Lukáš Herman  HERMAN, L.: Moderní kartografické metody modelování měst. Diplomová práce, Masarykova univerzita, Přírodovědecká fakulta, Brno, 2011. Dostupné zWWW: http://is.muni.cz/th/222752/prif_m/  SAFE SOFTWARE: FME Readers and Writers [on-line]. 2011 [cit. 2012]. Dostupné zWWW: http://docs.safe.com/fme/html/FME_ReadersWriters/Default.htm  SAFE SOFTWARE: FMETransformer Reference Guide [on-line]. 2011 [cit. 2012]. Dostupné zWWW: http://downloads.safe.com/fme/brochures/transformers.pdf  Nápověda programu FME Desktop 2011  http://www.safe.com  http://fmepedia.safe.com  http://groups.google.com/group/fmetalk  Využitelné např. po manuální vektorizaci  Snapper – přichytí vertexy k sobě pokud splní podmínku (dostatečná blízkost)  SpikeRemover – odstraní z linie (hranice) hroty  Densifier – vytvoří nové vertexy na linii (zahustí ji)  LineJoiner – propojí linie, eliminuje uzly mezi dvěma hranami  LineCloser – vytvoří plochu propojením počátečního a koncového bodu  LineOnAreaOverlayer – vytvoří nové vertexy na hranici překrytu s plochou  Chopper – rozseká prvky na části, podle zadaného počtu vertexů (např. polylinie má 9 ver., zadáme počet 2, vznikne 8 linií)  Generalizer – generalizace (algoritmy: Douglas, Deveau, Wang, …), shlazování (McMaster, …), zjišťování inflexních bodů (segmentace), fitting alg.  SherbendGeneralizer – pásmový algoritmus  StreamOrderCalculator – Strahlerova a Hortonova klasifikace vodních toků  Vytvoří novou geometrii „přepisem“ vstupních geometrií  BoundingBoxReplacer – minimálním ohraničujícím pravoúhelníkem (prvky  plocha)  ConvexHullReplacer – konvexním obalem  MinimumSpanningCircleReplacer – kružnicí opsanou  CenterLineReplacer – skeletonizace pomocí triangulace (plocha  linie)  CenterOfGravityReplacer – těžištěm (polygon  bod)  CenterPointReplacer – středem minimálního ohraničujícího pravoúhelníku  Bufferer – obalovou zónou (prvek  plocha)  Rubber Sheeting (pružná transformace) je lineární transformace po částech. Obvykle se data rozdělí pomocí triangulace na části a ty jednotlivě transformují. Transformace v jednom rohu nedeformuje data na opačném konci. Používá se např. při napasování zdeformovaných mapových listů na sebe.  RubberSheeter  Další transformace souřadnicových systémů:  Scaler, Offsetter, Rotator, Affiner, 3DAffiner, AffineWarper, SecondOrderConformer  Flexibilní šířka bufferu:  http://fmepedia.safe.com/articles/Samples_and_Demos/Buffer-Size-From- Attribute  Buffer jen vpravo/vlevo:  http://fmepedia.safe.com/articles/Samples_and_Demos/Buffer-On-Left-or- Right-Side-Only  Umisťování popisu:  http://fmepedia.safe.com/articles/Samples_and_Demos/AreaLabeller- custom-transformer-that-scales-labels-according-to-area-size  http://fmepedia.safe.com/articles/Samples_and_Demos/AdaptiveLabeller  Generalizace vrstevnic:  http://fmepedia.safe.com/articles/Samples_and_Demos/SherbendGeneralizer  Shlazování pomocí nahrazení linií křivkami:  http://fmepedia.safe.com/articles/Samples_and_Demos/Using-the- CurveFitter-transformer-to-smooth-lines  ImageRasterizer – převádí vektorová data na rastr  RasterCellCoercer – z rastrových buněk vytváří vektorové polygony  PointOnRasterValueExtractor – bodům přiřadí jako atribut hodnotu odečtenou z příslušného místa rastru  RasterResampler – provádí převzorkování – změnu velikosti buněk  RasterCellValueCalculator – provádí výpočty mapové algebry, RasterExpressionEvaluator zvládá i složitější i složitější  RasterCellValueReplacer – nahradí vymezený interval hodnot jedinou hodnotou  RasterCellValueRounder – zaokrouhluje hodnoty buněk  RasterInterpretationCoercer – upravuje bitový rozsah pásem a barevný rozsah (stupně šedi, RGB, RGBA, hodnotový rastr)  RasterBandAdder – přidání nového pásma  RasterBandCombiner – kombinace stávajících pásem, RasterBandSeparator – rozdělení vícepásmových rastrových dat  RasterBandInterpretationCoercer  RasterBandRemover – odstraní vybrané pásmo a RasterBandKeeper – zachová vybrané pasma  RasterBandMinMaxExtractor – do atributů ukládá min. a max. hodnotu, RasterBandPropertiesExtractor – do atributů ukládá vlastnosti pásma  RasterBandNameSetter – určí název pásma, RasterBandOrderer – upravuje pořadí pásem  RasterBandNodataRemover, RasterBandNodataSetter  RasterPaletteAdder, RasterPaletteRemover – přidání a odstranění palety  RasterPaletteExtractor – extrakce palety ze vstupu  RasterPaletteGenerator – vytvoření palety  RasterPaletteResolver, RasterPaletteInterpretationCoercer, RasterPaletteNodataSetter  RasterPyramider – vytváří pyramidy pro vstupní rastrový soubor (zadá se buď velikost nejmenšího prvku v pyramidě nebo počet úrovní)  RasterTiler – rozdělí vstup na jednotlivé dlaždice  RasterMosaicker – skládá / spojuje jednotlivé rastrové soubory do mozaiky  Transformace vektor  rastr  http://fmepedia.safe.com/articles/Samples_and_Demos/Converting-Vector-data-to-Raster  http://fmepedia.safe.com/articles/Samples_and_Demos/RasterCellCoercer-making-points- from-rasters  http://fmepedia.safe.com/articles/Samples_and_Demos/Raster-to-Vector-Centerline- Extraction-2010-Edition  Převzorkování rastru  http://fmepedia.safe.com/articles/Samples_and_Demos/Raster-Resampling  Kombinace rastrů  http://fmepedia.safe.com/articles/Samples_and_Demos/Combining-Rasters-with-the- RasterExpressionEvaluator  Práce s alfa kanálem  http://fmepedia.safe.com/articles/Samples_and_Demos/Alpha-Compositing-Blending-Two- Raster-Images  Úpravy kontrastu  http://fmepedia.safe.com/articles/Samples_and_Demos/Custom-transformer- BrightnessContrastAdjuster  RasterDEMGenerator,TINGenerator, SurfaceDraper, AppearanceAdder, …  Extruder, CSGBuilder, …  XSLTProcessor, XMLTemplater, …  Aggregator, Offsetter, 3DAffinner, PenColorSetter, …