Z X 5 0 4 H o d n o c e n í v l i v ů n a ž i v o t n í p r o s t ř e d í Případová studie: Přeložka silnice I/14 obchvat města http://zcole.edublogs.org/files/2011/03/TrafficJamCartoon-2hk0mdw.jpg Základní údaje o záměru •Charakter stavby: •nová stavba •Důvod umístění: •převedení silniční dopravy mimo město. •zklidnění dopravy v centru města vyvolané odkloněním tranzitní dopravy. •Stručný popis dopravního řešení: •Délka 1,550 km. Kategorie komunikace S 11,5/70 odpovídá standardní šířce v koruně 11,5 m. Jedná se o silnici dvoupruhou, směrově nerozdělenou. •Průběh trasy v údolí je řešen pomocí násypového zemního tělesa o výšce 8 - 12 m a tří samostatných mostních objektů zajišťujících mimoúrovňové křížení přeložky silnice s tratí ČD, železniční vlečky a řeky Zdobnice. Základní údaje o vstupech •Zábor půdy • • • • • • • • • • •Spotřeba vody •Pouze během výstavby. •Voda odebírána v prostoru zařízení staveniště a její množství bude záviset na počtu pracovníků a rychlosti stavebních prací. Na základě uvedených bilancí lze odhadovat předpokládanou spotřebu vody na množství cca 625 m3/rok. •Surovinové zdroje: •zemina pro výstavbu násypů •prefabrikáty na výstavbu mostů •kamenivo, štěrky a štěrkopísky pro konstrukci vozovky •živičný kryt vozovky •železo pro armatury, svodidla, sloupy apod. •elektrická energie potřebná při výstavbě v prostoru zařízení staveniště Zábor půdy Trvalý Dočasný Celkem ZPF 4,795 0,719 5,514 PUPFL 0,108 0,000 0,108 Ostatní 0,359 0,054 0,413 Celkem 5,262 0,873 6,035 Základní údaje o výstupech: ovzduší •Bodový zdroj znečištění ovzduší. •Stavba ani provoz nebude bodovým zdrojem znečištění ovzduší. •Plošný zdroj znečištění ovzduší. •dočasné skládky sypkých materiálů během výstavby •vlastní zemní práce v etapě výstavby - skrývka ornice, násypy, zářezy. •Působnost uvedeného zdroje lze omezit pouze vlastním obdobím výstavby po dobu cca 3 let. Vzhledem k charakteru zdroje, současné fázi projektové přípravy a nemožnosti určit klimatické období, ve kterém budou plošné zdroje existovat, nelze množství emitovaných škodlivin objektivně stanovit. •Liniový zdroj znečištění ovzduší. •Hodnoceným druhem zdroje je provoz na obchvatu komunikace I/14 v celkové délce 1,55 km. •Na základě emisních faktorů, očekávané intenzity dopravy a délce obchvatu 1,55 km lze specifikovat následující roční sumu emisí z provozu na obchvatu: •NOX: 10.318 t/rok • CO: 16.439 t/rok • Suma uhlovodíků (CXHY): 4.014 t/rok • Základní údaje o výstupech: voda •Srážkové odpadních vody •je stanoveno na základě výpočtu, který vychází z celkového úhrnu srážek za rok (718 mm), ze šířky zpevněné vozovky 11,5 m (+ rozšíření v místech křižovatek): •Úhrn srážek: 718 mm/rok, plocha 19.600 m2, koeficient odtoku 0,80 => odtok 11.260 m3 •Dešťová voda bude svedena do otevřených příkopů, v místech zářezů do mělkých rigolů a odtud prostřednictvím stávajících melioračních svodnic nebo přímo do vodního toku Zdobnice. •odpadní vody z oblasti mostního tělesa a odpadní vody ze zpevněných příkopů podél komunikace vyspádovaných přímo do Zdobnice budou svedeny do vodoteče přes lapače nečistot s možností osazení norné stěny pro případ eliminace havárie na komunikace v bezprostřední blízkosti tok. •Recipientem je vodní tok Zdobnice s plochou povodí 124,5 km2. Průměrný průtok u ústí je 2,08 m3.s-1. Po výstavbě obchvatu dojde k navýšení o 0,36 l/s, což představuje 0,02%. Jedná se o vodohospodářsky významný tok, většinou ve třídě čistoty I. •Splaškové odpadní vody •budou vznikat pouze během výstavby, v prostoru stavebního dvora, jejich množství lze odhadnout na 625 m3. Základní údaje o výstupech: odpady •Nakládání s odpady - tedy i jejich bezpečné zneškodnění, je povinností všech původců, kteří se budou na výstavbě obchvatu podílet bez ohledu na původního vlastníka nebo generálního dodavatele. •Všichni původci jsou povinni vést evidenci odpadů •Množství odpadů není možno v této fázi projektové přípravy stanovit, je však nezbytné , aby jednotlivé druhy odpadů byly dále sledovány jak v další přípravě, tak při výstavbě a provozu. •Projekt předkládá přehled očekávaných odpadů vznikajících v etapě výstavby. Základní údaje o výstupech: hluk a vibrace •Etapa výstavby •Hluk bude vznikat z provozu stavebních mechanismů použitých při stavbě obchvatu. –Největší ovlivnění hlukem lze očekávat při výstavbě mostních objektů a sypání a hutnění násypů. Hluk z rypadel používaných při stavbách pozemních komunikací se udává mezi 80 - 95 dB(A) ve vzdálenosti 5 m, hluk nákladních vozidel 70 - 82 dB(A) ve vzdálenosti 5 m. •Vibrace budou vznikat během výstavby, zejména při hutnění násypů. •Provoz •Obchvat silnice I/14 bude patřit mezi liniový zdroj hluku vznikající v důsledku provozu vozidel po komunikaci. Vznikající hluk bude záviset na počtu a charakteru projíždějících vozidel, složení a rychlosti dopravního proudu, povrchu a sklonu vozovky apod. Ve fázi dosud realizovaných projektových prací není uvažováno s výstavbou protihlukových opatření. •Za provozu komunikace budou vznikat vibrace v důsledku jízdy vozidel. Vibrace se projevují maximálně do vzdálenosti několika desítek metrů, dosahují frekvencí 30 - 150 Hz a amplitud několika desítek m. Předpokládá se, že stavba a provoz přeložky silnice I/14 nebude zdrojem nadměrných vibrací. Screening – identifikace vlivů výstavba provoz ukončení změny v čistotě ovzduší + + - změna mikroklimatu - + - změna kvality povrchových vod + + - změna kvality podzemních vod + + - vliv na povrchový odtok a změnu říční sítě + + + ovlivnění režimu podzemních vod, změny ve vydatnosti zdrojů a změny hladiny podzemní vody - - - zábor ZPF + + - zábor PUPFL + + - vlivy na čistotu půd - + - projevy eroze - - - svahové pohyby a pohyby vzniklé poddolováním - - - likvidace, poškození populací vzácných a zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů - - - Screening – identifikace vlivů výstavba provoz ukončení likvidace, poškození stromů a porostů dřevin rostoucích mimo les + - - likvidace, poškození lesních porostů + - - likvidace, zásah do prvků ÚSES a významných krajinných prvků + - - vlivy na další významná společenstva - - - změny reliéfu krajiny + + + vlivy na krajinný ráz + + + likvidace, narušení budov a kulturních památek - - - vlivy na geologické a paleontologické památky + - - vlivy spojené se změnou v dopravní obslužnosti - + + vlivy spojené se změnou funkčního využití krajiny + + + vlivy na rekreační využití území + + + biologické vlivy - - - Screening – identifikace vlivů výstavba provoz ukončení fyzikální vlivy + + - vlivy spojené s havarijními stavy + + - vlivy na zdraví + + - • Většina identifikovaných vlivů je spojena s etapou výstavby a s následným provozem na vybudované komunikaci. • Etapa výstavby je identifikována vlivy, které vycházejí zejména ze skutečnosti, že se jedná o stavbu „na zelené louce” se všemi predikovanými dopady do jednotlivých složek životního prostředí. • Etapa vlastního provozu potom signalizuje vlivy trvalé z hlediska časového působení a vlivy spojené s vlastním provozem na liniové komunikaci včetně změn, které nastanou ve funkčním využití území. Hodnocení významnosti vlivu •Změny v čistotě ovzduší –Vlastní výstavba obchvatu, jakož i dočasné skládky sypkých materiálů a zemní práce během výstavby mohou být významným aspektem narušujícím faktory pohody obyvatel nejbližší obytné zástavby. –doporučeno během výstavby všechny plošné zdroje chránit před vznikem nadměrné prašnosti. Z hlediska významnosti je vliv hodnocen jako nulový. –Rozhodující vliv na čistotu ovzduší bude mít vlastní provoz na komunikaci. – 1. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový rozsah Reverzi-bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost ochrany -1 -2 -3 0 0 0 0 Referenční bod Varianta 0 Varianta 1 RB1 (Kmax NOx [mg.m-3]) 23,6 35,6 RB2 (Kmax NOx [mg.m-3]) 27,3 20,1 Hodnocení významnosti vlivu •Změna mikroklimatu –Riziko zhoršení rozptylových podmínek v údolní nivě Zdobnice je částečně eliminováno celkovou navrženou světlostí mostu 154 m. –Neprokázalo se zvýšení četnosti inverzí vlivem výstavby náspu komunikace přes nivu Zdobnice. 1. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový rozsah Reverzi-bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost ochrany 0 - - - - - - Hodnocení významnosti vlivu •Změna kvality povrchových vod •Pokud nepočítáme jednorázový vliv havárií, lze za nejvýznamnější vliv na jakost vod označit zimní údržbu komunikace, která je spojena s aplikací značného množství posypových materiálů s vysokým obsahem NaCl •V řece Zdobnici dojde k navýšení chloridových iontů o cca 0,53 mg/l. Limit pro ostatní toky dle NV ČR č. 171/92 Sb. je pro chloridy 350 mg/l. Předpokládané navýšení představuje zanedbatelný nárůst. •Zatížení odpadních vod v dalších ukazatelích, jako např. BSK5, NL nebo ropnými látkami, se za normální situace předpokládá minimální. Pro zachycení ropných a jiných látek škodlivých vodám v případě havárie se doporučuje osadit vyústění příkopů lapači nečistot s možností instalace norné stěny. •Z hlediska ochrany vodních zdrojů bude nezbytné zajistit i nutné manipulační plochy pro výstavbu mostního tělesa způsobem, který bude minimalizovat riziko ohrožení vod. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový rozsah Reverzi-bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost ochrany -1 -2 -1 -1 0 0 0,5 Hodnocení významnosti vlivu •Změna kvality podzemních vod •z regionálního hlediska nehrozí pro stavbu nebezpečí agresivních vod •stavba sama přímo neohrožuje zdroj ani PHO zdroje hromadného zásobování •přechod plánované komunikace přes řeku je možné technicky řešit tak, aby nedošlo k narušení kvality podzemní vody regionálního kolektoru KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový rozsah Reverzi-bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost ochrany -1 -2 -2 -1 0 0 0,5 Hodnocení významnosti vlivu •Vliv na povrchový odtok a změnu říční sítě •Vlivy na průtoky se mohou projevit zejména při přívalových deštích, kdy dojde ke zvýšení a zrychlení odtoku ze zpevněné vozovky. •Zpevněná plocha vozovky bude zdrojem zrychleného odtoku vodních srážek v území •výstavbou mostního objektu přes Zdobnici a násypu přeložky silnice I/14 dojde v profilu mostu ke zvýšení hladiny stoleté vody z původních 292,22 m n.m na 292,61 m n.m. (t.j o 39 cm) KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový rozsah Reverzi-bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost ochrany -1 -1 -1 -1 0 0 0,5 Hodnocení významnosti vlivu •Ovlivnění režimu podzemních vod, změny ve vydatnosti zdrojů a změny hladiny podzemní vody •Na základě dostupných informací o záměru není předpokládáno ovlivnění režimu podzemních vod KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový rozsah Reverzi-bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost ochrany 0 - - - - - - Hodnocení významnosti vlivu •Zábor ZPF •Během výstavby musí být sejmuta ornice a podorniční vrstva. Tyto budou využity v dalších fázích výstavby k rekultivacím zářezů, násypů a dočasně zabraných ploch, respektive s nimi bude naloženo v souladu s rozhodnutím příslušného orgánu ochrany ZPF. • KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový rozsah Reverzi-bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost ochrany -1 -3 -3 0 -1 0 0 BPEJ m2 tř. ochrany celkem % 5.56.00 9 590 I 25 573 53,000 5.58.00 15 983 I 5.43.10 1 066 II 3 143 7,000 5.14.10 2 078 II 5.47.00 5 594 III 5 594 12,000 5.22.12 13 639 IV 13 639 28,000 Celkem 47 950 47 950 100,000 Hodnocení významnosti vlivu •Zábor PUPFL •Vliv výstavby obchvatu I/14 spočívá také v záboru lesní půdy. Na úrovni zpracovaných podkladů lze prezentovat následující orientační předpoklady trvalého záboru půdy (ha): • zábor půdy trvalý 0,108 •zábor půdy dočasný 0 •Celkem 0,108 KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový rozsah Reverzi-bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost ochrany 0 - - - - - - Hodnocení významnosti vlivu •Vliv na čistotu půd •Hlavním opatřením omezujícím kontaminaci půdy je výsadba zeleně podél komunikace realizovaná na základě zpracovaného a schváleného projektu ozelenění, kterou lze považovat za částečnou formu ochranu s ohledem na specifikované šíření kontaminace olovem podél komunikací. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový rozsah Reverzi-bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost ochrany -1 -2 -3 -1 0 -1 0,2 Hodnocení významnosti vlivu •Projevy půdní eroze •Místní topografie bude změněna vybudováním nového obchvatu, a to zejména v údolí Zdobnice, kde bude trasa vedena v násypu s přemostěním železniční tratě, železniční vlečky a řeky Zdobnice. •Potenciálním místem eroze mohou být svahy násypů na trase budovaného obchvatu. Tento problém je dle projektu zcela kompenzován navrženým svahováním (které bude po ozelenění sloužit jako část biokoridoru) a navrženým projektem ozelenění zpracovaným v koordinaci se zpracovatelem místní části ÚSES. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový rozsah Reverzi-bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost ochrany 0 - - - - - - Hodnocení významnosti vlivu •Svahové pohyby a pohyby vzniklé poddolováním •Dle mapy sesuvů bylo zjištěno, že stavba koliduje s místem potenciální svahové aktivity. V uvedeném prostoru proto nelze vyloučit riziko aktivizace svahových pohybů. •Vzhledem k absenci dalších podkladů je řešení tohoto vlivu přeneseno do dalších stupňů projektové dokumentace. Dle konzultací s projektantem bude trasa komunikace řešena na základě IG posouzení způsobem, který musí vyloučit riziko svahových pohybů. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový rozsah Reverzi-bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost ochrany -1 -1 -3 0 0 -1 1 Hodnocení významnosti vlivu •likvidace, poškození populací vzácných a zvláště chráněných druhů rostlin a živočichů •ve sledovaném území se vyskytuje několik typů lokalit vesměs bez ochranářského významu. •Ze závěrů posudku vyplývá, že navrhovaná trasa obchvatu nezasahuje do plochy žádného zvláště chráněného území ani do jeho ochranného pásma. Během průzkumu nebyl v plánované trase obchvatu nalezen žádný chráněný druh rostliny podle Vyhl. č.395/92 Sb. (seznam zvláště chráněných rostlin a hub). •Plánovaná trasa se nachází na pozemcích s běžnou antropogenní vegetací a z hlediska ochrany přírody nelze vznést vůči vedení trasy závažné námitky. •Ze závěrů zoologického posouzení vyplývá, že plánovaná trasa obchvatu nenarušuje žádnou významnou zoologickou lokalitu, a že populace živočišných druhů vyskytujících se v dané oblasti nebudou ohroženy na své existenci. •Naopak vhodnými terénními a ozeleňovacími úpravami by mohlo dojít ke zvýšení druhové diverzity a početnosti vyskytujících se druhů. Zpracovaný lokální systém ekologické stability již počítá s využitím pásu zeleně podél komunikace jako části navrženého biokoridoru. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový rozsah Reverzi-bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost ochrany 1 - - - - - - Hodnocení významnosti vlivu •likvidace, poškození stromů a porostů dřevin rostoucích mimo les •V rámci výstavby bude nezbytné provést vykácení cca 500 m2 náletových křovin, 10 starších ovocných stromů a nelze vyloučit zásah do dřevinného doprovodu vodoteče Zdobnice, kde však bude možné přesnější vyhodnocení až po konečném zaměření trasy (tato skutečnost je považována za určitou nejistotu v rámci dokumentace EIA). •Vypracovaná rozptylová studie dokládá, že nejbližší stromy rostoucí mimo les budou zasaženy minimálními koncentracemi oxidů dusíku, pohybující se v krátkodobých koncentracích v jednotkách mikrogramů. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový rozsah Reverzi-bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost ochrany -1 -1 -2 0 0 -1 0 Hodnocení významnosti vlivu •likvidace, poškození lesních porostů •Záměr znamená nepatrný zásah do lesního porostu. Jedná se o pruh lesa nad řekou Zdobnicí, kde je tento lesní porost protnut trasou elektrovodu. Tento průsek elektrického vedení představuje i optimální průchod obchvatu s minimem kácení dalších lesních porostů. •Navržené vedení pozemní komunikace tak nevyvolá nové rozdělení lesního pozemku. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový rozsah Reverzi-bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost ochrany -1 -3 -3 0 0 0 0 Hodnocení významnosti vlivu •likvidace, zásah do prvků ÚSES a významných krajinných prvků •V rámci navržené trasy obchvatu dojde ke kontaktu s následujícími prvky ÚSES: –lokální biokoridor označený v mapovém podkladu č. 93, který je reprezentován lesem na skalnatém břehu Zdobnice, louky podél projektovaného obchvatu a pás zeleně podél trati –lokální (navržený) biokoridor označený v mapovém podkladu č. 94, využívající prostor podle navrženého obchvatu spojující sérii BC kolem města s BC Doudlebská bažantnice –interakční prvek navržený kolem projektovaného obchvatu •Lokální územní systém ekologické stability je navržen a koncipován v souladu s plánovanou trasou obchvatu a tudíž nedochází k významnějším střetům ÚSES s navrhovaným obchvatem v trase pozemní komunikace. •Potenciálně nejvýznamnějším ovlivněním ve vztahu k lokálnímu územnímu systému ekologické stability je křížení obchvatu a vodního toku Zdobnice s funkcí biokoridoru. •Z hlediska pojetí Metodiky Agentury ochrany přírody a krajiny ČR „Křížení komunikací a vodních toků s funkcí biokoridorů“ je dokumentací požadováno, aby v rámci zřízení nového mostního objektu přes Zdobnici byla dodržena zásada na zřízení oboubřežních suchých břehů. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový rozsah Reverzi-bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost ochrany -1 -3 -1 0 0 0 0,9 Hodnocení významnosti vlivu •Vlivy na další významná společenstva •Zpracované studie dokládají, že záměr není realizován do přírodovědecky cenných lokalit. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový rozsah Reverzi-bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost ochrany 0 - - - - - - Hodnocení významnosti vlivu •změny reliéfu krajiny •Vzhledem k charakteru území s navrženou pozemní komunikací si stavba vyžádá terénní úpravy, které zejména v údolní nivě Zdobnice vytvoří nové pohledové dominantní krajinné prostory. •S ohledem na celkovou délku trasy a na charakter reliéfu se nejedná o významnější pohledové dominanty. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový rozsah Reverzi-bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost ochrany -1 -3 -3 0 0 0 0 Hodnocení významnosti vlivu •vlivy na krajinný ráz •Realizace pozemní komunikace bude především v údolní nivě Zdobnice ovlivňovat pohledově významné krajinné prostory. •Nadzemní linie části trasy sice změní výškové parametry stávající krajiny, lze však provést částečnou kompenzaci kvalitním projektem ozelenění. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový rozsah Reverzi-bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost ochrany -1 -3 -2 0 0 0 0,2 Hodnocení významnosti vlivu •narušení a likvidace budov a kulturních památek •Na vržené vedení pozemní komunikace nevyžaduje likvidaci budov nebo kulturních památek. Trasa je navržena v dostatečné vzdálenosti od budov a tudíž nelze očekávat ani sekundární působení na tyto objekty (vibrace apod.). KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový rozsah Reverzi-bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost ochrany 0 - - - - - - Hodnocení významnosti vlivu •vlivy na geologické a paleontologické památky •Vzhledem k historickému osídlení území a rozsahu zemních prací nelze vyloučit případné archeologické nálezy. •Pokud při zemních pracích během výstavby dojde k nálezům kulturně cenných předmětů, detailům staveb jakož i k archeologickým nálezům, musí být informován příslušný stavební úřad, který v dohodě s příslušným orgánem státní památkové péče stanoví podmínky k zabezpečení státní památkové péče. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový rozsah Reverzi-bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost ochrany -1 -1 -1 0 0 0 -1 Hodnocení významnosti vlivu •vlivy spojené se změnou v dopravní obslužnosti •Účelem navrhovaného řešení je výstavbou obchvatu komunikace I/14 převedení silniční dopravy mimo město. •Na území města komunikace prochází zástavbou, která brání realizaci jiné než obchvatové varianty. •Výsledkem navrženého řešení bude významné zklidnění dopravy v centru města vyvolané odkloněním tranzitní dopravy. •Navržené řešení jednoznačně usnadní propojenost území bez významnějších negativních dopadů na toto území. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový rozsah Reverzi-bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost ochrany 1 - - - - - - Hodnocení významnosti vlivu •vlivy spojené se změnou funkčního využití krajiny •Vybudováním obchvatu by mohlo dojít ke ztížení dostupnosti zemědělských pozemků, a to zejména v údolní nivě vybudováním násypových těles. •V kilometru 1,0 uvažované trasy obchvatu dojde k přerušení místní komunikace vedoucí v lokalitě Mníšek k trvale obydlenému objektu a ke kolonii rekreačních chat. •Tyto aspekty požaduje dokumentace EIA vyřešit jako ochranné opatření v dalších stupních projektové dokumentace. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový rozsah Reverzi-bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost ochrany -1 -2 -2 0 0 0 1 Hodnocení významnosti vlivu •vlivy na rekreační využití území •Návrh obchvatu probíhá většinou na zemědělsky využívaných plochách a nebude mít podstatný negativní vliv na obecné rekreační využití krajiny. •Potenciální ovlivnění rekreačního využití území týkající se blízké chatové osady je eliminováno předcházejícím požadavkem na řešení napojení této lokality. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový rozsah Reverzi-bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost ochrany 0 - - - - - - Hodnocení významnosti vlivu •biologické vlivy •Na základě posouzení tohoto aspektu nelze předpokládat, že by záměr znamenal biologické vlivy představované například šířením plevelných druhů rostlin. •Tento předpoklad je dán kvalitně navrženým projektem ozelenění, zahrnujícím i požadavek na ošetřování zeleně po výsadbě. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový rozsah Reverzi-bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost ochrany 0 - - - - - - Hodnocení významnosti vlivu •fyzikální vlivy •Z hlediska fyzikálních vlivů připadá v úvahu především problematika hluku. •V rámci uvažovaného záměru byla zpracována akustická studie. Z předložených výsledků vyplývá, že provozu na obchvatu I/14 budou bezprostředně vystaveny 4 objekty. •Z výsledků výpočtu vyplývá, že u těchto obytných objektů nedojde k překročení limitních hodnot hlukové zátěže, a proto není navrhována žádná ochrana. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový rozsah Reverzi-bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost ochrany -1 -2 -2 0 0 0 0 Hodnocení významnosti vlivu •vlivy spojené s havarijními stavy •Toto riziko je spojeno především s použitím stavebních mechanismů ve vlastní etapě výstavby a s tím spojenou možností úniku ropných látek z těchto mechanismů. •Rizika v rámci vlastního provozu spočívají především v možnosti vzniku havárií vozidel projíždějících po komunikaci. Potom je třeba počítat s únikem technologických kapalin nebo přepravovaného nákladu (včetně kapalin) na povrch vozovky, do příkopů nebo okolí. •Z uvedených důvodů jsou v projektové dokumentaci stavby navržena taková technická opatření, která rozsah takové havárie minimalizují. Nelze však vyloučit riziko kontaminace vodoteče. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový rozsah Reverzi-bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost ochrany -1 -1 -2 -1 0 -1 0,3 Hodnocení významnosti vlivu •vlivy na zdraví •Jak je zřejmé z dalších částí předkládané dokumentace, z hlediska imisní a hlukové zátěže ve vztahu k nejbližší obytné zástavbě nedojde k ovlivnění hygienických limitů, v porovnání stávajícího a očekávaného stavu dojde k významnému zlepšení faktorů pohody podél stávající komunikační sítě odkloněním významné části tranzitní dopravy na obchvat. •Obyvatelstvo podél navrhované trasy nebude ovlivněno imisní ani hlukovou zátěží. Výpočty imisní a akustické situace sice jsou zaznamenatelné průniky fyzikálních a chemických škodlivin, které spolu s pozadím zůstanou spolehlivě pod stanovenými limity. KRITERIA VÝZNAMNOSTI Velikost Časový rozsah Reverzi-bilita Citlivost Veřejnost Nejistoty Možnost ochrany 0 - - - - - - Hodnocení významnosti vlivu - závěry •navržené vedení trasy spolu s v projektu navrženými technickými opatřeními neznamená z hlediska identifikovaných vlivů žádný významný nepříznivý vliv. •Dle provedeného vyhodnocení představuje navržený záměr nepříznivý vliv zejména v oblasti ohrožení kvality povrchových a podzemních vod, z hlediska svahových pohybů, záboru ZPF, v oblasti vlivů na faunu a floru. •Nepříznivý vliv je zaznamenán také v oblasti změn reliéfu krajiny a krajinného rázu. •Mezi nepříznivé vlivy patří dále ztížení funkčního využití území, fyzikální vlivy a vlivy spojené s havarijními stavy. •Na základě vyhodnocení vlivů záměru na jednotlivé složky životního prostředí byly dokumentací o hodnocení vlivu na životní prostředí navržena některá ochranná opatření. •uvažovaný záměr bude představovat nepříznivý vliv pouze v oblasti záboru ZPF, vlivech na čistotu půd (kde výsledná významnost souvisí s nevratným znečištěním a neznalostí konečného složení dopravního proudu), z hlediska kácení a poškození stromů rostoucích mimo les a likvidace lesních porostů. •Záměr představuje negativní vliv i v oblasti změny reliéfu krajiny. •z hlediska významnosti jednotlivých identifikovaných vlivů je záměr realizovatelný a při respektování doporučených opatření dokumentací EIA nebude znamenat významné ovlivnění hodnocených složek životního prostředí. Dokumentací EIA je proto záměr akceptovatelný s podmínkami spojenými s doporučenými ochrannými opatřeními.