Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Silvie Šabacká Tvorba interaktivních výukových materiálů pomocí pdfLATEXu 15. 5. 2013 Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Otevřené otázky – opakování Otevřené otázky v AcroTEXu (balíček exerquiz) Podrobnější syntaxe příkazů RespBoxTxt a RespBoxMath Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Otevřené otázky – opakování Příkaz RespBoxTxt Zápis (syntaxe) textového pole Pole pro zápis textového řetězce jako odpověď na danou otázku má celkem 5 parametrů, z toho tři povinné (vyznačeny červeně) a 2 volitelné, podrobněji: \RespBoxTxt[#1]#2#3[#4]#5 #1 Volitelný parametr upravující vzhled tlačítka „Oprava“. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Otevřené otázky – opakování Příkaz RespBoxTxt Zápis (syntaxe) textového pole Pole pro zápis textového řetězce jako odpověď na danou otázku má celkem 5 parametrů, z toho tři povinné (vyznačeny červeně) a 2 volitelné, podrobněji: \RespBoxTxt[#1]#2#3[#4]#5 #1 Volitelný parametr upravující vzhled tlačítka „Oprava“. #2 Určuje, jak se bude filtrovat uživatelem zadaný text: Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Otevřené otázky – opakování Příkaz RespBoxTxt Zápis (syntaxe) textového pole Pole pro zápis textového řetězce jako odpověď na danou otázku má celkem 5 parametrů, z toho tři povinné (vyznačeny červeně) a 2 volitelné, podrobněji: \RespBoxTxt[#1]#2#3[#4]#5 #1 Volitelný parametr upravující vzhled tlačítka „Oprava“. #2 Určuje, jak se bude filtrovat uživatelem zadaný text: -1 text se nefiltruje Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Otevřené otázky – opakování Příkaz RespBoxTxt Zápis (syntaxe) textového pole Pole pro zápis textového řetězce jako odpověď na danou otázku má celkem 5 parametrů, z toho tři povinné (vyznačeny červeně) a 2 volitelné, podrobněji: \RespBoxTxt[#1]#2#3[#4]#5 #1 Volitelný parametr upravující vzhled tlačítka „Oprava“. #2 Určuje, jak se bude filtrovat uživatelem zadaný text: -1 text se nefiltruje 0 všechna písmena se převedou na malá, odstraní se mezery a nepísmenné znaky Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Otevřené otázky – opakování Příkaz RespBoxTxt Zápis (syntaxe) textového pole Pole pro zápis textového řetězce jako odpověď na danou otázku má celkem 5 parametrů, z toho tři povinné (vyznačeny červeně) a 2 volitelné, podrobněji: \RespBoxTxt[#1]#2#3[#4]#5 #1 Volitelný parametr upravující vzhled tlačítka „Oprava“. #2 Určuje, jak se bude filtrovat uživatelem zadaný text: -1 text se nefiltruje 0 všechna písmena se převedou na malá, odstraní se mezery a nepísmenné znaky 1 všechna písmena se převedou na malá a odstraní se mezery Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Otevřené otázky – opakování Příkaz RespBoxTxt Zápis (syntaxe) textového pole Pole pro zápis textového řetězce jako odpověď na danou otázku má celkem 5 parametrů, z toho tři povinné (vyznačeny červeně) a 2 volitelné, podrobněji: \RespBoxTxt[#1]#2#3[#4]#5 #1 Volitelný parametr upravující vzhled tlačítka „Oprava“. #2 Určuje, jak se bude filtrovat uživatelem zadaný text: -1 text se nefiltruje 0 všechna písmena se převedou na malá, odstraní se mezery a nepísmenné znaky 1 všechna písmena se převedou na malá a odstraní se mezery 2 odstraní se mezery Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Otevřené otázky – opakování Příkaz RespBoxTxt Zápis (syntaxe) textového pole Pole pro zápis textového řetězce jako odpověď na danou otázku má celkem 5 parametrů, z toho tři povinné (vyznačeny červeně) a 2 volitelné, podrobněji: \RespBoxTxt[#1]#2#3[#4]#5 #1 Volitelný parametr upravující vzhled tlačítka „Oprava“. #2 Určuje, jak se bude filtrovat uživatelem zadaný text: -1 text se nefiltruje 0 všechna písmena se převedou na malá, odstraní se mezery a nepísmenné znaky 1 všechna písmena se převedou na malá a odstraní se mezery 2 odstraní se mezery #3 Nastavuje vyhodnocení správnosti při porovnání s autorskou odpovědí: Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Otevřené otázky – opakování Příkaz RespBoxTxt Zápis (syntaxe) textového pole Pole pro zápis textového řetězce jako odpověď na danou otázku má celkem 5 parametrů, z toho tři povinné (vyznačeny červeně) a 2 volitelné, podrobněji: \RespBoxTxt[#1]#2#3[#4]#5 #1 Volitelný parametr upravující vzhled tlačítka „Oprava“. #2 Určuje, jak se bude filtrovat uživatelem zadaný text: -1 text se nefiltruje 0 všechna písmena se převedou na malá, odstraní se mezery a nepísmenné znaky 1 všechna písmena se převedou na malá a odstraní se mezery 2 odstraní se mezery #3 Nastavuje vyhodnocení správnosti při porovnání s autorskou odpovědí: 1 musí být absolutní shoda Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Otevřené otázky – opakování Příkaz RespBoxTxt Zápis (syntaxe) textového pole Pole pro zápis textového řetězce jako odpověď na danou otázku má celkem 5 parametrů, z toho tři povinné (vyznačeny červeně) a 2 volitelné, podrobněji: \RespBoxTxt[#1]#2#3[#4]#5 #1 Volitelný parametr upravující vzhled tlačítka „Oprava“. #2 Určuje, jak se bude filtrovat uživatelem zadaný text: -1 text se nefiltruje 0 všechna písmena se převedou na malá, odstraní se mezery a nepísmenné znaky 1 všechna písmena se převedou na malá a odstraní se mezery 2 odstraní se mezery #3 Nastavuje vyhodnocení správnosti při porovnání s autorskou odpovědí: 1 musí být absolutní shoda 0 stačí, aby uživatelská odpověď obsahovala jako podřetězec některou ze správných odpovědí Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Otevřené otázky – opakování Vlastní příkaz pro sazbu RespBoxTxt – zjednodušení Zápis (syntaxe) textového pole #4 Volitelný parametr určující místo určení podrobného řešení. Jestliže tento parametr použijeme, musí za otázkou následovat její podrobné řešení uzavřené v prostředi solution. Zadat jej můžeme jako [JednoznacneJmenoMistaUrceni] nebo ∗. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Otevřené otázky – opakování Vlastní příkaz pro sazbu RespBoxTxt – zjednodušení Zápis (syntaxe) textového pole #4 Volitelný parametr určující místo určení podrobného řešení. Jestliže tento parametr použijeme, musí za otázkou následovat její podrobné řešení uzavřené v prostředi solution. Zadat jej můžeme jako [JednoznacneJmenoMistaUrceni] nebo ∗. #5 Udává počet správných variant. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Otevřené otázky – opakování Vlastní příkaz pro sazbu RespBoxTxt – zjednodušení Zápis (syntaxe) textového pole #4 Volitelný parametr určující místo určení podrobného řešení. Jestliže tento parametr použijeme, musí za otázkou následovat její podrobné řešení uzavřené v prostředi solution. Zadat jej můžeme jako [JednoznacneJmenoMistaUrceni] nebo ∗. #5 Udává počet správných variant. <> Za posledním parametrem následuje výčet alternativ správné odpovědi. Můžeme použít i slova s českou diakritikou. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Otevřené otázky – opakování Vlastní příkaz pro sazbu RespBoxTxt – zjednodušení Zápis (syntaxe) textového pole #4 Volitelný parametr určující místo určení podrobného řešení. Jestliže tento parametr použijeme, musí za otázkou následovat její podrobné řešení uzavřené v prostředi solution. Zadat jej můžeme jako [JednoznacneJmenoMistaUrceni] nebo ∗. #5 Udává počet správných variant. <> Za posledním parametrem následuje výčet alternativ správné odpovědi. Můžeme použít i slova s českou diakritikou. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Otevřené otázky – opakování Vlastní příkaz pro sazbu RespBoxTxt – zjednodušení Zápis (syntaxe) textového pole #4 Volitelný parametr určující místo určení podrobného řešení. Jestliže tento parametr použijeme, musí za otázkou následovat její podrobné řešení uzavřené v prostředi solution. Zadat jej můžeme jako [JednoznacneJmenoMistaUrceni] nebo ∗. #5 Udává počet správných variant. <> Za posledním parametrem následuje výčet alternativ správné odpovědi. Můžeme použít i slova s českou diakritikou. Vlastní příkaz pro sazbu textového pole např. \def\tf#1{% \RespBoxTxt[\rectW{.5in}]{0}{0}{1}{#1}} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Otevřené otázky – opakování Příkaz RespBoxMath Zápis (syntaxe) matematického pole Pole pro zápis matematické odpovědi má celkem 10 parametrů, pět povinných (vyznačeny červeně) a pět volitelných (není nutné je vždy zadávat), podrobněji: \RespBoxMath[#1]#2(#3)[#4]#5#6#7#8[#9]*#10 #1 Můžeme upravovat tlačítko „Oprava“ př. [\rectW{.5in}\CA{Jmeno}\textSize{0}] Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Otevřené otázky – opakování Příkaz RespBoxMath Zápis (syntaxe) matematického pole Pole pro zápis matematické odpovědi má celkem 10 parametrů, pět povinných (vyznačeny červeně) a pět volitelných (není nutné je vždy zadávat), podrobněji: \RespBoxMath[#1]#2(#3)[#4]#5#6#7#8[#9]*#10 #1 Můžeme upravovat tlačítko „Oprava“ př. [\rectW{.5in}\CA{Jmeno}\textSize{0}] #2 Správna odpověď – číslo nebo funkce jedné či více proměnných. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Otevřené otázky – opakování Příkaz RespBoxMath Zápis (syntaxe) matematického pole Pole pro zápis matematické odpovědi má celkem 10 parametrů, pět povinných (vyznačeny červeně) a pět volitelných (není nutné je vždy zadávat), podrobněji: \RespBoxMath[#1]#2(#3)[#4]#5#6#7#8[#9]*#10 #1 Můžeme upravovat tlačítko „Oprava“ př. [\rectW{.5in}\CA{Jmeno}\textSize{0}] #2 Správna odpověď – číslo nebo funkce jedné či více proměnných. #3 Definice nezávislých proměnných (pozor! zápis v kulatých závorkách). Implicitní nastavení je x. Pokud se jedná o více proměnných, tyto pak specifikovat musíme a to takto: Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Otevřené otázky – opakování Příkaz RespBoxMath Zápis (syntaxe) matematického pole Pole pro zápis matematické odpovědi má celkem 10 parametrů, pět povinných (vyznačeny červeně) a pět volitelných (není nutné je vždy zadávat), podrobněji: \RespBoxMath[#1]#2(#3)[#4]#5#6#7#8[#9]*#10 #1 Můžeme upravovat tlačítko „Oprava“ př. [\rectW{.5in}\CA{Jmeno}\textSize{0}] #2 Správna odpověď – číslo nebo funkce jedné či více proměnných. #3 Definice nezávislých proměnných (pozor! zápis v kulatých závorkách). Implicitní nastavení je x. Pokud se jedná o více proměnných, tyto pak specifikovat musíme a to takto: vymezit jako seznam v abecedním pořadí př. (xyz) nebo Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Otevřené otázky – opakování Příkaz RespBoxMath Zápis (syntaxe) matematického pole Pole pro zápis matematické odpovědi má celkem 10 parametrů, pět povinných (vyznačeny červeně) a pět volitelných (není nutné je vždy zadávat), podrobněji: \RespBoxMath[#1]#2(#3)[#4]#5#6#7#8[#9]*#10 #1 Můžeme upravovat tlačítko „Oprava“ př. [\rectW{.5in}\CA{Jmeno}\textSize{0}] #2 Správna odpověď – číslo nebo funkce jedné či více proměnných. #3 Definice nezávislých proměnných (pozor! zápis v kulatých závorkách). Implicitní nastavení je x. Pokud se jedná o více proměnných, tyto pak specifikovat musíme a to takto: vymezit jako seznam v abecedním pořadí př. (xyz) nebo oddělit čárkami př. (x, y, n) a případně určit jejich typ př. (r : x, r : y, i : n), kde „r“ je reálná proměnná (implicitní nastavení) a „i“ je celé číslo. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Otevřené otázky – opakování Příkaz RespBoxMath Zápis (syntaxe) matematického pole #4 Místo určení pro podrobné řešení otázky. Pokud daná matematická otázka má podrobné řešení (zapsano v prostředí solution) a tento parametr neurčíme, pak se řešení vysází hned za otázkou. Zadat jej můžeme jako: Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Otevřené otázky – opakování Příkaz RespBoxMath Zápis (syntaxe) matematického pole #4 Místo určení pro podrobné řešení otázky. Pokud daná matematická otázka má podrobné řešení (zapsano v prostředí solution) a tento parametr neurčíme, pak se řešení vysází hned za otázkou. Zadat jej můžeme jako: [JednoznacneJmenoMistaUrceni] nebo Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Otevřené otázky – opakování Příkaz RespBoxMath Zápis (syntaxe) matematického pole #4 Místo určení pro podrobné řešení otázky. Pokud daná matematická otázka má podrobné řešení (zapsano v prostředí solution) a tento parametr neurčíme, pak se řešení vysází hned za otázkou. Zadat jej můžeme jako: [JednoznacneJmenoMistaUrceni] nebo ∗. V tomto případě se místo určení pojmenuje automaticky. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Otevřené otázky – opakování Příkaz RespBoxMath Zápis (syntaxe) matematického pole #4 Místo určení pro podrobné řešení otázky. Pokud daná matematická otázka má podrobné řešení (zapsano v prostředí solution) a tento parametr neurčíme, pak se řešení vysází hned za otázkou. Zadat jej můžeme jako: [JednoznacneJmenoMistaUrceni] nebo ∗. V tomto případě se místo určení pojmenuje automaticky. #5 Počet bodů, ve kterých se bude počítat a porovnávat autorská a uživatelská odpověď. Obvykle stačí 3 či 4 body k ověření správnosti. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Otevřené otázky – opakování Příkaz RespBoxMath Zápis (syntaxe) matematického pole #4 Místo určení pro podrobné řešení otázky. Pokud daná matematická otázka má podrobné řešení (zapsano v prostředí solution) a tento parametr neurčíme, pak se řešení vysází hned za otázkou. Zadat jej můžeme jako: [JednoznacneJmenoMistaUrceni] nebo ∗. V tomto případě se místo určení pojmenuje automaticky. #5 Počet bodů, ve kterých se bude počítat a porovnávat autorská a uživatelská odpověď. Obvykle stačí 3 či 4 body k ověření správnosti. #6 Přesnost porovnání obou hodnot (autorské a uživatelské odpovědi) v příslušném bodě. Přesnost zadáváme jako nezáporné číslo. Hodnota 0 je automaticky nahrazována velmi malým pozitivním číslem. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Otevřené otázky – opakování Příkaz RespBoxMath Zápis (syntaxe) matematického pole #7 a #8 Udává interval, ze kterého se budou vybírat body pro ověření správnosti. Interval můžeme definovat dvěma způsoby: Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Otevřené otázky – opakování Příkaz RespBoxMath Zápis (syntaxe) matematického pole #7 a #8 Udává interval, ze kterého se budou vybírat body pro ověření správnosti. Interval můžeme definovat dvěma způsoby: 1 #7 udává dolní mez a #8 horní mez intervalu Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Otevřené otázky – opakování Příkaz RespBoxMath Zápis (syntaxe) matematického pole #7 a #8 Udává interval, ze kterého se budou vybírat body pro ověření správnosti. Interval můžeme definovat dvěma způsoby: 1 #7 udává dolní mez a #8 horní mez intervalu 2 Použijeme pouze parametr #7 ve standardní intervalové notaci [a, b]. Pokud má otázka více proměnných, oddělíme jednotlivé intervaly znakem x. Např. pro tři proměnné definujeme intervaly jako [0, 2]x[1, 2]x[3, 4]. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Otevřené otázky – opakování Příkaz RespBoxMath Zápis (syntaxe) matematického pole #7 a #8 Udává interval, ze kterého se budou vybírat body pro ověření správnosti. Interval můžeme definovat dvěma způsoby: 1 #7 udává dolní mez a #8 horní mez intervalu 2 Použijeme pouze parametr #7 ve standardní intervalové notaci [a, b]. Pokud má otázka více proměnných, oddělíme jednotlivé intervaly znakem x. Např. pro tři proměnné definujeme intervaly jako [0, 2]x[1, 2]x[3, 4]. #9 Specifikace porovnávacích funkcí (př. indefCompare) a procedur pro filtrování uživatelské odpovědi (př. DecimalsOnly). Více viz dále. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Otevřené otázky – opakování Příkaz RespBoxMath Zápis (syntaxe) matematického pole #7 a #8 Udává interval, ze kterého se budou vybírat body pro ověření správnosti. Interval můžeme definovat dvěma způsoby: 1 #7 udává dolní mez a #8 horní mez intervalu 2 Použijeme pouze parametr #7 ve standardní intervalové notaci [a, b]. Pokud má otázka více proměnných, oddělíme jednotlivé intervaly znakem x. Např. pro tři proměnné definujeme intervaly jako [0, 2]x[1, 2]x[3, 4]. #9 Specifikace porovnávacích funkcí (př. indefCompare) a procedur pro filtrování uživatelské odpovědi (př. DecimalsOnly). Více viz dále. #10 Určuje jméno JavaScript funkce, která bude vyhodnocovat uživatelskou odpověď. Pozor! Před tímto parametrem musí být uvedena ∗. Daná funkce je potřeba zavolat také jako parametr balíčku dljslib. Např. použijeme-li funkci ProcRespEq (více viz dále), pak v hlavičce dokumentu musíme uvést \usepackage[equaiton]{dljslib}. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Otevřené otázky – opakování Zápis příkazu RespBoxMath Zápis příkazu RespBoxMath V tuto chvíli již známe všechny povinné argumenty, matematické pole tedy můžeme zapsat např. jako \RespBoxMath{odpoved}{4}{.001}{[0,1]} \RespBoxMath{odpoved s~promennou t}(t){4}{.001}{[0,1]} \RespBoxMath{odpoved s~promennymi x, y a z} (xyz){4}{.001}{[0,1]x[0,1]x[0,1]} Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Otevřené otázky – opakování Vlastní příkaz pro sazbu RespBoxMath – zjednodušení Vlastní příkaz pro sazbu matematického pole % mf{odpoved} \def\mf#1{% \RespBoxMath[\rectW{.5in}]{#1}{1}{.0001}{[0,1]}} % mfj[velikost]{odpoved}{promenna} \def\mfj[#1]#2#3{% \RespBoxMath[\rectW{#1}]{#2}(#3){4}{.0001}{[0,1]}} % mfjSoln[velikost]{odpoved}{promenna} \def\mfjSoln[#1]#2#3{% \RespBoxMath[\rectW{#1}]{#2}(#3)*{4}{.0001}{[0,1]}} Čtvrtý parametr je ∗ – místo určení případného podrobného řešení. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Porovnávací funkce a vstupní filtr Matematická otázka v AcroTEXu (balíček exerquiz) Porovnávací funkce a vstupní filtr Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Porovnávací funkce a vstupní filtr Porovnávací funkce a vstupní filtry U matematické otázky jsou odpovědi autora a respondenta porovnávány numericky, tj. matematicky ekvivalentní výrazy jsou vyhodnoceny jako shodné. Např. (2)/2 lze zadat jako sqrt(2)/2, nebo jako 1/sqrt(2) či (sinˆ2(x)+cosˆ2(x))/sqrt(2). Není-li toto chování žádoucí, můžeme: u jednoduchých otázek typu „Kolik je 3 ∗ 4?“ porovnávat odpovědi jako textové řetězce (viz 7. cvičení) a akceptovat pouze odpověd 12, nikoliv 3*4. ve složitějších případech, využijeme 9. parametr matematické otázky, který pomocí vstupních filtrů zablokuje použití některé z předem zvolených funkcí nebo matematických operací. Tyto vstupní filtry se nastavují pro každou otázku samostatně. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Porovnávací funkce a vstupní filtr Porovnávací funkce, vstupní filtry Pro využití porovnávacích funkcí je potřeba zavolat balíček dljslib s jistou volbou: \usepackage[volba]{dljslib}. Volby mohou být následující (více viz manuál od D. P. Storyho) 1 ImplMulti: Povolíme zápis násobení nejen jako 2*x*sin(x), ale také jako 2xsin(x). 2 equations: Funkce ProcRespEq. Jako odpověď lze zadávat rovnice. Rovnice jsou vyhodnoceny jako ekvivalentní, pokud po převedení všech členů rovnice na jednu stranu dostáváme na této straně ekvivalentní funkce, nebo funkce lišící se nejvýše konstantním násobkem). 3 vectors: Funkce ProcVec. Jako odpověď lze zadávat vektory a vektorove funkce. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Porovnávací funkce a vstupní filtr Porovnávací funkce, vstupní filtry 4 setSupport: Funkce ProcRespSetNum a ProcRespSetSym. Jako odpověď lze zadávat množinu čísel a symbolů. 5 unordered: Jako odpověď lze zadávat seznam (čárkou oddělené výrazy). Funkce ProcRespListFormula – na pořadí těchto výrazů záleží, ProcRespSetFormula – na pořadí nezáleží. 6 factors: Umožní vyhodnocování otázek založených na rozkladu polynomu na součin. Funkce ProcRespFactors . 7 point: Jako odpověď lze zadávat dvojici (x,y). Funkce ProcPoint. 8 intervals: Jako odpověď je možné zadávat interval a sjednocených intervalů. Funkce ProcRespIntervals. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Porovnávací funkce a vstupní filtr Porovnávací funkce, vstupní filtry 10 indefIntegral: Umožníme vyhodnocení nejednoznačné odpovědi (liší se o aditivní konstantu) pro řešení integrálů. 11 nodec: Zakážeme zadání desetinných čísel v odpovědi. 12 noBinFac: Zakážeme zadání kombinatorických funkcí v odpovědi. 13 limitArith: Můžeme využít některou z funkcí (viz dále) k omezení aritmetických operací. 14 combinatorics: Jako odpověď lze zadávat kombinatorické funkce. 15 complex: Jako odpověď lze zadávat komplexních čísel v algebraickém tvaru. Funkce ProcRespComplex, ProcRespListComplex a ProcRespSetComplex. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Porovnávací funkce a vstupní filtr 9. parametr matematického pole indefCompare Porovnávací funkce, jež zajistí vyhodnocení nejednoznačných odpovědí např. řešení integrálu je jednoznačné až na aditivní konstantu: $\displaystyle\int \x\,\mathrm{d}x = \RespBoxMath{x^2/2}{4}{.0001}{[0,1]}[indefCompare] \CorrAnsButton{x^2/2}$ Pozor! abychom mohli danou funkci použít, musíme v hlavičce dokumentu uvést \usepackage[indefIntegral]{dljslib}. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Porovnávací funkce a vstupní filtr 10. parametr matematického pole ProcRespEq Díky této funkci můžeme jako odpověď zadat rovnici: \RespBoxMath{y = 4 * x - 3}(xy){4}{.0001} {[0,1]x[0,1]}*{ProcRespEq} Pozor! abychom mohli danou funkci použít, musíme v hlavičce dokumentu uvést \usepackage[equaiton]{dljslib}. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Porovnávací funkce a vstupní filtr volba limitArith 9. parametr matematického pole – porovnávací funkce, volba limitArith Následující porovnávací funkce zpřístupníme zavoláním balíčku dljslib v hlavičce dokumentu s volbou limitArith. V případě potřeby lokalizace chybových hlášek této skupiny příkazů do „cestiny“ (tj. bez diakritiky) je nutno opravit odpovídající anglické texty přímo v souboru dljslib.sty. Příklady vstupních filtrů: DecimalsOnly Vstupní filtr, který v odpovědi respondenta akceptuje pouze celé či desetinné číslo: $ 2.3 + 4.5 = \RespBoxMath{6.8}{1}{.0001}{[0,1]} [{priorParse: DecimalsOnly }]$ Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Porovnávací funkce a vstupní filtr volba limitArith 9. parametr matematického pole – porovnávací funkce, volba limitArith Další předdefinované volby NoProducts – tato funkce nepovoluje násobení. Navíc vyžaduje načtení volby ImplMulti jako parametr balíčku dljslib v hlavičce dokumentu. NoDivision – není povoleno dělení. NoAddOrSub – není povoleno odčítání a sčítání. $ 5.1 - 3.2 = \RespBoxMath{1.9}{1}{.0001}{[0,1]} [{priorParse: NoAddOrSub}]$ NoArithAllowed – nejsou povoleny všechny aritmetické funkce, včetně exponentů. $ 6/5 = \RespBoxMath{1.25}{1}{.0001}{[0,1]} [{priorParse: NoArithAllowed}]$ Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Porovnávací funkce a vstupní filtr volba limitArith 9. parametr matematického pole – porovnávací funkce, volba limitArith NoExpAllowed – nedovoluje použití exponenciální funkce. $ 25^2 = \RespBoxMath{625}{1}{.0001}{[0,1]} [{priorParse: NoExpAllowed}]$ NoTrigAllowed – odpověď respondenta je akceptována bez použití goniometrických funkcí, stejně jako bez konstaty PI a pi: $\sin(\pi/4) = \RespBoxMath[\rectW{.75in}\textSize{0}] {sqrt(2)/2}{1}{.0001}{[0,1]} [{priorParse: NoTrigLogAllowed}]$ Odpověď sin(pi/4) je rozpoznána jako neplatná. Tvorba interaktivních testů pomocí systému AcroTeX – možnosti matematické otázky Porovnávací funkce a vstupní filtr volba limitArith 9. parametr matematického pole – porovnávací funkce, volba limitArith NoTrigLogAllowed – nedovoluje použití trigonometrických a logaritmických funkcí: $ \ln(e^2)\sin(\pi/4) = \RespBoxMath{sqrt(2)}{1}{.0001}{[0,1]} [{priorParse: NoTrigLogAllowed }]\CorrAnsButton{sqrt(2)}$ noNegExp – nedovoluje v odpovědi záporný exponent, např. $\displaystyle\frac{4}{r^4}\cdot\frac{r^3}{12}= \RespBoxMath{1/(3r)}(r)*{3}{.0001}{[0,1]} [{priorParse:\Array( nodec, noNegExp )}]\CorrAnsButton{1/(3 Chceme-li využít více z těchto vstupních filtrů, zadáme je u matematické otázky s využitím příkazu Array: [{priorParse: \Array(NoDivision,NoProducts) }]