Varianta pH1 (výchozí) pH2 (po expozici) změna pH V1 (výchozí) ml V2 (po expozici) ml změna V NO3- kukuřice 1 5.82 6.68 0.86 250 238 kukuřice 2 5.82 6.7 0.88 250 236 kukuřice 3 5.82 6.86 1.04 250 232 slunečnice 1 5.82 5.23 -0.59 250 242 slunečnice 2 5.82 4.45 -1.37 250 243 slunečnice 3 5.82 5.02 -0.8 250 239.5 Varianta pH1 (výchozí) pH2 (po expozici) změna pH V1 (výchozí) V2 (po expozici) změna V NH4+ kukuřice 1 5.73 3.220 -2.51 250 237 kukuřice 2 5.73 3.32 -2.41 250 236 kukuřice 3 5.73 3.37 -2.36 250 238 slunečnice 1 5.73 3.63 -2.1 250 233 slunečnice 2 5.73 3.840 -1.89 250 237 slunečnice 3 5.73 3.83 -1.9 250 239 Úkoly ke cvičení: "1. Vypočtěte (doplňte do výše uvedené tabulky), jaké změně koncentrace NO3-, popř. NH4+, odpovídají změny pH roztoků oproti výchozímu stavu pro jednotlivé rostlinné druhy. Pro výpočet předpokládejte, že změny pH byly způsobeny pouze příjmem dusíkatých iontů, dále že jeden přijatý amonný kationt způsobí obohacení živného roztoku o jeden proton, popřípadě že jeden přijatý nitrátový aniont způsobí ochuzení živného roztoku o jeden proton, a konečně že objem živného roztoku zůstal v průběhu inkubace s rostlinami konstantní." 2. Odpovídají naměřené hodnoty pH u obou forem dusíku výše uvedenému mechanismu ovlivňování pH prostředí příjmem různých forem dusíku? "3. Pokuste se vysvětlit, proč u některých variant nebyly zjištěny teoreticky předpokládané změny pH, tedy co jiného kromě příjmu N mohlo ovlivnit námi naměřené hodnoty pH." ##### Sheet/List 2 ##### x x Varianta c1 (výchozí) mV c1 (výchozí) mM V1 (výchozí) ml c2 (po expozici) mV c2 (po expozici) mM V2 (po expozici) ml DM kořenů (g) Doba expozice t (hod) VP [µmol (NO3-). g-1. h-1] NO3- kukuřice 1 207.4 250 225.8 238 0.2093 kukuřice 2 250 226.4 236 0.1758 kukuřice 3 250 230.5 232 0.2307 slunečnice 1 250 213.1 242 0.0686 slunečnice 2 250 213.3 243 0.0572 slunečnice 3 250 213 239.5 0.0407 c (NO3) mM napětí elektrody (mV) 0.3 246.6 0.6 233.7 0.9 226.5 1.2 221.5 1.5 216.4 1.8 212.1 2.1 208.8 2.4 205.8 2.7 203.8 3 200.8 doba expozice založeno: 21.3. v 16:55h měřeno: 22.3. v 10:20h Úkoly ke cvičení: 1. Vypočtěte specifickou rychlost příjmu NO3- kořeny pokusných rostlin (doplněním výše uvedené tabulky). (Help: funkce EXP). 2. Jaké množství NO3- (v jednotkách hmotnosti) přijala v průměru každá ze dvou rostlin v expoziční nádobce v průběhu inkubační periody (výsledky opět uveďte v tabulce)? 3. Porovnejte průměrnou specifickou rychlost příjmu NO3- u kukuřice a u slunečnice.