M., 2005. Why landscapes of the past are important for the future. Landscape and Urban lanning. 70 (1-2), 21-34. •Cook, E.A., Van Lier, H.N., 1994. Landscape planning and ecological networks. 1 th. ed., vol. 1., Amsterdam: Elsevier science B.V. •Dutch ministry of Agriculture, 1990. National Ecological Network of the Netherlands. •Fanta, J. Česká krajina v evropských souvislostech. Veronica – časopis ochránců přírody, 2001b, roč. 15, č.5, s. 18-19 •Jongman, R.H.G., 2002. Homogenisation and fragmentation of the European landscape: ecological consequences and solutions. Landscape and Urban Planning, 58 (2-4), 15, 211-221. •Klijn, F., 1997. A hierarchical approach to ecosystems and its implications for ecological land classification. 1th. ed., Leiden: Proefschrift, Rijksuniversiteit Leiden. •Míchal, I. Ekologická stabilita. 2. vyd. Brno: Veronica, ekologické středisko ČSOP, 1994. 276s. ISBN 80-85368-22-6. •Miklos, L. 1989. The general ecological model of the Slovac Socialist Republic – Metodology and contents. Landscape ekology, 3/1, 43 – 51. Literatura: •Naveh, Z., 2001.Ten majo premises for a holistic conception of multifunctional landscapes. Landscape and Urban Planning, 57, 269-284 •Nepomucký, P., Salašová, A., 1996. Krajinné plánování.Ostrava: Vysoká škola báňská – Technická univerzita Ostrava, 1996. •Rada Evropy, 2000. Evropská úmluva o krajině. Florence. •Ruzicka, M., Miklos, L., 1982: Landscape Ecological Planning (LANDEP) in the Process of Territorial Planning. Ekologia (CSSR), 1 (3), 297 - 312. •Tress, B., Tress, G. Bringing Human and Natural Sciemces in Landscape Research.1th ed. In Tress, B., Tress, G. Capitalising on multiplicity: a transdisciplinary systems approach to landscape research. Wageningen: Alterra Green World Research, 2001. p. 143-157 •Tress, B., Tress, G., 2003. Scenario visualisation for participatory landscape planning – a study from Denmark. Landscape and Urban lanning. 64 (3), 161-178. •Van Mansfeld, M., 2003. The need for knowledge brokers. In: B. Tress, G. Tress and Van der Valk, A. eds. Interdisciplinary and Transdisciplinary Landscape Studies: Potential and Limitations. Wageningen: Alterra Green World Research, Landscape Centre, 2003, 33-39. •Zákon č. 114/ 1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny •Zpráva o stavu zemědělství za rok 2001, Praha: Ministerstvo zemědělství, 2002