Antropometrie Základní antropometrická metodika II Základní literatura: •Fetter a kol.: Antropologie, Praha, Academia, 1967 •Riegerová J., Přidalová M., Ulbrichová M.: Aplikace fyzické antropologie v tělesné výchově a sportu (příručka funkční antropologie) Olomouc HANEX 2006 •Bláha P., a kol.: Antropometrie českých předškolních dětí ve věku od 3 do 7 let,Praha 1990 •Bláha P., Vignerová J., a kol. Vývoj tělesných parametrů českých dětí a mládeže se zaměřením na rozměry hlavy (0 – 16 let) I., SZÚ Praha, 1999 •Bláha P., Vignerová J., a kol. Vývoj tělesných parametrů českých dětí a mládeže se zaměřením na rozměry hlavy (0 – 16 let) II., SZÚ Praha, 1999 •Bláha P., a kol. Somatický vývoj současných českých dětí, semilongitudinální studie (6 – 16 let), SZÚ, Praha, 2006 •Vignerová J. a kol., 6. celostátní antropologický výzkum dětí a mládeže 2001 česká republika, souhrnné výsledky, SZÚ Praha, 2006 •Lebl, J., Krásničanová, H. Růst dětí a jeho poruchy. Galén, 1996. ISBN 80-85824-30-2 Úvod do předmětu •Antropologie čili věda o člověku. •Název razil již řecký filozof Aristoteles (4.stol. Př. Kr.) •Přesto, že je nutné chápat člověka jako integrální bytost, z praktického hlediska dělíme antropologii na dvě základní disciplíny. –Kulturní a sociální antropologii –Fyzická antropologie (biologická) Kulturní a sociální antropologii: •zkoumá kulturu, společenské a příbuzenské systémy, manželství a rodinu, hospodaření a ekologii, sociální uspořádání, náboženství… Dějiny antropologie Úvod do kulturní a sociální antropologie Filosofická antropologie Kulturní antropologie Fyzická antropologie (biologická): •bývá stručně definována podle Martina (1914) jako přírodověda hominidů v jejich časovém i prostorovém rozšíření. •Zkoumá fyzickou (tělesnou) stránku člověka z hlediska jeho vzniku a vývoje, variability, růstu a dospívání, ekologie, adaptace. •Přes biologický základ fyzická antropologie přihlíží i k duševním stránkám člověka, které jsou v interakci. Obor fyzické antropologie: •z praktických a metodických důvodů se obvykle rozděluje do dvou velkých okruhů • –kostrová antropologie – (skeletní, osteologické) –antropologie žijícího člověka Cranio di forma arcaica di Homo sapiens (Skhul, Israele) Kostrová antropologie: •dělí se obvykle chronologicky na: –paleoantropologii (paleontologii) – studium vývojových forem člověka až po vznik Homo sapiens) –prehistorickou antropologii – (populacemi v pravěku) –historickou antropologii – – týká se populací historických období • picture of early member of Homo sapiens Antropologie žijícího člověka: •základem je somatologie (anatomie, histologie, embryologie, fyziologie) a nauka o lidské variabilitě (etnická antropologie – nauka o rasách). •Výzkumný objekt • PROBAND Homo sapiens (People) Aplikovaná antropologie: (praxi sloužící) 1.auxologie (nauka o růstu a pohlavním dozrávání) 2.ergonomika (nauka o přizpůsobení přístrojů a strojů obsluhovaných člověkem jeho tělesným rozměrům) 3.průmyslová antropologie (pro oděvní normy, obuvnické …) 4.ekologie člověka (vztah tělesného stavu člověka k faktorům zevního prostředí) 5.etologie (nauka o chování člověka a lidských skupin ve srovnání s chováním zvířat) 6.tělovýchovná a sportovní antropologie 7.kinantropologie (analyzující pohyb lidského těla) 8.divadelní antropologie (sleduje tělesné aspekty divadelní produkce) Spolupracující obory: •Lékařství (považována za antropologickou patologii) zaměřena především na nemocného jedince (nikoli jako antropologie na skupinu lidí nebo populací). Meziobor klinická antropologie. •V antropologickém výzkumu se uplatňují většinou vyšetřovací metody morfologické, ale i dalších oborů: –Metody chemie (biochemie) –Fyziky (biofyziky) –Matematiky (biostatistika) •Vznik interdisciplinárních výzkumných týmů. •Antropometrické metody přesného měření lidského těla a jeho součástí jsou pro fyzickou antropologii specifické. •Metody jsou mezinárodně unifikované, což je důležitý předpoklad pro možnost srovnání naměřených výsledků s jinými autory. •Antropometrie živého člověka též somatometrie. Antropologický výzkum: •Podrobná znalost metod – významná pro kvalitní a validní výzkum. •Před započetím výzkumu: –vymezit co nejpřesněji zvolený problém –připravit plán řešení –prostudovat dosavadní publikovanou literaturu a zkoumané otázky předchůdců. –Volba vhodné metody (metod) •Vlastní výzkum: –Sběr dokladového materiálu –Zpracování materiálu •Interpretace a hodnocení získaných dat •Zobecnění a aplikace do praxe •Dokladový materiál: –Vyšetření vlastního zkoumaného objektu –Dokladem je zpravidla – záznamový list –Anamnestické údaje –Záznam získaných dat (měřených sledovaných) –Živý objekt = PROBAND Výzkumy dělíme: •dle délky sledování probandů: –Jednorázové –Longitudinální –Semilongitudinální Dělení metod používaných v antropologii žijícího člověka: •Zkoumání objektu smysly •Zkoumání objektu pomocí fyzikálních přístrojů •Tvarové znaky se zachycují metodami dokumentačními: (modernizace) •Funkční zkoušky •Metody geometrické morfologie Zkoumání objektu smysly: •BEZ DALŠÍCH POMŮCEK –Zrakem – aspekce (somatoskopie) –Prostá – stanovení vývoje svalstva, stavu výživy –Pomocí srovnávacích vzorkovnic – barvy duhovky, vlasů, kůže –Sluchem – auskultace –odposlouchání zvuků vznikajících při činnosti některých orgánů (srdce, dýchání) –Hmatem – palpace –Vyhledání některé části kostry, pulzace –Čichem – výjimečně (DM) •S PODPOROU POMŮCEK: –Fonendoskop, stetoskop (auskultace) –Lupa, mikroskop (aspekce) • 08900 ANd9GcQ-DRRl-RgQit2yE6tGJR5SGiwNnJhw2yFP-89FZ85t7EdZ5iLOLA stadio Zkoumání objektu pomocí fyzikálních přístrojů: •Délkové míry – např. antropometr, pelvimetr, kraniometr, pásková míra, •Hmotnost – váhy •Míry duté, objemové – spirometr (kapacita plic), kaliper (tuk) •Tlak – tonometr (TK) •Svalovou sílu – dynamometr •Teplotu – teploměr (teplota těla v axile) Tvarové znaky se zachycují metodami dokumentačními: (modernizace) •Fotografování – černobílé, barevné, speciální (mikrofoto, RTG, CT, prosvěcování krevních cest) •Plastická dokumentace – odlévání do sádry, umělých hmot (tvarování) •Otisky – dlaňové čáry, rtů, papil na konečcích prstů •Ostatní – filmování pohybu, … •digitalizace • 2361326-spojene-staty-zavadeji-databazy-otisku-prstu FUR24b6e7_Fingerprint_QC_bmp otisk_prstu Mobilní čtečka otisků prstů pro anglickou policii Funkční zkoušky: •fyziologické, biochemické, chemické, vedení zvuku lebkou, (glykémie, cholesterolémie, …) •denzitometrie •elektrodiagnostické (skin Diagnistic SD 27- potivost nohou) •plantograf – systém sledující rozložení tlaku (nohou) •dynamika chůze – trojrozměrné sledování infračervenými kamerami Denzitometrie: (ukázky) • 258314-original1-wp8jk • softwar thumbnail-500300-testovani-calcidrink4-1352886542 Plantograf: • 2 plantograf6 OBR1 Metody geometrické morfologie: •využití zobrazovacích metod 3D (podrobné studie růstu a vývoje lebky v časovém a geografickém horizontu, rekonstrukce měkkých částí obličeje, závislost změny tvaru na funkci, MicroScan Robin%201%20textura Anamnéza: •Podstatná část •Konstrukce a náročnost dle typu, záměrů a cílů výzkumu. •Ústní, písemná forma – dotazník, anketa •Možno rozlišit část pro rodiče, pro děti Části anamnézy: 1.část – zaměřená na identifikaci PROBANDA (č. měření, pohlaví, datum narození, datum měření, …) 2.část – eliminace probandů daného výzkumu (např. dg. poruchy růstu, hormonální disbalance DM, etnické skupiny-nejsou v souladu s výzkumným záměrem, délka nemoci, ženy v menopauze, aj.) 3.část – •RA (vzdělání rodičů, BMI, životní styl, genetické onemocnění v rodině…) •SA (životní podmínky – byt, město, průměr. měsíční příjem rodiny, počet dětí v rodině, …) •OA (porodní váha, délka, délka kojení, pořadí narození dítěte v rodině, závažná onemocnění, úrazy, otázky zdravého životního stylu, vzdělání, aktuální potíže – zdravotní, psychické, soc…, zájmy) •PA (pracovní zařazení, forma práce–fyzická, psychická, délka daného pracovního zařazení, směnný provoz, …) •FA (užívání léků - pravidelné) 4.část – záznam měření, sledování (např. výška, BMI, obvod hlavy, kazivost zubů, erupce dentice), vyhodnocení jiných metod (např. RTG - TW2, vzorníku), dle zvolených cílů a metod. •Možno i předložení škál Tanner • (vývoj prsů, ochlupení) Druhy otázek = položek a jejich tvorba: •Otevřené otázky (volné vyjádření odpovědí): •Jaké je vaše pohlaví? • (muž, chlapec, pán, XY) •Jak se právě cítíte? • (velmi široká odpověď ……) •Jaký je váš měsíční příjem? • (číslo) •Jak dlouho bylo vaše dítě pouze kojeno? • (5. měsíců) Uzavřené položky: •volba z předkládaných variant – nutno zvážit šířku, možnosti odpovědí, škálování – typy škál •Jak se dnes cítíte? a)Výborně b)Docela dobře c)Ujde to d)Nic moc e)Velmi špatně •Jak se dnes cítíte? a)Dobře b)Ujde to c)Špatně •Velikost obce, ve které žijete? a)Do 5 000 obyvatel b)Do 10 000 obyvatel c)Do 100 000 obyvatel d)Do 1 000 000 obyvatel e)Nad 1 000 000 obyvatel •Jak se dnes cítíte? (označte bod na škále kde 0 je nejhůře a 100 nejlépe jak jen to jde) • 0%____________________________100% •Nebo pomocí smailíků (u dětí), teploměru, schodů… •Dichotomické otázky: •rozhodování pouze mezi dvěma odpověďmi: (ano – ne), (M – Ž), (souhlasím – nesouhlasím) •Polouzavřené otázky: •výběr z odpovědí + případná volná odpověď- doplnění •Trpíte závažným onemocněním? a)Cukrovka b)Onemocnění srdce c)Alergie d)Onemocnění pohybového ústrojí e)Jiné (doplňte) ………………………. Antropometrický záznam: •Možno využít předtištěných z předešlých výzkumů •Možno vytvořit vlastní pro nový výzkumný projekt